Wat is wijsheid

Voor alle ervaringen met hb kinderen op de basisschool en thuis.
Plaats reactie
Joskelizz
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 25 nov , 2022 6:14 pm

Wat is wijsheid

Bericht door Joskelizz »

Beetje lastige situatie.
Ik heb al eens eerder iets geplaatst over onze meisjes.
De oudste ,nu 11 , heeft 5 jaar thuis gezeten maar doet het nu prima op het vo. Ontzettend blij mee.
Middelste meisje zit bijna 1,5 jaar thuis en we zijn bezig met een hb school.
Helaas zijn hun vader en ik uitelkaar en hij gelooft niet in hsp en hb .
De jongste is 4 en ook voor hem waren we wezen op de hb school waar zijn zusje wrsch ook heen gaat en er over eens dat bij hem aansluit. Hij heeft een ontwikkelingsvoorsprong.

Nu wil de vader hem koste wat kost op de dorpschool.bij hem in het dorp. Hij vind vooral het sociale belangrijk en dat hij normaal opgroeit zoals ander kinderen.

We hebben een lange stressvolle periode achter de rug met twee thuiszitters.
De meisjes hebben echt een school trauma opgelopen.

Ik vind het gezien hij de zelfde ontwikkeling lijkt te volgen zeer realistisch dat hij ook die kant op gaat.
Hij zal dan ook naar de vao en bso moeten omdat ik de meisjes een halfuur rijden verderop moet brengen. 3 kinderen op 3 verschillende scholen is totaal niet praktisch.

Hij wil perceel proberen. Staat niet open voor mijn argumenten of die van de betrokken hulpverleners.

En ik wil geen rechtzaak of iets. Het is zo al heftig genoeg. Vooral voor de kinderen. Die hier niks van weten.

Hebben jullie broertjes en zusjes bijelkaar op hb scholen?
Ben ik onrealistisch?
Ik probeer het los te zien van mijn angst maar alles in mij zegt dat hij niet naar deze school moet.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Wat is wijsheid

Bericht door Hanneke »

Heel ingewikkeld als de neuzen van ouders niet dezelfde kant op staan!

Vanaf hier natuurlijk lastig oordelen, maar het klinkt alsof je ex-man bepaalde ideeën heeft over de situatie en koste wat kost wil vasthouden aan wat in zijn ogen nu het beste idee is voor jullie zoon.

Jullie ideeën liggen hierin duidelijk uit elkaar, maar je schrijft wel dat jullie samen op de hb school zijn wezen kijken. Als hij niet in hb gelooft, waarom ging hij daar wel in mee?
Denkt hij dat de problemen met jullie dochters kwamen door hoe jij er naar keek ?
Is het wellicht niet perse de school dichtbij, maar meer een " doe maar gewoon , dan komt het vanzelf goed"?

Staat hij wel open voor het argument dat deze school praktisch gezien niet handig is?

Joskelizz
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 25 nov , 2022 6:14 pm

Re: Wat is wijsheid

Bericht door Joskelizz »

Bedankt voor je reactie.

Het is idd heel ingewikkeld.
Voor het praktische gedeelte staat hij juist niet open. Hij vindt dat zoontje niet daar heen omdat zus daar heen gaat.
De school die hij voor zoontje wil heeft al wel aangegeven dat ze voor hb kinderen weinig kunnen betekenen en hij wil.zus.daar ook heen hebben. Hij vindt eigenlijk dat zij nu naar hem moet aanpassen. Wat ze bewezen niet kan. Haar huidige school is handelings verlegen.

Hij is helaas erg veranderd.
Waarvhij een halv jaar geleden nog achter stond is nu compleet anders.
Ik denk ook zeker dat jij denkt dat ik daar invloed heb gehad.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Wat is wijsheid

Bericht door merriedroom »

De emoties, oordelen, vooroordelen, alles lijkt aanwezig te zijn en staat goed nadenken in de weg. Heel pittig. Dan kun je er nog een bak expertise (van externen) en overredingskracht bij gooien, maar dat zou de weerstand misschien juist verder vergroten.

Is er een neutraal persoon bekend die kan begeleiden? Het gaat nu niet om wie gelijk heeft, maar om gehoord worden, denk ik. Waar loopt hun vader nu tegenaan? Hij heeft ook wensen en dromen, waaronder een gewoon en gezond schooltraject voor alledrie. Dat ziet hij tot z’n verdriet al twee keer misgaan. Hij heeft nog één kans om de jongste dit wel mee te geven. En dan komt hun moeder met dat zoon vanaf dag 1 al een ander pad moet gaan bewandelen. Het ontkennen van hb past daar ook bij; je kinderen niet anders willen laten zijn. Hierin gehoord worden, echt begrepen voelen, geeft meestal ontspanning. En dan kan je weer kijken naar de noden van je kinderen ipv je eigen. Dit geldt voor iedereen en zou misschien een opening kunnen geven.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Wat is wijsheid

Bericht door Hanneke »

merriedroom schreef:
vr 03 nov , 2023 7:57 am
De emoties, oordelen, vooroordelen, alles lijkt aanwezig te zijn en staat goed nadenken in de weg. Heel pittig. Dan kun je er nog een bak expertise (van externen) en overredingskracht bij gooien, maar dat zou de weerstand misschien juist verder vergroten.

Is er een neutraal persoon bekend die kan begeleiden? Het gaat nu niet om wie gelijk heeft, maar om gehoord worden, denk ik. Waar loopt hun vader nu tegenaan? Hij heeft ook wensen en dromen, waaronder een gewoon en gezond schooltraject voor alledrie. Dat ziet hij tot z’n verdriet al twee keer misgaan. Hij heeft nog één kans om de jongste dit wel mee te geven. En dan komt hun moeder met dat zoon vanaf dag 1 al een ander pad moet gaan bewandelen. Het ontkennen van hb past daar ook bij; je kinderen niet anders willen laten zijn. Hierin gehoord worden, echt begrepen voelen, geeft meestal ontspanning. En dan kan je weer kijken naar de noden van je kinderen ipv je eigen. Dit geldt voor iedereen en zou misschien een opening kunnen geven.

Mooi beschreven en erg waar m.i.

Joskelizz
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 25 nov , 2022 6:14 pm

Re: Wat is wijsheid

Bericht door Joskelizz »

Dit is inderdaad wat het is.
Hij is heel teleurgesteld dat het niet "normaal ' is gegaan. Ik denk dat hij nog in een soort rouwproces zit. Ik en de hulpverleners proberen hem inderdaad gehoord te laten voelen.
Ik heb er natuurlijk erg veel stress van en we zullen binnenkort echt een besluit moeten nemen.

Plaats reactie