Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Bloemetje75
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bloemetje75 »

Succes voor je oudste Dee!

Hier had middelste het prima gedaan op een uitglijder bij natuurkunde na maar daar stond eindelijk een 8 voor wiskunde tegenover. Mentor word ik echt niet blij van. Negatief en energieloos, alleen over die onvoldoende van natuurkunde maar geen woord over dat goede punt voor wiskunde of de 9 voor economie. Wel weer beginnen over hoeveel uur zoon kwijt is aan hockey en werk. Zoon: "ik moet wat tijdsdruk hebben, kan ik niet hockeyen dan zijn mijn cijfers slechter". Gelukkig heeft hij geen les meer dit jaar van zijn mentor (die geeft wiskunde en vorig jaar waren zoons cijfers veel slechter met hem als docent).

Jongste doet het super, dikke complimenten (voor beide jongens) van de economie docent voor zijn resultaten zonder les te volgen. Dikke complimenten van de andere docenten en zijn mentor over houding in de klas en uiteraard zijn cijfers.

Middelste is verder druk met profielwerkstuk (de technische testen lukken niet zoals hij en zijn partner bedacht hebben).

Ze zijn beide wel toe aan vakantie, geen wekker etc....
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Klinkt goed, Bloemetje! Jammer van de mentor, maar gelukkig zie jij wel de positieve kanten en je zoon zelf ook. Heel begrijpelijk dat ze toe zijn aan rust, merk ik hier ook.

Hier is de toetsweek bezig. Dochter gaat tot nu toe lekker. Ik merk vooral dat de kernvakken een stuk makkelijker gaan op de havo. Weer een dikke 8 binnen voor Nederlands.
Gisteren had ze een toets Duits en die was erg lang. Spelling, grammatica, lezen en ook nog een stukje vragen over een film die ze hadden gekeken in de klas. Dochter heeft toetstijdverlenging, maar zelfs daarmee kreeg ze de toets niet af. Ze had er goed voor geleerd en veel antwoorden wist ze zonder al teveel moeite.
Ik vraag me af hoe dat straks bij het examen gaat. Is dat een aandachtspunt voor een leerling die over het algemeen meer tijd nodig heeft voor toetsen? Geldt toetstijdverlenging ook bij het examen?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bissi
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Dee85 schreef:
wo 20 dec , 2023 9:19 am
Ik vraag me af hoe dat straks bij het examen gaat. Is dat een aandachtspunt voor een leerling die over het algemeen meer tijd nodig heeft voor toetsen? Geldt toetstijdverlenging ook bij het examen?
Als het goed is wel!

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Fijn om te lezen!
Ik ga me er eens in verdiepen en kijken wat school kan bieden.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Marthe »

Daarin is de schooldirecteur de doorslaggevende factor.
Die bepaalt of die verlenging toegewezen wordt.
Over het algemeen is het zo dat je die verlenging op schoolexamens en centraal examen krijgt als je hem ook tijdens de voorgaande jaren had. Dat is als het goed is terug te vinden in het PTA en examenreglement.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Bedankt voor de aanvulling, Marthe. Ze heeft die toetstijdverlenging ook in voorgaande jaren gehad, dus hoop dat ze hem bij de examens dan ook krijgt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

ElizaDay
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 mar , 2021 5:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door ElizaDay »

Ik val ook weer eens binnen. :grin:

Dee, volgens mij houdt je dochter gewoon haar tijdverlenging tot alle eindexamens gedaan zijn. Op 'mijn' school krijgen leerlingen met dyslexie, AD(H)D en/of ASS standaard tijdverlenging. We (de docenten) krijgen elke toetsweek een overzicht van alle leerlingen die voor die periode recht hebben op extra tijd. Degenen met bovenstaande bijzonderheden hebben dit ' privilege' tot het allerlaatste examen en daar wordt verder niet aan getornd. Ik neem aan dat dit op alle scholen wel zo zal zijn, aangezien zaken als dyslexie en dergelijke niet overgaan.

Hier gaat alles wel lekker. De jongens zitten in de vijfde en ik merk dat ze langzamerhand klaar zijn voor de volgende stap. (sowieso breekt de afstand ze echt op) M. gaat naar Leiden elke week voor de precollege en hij vindt het geweldig. S. is heel erg zichzelf en apedruk met wedstrijdroeien, bijbaantje, school en allerlei andere dingen die hem boeien. H. is heerlijk letargisch (altijd al geweest :) ) en gaat bijzonder efficient met zijn tijd om. Hij is dyslectisch en heeft ADHD, doet geen snars aan school en gaat een paar dagen voor de toetsweek keihard leren. Gevolg: alles is voldoende en H. gaat wel lekker achterover zitten met een potje schaak achter de hand. S en M weten al wat ze willen studeren, maar H piekert er niet over om zich te gaan orienteren. Hij wil er (nog) niets van weten en mompelt 'rechten ofzo' als het er thuis over gaat. Hoe herkenbaar! Ik wist het ook niet (vond van alles interessant, maar niet interessant genoeg) en weet nog steeds niet wat ik later worden wil. :grin: S gaat voor international business in Groningen en M wil astrofysica ergens op de wereld gaan doen. Waar weet hij nog niet, maar dat komt wel goed.

Dochter heeft net haar advies gekregen en het is wat we verwachtten: vwo. Hartstikke mooi (het past bij haar), maar we lopen nu tegen het volgende luxeprobleem aan: een school. Het grietje is toegelaten tot de vooropleiding dans aan het conservatorium en daar is ze blij mee. Ze danst al sinds ze rechtop kan zitten en het desbetreffende conservatorium ervaren wij, zowel dochter als ouders, als erg prettig. (ze zit er al sinds groep 7 en is nu definitief aangenomen voor het voortgezet onderwijs). Het is een heerlijke school: klein, kleine klassen, prettige relatie tussen leerlingen en docenten (van wat ik kon zien) en het geeft een groot familie-gevoel. Geen probleem toch? Jawel!

Ze wil namelijk ook graag gymnasium doen en dat kan daar niet. Ze zou dus ook naar de grote scholengemeenschap op de hoek kunnen (staat erg goed bekend om de gymnasiumafdeling), maar ze kan ook naar de categorale gymnasia iets verder weg. De school waar haar broers zitten is een kilometer of acht fietsen en het is een prima school. Wel lopen we tegen wat zaken aan die ik graag anders zou zien (vakoverstijgende dagen, weinig toetsweken, beperkt vakaanbod bovenbouw), maar op elke school is wel wat. Voordeel is dat iedereen haar broers kent, maar dat is ook tegelijkertijd een nadeel. Er zit nog een christelijk categoraal gymnasium zo'n 10 kilometer verderop en daar heb vooral ik erg veel interesse in. Nadeel is dat het bekend staat als prestatiegericht (dit is hear say), maar voordeel is dat ze de vijf toetsweken per jaar hebben. (en ik vind het fijn dat het christelijk is)

What to do? De broers zeggen gymnasium bij hen op school. (ook al balen ze van de afstand en hadden twee van de drie achteraf liever atheneum op de school in de buurt gedaan) Man zegt dat ze het beste naar zijn oude school (die bij ons in de buurt) kan gaan. De reden is dat ze daar ook gymnasium plus /vwo plus kan doen en het vakaanbod in de bovenbouw een stuk groter is dan bij haar broers op school. Ik vind het conservatorium juist weer een 'once in a lifetime opportunity' en dochter heeft geen idee. Het liefst wil ze zowel conservatorium als gymnasium, maar dat gaat helaas niet.

Getsie. Na drie kinderen dacht ik het klappen van de zweep wel te kennen, maar de vierde blijft toch verrassen. :grin:

Ria
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 aug , 2023 9:15 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Ria »

Haha luxeprobleem 😉. Is t mogelijk dat zij grieks en/of latijn op een van de scholen doet (bijv 2 uur per week) en verder het conservatorium? Het conservatorium DH geeft Grieks en Latijn toch? Is dat nog een optie?

ElizaDay
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 mar , 2021 5:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door ElizaDay »

Ria, Grieks en Latijn er bij zou zeker een optie kunnen zijn! Het conservatorium in Den Haag vond mijn dochter destijds niet leuk, dus ze is uitgeweken naar Rotterdam. Deze school was vanaf de eerste stap binnen direct een hit en ze was behoorlijk stellig: hier wilde ze naar toe en KC was helemaal niets. Haar balletjuf vond en vindt dochter ook meer geschikt voor Rotterdam.

Overigens heeft het conservatorium misschien nog twee nadelen, maar dat weet ik niet zo. Iemand hier een idee? Het gaat om een dakpan-klas h/v de eerste twee jaar en beperkte profielkeuze. Mijn man en ik hebben niets tegen een combiklas h/v, maar haar meester op school vindt haar een echte gymnasiast en raadt een dakpan-klas af. De profielkeuze kan ik nu met geen mogelijkheid inschatten bij dochter. Bij mijn zoons kon ik het ook niet zo goed. :shock: M. zag ik als een heel cultureel kind, maar hij koos voor een ronkend NT-profiel met wis D enzo. (vindt ie leuk) S. zag ik juist als een NT' er, maar hij koos voor een EM/CM profiel. Alleen H. kon ik goed inschatten. :grin: Ik merk bij de jongens al de irritatie over het beperkte aanbod aan vakken op hun school en ik kan me dat wel voorstellen. Hoe dochter dat zou vinden? Geen idee!

Aan de ene kant is een kleine school heerlijk, maar aan de andere kant beperkt het ook. We weten het niet en dochter zwabbert heen en weer tussen categoraal gymnasium en conservatorium. Het vervelende is dat er geen verkeerde keuze is (denk ik), maar dat ze hoe dan ook een deur dichtgooit met welke keuze ze ook maakt.

Heeft iemand hier ervaring met een kind in een dakpan-klas als de leerkracht het afraadt en/of beperkte profielkeuze? Hoe pakt zoiets uit?

(Ik geef nota bene zelf les op het vo en ik zou het moeten weten, maar ik weet het dus niet.)

loekie
Berichten: 192
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door loekie »

Een dakpanklas vind ik vooral een nadeel voor leerlingen die 'voor een zesje' gaan (waardoor ze risico lopen niet door te stromen naar het niveau dat bij ze past) en voor leerlingen die vooral gedijen bij veel uitdaging en peers. Mogelijk is het voor jouw dochter een kleiner risico. Kinderen die op hoog niveau dansen, musiceren of sporten zijn meestal geen leerlingen die 'voor een zesje' gaan en hebben tijdens het beoefenen van hun hobby veel uitdaging, nogal wat sociale contacten en veel ervaring met leren, doorzetten, moeten oefenen e.d. Schat je in dat dat bij je dochter ook zo is?
Onze jongste sportte op hoog niveau tijdens zijn middelbare schooltijd. Hij heeft weliswaar gymnasium gedaan, maar ik zag dat hij veel minder behoefte had aan extra uitdaging dan onze oudste. Hij vond de uitdaging tijdens het sporten.
Zelf heb ik als sterke VWO-leerling in een Mavo/Havo/VWO-brugklas gezeten; er was geen andere optie in de regio waar ik woonde. Voor mij gold hetzelfde als voor mijn jongste; uitdaging vond ik vooral tijdens het verbeteren van technische, tactische en mentale vaardigheden die ik voor mijn sport nodig had.

ElizaDay
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 mar , 2021 5:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door ElizaDay »

Loekie, bedankt voor je antwoord. Het geeft stof tot nadenken, maar ik doe alvast een voorzichtige poging.

Ik denk niet dat mijn dochter een zesjesmentaliteit heeft, maar zeker weet ik het niet. Ze zit op een school die geen cijfers geeft en waar samenwerken plus creativiteit hoog in het vaandel staat. School is altijd makkelijk geweest voor haar en ze heeft zich nooit hoeven inspannen om de stof te begrijpen, maar die uitdaging vond en vindt ze in dans. Ze heeft hard gewerkt om te komen waar ze nu is en school heeft ze er altijd bij gedaan voor de gezelligheid, zeg maar. Ze is overigens sociaal plus bloedfanatiek met alles wat ze doet; het maakt niet uit of dat toneel, dans of een presentatie voor school is.

Niet onbelangrijk: ze heeft zichzelf uit de plusklas gehaald. De aangeboden stof vond ze op zich wel interessant, maar de kinderen die in deze plusklas zaten vond ze verscrhikkelijk. Ze vond samenwerken lastig met deze kinderen en had het gevoel tegen een muur te praten.

Bissi
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Zoals jij het nu beschrijft, lijkt het mij dat ze op het conservatorium veel meer mensen zoals zij tegen gaat komen dan op het gymnasium. Op een gemiddeld gymnasium vind je uitdaging in klassieke talen, maar weinig leerlingen blijven die beide vakken volgen tot het eindexamen.

Ik vraag me daarom af:

Waarom wil ze naar het gymnasium? Welke verwachtingen heeft ze daarbij? Wat heeft ze dan wel dat ze op het conservatorium niet heeft?
Omgekeerd: wat vindt ze fijn op het conservatorium dat ze op het gymnasium niet heeft?

Is ze al eens de sfeer gaan proeven bij al die scholen? Of zijn jullie overal naar voorlichting geweest? Wat vindt ze van de kinderen die er nu naartoe gaan?

Kan ze het gymnasium combineren met op hoog niveau dansen ernaast?

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Tapijt »

Hebben jullie kinderen zich al opgegeven voor een vervolgstudie? Tapijtje heeft zich aangemeld maar de twijfels blijven vooralsnog groot. Proefstuderen, meeloopdagen, allemaal al gedaan. Er wordt geen passie aangewakkerd, maar er zijn twee argumenten om toch te gaan studeren: 1 omdat ze te jong is voor een vruchtvol tussenjaar en met haar leeftijd veel dingen niet mag, 2 omdat uit ervaring blijkt dat als ze bij een groep hoort (bijvoorbeeld een leerjaar), men over haar leeftijd heen kijkt en as ze los van een groep is, men vaker naar haar kalenderleeftijd handelt.

Dus zo staat ze aangemeld bij een universiteit. Maar ze heeft totaal geen zin om te studeren en huiswerk te maken en voor het BSA te vechten. We hebben gedacht ze gaat een paar maanden proberen en als het niet bevalt, gaat ze stoppen en toch tussenjaar doen. Dit vindt ze natuurlijk niet leuk, want zo een motivatie maakt het nog moeilijker om voor het halen van het BSA te werken.

En wat voor studierichting vindt Tapijtje het leukst? Eigenlijk alles is in zijn kern saai, vindt ze. Maar één richting is een beetje mooi, al wil ze die richting niet echt bestuderen. Die richting heeft voor zichzelf een pure schoonheid, en die schoonheid staat los van of Tapijtje dat studeren wil, zegt ze. Toch heeft Tapijtje zich voor die richting aangemeld. Met een niet gepassioneerde motivatie. Haar motivatie om te gaan studeren is de twee bovenstaande argumenten over haar kalenderleeftijd.

Ik weet niet of dat de beste beslissing is, maar het is een wel overwogen keuze.

Hoe staat het bij jullie examenkandidaten?

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 474
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Paula »

Wat lastig Tapijt, dat Tapijtje nog niet echt een passie of voorkeur heeft. Aan de andere kant, jongste hier koos voor een studie die helemaal paste bij zijn interesses, maar na een jaar gaf hij aan dat de studie hem inhoudelijk zwaar tegenviel. Hij heeft doorgezet omdat hij na 4 verschillende (PO en VO) scholen niet ook nog eens van studie wilde wisselen. Zijn drijfveer was wilskracht, niet passie. Dat maakte het een moeizaam proces, want hij moest zichzelf voortdurend motiveren voor dingen die zijn belangstelling niet hadden.
Hebben jullie ook gekeken naar University College? Dat is veel breder dan 'gewoon een bachelor'. Kan heel mooi zijn als je nog niet weet wat je wil.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Tapijt »

Hoi Paula, zoals je beschrijft, het zou kunnen dat Tapijtje ook zoals je jongste verder gaat. Dankjewel voor het delen, ik herken het een beetje. Tapijtje koos voor juist heel zuiver wetenschap, waar ze die schoonheid (wel maar een beetje schoonheid) juist in de puurheid vindt. Daarom valt een brede richting zoals UC voor haar snel af.

boom
Site Admin
Berichten: 926
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door boom »

Mooi verwoord, Tapijt. Ben benieuwd waar Tapijtje gaat landen uiteindelijk. Ze zal nog wel even rond blijven vliegen, voordat ze haar bestemming bereikt. En heel eerlijk? Ik hoop dat ze eigenlijk gewoon lekker mag blijven vliegen en genieten van wat er op haar pad komt. :kleeblatt: :knuddel:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Hier is zoon net voorlopig toegelaten tot een University College. 'Voorlopig' omdat je gemiddeld een 7 moet staan op je vwo diploma en dat krijgt hij pas eind dit jaar. Ze hebben 2 inschrijfrondes per jaar.
Hij moest voor de inschrijving meteen zelf zijn vakken voor het eerste semester in september kiezen. Dat vond hij wel mooi. Hij vond heel veel vakken interessant, zo lang het maar geen wiskunde hoefde te zijn ( hij heeft NT/NG profiel, maar daar ligt zijn hart niet). Er is daar een breed aanbod, maar je moet na de breedte uiteindelijk meer de diepte in natuurlijk.

Daarnaast blijft hij rondkijken bij andere studies, want tja, definitief kiezen blijft lastig. En je moet een plan B hebben.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 474
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Paula »

boom schreef:
wo 31 jan , 2024 12:48 pm
Mooi verwoord, Tapijt. Ben benieuwd waar Tapijtje gaat landen uiteindelijk. Ze zal nog wel even rond blijven vliegen, voordat ze haar bestemming bereikt. En heel eerlijk? Ik hoop dat ze eigenlijk gewoon lekker mag blijven vliegen en genieten van wat er op haar pad komt. :kleeblatt: :knuddel:
Mooi gezegd Boom!

Bissi
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Een studie is eigenlijk een tussenstap.

Een studie kiezen is makkelijker wanneer je voorbij je studietijd kunt kijken naar wat tegenwoordig je 'purpose' of 'ikigai' genoemd wordt.

Daar kun je langs verschillende wegen komen. En de weg hoeft dan niet perfect te zijn.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 474
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Paula »

Bissi schreef:
wo 31 jan , 2024 9:24 pm
Een studie is eigenlijk een tussenstap.

Een studie kiezen is makkelijker wanneer je voorbij je studietijd kunt kijken naar wat tegenwoordig je 'purpose' of 'ikigai' genoemd wordt.

Daar kun je langs verschillende wegen komen. En de weg hoeft dan niet perfect te zijn.
Helemaal mee eens Bissi, maar er wordt zoveel druk gelegd op het kiezen en afronden van een opleiding (om nog maar niet te spreken over de eis om over een startkwalificatie te beschikken om voor een uitkering in aanmerking te kunnen komen) dat het jongeren wel heel moeilijk gemaakt wordt om voor een alternatieve weg te kiezen.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Tapijt »

Bissi schreef:
wo 31 jan , 2024 9:24 pm
Een studie is eigenlijk een tussenstap.

Een studie kiezen is makkelijker wanneer je voorbij je studietijd kunt kijken naar wat tegenwoordig je 'purpose' of 'ikigai' genoemd wordt.

Daar kun je langs verschillende wegen komen. En de weg hoeft dan niet perfect te zijn.
Dit is mooi, Bissi. Zo probeer ik het ook over te brengen.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Tapijt »

boom schreef:
wo 31 jan , 2024 12:48 pm
Mooi verwoord, Tapijt. Ben benieuwd waar Tapijtje gaat landen uiteindelijk. Ze zal nog wel even rond blijven vliegen, voordat ze haar bestemming bereikt. En heel eerlijk? Ik hoop dat ze eigenlijk gewoon lekker mag blijven vliegen en genieten van wat er op haar pad komt. :kleeblatt: :knuddel:
Mooie wensen, Boom. Maar Tapijtje vindthet niet zo leuk. Ze ervaart veel stress. Dat is eigenlijk best gebruikelijk bij klas 6ers, kruzestrrss. Wij ouders zien het van een ander perspectief.

Zelf wens ik haar een paar vrienden. Ik wou dat ze meer jongeren om zich heen had.

Bloemetje75
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bloemetje75 »

Weloverwogen een volgend stukje vliegen dus voor Tapijtje. En als de wind anders waait, dan komt dat ook goed.... Ik begrijp wel dat je haar mede-vliegers wenst!

Mijn middelste heeft zich aangemeld bij de TU in Eindhoven voor 2 studies, keuze 1 is een numerus Fixus, keuze 2 niet. Zijn dysorthografie-verklaring is alvast geaccepteerd dus dat scheelt. Hij hoort binnen kort hoe de selectieprocedure er uit ziet.
Komend weekend laatste versie van profielwerkstuk inleveren en dan volgende week presentatie. Het wordt hoe dan ook een voldoende, maar precieze cijfer volgt later.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Hanneke »

Tapijt schreef:
do 01 feb , 2024 1:25 pm
boom schreef:
wo 31 jan , 2024 12:48 pm
Mooi verwoord, Tapijt. Ben benieuwd waar Tapijtje gaat landen uiteindelijk. Ze zal nog wel even rond blijven vliegen, voordat ze haar bestemming bereikt. En heel eerlijk? Ik hoop dat ze eigenlijk gewoon lekker mag blijven vliegen en genieten van wat er op haar pad komt. :kleeblatt: :knuddel:
Mooie wensen, Boom. Maar Tapijtje vindthet niet zo leuk. Ze ervaart veel stress. Dat is eigenlijk best gebruikelijk bij klas 6ers, kruzestrrss. Wij ouders zien het van een ander perspectief.

Zelf wens ik haar een paar vrienden. Ik wou dat ze meer jongeren om zich heen had.
Ik begrijp dat ze stress ervaart. Onze maatschappij is helaas nog altijd overtuigd van " nu of nooit". Dat krijg je ook wel mee op school. En hoe luchtig je er als ouder ook mee omgaat....de werkelijkheid is weerbarstig.

Hier gaat jongste straks waarschijnlijk ook aan zijn derde studie beginnen. De eerste keuze bleek na 3 weken niet de goede, dus dat werd een tussenjaar. De tweede keuze blijkt ook "verkeerd", maar hij wil in ieder geval zijn P nu cum laude halen, en met tot nu toe alleen maar negens zal dat wel lukken.

We gaan het wel zien. Van alles wat je doet neem he iets mee de toekomst in. En wanneer je tot je 70 e moet werken is snel starten ook niet alles😇

Het hebben van fijne contacten en emotioneel in balans zijn vind ik persoonlijk van meer waarde dan het halen van een diploma. Maar soms gaat dat toch ook samen op.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Tapijt »

Een derde opleiding: ik neig ‘gefeliciteerd’ te zeggen. Dat je kind dat aandurft, ernaar opzoek gaat, opnieuw kiest en begint, dat is mooi. En dan ook nog een cum laude erbij! Dat is leuk, Hanneke! :grin:

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

De keuze voor een vervolgstudie...hier is dat lastig. Dochter is nog zo jong, heeft amper een beeld van wie ze zelf is, wat haar kwaliteiten zijn en wat ze leuk vindt. Er is zoveel aanbod. Op het moment heeft ze weinig interesse in het bezoeken van open dagen, het leeft niet echt. Ik moet daarin behoorlijk de kar trekken. Wat me ook niet altijd lukt, in de drukte van alle dag vergeet ik nog weleens wanneer er open dagen zijn en soms zit de agenda ook gewoon propvol. Maar we hebben wel een begin gemaakt natuurlijk met het bezoeken van de studiebeurs.
Van de week waren er op school presentaties van oud leerlingen over hun studies. Daar werd ze niet zo warm van. Ene kant helaas, maar aan de andere kant ook weer fijn dat ze die dingen dan kan afstrepen.
Zie dat m'n dochter wel erg aan haar zelfvertrouwen aan het werken is op allerlei gebieden. Ze durft steeds meer dingen die voorheen lastig voor haar waren. Ik kan me voorstellen dat het kiezen van een studie ook weer onzekerheden voor haar meebrengen, want kan ik dat wel? Past dat wel bij mij? Pas ik wel tussen die studenten? Wordt vervolgd dus. En gelukkig zit ze nog niet in het examenjaar, we hebben nog even. :)

Qua cijfers gaat het hier echt tip top; alles is een 7 of hoger. Alleen voor Engels en Maatschappijleer een 6, die beide vakken zal ze zeker nog gaan ophalen.

Elizaday, leuk om weer eens van je te horen en te zien waar je kids nu staan. :)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

boom
Site Admin
Berichten: 926
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door boom »

@Bissi: gefeliciteerd voor je zoon voor de voorlopige toelating tot UCU! :clap:

@Dee85: fijn dat je dochter nu zo lekker gaat, die studie(keuze) komt na al die hobbels die ze heeft overwonnen vast goed! Ze heeft in elk geval al leren leren en dat is veel waard bij een vervolgopleiding. :les:

@Hanneke: bijzonder dat hem deze studie zo komt aanwaaien, maar dat hij toch de ballen heeft om voor iets anders te gaan. :mukkies:

@Tapijt: ik hoop enorm voor Tapijtje dat ze haar draai, vrienden en passie gaat vinden. Mijn dochter had in het verleden ook moeite met aansluiting vinden, maar dat is helemaal goed gekomen na een schoolwissel. Ik hoop dat ook voor je dochter, maar zeker ook voor jou. :knuddel:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Dee85 schreef:
za 03 feb , 2024 1:06 pm
Zie dat m'n dochter wel erg aan haar zelfvertrouwen aan het werken is op allerlei gebieden. Ze durft steeds meer dingen die voorheen lastig voor haar waren. Ik kan me voorstellen dat het kiezen van een studie ook weer onzekerheden voor haar meebrengen, want kan ik dat wel? Past dat wel bij mij? Pas ik wel tussen die studenten? Wordt vervolgd dus.
Dee, mooi hoe je beschrijft hoe je dochter aan haar zelfvertrouwen werkt en daarin groeit!
Die laatste vraag: 'pas ik wel tussen die studenten?' is een hele goede vraag. Als je herkenning vindt bij mensen om je heen, of het nu qua uiterlijk is of anders, dan is dat een van de signalen dat een studie bij iemand past. Veel studenten die overstappen van de ene studie naar de andere vertellen dat.
Natuurlijk is het niet het enige zaligmakend criterium, sommige mensen passen in veel omgevingen, andere in minder. Maar dat is dus, naast de inhoud, zeker iets om mee te nemen bij bijv proefstuderen.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Mooie aanvulling Bissi, die neem ik zeker mee.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Leuk om weer wat van jullie te horen. Onze dochter heeft eigenlijk al besloten wat ze wil doen, ze zit in de vijfde, dus lekker op tijd. Vorig jaar zijn we op twee open dagen geweest en hebben we heel verschillende studies bekeken, omdat ze nog zo’n brede interesse heeft, ze heeft ook 3 proefstudeer dagen gedaan. En van de studies die ze niet wil doen vond ze het wel heel leuk om dat te doen, en van de studie die ze op het oog heeft, vond ze het geweldig en bleef ze ook nog langer hangen om met de huidige studenten te praten, dus daar voelde ze zich ook gelijk thuis! Zaterdag gaan we (weer) bij de VU kijken bij dezelfde studie en nog een andere, dus ze houdt wel haar ogen open. (En we gaan nu met een vriendin en haar moeder, zie ik ook eens een moeder van haar vrienden :grin: )

En nog een bijkomend voordeel, ze is gevraagd voor Science4U als senior. (Het is voor de 2e en 3e klas) en bij de studie van haar keuze is ook een project. Dus ze hoopt dat ook de junioren zich daar voor opgeven.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Leuk om te lezen over de ontwikkeling die je dochter heeft doorgemaakt, Eekhoorntje. :) Super!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bissi
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Wat gaat de tijd snel. Ik zag dat 19 april al weer de laatste schooldag is...
Op 11 maart start de laatste SE week.
Zoon heeft niet erg veel motivatie momenteel.
Herkenbaar toen ik zelf in mijn laatste maanden op school zat ooit ;)

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Ik had aan het einde van het laatste schooljaar echt zo'n 'licht aan het einde van de tunnel' gevoel...

Hier gaat alles z'n gangetje. Goede cijfers blijven binnen komen. Enige aandachtspunt is het leesdossier. Dochter is geen lezer maar moet toch haar boeken voor Nederlands lezen. Met enige aanmoediging is ze dan toch langs de bieb geweest en heeft ze een boek gehaald.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bissi
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Herkenbaar, de tegenzin in lezen. Ik heb zoon aangeraden (gezien ook de tijdnood) om een deel van de boeken als luisterboek tot zich te nemen. Met een bibliotheek abonnement kun je veel literatuur gratis lenen als ebook of luisterboek. Vroeger hadden we vaak luisterboeken in de auto voor langere autoritten. Ik vond ze zelf ook leuk.
Voor de 'tiktok generatie' helpt het om langere tijd geconcentreerd te blijven, denk ik / hoop ik ;)

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Bedankt voor de tip Bissi! Wellicht voor dochter wel fijn.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Querzyx »

Even benieuwd... Hoe doen jullie hb'ers het met het vak ckv?

Hier is dat echt een ramp omdat het eigenlijk meer 'executieve vaardigheden' dan 'culturele en kunstzinnige vorming' is. Ze moeten zelf bezoekjes aan culturele activiteiten plannen (= planning en organisatie), zelf de deadline voor het inleveren van de opdracht in de gaten houden en op tijd beginnen (= timemanagement), een ontzettend ingewikkelde en lange opdracht doornemen en dan heel secuur aan allerlei eisen voldoen om een voldoende te halen (bijvoorbeeld een Instagram story maken met precies 6 slides met daarin precies 4 punten verwerkt en toepasselijke afbeeldingen verwerken die de sfeer goed uitbeelden etc.)

Ik vraag me af of dit normaal is?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Hier in de 4e alleen kunstbeschouwing, en in de onderbouw beeldende vorming en drama. Beide kinderen zijn er geen fan van. Maar het is zeker biet zo uitgebreid als jij hierboven beschrijft.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Querzyx »

Is kunstbeschouwing niet gewoon hetzelfde als ckv?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

loekie
Berichten: 192
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door loekie »

Mijn kinderen hadden KCV (Klassieke Culturele Vorming = cultuurvak op het gymnasium) en daarvoor moesten ze ook culturele activiteiten bezoeken en verslagen maken. Het is in principe een verplicht examenvak (maar dan zonder eindexamen) op VWO-niveau.
https://www.slo.nl/handreikingen/havo-v ... 60%20SLU's.

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Interessant want bij mijn kinderen is het dus geen verplicht examenvak (op het categoraal gymnasium)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Noelle
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

Ha ha-hier ook geen fijne ervaringen met CKV bij 2 van mijn kinderen. Qua belangstelling helaas hier ook niet zoveel interesse in de onderwerpen maar vooral lukt het niet er een goed of zelfs redelijk cijfer op te halen. Dat voelt als frustrerend omdat het bij beide in de vierde de eerste cijfers zijn die meetellen voor het examen. Oudste heeft haar herkansingen ingezet wat achteraf ook niet zo handig bleek want het cijfer wordt afgerond (en dan gemiddeld met het PWS). Ze kwam door de herkansingen boven de 7 uit maar dat leverde geen meerwaarde boven de 6,5 op. Bij haar verbaasde het me niet want geen interesse in kunst en cultuur en weinig inzet behalve dan maar de herkansingen doen. Onze tweede dochter heeft veel meer belangstelling en moet ook opdrachten doen die tegen lijsten van precieze punten aan worden gelegd. Staat nog net onder de 6,5 en weet niet eens of ze t over mag doen. En zij doet dus echt haar best uit angst onder die 6,5 te eindigen.Weinig over de inhoud dus en geloof dat ze dat niet zo boeide. Vooral een slechte binnenkomer voor de eindexamencijfers.

loekie
Berichten: 192
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door loekie »

Interessant want bij mijn kinderen is het dus geen verplicht examenvak (op het categoraal gymnasium)
Hebben ze in de vierde klas geen cultuurvak gehad? Vaak wordt dit vak al in de vierde afgerond.

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ja, in de vierde hebben ze kunstbeschouwing, maar ik wist niet dat dit mee zou tellen voor het eindexamen. Wel dat maatschappijleer en profielwerkstuk samen een cijfer zijn.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bloemetje75 »

Mijn zoons vonden CKV niet zo'n drama. Het is hier heel breed waardoor je dus best op onderdelen een goed punt kunt halen.
Ze moeten (wat ik mee heb gekregen) een verslag maken met hun eigen ervaringen met kunst en cultuur. Daar mogen dus ook bezoeken aan concerten (wat voor genre ook), musea (wat voor genre ook), theater (ieder genre) in genoemd worden. Dus ook hun bezoeken met ons aan musea op vakantie of oudheidkundige dingen maar ook Pinkpop, het Porsche-museum, bezoek cabaretier of musical of concert maar ook zelf instrument spelen of toneel spelen of..... Volgens mij zijn de voorwaarden van dat verslag alleen een inleverdatum en minimaal aantal woorden en de eisen van taal (spelling, leesbare zinnen, logische opbouw, puntgrote).

Verder moeten ze "een schilderij van een Nederlandse schilder/tekenaar" namaken en uitleggen waarom ze voor die schilder/kunstenaar kozen en wat hun aansprak in dat schilderij en wat uitleggen over gebruik van licht/schaduw/kleur/sfeer. Naast veel foto's van leerlingen die zich min of meer verkleden als het meisje met de parel, mag dat ook veel creatiever. Verdere eisen waren een inleverdatum en minimum en maximum aantal woorden (volgens mij tussen de 4 en 20 pagina's dus ruime marge). Welke schilder, welk schilderij, welke periode etc staat helemaal vrij.

Ook moeten ze verplicht 1 cultureel ding bezoeken in een theater. School regelt x aantal kaartjes voor diverse voorstellingen, inschrijven voor die voorstellingen kon ook via website van school tussen datum x en y. Leerlingen spreken met elkaar af welke ze gaan zien en gaan samen (wij en andere ouders zaten paar rijen verder omdat we toch moesten rijden en jongens wel voor leuke voorstelling koos (cabarestafette). Ook daar moest verslag van worden gemaakt.

En ze moeten een groot onderzoek waar ze maanden over mogen doen met bepaalde data voor inleveren tussenstappen.

Het is dus stuk overzichtelijker en veel breder dan Querzyx omschrijft. Ik denk dat er op deze manier ook veel meer interesse van de leerling bij komt. Idee achter het vak is toch om en iets op te steken van Cultuur en Kunst maar toch ook plezier er in krijgen en breder ontdekken?

We hebben toetsweek 3 gehad, laatste toetsweek ding prima voor de middelste. Komende week inschrijven voor de 2 herkansingen die hij mag doen. Inschrijving voor LSD en jaarboek is gebeurd, toetsen voor de numerus-fixus studie zijn gemaakt. Dus afwachten welk rating-nummer hij krijgt en dan nog die 2 herkansingen en dan het examen in mei. Inschrijving voor Cambridge examen is ook gebeurd en ook die datum staat op de kalender. Hij gaat voor C1 in verband met zijn dysorthografie. Lezen en spreken etc gaat hem prima af. Spellen is een ander verhaal.

Jongste maakte zijn toetsweek weer goed, die is bezig met zijn beroepsstage regelen. Ze moeten in vwo 5, 16u met een bedrijf meelopen in de richting die ze willen studeren (dat mogen ook 2x 8 uur zijn bij 2 bedrijven of 4x4uur). Dit in het kader van beroepskeuze.

Jongste merkt nu wel regelmatig dat zijn vrienden (bijna) 2 jaar ouder zijn. Hij gaat nu bezig met zijn theorie voor de scooter, de vrienden zijn bezig met autorijlessen....
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Wat betreft het vak CKV: bij dochter op school worden de kinderen best wel begeleid. Van school uit komen er aanbiedingen van uitjes en je mag dan zelf kiezen waar je heen wil. Verder heb ik geen idee wat ze nog meer voor het vak moeten doen, ik weet alleen van die uitjes. Dochter rondt het vak dit schooljaar af. Dat is op de HAVO, op het VWO zal het weer anders zijn.

We hebben gisteren de open dag van de HKU bezocht. We hebben goed sfeer kunnen proeven. Die kwam warm, veilig en inclusief over. Dochter kwam ook tot die conclusie. Ze zei dat studeren haar veel fijner lijkt omdat ze dan alvast 1 ding met haar medestudenten deelt: interesse in hetzelfde vakgebied. En het lijkt haar dat mensen daar veel volwassener zijn.
Ook van de opleidingen hebben we een veel beter beeld kunnen krijgen. Er is een basisopleiding beschikbaar die deels ter voorbereiding is op toelating tot het propedeusejaar. Dat vergroot de kansen dat ze wordt aangenomen aanzienlijk. Ook kunnen neurodiverse studenten gebruik maken van een tutor en zijn er rustruimtes. Klinkt erg fijn.
Het was een leuke en inspirerende ochtend!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

Sorry dames, ik haalde idd deels maatschappijleer en CKV door elkaar. Oudste had idd maatschappijleer dat werd gemiddeld met het PWS. Hier zelfde verhaal dat het geen hoogtepunt was gelet op haar interesses en het voor haar voor haar qua cijfer geen hoogtepunt was wat jammer was omdat het met CkV in de vierde de eerste examencijfers waren. CKV telde wel ook mee als onderdeel van Grieks. Helaas heeft dat hier ook niet geleid tot meer culturele belangstelling. Net als onze inspanningen om ze daarin wat bij te brengen. Hopelijk is het deels de leeftijd. Op de school van mijn tweede dochter wordt CKV idd wel
Gemiddeld met het PWS tot het eindcijfer (doet wel gymnasium maar niet op en categoraal gymnasium dus ze zullen een systeem hebben dat voor alle VWO leerlingen hetzelfde is).

Hier zijn de Cambridge en bij dochter DELF en DELE alweer een tijd geleden geweest: op zich wel fijn dat dat niet zo dicht op de eindexamens was. Ik heb zelf wel m’n vraagtekens bij die activiteiten- het klinkt leuk maar uiteindelijk voelde het iig hier vooral als extra verplichtingen en leek het vooral om het papiertje te gaan waarvan ik me het nut wat afvraag. Een van die extra lessen viel zelfs samen met een ander vak en dochter heeft alleen dat examen gedaan. Bij tweede dochter beginnen ze met Cambridge al in de vierde en is het onderdeel van eerder examen Engels doen. Of dat nou heel handig is vraag ik me overigens ook af🙈. Wellicht als je echt veel vakken doet maar dat mag op haar school nauwelijks. Heb zelf het idee dat als ze iets extra’s willen de pre university opties heel leuk zijn en geeft ook alvast wat indruk wat een studie in die richting inhoudt.

Het einde van de middelbare is bij oudste echt in zichten zo voelt het zeker. Wiskunde D is zelfs al afgerond want zoals ik het van dochter begrijp is dat geen onderdeel van het CSE is is dat nu klaar. Daar is ze blij mee 😉 ze kijkt er uit naar een lange vakantie.

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Vandaag kregen we een mailtje van school, en dochter krijgt een C advies, wat betekend dat zoals ze er nu voor staat ze volgend jaar waarschijnlijk geen eindexamen kan doen. Het advies is wel op basis van de cijfers voor de herkansing en de verhoging van scheikunde van afgelopen toetsweek. Ik wist wel dat ze er niet zo goed voor stond, maar dit was toch wel even schrikken.

Bij de herkansing heeft ze de 2,5 opgehaald naar een 4,4. Maar het komt er wel op neer dat ze hard aan de slag moet. Ik hoop alleen dat ze het zelf nu ook serieus gaat aanpakken. Want ik kan wel dingen aandragen maar dat helpt blijkbaar niet. Aan de ene kant wil ik me er niet te veel mee bemoeien en aan de andere kant denk ik dat ze onze hulp nog hard nodig heeft.

En ik twijfel de laatste tijd wel vaker of de toenmalige iq test wel klopte. Mijn kinderen zijn allebei met de WISCIII getest, en daar kwam bij beide 145+ uit. En ik lees natuurlijke veel verhalen van kinderen waarbij school helemaal niet past, maar dat ben ik bij mijn kinderen niet heel erg tegen gekomen. Ze vinden school wel beide enigszins saai en dochter vindt herhalen erg vervelend, maar blijkbaar kan ze wel wat meer herhalingen gebruiken. Ze heeft vorig jaar begeleiding gehad, maar dat lijkt vooral veel weggegooid geld te zijn. Ik vind het niet noodzakelijk dat ze nog een keer getest worden, maar schaam me een beetje voor hun resultaten.

Dochter zit voor de rest wel goed in haar vel, denk ik. Ze is nu met school in Engeland en had daar veel zin in. Het is een select gezelschap, maar er zitten wel ook twee mensen in van de vriendengroep.

Ik vind het heel moeilijk om te bedenken wat ik nog kan doen om haar te helpen. Morgen heb ik wel tafeltjesavond (10 minutengesprekje, of eigenlijk 8 minuten) met de wiskunde docent en had me ook opgegeven voor Natuurkunde, maar die docent kan morgenavond niet en zou ik eigenlijk vandaag spreken, maar ben door mijn rug gegaan, dus was vandaag niet bij de bibliotheek op school. Dus die spreek ik later. Maar ik wilde eigenlijk ook de s
scheikunde docent spreken.

Dochter heeft ook voor haarzelf niet de makkelijkste vakken gekozen, maar kreeg ook geen negatief advies in de 3e. Ze staat voor haar keuze vakken wel goed, twee keer een 7 en voor Engels staat ze een 9, dus ze heeft genoeg compensatiepunten. Maar ze moet wel voor wiskunde en nederlands voldoende staan en dat is nu niet het geval.

Pfff… ik had gedacht dat ze vliegend door de middelbare school heen zou gaan, maar helaas is dat niet gebeurd. We hebben het idee dat ze te veel tijd besteed aan social media (memes vnl.) en alle appgroepjes waar ze in zit.

Sorry voor het lange verhaal, moest even mij ei kwijt.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 474
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Paula »

Wat vervelend als zo'n advies onverwachts komt Eekhoorntje. Heeft je dochter voldoende reflectievermogen, kan ze zelf aangeven waardoor de onvoldoendes voor Nederlands en wiskunde komen? Het zou fijn zijn als je weet of het ligt aan tekort aan kennis, tekort aan inspanning, verkeerde manier van leren, etc. Dan kun je al beter beoordelen welke hulp passend zou kunnen zijn. Daarbij is natuurlijk wel van belang dat je dochter ook openstaat voor en iets kan mét die hulp. Als bij haar de intrinsieke motivatie ontbreekt (zoals bij mijn jongste destijds), dan haalt ondersteuning waarschijnlijk weinig uit.

School wilde onze jongste niet bevorderen naar het laatste leerjaar, zijn cijfers waren niet dramatisch slecht maar wel structureel matig. Hij heeft toen 5 en 6 VWO in één jaar gedaan op de Vavo. Voor hem bleek dit de juiste omgeving; geen onnodige ballastvakken meer, alleen gericht op de vakken die hij nog moest halen (hij had er in de 5e al 2 afgerond).
Dat zou mogelijk een optie voor je dochter kunnen zijn: school afronden op de Vavo, in één jaar (en als dat niet lukt kan ze er 2 jaar over doen). Scheelt wel dat jongste geen echte binding met school had en ook geen echte vrienden had daar, hij vond het geen punt om over te stappen naar een andere school. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw dochter daar in staat.

Zie ook de website van de onderwijsinspectie:
Een school mag een leerling niet uitsluiten van het centraal examen of terugtrekken in de volgende gevallen:
- als de leerling slechte resultaten heeft behaald, terwijl hij wel het volledige pta heeft afgerond
- op basis van voorwaardelijke bevordering (bijvoorbeeld na zomerschool) naar het laatste leerjaar. Voorwaardelijke toelating tot het laatste leerjaar is niet toegestaan ( artikel 8.8, lid 3 UB WVO 2020, van het Inrichtingsbesluit WVO)
Anders gezegd: Als een leerling is toegelaten tot het laatste jaar, stelt de directeur de leerling in de gelegenheid een eindexamen af te leggen (artikel 2.51 WVO 2020, van het Eindexamenbesluit VO).

Optie 2 is dan denk ik - mits je dochter dat ook wil natuurlijk - gaan inzetten op bevordering naar het laatste jaar, eventueel na het volgen van zomerschool o.i.d., onder het motto 'geef haar een kans'. Dan kunnen jullie volgend jaar altijd nog zien of examen doen verstandig is. Waarbij dus aangetekend dat als ze in het laatste jaar het volledige pta heeft afgerond, ze altijd recht heeft om examen te doen, ook als school dat op basis van haar resultaten weinig zinvol vindt (voor onze jongste gold dat het alvast examen doen in een paar vakken een goede oefening was, hij wist wat er van hem verwacht werd en hij ging daarna toch wat serieuzer aan de slag met de rest van de vakken).

Bij jongste gold overigens dat hij een hekel had aan herhaling en al snel dacht 'dat weet ik al'. Hij leerde vooral op herkenning, maar was vaak niet in staat om stof te reproduceren zoals bij toetsen van hem gevraagd werd. En bij sommige vakken is het ook een kwestie van veel oefenen en opdrachten maken, en daar had hij dus ook een hekel aan ...

Eekhoorntje76
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dank je wel voor je reactie, Paula. Vooralsnog is het (nog) niet zo heftig, dat ze haar gaan uitsluiten. Dit is een advies en ze heeft zelf al een gesprek met de mentor gehad en toen was haar cijfer voor Scheikunde al opgehoogd en moest ze haar herkansing nog doen.

Dochter heeft wel binding met haar school en gaat ook nog met plezier er naartoe. (Leuke vriendengroep, leuke activiteiten, zoals Senior begeleider zijn van Science4you, en dit tripje naar Engeland). Maar ze vindt herhaling irritant en ook geklooi door andere leerlingen. Met Wiskunde is ze samen met haar maatje daar altijd gewoon aan het werk maar de rest van de klas is aan het klooien. En de Grieks docent geeft vrijwel geen les. (Zoon heeft hem voor Latijn en komt met hetzelfde verhaal).

Ze ging eerst elke week naar de Natuurkunde hut (extra uurtje bij een docent als je vragen hebt.) en wil nu ook wel naar de Wiskunde hut, maar die zijn beide op hetzelfde tijdstip. Een voordeel (of een nadeel) is dat daar haar eigen docenten zijn.

Nederlands docent is haar mentor, dus die ga ik ook maar even mailen, en dan vanavond spreek ik de wiskunde docent. Ik hoop dat ze inderdaad zelf ook hier mee aan de slag wil.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bloemetje75 »

Wat vervelend Eekhoorntje. Heb je inzicht in wat er mis gaat op toetsen? Bij mijn middelste ging het in de 4de echt niet goed.
Ik heb een gesprek met hem en de wiskunde docent gehad en daar de toets ingezien. Daar bleek dat hij er een grote zoekpuzzel van maakte, te snel werkte, te dicht op elkaar etc.
Bij andere vakken heeft een begeleider ook mee gekeken. Ook daar was het vaak te snel gemaakt, niet goed de vraag gelezen, slordig, voorbeelden in plaats van kenmerken, geen eenheden etc.

We hebben heel erg in gezet met hem op vaardigheden zoals hoe maak ik een toets en de volgende dingen er 'ingeramd".
Hij maakt iedere wiskunde, natuurkunde etc opgave op een nieuw blad papier. De andere opgaven dekt hij af met leeg kladpapier. Zo is hij alleen met de ene opgave bezig. Door steeds een nieuw blad per opgave te pakken, hoeft hij niet met pijltjes naar de zijkant etc te werken en houdt meer overzicht (kijkt ook stuk makkelijker na voor de docent). Hij moet de tussenstappen opschrijven ("zodat mama het snapt" was voor hem een indicatie van hoeveel tussenstappen, ik snap best wiskunde maar heb de tussenstappen gewoon nodig). Ook heeft hij een tijd steeds een regel wit tussen de geschreven regels moeten laten. Zo zag hij de minnetjes etc beter en dat zorgde voor minder slordigheidsfouten.
Opgave die hij niet meteen weet, laat hij dus een vel papier apart voor liggen en maakt de volgende opgave op het volgende blad. Dus geen ruimtegebrek omdat de overgeslagen opgave toch meer ruimte nodig had dan hij vrij liet....
Tussen de uitwerking en de einduitkomst een wit regel. Altijd controleren of er eenheden bij staan (ik heb zo vaak gezegd dat 100 meter kruipen wel gaat lukken maar 100 km kruipen je echt niet lukt op 1 dag).
En dus het meer maken van opgaven (vond en vindt hij niet leuk maar hij ziet het nut gelukkig ondertussen in) om de stof er beter in te oefenen maar vooral om te zien wat nu eigenlijk verwacht wordt dat je opschrijft.

Zijn het dergelijke vaardigheden die ze mist, dan is dat redelijk simpel op te lossen. De capaciteiten heeft je dochter, anders was ze niet zo ver gekomen. Hoe hoog dat iq precies is, lijkt me niet noodzakelijk te weten.

De vraag is dus inderdaad, wat gaat er mis en wat denkt je dochter dat haar kan helpen. Wie weet is er een klasgenoot waar het mee klikt die haar kan helpen met scheikunde en wiskunde?
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bissi »

Ik kan me wel ergens voorstellen hoe teleurgesteld je bent Eekhoorntje. Waarom zetten ze zich nou niet effe wat meer in? Denk ik ook wel eens bij de kinders. Op zich gaat het niet slecht, maar ze lijken hun best te doen met zo weinig mogelijk inspanning een hoog rendement te halen. Vaak lukt dat heel goed, soms niet en dan zijn ze er wel even verdrietig om.
Ik vond onderstaande info over motivatieproblemen wel inzicht geven.
Ik hoop dat de drive er bij onze zoon meer komt wanneer hij iets gaat doen wat hij zelf gekozen heeft. Om weer echt plezier te krijgen in iets wat hem echt interesseert.
https://www.hoogbegaafd-idee.nl/praktis ... lemen.html

Bloemetje75
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Bloemetje75 »

Hoe waren de gesprekken Eekhoorntje? Kunnen jullie daar vandaan verder?

Hoe is het met de eindexamenkandidaten? Iedereen binnen op de gewenste opleiding (middelste is gelukkig binnen op zijn gewenste numerus fixus opleiding)? En druk aan het voorbereiden voor de examens en LSD en gala?
Middelste heeft woensdag LSD en gaat dan met school naar Toverland. Donderdag gala, komende week vooral nog examentrainingen op school. Het pak is gekocht, de afspraak bij de kapper gemaakt, hij heeft zijn nieuwe schoenen al paar keer uur in huis aangehad... komt goed dus.

Jongste is net terug van een fantastische (zijn woorden) week Elzas. Hij heeft het bijzonder leuk en gezellig gehad. Nu nog druk met grote CKV opdracht en andere opdrachten. Komende week 2 dagen beroepssnuffelstage, ook daar heeft hij veel zin in.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Wat gaat het snel, Bloemetje! Leuk om al die voorbereidingen voor de afsluitende fase van het VO zo te lezen.

Hier nog geen eindexamen, maar wel toetsweek. Dochter staat nu voor alle vakken samen gemiddeld een 7, dus dat is hartstikke goed. Nergens een onvoldoende. Wel wat gedoe met een PO wiskunde van de week. Op het allerlaatste moment ingeleverd omdat ze er niet uit kwam met de laatste opdracht. Wij konden haar helaas ook niet helpen.

Het gaat op zich heel goed met haar. Alleen weten we sinds een tijdje dat de enige vriendin die ze heeft op school, volgend jaar van school gaat. Ze zal dus helemaal in haar uppie eindexamen doen. En dat vind ik best verdrietig. Alle vriendinnen die ze had, zijn van school gegaan. De enige goede vriend die ze had, spreekt ze nauwelijks meer. Hij inmiddels in 4 Gym, dochter natuurlijk in 4 havo.

Er zijn wat lui in de klas die een beetje lopen te trollen; gebruiken haar om aantekeningen over te nemen, zeggen vervelende dingen of pakken zomaar een pen uit haar handen bij een opdracht omdat ze niet op hun beurt kunnen wachten. Dochter wil voor zichzelf opkomen, maar durft dit niet tot haar grote frustratie. Ik hoor haar vaak zeggen dat ze haar klasgenoten maar kinderachtig vindt en dat ze blij is dat ze straks van de kinderachtige gedoe verlost is.

Bij haar orkest gaat het sociaal gezien beter. Ze wordt niet gepest. Ze heeft daar twee vriendinnen en ook het feit dat haar jongere zus nu bij haar in het orkest zit, doet haar goed vermoed ik. Ze gaan in de meivakantie weer op tournee naar het buitenland. Dochter is daar een stuk meer ontspannen in dan de vorige keer, toen alles nog nieuw was. Ze weet nu wat ze kan verwachten. Ze hoeft ook niet op een matje in een grote gymzaal te slapen, maar gewoon in een chaletje of hostelkamer met een klein groepje mensen. Het weer is daar goed, het eten is daar goed....wat wil je nog meer? ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Noelle »

De tijd vliegt inderdaad. Hier ook nog een orkestreis. Inderdaad erg leuk. Wat ik hier merk Dee is dat het examenjaar wel verbroedert en de gezamenlijke activiteiten het wel tot een groep maken.
Dochter gaat in het buitenland studeren. ze heeft inmiddels ook een gesprek gehad met de dirigent daar en daardoor de ambitie daar concertmeester te worden en daar gaat ze auditie voordoen eenmaal ter plekke. Heel spannend allemaal.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Wat gaaf zeg, Noelle! Naar het buitenland en je eigen muzikale pad uitstippelen. Ik vind het hier altijd heel leuk om te lezen hoe onze kinderen zich ontwikkelen en steeds meer hun eigen weg vinden.
Ik hoop voor mijn dochter dat zij die verbroedering in het examenjaar ook mag gaan ervaren. Dat ze zich er ook voor open durft te stellen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Plaats reactie