Het is nu 25 aug 2019, 17:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 5 van 5 [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ontwikkelingsvoorsprong dreumes/peutertopic vanaf 2018
BerichtGeplaatst: 05 feb 2019, 15:19 
Volwassene

Hier beginnen ze niet aan eerder starten op de basisschool, met 3 jaar en 10 maanden mogen ze oefenen, dat heb ik met beide handen aangepakt zodat ze een langere periode al school had.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2019, 18:35 
Volwassene

Wij zijn eerder gestart met school, met 3j9m ging zoontje 2 ochtenden per week om te beginnen. Dat ging helaas hopeloos mis, door de hooggevoeligheid van mijn zoontje. Hij zit nu tijdelijk thuis, tot we het over een paar maanden weer gaan proberen.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2019, 22:10 
Volwassene

Hoop dat het nu beter gaat met je zoontje!
Betreffende school laat kinderen met 3.10 starten en afhankelijk van het kind een of meerdere dagdelen/dagen per week. 3.10 zou in ons geval november zijn en daarop reageerde unitregisseur dat het dan waarschijnlijk iets eerder zou worden (na herfstvakantie) zodat ze niet nét gewend is en dan in de drukke feestdagen belandt.
Dochter geeft inmiddels zelf aan dat ze nooit iets met letters/cijfers op de kinderopvang doen en dat ze dat jammer vindt... Van het weekend mooi moment; dochter sleept doosje met snoepjes met zich mee om uit te delen. Ze begon te zeuren dat ze zelf ook een snoepje wilde, terwijl ik dat eigenlijk niet wilde. Dus ik zeg, als jij snoep kunt schrijven met de magneetletters, dan mag je een snoepje. Dat had ik dus beter niet kunnen zeggen :D :shock:

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 11:01 
Volwassene

Hey, mag ik hier meeschrijven? Zoontje van net 2 die bijzonder snel door zijn baby mijlpalen heen ging. Ook een zoontje van 5 met toch wel problemen op de basisschool (met een voorsprong).
Ik vraag me af of er sprake is van voorlopen en in hoeverre wij daar nu iets mee moeten en zo ja/nee waarom.

M is dus net 2 en de baby mijlpalen:

3,5 maand van rug naar buik rollen
4 maanden van buik naar rug rollen
6 maanden zelf gaan zitten
7 maanden zelf gaan staan
11 maanden los lopen
16 maanden springen met 2 voeten van de grond. Hij springt nu zonder moeite ergens vanaf met twee voeten, schopt en gooit een bal zonder omvallen. Houdt van kleuren en is vrijwel gelijk begonnen met het goed vasthouden van een potlood/pen. Een maand terug was oudste zoon boven aan het huilen en toen zei hij: E verdrietig. Dat vond ik zo opvallend! Dus niet E huilen maar de koppeling aan verdriet.
Wat vinden jullie ervan?

Praten deed hij bijna niet tot hij 18 maanden was. En een maand nadat hij begon kwam hij ook met cijfers/letters aanlopen die hij (juist) benoemde. Inmiddels gaat hij qua spraak/taal sneller dan mijn oudste zoon.

Waar ik bij mijn oudste zoon heel lang heb getwijfeld of het een voorsprong was, merk ik bij mijn jongste dat ik er alerter op ben. Ik vraag me bijv ook af in hoeverre de jongste niet sneller gaat doordat hij dingen mee krijgt van de oudste. Wat denken jullie daarvan?

Jongste gaat 1 dag naar het kdv, en over een paar maanden naar psz.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 17:14 
Volwassene

Slimpie16 schreef:
Hoop dat het nu beter gaat met je zoontje!
Betreffende school laat kinderen met 3.10 starten en afhankelijk van het kind een of meerdere dagdelen/dagen per week. 3.10 zou in ons geval november zijn en daarop reageerde unitregisseur dat het dan waarschijnlijk iets eerder zou worden (na herfstvakantie) zodat ze niet nét gewend is en dan in de drukke feestdagen belandt.
Dochter geeft inmiddels zelf aan dat ze nooit iets met letters/cijfers op de kinderopvang doen en dat ze dat jammer vindt... Van het weekend mooi moment; dochter sleept doosje met snoepjes met zich mee om uit te delen. Ze begon te zeuren dat ze zelf ook een snoepje wilde, terwijl ik dat eigenlijk niet wilde. Dus ik zeg, als jij snoep kunt schrijven met de magneetletters, dan mag je een snoepje. Dat had ik dus beter niet kunnen zeggen :D :shock:

:D :D :D

Lijkt mij een goed plan om dan iets eerder te beginnen. Onze jongste gaat nu twee ochtenden per week naar de psz die verbonden is met de school, dus ik hoop dat de overgang tegen die tijd daardoor ook soepel kan verlopen.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 17:17 
Volwassene

boysmum schreef:
Hey, mag ik hier meeschrijven? Zoontje van net 2 die bijzonder snel door zijn baby mijlpalen heen ging. Ook een zoontje van 5 met toch wel problemen op de basisschool (met een voorsprong).
Ik vraag me af of er sprake is van voorlopen en in hoeverre wij daar nu iets mee moeten en zo ja/nee waarom.

M is dus net 2 en de baby mijlpalen:

3,5 maand van rug naar buik rollen
4 maanden van buik naar rug rollen
6 maanden zelf gaan zitten
7 maanden zelf gaan staan
11 maanden los lopen
16 maanden springen met 2 voeten van de grond. Hij springt nu zonder moeite ergens vanaf met twee voeten, schopt en gooit een bal zonder omvallen. Houdt van kleuren en is vrijwel gelijk begonnen met het goed vasthouden van een potlood/pen. Een maand terug was oudste zoon boven aan het huilen en toen zei hij: E verdrietig. Dat vond ik zo opvallend! Dus niet E huilen maar de koppeling aan verdriet.
Wat vinden jullie ervan?

Praten deed hij bijna niet tot hij 18 maanden was. En een maand nadat hij begon kwam hij ook met cijfers/letters aanlopen die hij (juist) benoemde. Inmiddels gaat hij qua spraak/taal sneller dan mijn oudste zoon.

Waar ik bij mijn oudste zoon heel lang heb getwijfeld of het een voorsprong was, merk ik bij mijn jongste dat ik er alerter op ben. Ik vraag me bijv ook af in hoeverre de jongste niet sneller gaat doordat hij dingen mee krijgt van de oudste. Wat denken jullie daarvan?

Jongste gaat 1 dag naar het kdv, en over een paar maanden naar psz.

Hallo Boysmum. Dat lijkt mij ook duidelijk een voorsprong. Dat met die emoties herken ik ook erg bij onze jongste. Een tijdje geleden moest ik een traantje laten over een bepaalde kwestie. Een paar uur later wist onze jongste haarfijn tegen de buurvrouw uit te leggen dat mama vanmorgen verdrietig was en ook globaal waarom. Ze is ook heel zorgzaam.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 22:59 
Volwassene

Dank je wel Camo, dat sterkt me in het gevoel er wat eerder iets mee te doen dan bij de oudste.

Grappig dat jij het ook herkent van die gevoelens. Is dat apart op zo'n jonge leeftijd? Ik merk dat ik het moeilijk vind om te vergelijken, want met de oudste vergelijken schiet ook niet perse op. Herkenbaar?

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 14:11 
Volwassene

Zeker herkenbaar. Ik vergelijk ook regelmatig met de oudste, maar dan ineens zie ik andere kinderen van haar leeftijd en dan denk ik....oh ja... Ik ben er nu ook alerter op en laat het minder op zijn beloop. Heb ik bij de oudste wel gedaan omdat ik ervan uitging dat het anderen wel zou opvallen. Helaas viel vooral op dat ze nogal eigenwijs was, graag de baas wilde zijn en niet mee wilde doen in de klas.

Ik vind het nog steeds lastig om het aan te kaarten hoor, want ik voel me snel zo'n moeder met pretenties. Maar ik besef me tegelijkertijd steeds meer dat het gewoon mijn taak is om op te komen van de belangen van mijn kinderen. Ik heb op het aanmeldingsformulier voor de peuterspeelzaal dus ook meteen maar ingevuld dat ze een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Dat durfde ik bij de oudste niet.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 10:54 
Volwassene

Camo, dat herken ik wel inderdaad. Ervan uit gaan dat het anderen opvalt, maar dat valt in de praktijk nog best tegen.

Wat goed dat je er zo over denkt, ik denk ook wel dat het inderdaad noodzakelijk is. Ze blijven nog maar klein en kunnen zichzelf niet zo uitdrukken als dat wij dat kunnen voor hen. Bij de jongste vind ik het wel meer opvallen, maar dat komt misschien door de oudste. Het lijkt anderen ook meer op te vallen. Misschien ook wel door de oudste. H

De jongste gaat over een paar maanden naar de peuterspeelzaal, ben benieuwd of ze het daar ook zien. Op de kinderopvang benoemden ze laatst dat hij al een goede pengreep heeft (dit deed hij vanzelf gelijk goed) en dat ze dit nog niet eerder hadden gezien bij zo'n jong kind.

BerichtGeplaatst: 22 mei 2019, 09:44 
Volwassene

Hier een kind van bijna 2 (juni 2017) en heeft een grote zus. Ik heb geen idee of hij een ontwikkelingsvoorsprong heeft, ik denk eigenlijk van niet en volgens mij kan het dat de ene het wel heeft en de andere niet in één gezin? Nu heeft hij ook wat drempels te overwinnen, want pas sinds kort heeft hij een (zeer) sterke plusbril en gaat er eindelijk een wereld open van interessante details waardoor boekjes en speelgoed voor de fijne motoriek (vormenstoof bijv.) interessanter worden. Zijn taal is gewoon op normaal niveau of loopt eerder wat achter, maar nu zit er ook TOS in onze familie en wie weet dat hij daar ook last van heeft.

Wat hij al wel laat zien is interesse voor kleuren waarvan oranje en paars favoriet zijn en enigszins verstaanbaar worden uitgesproken. Alle 12 de vormen gaan met gemak in de vormenstoof en een houten ABC-puzzel legt hij de lettervormpjes in een keer op de juiste plek. Omdat hij zo slecht zag, had hij de gewoonte ontwikkeld om iemand anders zijn hand te pakken en te sturen naar wat hij wilde pakken of gedaan wilde krijgen (potje open maken bijv.). Dat is uitgegroeid tot het manipuleren van andermans vingers, handen, armen en zelfs sta-, buk- en zithoudingen van mij of andere volwassenen. Ik krijg dan ook terug van bijvoorbeeld opa als hij daar is geweest: hij weet wel heel goed duidelijk te maken wat hij wil, ook zonder taal. Hoe dan ook is het weer een uniek kind en kan ik mij verbazen over wat hij nu weer allemaal flikt.

BerichtGeplaatst: 31 mei 2019, 10:09 
Volwassene

Wat fijn dat de wereld van je zoon zoveel groter (zichtbaarder) is geworden! Geniet ervan!
Hier positief gesprek gehad op de basisschool; na de zomer gaat dochter 'ingroeien'. Heerlijk vooruitzicht (voor haar)!
Nu eerst 2 maanden op reis - met heel veel nieuwe ontdekkingen en uitdagingen!

BerichtGeplaatst: 02 jun 2019, 09:21 
Volwassene

Herkenbaar dat vergelijken met grote broer(s). Onze jongste van 2 leek vrij normaal, zeker omdat zijn broers veel sneller leken te gaan, maar zien nu toch wel dingen dat hij zijn leeftijd ver vooruit is, vooral in sociale dingen en tv programma’s die hij wilt kijken.

Pagina 5 van 5 [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]