Het is nu 22 jul 2014, 22:22

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Weerbaarheid / verlegen ?
BerichtGeplaatst: 28 mei 2010, 08:52 
Volwassene

Of het door HB komt weet ik niet maar ik hoor wel vaker dat HB kids meer van zachtaardige kids en daarom ook vaak met meisjes om gaan dus toch maar even hier gezet:
T is best wel verlegen.
Hij kijkt altijd eerst en gaat pas na een tijdje mee doen met andere kindjes.
Als een kindje iets van hem pakt zegt hij: "nee, van mijn." maar laat het toch uit zijn handen pakken.
Hij gaat dan tegen zo'n kindje zeggen "samen spelen" maar daar reageren ze totaal niet op.
Dan wacht hij maar tot het kind zijn speeltje los laat en pakt het dan weer terug.
Hij blijft proberen met het kind te praten door als hij het dan weer heeft te zeggen, rol die bal maar.
Hoe maak ik hem wat weerbaarder zodat hij niet elke keer alles laat afpakken?

Berichttitel: Re: Weerbaarheid / verlegen ?
BerichtGeplaatst: 28 mei 2010, 09:02 
Volwassene

Geen idee. Mij is 't niet gelukt :? . Als je peuter of kleuter dingen verbaal wil oplossen en andere kinderen zijn nog fysiek ingesteld, dan 'praten' ze gewoon langs elkaar heen. Daarbij komt dat die andere manier van reageren voor jouw kind onvoorspelbaar is. Hij weet niet precies wat hij kan verwachten van dat andere kindje, want dat reageert heel anders dan hij zelf zou doen. Daar worden ze onzeker van. Ook van het feit dat leeftijdsgenootjes ze niet lijken te begrijpen (omdat ze nog niet zover zijn als jouw kind) trouwens.

Als kleuter lieten mijn kinderen zich rustig door een hummel van nog geen 2 van de glijbaan jagen of de zandbak uitzetten :shock: . Als 8-jarige gingen ze opzij voor een kleuter met een grote mond. Ze wisten echt niet wat ze met zulke kinderen aanmoesten. Pas toen de onderlinge verschillen minder groot werden (zo rond groep 8 ), merkten we dat onze kinderen weerbaarder werden. Toen konden ze situaties en meningsverschillen namelijk wél verbaal oplossen. Nu (1 en 2 VO) hebben ze eigenlijk geen problemen meer op dat gebied.

Laatst bijgewerkt door Paula op 28 mei 2010, 13:53, in totaal 1 keer bewerkt

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 28 mei 2010, 09:12 
Volwassene

Niet. Dit heeft niks met weerbaarheid te maken, maar met ontwikkeling: Hij heeft al geleerd dat je niet af mag pakken, en samen delen & samen spelen heeft hij ook al geleerd. Zijn leeftijdsgenootjes leren dat pas over een jaar of zo. Dat T altijd eerst kijkt kan wel op verlegenheid duiden, maar kan ook gewoon komen omdat hij al vaker zijn neus heeft gestoten bij kindjes die hem niet begrepen omdat hij verder is dan zij.
Wat hier enigszins hielp was benadrukken dat die andere kindjes jonger zijn (V nam dat toen gewoon aan, het idee dat je in je hoofd ouder kunt zijn dan met je lijf kwam pas later), en vooral ook peer-contacten: de speelmiddagen van Hint en Pharos waren een uitkomst ook al waren de meeste kinderen daar een paar jaar ouder. Ook bij In Het Wild hier op het forum kun je peer-contacten vinden en/of zelf organiseren :)
Als hij kan spelen met kinderen die hem wèl begrijpen zal het waarschijnlijk een heel stuk beter gaan :)

Edit in reactie op Paula: V is tegenwoordig dus príma weerbaar -op Leonardo, tussen peers :)
Met gewone kinderen gaat het ook uitstekend, maar daar speelt ze dus met kinderen die een jaar of 3 ouder zijn. Leeftijdsgenootjes heeft ze geen boodschap aan, dat zijn kleuters. Dat ze zelf nog 5 is doet niet ter zake ;)

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 28 mei 2010, 09:59 
Volwassene

Thanks, ik dacht dat peer contacten er alleen zijn voor de oudere kids.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2010, 10:14 
Volwassene

Nee hoor, je kunt gewoon komen :)
Weliswaar worden de meeste hb kinderen pas "ontdekt" als ze wat ouders zijn, maar dan hebben ze vaak een jonger brusje waar T misschien mee kan spelen, en anders maakt het ook niet echt uit; V was net 3 toen wij voor het eerst gingen, en dat beviel uitstekend :)

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 28 mei 2010, 11:02 
Volwassene

Hier lukt dat ook niet altijd even goed, de jongste begreep weinig van klasgenootjes (zien ze mij niet staan? Ze lopen gewoon tegen mij aan) en nu na versnelling is het nog steeds (wat zitten ze toch dom te kletsen) zo. Gelukkig hebben ze nu allebei wat gelijkgestemden gevonden.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2010, 01:30 
inactief

Mijn dochter van drie is ook zeeer verlegen op de creche terwijl ze thui seen heel ander druk en bijdehante meid is.
Wel kan ze het goed vinden met oudere kinderen en of baby's/haar leeftijd die ze kan bemoederen.
Ze vind kinderen leuk maar soms kan ze dichtklappen en is ze heel verlegen.. Dat benoemd ze dan ook vaak van tevoren al of achteraf.
Op zulke momenten is ze vaak het een 'zwakke schakel'..

BerichtGeplaatst: 28 aug 2010, 09:04 
inactief

Heee precies............de mijne is ook zo......toch weer toegeven.....heb al vaker tegen haar gezegd, dat moet je niet doen meissie, dat hoeft helemaal niet...............maar nu begrijp ik waarom door deze topic.....

Tijd voor kanjertrainig dus...maar ja dat is pas in gr.4, ff meenemen in mijn lijstje voor de juf.....hoe zij dat ervaart....

BerichtGeplaatst: 28 aug 2010, 13:03 
inactief

Even inhaken op de kanjertraining. Met klassikale kanjertraining heb ik geen positieve ervaringen gehad in de klas van mijn dochter. Met die kanjertraining was het zelfs alleen maar zo dat de 'slimme' en 'brave' kinderen zich er wel naar wilde gedragen en het ter harte namen, maar de 'pestkoppen' alleen tijdens die training zich eraan hielden, maar na dat uurtje waren ze het alweer vergeten. Ik heb vaak tegen m'n dochter gezegd dat ze gewoon terug moest doen wat de ander bij haar deed, maar dat 'mocht' dan niet volgens haar, want zo werd dat dan verteld in die kanjertraining.

Ook ik vind dat ze nu op het VO een stuk weerbaarder is dan ze was op de basisschool.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2010, 11:49 
Volwassene

Hier was oudste ook zo. (Jongste helemaal niet, die heeft een periode zelf gekrabt en gebeten en geslagen enz. :oops: ).
Hij raakte er op een gegeven moment toch van van slag als er dingen werden afgepakt of als hij opzij gezet werd.
Ik denk dat je je kind best kan leren dat communicatie niet altijd alleen in woorden zit, maar ook in lichaamstaal.
Zijn vader is meer met hem gaan stoeien en we zijn hem meer op zijn lichaamstaal gaan sturen en zelfs ook wel gaan oefenen (hij zat vorig jaar versneld in groep 2, tussen hele stevige fysieke kinderen, dus hij moest wel).
Je kan wel hopen dat het later minder wordt of dat het beter gaat tussen peers, maar dit is toch de wereld waar we in leven, dus knokken als je wat wil.
Ook hebben we oudste op judo gedaan. Dit vindt hij gelukkig ook heel erg leuk, maar hij heeft daar ook veel fysiek zelfvertrouwen op gedaan. (en het voordeel is, is dat het stoeien is onder bepaalde regels en dat sprak hem dan wel weer aan).
Hij is nu net 5 en we zien het echt beter gaan. Zijn sterke punt zal het nooit worden, maar hij weet gewoon hoe het zit nu en probeert wel te knokken voor zichzelf als het nodig is.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2010, 22:20 
­

Wat onze zoon ook wel hielp is uitleggen uitleggen uitleggen dat andere kinderen op andere manieren met elkaar omgaan. Dat ze nog niet hebben geleerd dat slaan & zo niet mag. Dat sommige ouders het ook niet zo belangrijk vinden dat kinderen dat slaan & schoppen afleren, maar dat wij dat wel belangrijk vinden. Dat ie gewoon moet blijven proberen met zijn verbale oplossing, dat die anderen daar ook wat van leren. Dat met kleintjes het soms (nog) werkt om ze af te leiden, een alternatief te bieden. Hielp wat, niet alles.

Ik ben ook talloze malen tussen beide gekomen, gehurkt en voorvalletjes besproken, hoe dingen eigenlijk opgelost moeten worden. Erkende ik iig de 'rechten' van zoon mee, en doorgaans bezwoor het ook de crisis heel snel.

Kan wellicht ook geen kwaad de leidsters erop te wijzen dat je kind niet zo fysiek is ingesteld, maar dingen verbaal wil oplossen. Dat je het op prijs stelt als ze hem daarbij helpen; dus andere kinderen ook aanspreken en blijven uitleggen hoe het werkt (verbaal oplossen, samen delen, ombeurten). Niet dat je zal verwachten dat die kinderen dat dan opeens ook kunnen, maar dat ze het toch ook moeten leren en je liever niet hebt dat jouw kind die fysieke manieren (weer) gaat toepassen.

Wat ook hielp, is dat de andere kinderen ouder werden en (dus?) ook verbaler. (in groep 2)

Overigens, kanjertraining. Daarbij leren ze toch ook dat er naast pesters en slachtoffers ook meelopers zijn, die maar met de pester meedoen, maar die ook de keuze hebben om afzijdig te zijn, of in te grijpen? Zou hopen dat iig die kinderen hun gedrag (een beetje) veranderen.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2010, 07:58 
Volwassene

Een een update, het gaat eigenlijk steeds beter.
Alle tips hier toegepast, uitleggen en ook het stoeien.
Gisteren van de juf hoorde ik dat hij als hij het echt belangrijk vind naar de juf loopt en om hulp vraagt.
Geweldig, dat is toch de eerste stap.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2010, 16:01 
­

Ha fijn, een update, daar houd ik van.
Zeker die met goed nieuws!

Keep it up!

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ]