Het is nu 30 jul 2014, 05:58

Pagina 2 van 2 [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Niet willen praten over school.
BerichtGeplaatst: 19 mei 2011, 18:50 
Volwassene

Paula schreef:
Toen jongste nog een kleuter was, deden we ook wel rollenspelletjes met zijn knuffels. Die konden wél precies uitleggen wat ze stom, saai of leuk vonden op school :mrgreen: . Via die beesten praatte hij wel, als ik gewoon met hem wilde praten, zweeg hij.

Zie openingspost. Daar trapt zoon al heel lang niet meer in, helaas.

BerichtGeplaatst: 19 mei 2011, 18:53 
Volwassene

Paula schreef:
sannie schreef:
Zoon zit in groep 4 en de verrijking is Rekenmakkers M5. Dat is RT materiaal voor groep 5.
RT materiaal is geen verrijkingsmateriaal! Het is alleen maar meer van hetzelfde, in dit geval op een iets hoger niveau dan het klassikale niveau. Dit is nergens voor nodig, er zijn zoveel goede verrijkingsmaterialen en er hangen heus niet overal vreselijke prijskaartjes aan.

Klopt. Heb ik het ook met juf over gehad. Zoon had haar verrast door snel klaar te zijn met het vorige verrijkingswerk en toen had ze maar snel iets gepakt :?
En het erge is: de IB-er die tot vorig jaar op deze school was doet de ECHA en is nu bovenschools coördinator HB maar juf wil haar niet in de klas want juf heeft geen hulpvraag, zegt juf :cry:

Nu ik dit allemaal zo type begint het voor mezelf toch wel duidelijker te worden waar het wringt.

BerichtGeplaatst: 19 mei 2011, 18:54 
Volwassene

sannie schreef:
En het erge is: de IB-er die tot vorig jaar op deze school was doet de ECHA en is nu bovenschools coördinator HB maar juf wil haar niet in de klas want juf heeft geen hulpvraag, zegt juf :cry:
Maar jouw kind heeft wel een hulpvraag. En jij ook. Eentje die juf blijkbaar niet kan beantwoorden. Dan kun je toch zelf contact opnemen met de IB'er? Maak een afspraak en nodig juf er bij uit zodat ze zich niet gepasseerd hoeft te voelen. Is 't aan haar of ze komt of niet. En leg dan je zorgen op tafel. Hopelijk kan de IB'er juf duidelijk maken wat de bedoeling is.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 19 mei 2011, 18:59 
Volwassene

PAULA, dit is de IB-er niet meer. De huidige IB heeft zoon doorgetoetst voor rekenen tot hij geen A meer scoorde waarna gecompact en verrijkt werd met de bekende gevolgen.
De bovenschoolse HB coördinator (oud-IB) is verbonden aan de Plusklas. Toen we daar gesprek hadden zei ze de juf te komen ondersteunen want er waren 5 HB-ers in de klas. Vervolgens zegt juf dat we dit verkeerd begrepen hebben. Eerst moet ze een hulpvraag hebben en volgens haar heeft ze die niet. Gevolg is een klas van 30 kinderen: 5 HB, 2 Asperger, 3 dyslexie en nog wat ADHD-ers en een juf die meent dat ze alles zelf moet doen.
Nu ik dit tiep begin ik langzamerhand ook wel boos te worden. Als je toch iemand hebt die je een kant en klaar programma kan leveren waarom dit dan verrekken als juf?

BerichtGeplaatst: 24 mei 2011, 15:51 
Volwassene

Even een update.
Ik heb BOP's idee gevolgd en kaartjes gemaakt en toen werd het wel duidelijk. Zoon vond het meteen een goed idee toen ik ermee kwam en ging er ook echt mee aan de slag. De uitkomst was duidelijk: het gaat te langzaam en is te makkelijk. En waar ik toch wel van schrok: hij meende dat er toch nooit iets veranderde. A.d.h.v. de kaartjes kwam zelfs wat toelichting. Alles ging met muizenstapjes volgens zoon.

Eerst heb ik voor mezelf alles even op een rijtje gezet. Wat wilde ik zeggen en hoe zeg je dat op een goede manier? Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en juf gebeld om een afspraak. Uitgelegd waarom ik dat wilde. Wat bleek: ze zijn bezig met doortoetsen :clap: T.n.t. had zoon dat zelfstandig gedaan maar morgen gaat ze hem observeren om te zien hoe hij omgaat met de toetsen bijv. zijn frustratietolerantie. Volgende week blijkt oudergesprek te zijn van de plusklas en daar is juf ook bij. Als het goed is is het doortoetsen dan klaar en maken we een vervolgafspraak i.v.m. het reguliere werk. Kortom; een telefoontje dat een onverwacht positieve wending kreeg. Ik zie het nu echt weer een stukje lichter in.

Op mijn werk kwam afgelopen week ook een vervelend bericht dus het was even wat veel bijeen (staartje burn/bore out) maar ik vind van mezelf dat ik het best goed heb aangepakt.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2011, 16:49 
Volwassene

Fijn dat er beweging lijkt te komen. Al zou 't fijn zijn als juf jullie als ouders wat beter op de hoogte zou houden van die beweging. Dan hoef je je ook niet nodeloos ongerust te maken.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2011, 23:06 
Volwassene

Hier ook een ventje thuis die weigert te praten over school. Het lukt het best om wat los te krijgen als we met zijn tweetjes een wandeling maken of samen een stukje fietsen. Ik heb een tijdje een 'heen en weer' schrift gevraagd aan de leerkracht, dit hebben we uiteindelijk per mail gedaan omdat dat wat makkelijker was. Dus na elke schooldag kon ik in een mailtje lezen wat er die dag gedaan was en wat er voorgevallen was waardoor ik aanknopingspunten had om het gesprek te beginnen. Dit werkte best wel goed.
Succes!
PS ik denk dat dit vaak een teken is dat het echt niet zo lekker gaat op school (dat was bij ons zeker het geval).

BerichtGeplaatst: 25 mei 2011, 22:35 
Volwassene

Mijn zoon praat ook niet altijd graag over school. Is ook wel begrijpelijk als het niet goed gaat. De kinderen weten vaak ook niet precies wat er aan de hand is. Als ouder moet je het vaak doen met weinig informatie. Het is een uitdagende puzzel om daar iets van te maken. Aan de andere kant heb je aan weinig informatie vaak al genoeg.
Als hij niet over school wil praten gaat het niet goed is een voor de hand liggende conclusie. Dat in samenwerking met de rapporten elk kwartaal moet wel een beeld geven.

Het is ook afhankelijk van de mogelijkheden van de school. Waaruit kun je kiezen? En hoeveel informatie heb je nodig om die keuze te maken?

BerichtGeplaatst: 25 mei 2011, 22:45 
Volwassene

@Sannie: sorry, had niet meer gereageerd, maar ik zie dat de kaartjes gewerkt hebben :D .
Ik bedenk gewoon zoveel mogelijk antwoorden zoals: makkelijk - saai - leuk - nieuw - moeilijk - spannend -etc.
En inderdaad komt er na de kaartjes soms nog wat extra toelichting omdat je nu beter weet wat je nog kunt vragen.
Fijn dat er beweging is...

BerichtGeplaatst: 26 mei 2011, 10:55 
Volwassene

Maarre..... ik ken toch hele volksstammen mensen waarvan de kinderen uit zichzelf niks vertellen over school. Onze zoon wilde ook nooit wat vertellen over school hij pas begon (weet ik niet meer, of: dat ga ik nu even niet vertellen) en toen maakte ik mij daar ook zorgen over. Na rondvragen bij kennissen en ouders op schoolplein bleek dat bijna iedereen het herkende. Ik zou toch niet willen beweren dat niks willen vertellen gelijk betekent dat het niet goed gaat op school. Misschien denken die kinderen ook wel dat mama niet zo moet zeuren (die van mij wel)

Neemt niet weg dat je graag wil weten hoe je kind school ervaart natuurlijk. :wink:

BerichtGeplaatst: 26 mei 2011, 13:02 
Volwassene

Klopt, het barst van de kinderen die thuis niks vertellen over school, ook niet als je er specifiek naar informeert. Daarom vinden de meeste leerkrachten het helemaal niet zo raar dat ouders af en toe informeren wat er gebeurt in de klas. Maar als je het gevoel hebt dat je kind niet goed in z'n vel zit en daarom niet over school wil praten, is dat toch iets anders.

BerichtGeplaatst: 26 mei 2011, 13:08 
­

Bij mijn zoon is het vrij duidelijk als er op school 'iets' is: dan antwoord hij op de vraag "hoe was het op school" met "Hoef je niet te weten".
Als er 'niets' is, verteld hij honderuit.
En soms was er 'iets' (vervelends) in de loop van de ochtend, maar in de middag juist iets leuks, en dan hoor ik vanalles (over dat leuke) en later van de juf pas over het vervelende...
Ik kan er dus niet op rekenen dat zoon een betrouwbare bron van informatie is over zijn eigen situatie...

BerichtGeplaatst: 26 mei 2011, 13:37 
Volwassene

Pompom schreef:
Ik kan er dus niet op rekenen dat zoon een betrouwbare bron van informatie is over zijn eigen situatie...
Dat kon ik ook nooit. Want ik kreeg wel te horen wat er gebeurd was en wie er wat gezegd had, maar hij was altijd bijzonder vaag over zijn eigen rol in het geheel. En ik kreeg ook regelmatig de indruk dat hij er dingen bij verzon die misschien in zijn hoofd wel gebeurd waren, maar in werkelijkheid niet. Doordat hij nog niet in staat was tot reflecteren, was zijn berichtgeving bijzonder gekleurd. En dus onbetrouwbaar.
Zijn gedrag thuis was wel een goede meetlat als 't ging om "hoe gaat 't op school".

BerichtGeplaatst: 27 mei 2011, 15:33 
Volwassene

Paula schreef:
Maar als je het gevoel hebt dat je kind niet goed in z'n vel zit en daarom niet over school wil praten, is dat toch iets anders.

De spijker op z'n kop. Dat was bij ons het geval. Tel daarbij niet naar school meer willen behalve op woensdag (Plusklas) en thuis schooltje moeten spelen, dan gaan er toch wel wat bellen rinkelen.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2011, 15:37 
Volwassene

Zoon heeft trouwens zijn verslag van de Plusklas eergister meegekregen en dat is echt heel goed. Het was al niet slecht maar hij is op heel veel gebieden vooruit gegaan. Beter kunnen doorzetten, omgaan met tegenslagen of als je aan je grens komt. Creatieve oplossingen zoeken.

Dat was ook wat zoon aangaf, dat de afstand tussen Plusklas en regulier zo groot was (hij spreidde zijn armen en wees de ene kant van de bank aan, daar zat de Plusklas, de andere kant was regulier). Naar mijn idee is de afstand tussen die 2 ook groter geworden. Woensdag hebben we oudergesprekje van de Plusklas en dan zit zijn gewone juf er ook bij. Fijn is dat.

Pagina 2 van 2 [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2