Zelfstandig Grieks of Latijn bijhouden

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Zelfstandig Grieks of Latijn bijhouden

Bericht door Lotje72 »

Hallo wijze forummers,

Mijn dochter is voor de komende twee jaar naar het speciaal onderwijs overgestapt. Zij deed het prima in 1 gymnasium maar in de 2e ging het niet goed. Vooral sociaal liep het mis en mede daardoor ook met schoolwerk. Bij de zoektocht naar hulp kwamen wij erachter dat zij licht autisme heeft. We waren dan ook blij met de mogelijkheid om naar een school te gaan die onderbouw havo/vwo aanbiedt voor leerlingen op het autistisch spectrum. Kleine klassen, veel structuur, en aandacht voor plannen/organiseren waar zij zo'n moeite mee heeft.

Ze is vanochtend gestart en staat er best positief in. Het enige wat we zelf willen organiseren is dat ze zelfstandig Grieks of Latijn bijhoudt. Ze wil dit zelf graag, want ze zou graag terug willen naar gymnasium wanneer ze in de bovenbouw weer naar het regulier moet. Ik heb de luxe dat ik bevriend ben met iemand die bijles geeft en een klik met haar heeft, dus in principe kunnen we met haar boek van vorig jaar wel zelf een lesprogrammaatje knutselen. Maar zijn er hier mensen met tips voor (online) bronnen om dit gemakkelijker te structureren?
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 776
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Zelfstandig Grieks of Latijn bijhouden

Bericht door Vlinder42 »

Ik zou in jullie geval gewoon het lesboek kopen van het huidige leerjaar van de lesmethode die ze eerder had. Maar misschien wil je dat niet.

Dit is een site met een gratis online cursus Latijn. Het is een beetje ouderwets, maar alles staat erop.
https://koxkollum.nl/cursus/frameset.htm

Dit is de site van de lesmethode Disco. Er is een nieuwe site, maar op de oude kun je ook gratis oefenen met woordjes en alle lessen.
https://www.discodigitaal.nl/

Je kunt ook kijken op StudyGo.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Zelfstandig Grieks of Latijn bijhouden

Bericht door Lotje72 »

Dank voor de link naar Disco digitaal. Dat is misschien wel een optie. En we gaan ook nog even met de oude school praten.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Baloo
Berichten: 111
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Zelfstandig Grieks of Latijn bijhouden

Bericht door Baloo »

Als de terugstap naar de vorige school ondersteund wordt door de vorige school, dan lijkt het voor de hand te liggen dat zij meedenken over hoe Latijn en Grieks kunnen worden bijgehouden. Ik zou sowieso overleggen of het mogelijk is om een van de twee bij te houden, want als ze terugkeert is dat in de vierde (?) en dan kan ze er een laten vallen. Begeleiding lijkt me wel nodig met deze vakken, er is veel online maar de kans is groot dat je de draad en de motivatie verliest gaandeweg. Misschien is er een aanbieder van online onderwijs (zoals wereldschool ofzo) die dit kan bieden? Ik zou ook heel goed overleggen met de vorige school of terugkeer in de volgende klas zomaar mogelijk is als je alle andere vakken op havo/vwo niveau hebt gevolgd, of dat ze echt op vwo niveau moet zitten. Kan de nieuwe school dat bieden? En houden ze haar plek vrij of moet je dat tzt nog maar afwachten? Succes, dapper dat je dochter er zo positief aan begint, het lijkt me best spannend zo'n schoolwissel.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 776
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Zelfstandig Grieks of Latijn bijhouden

Bericht door Vlinder42 »

Ik dacht nog na over je dochter. Ik schrijf dat hier maar even op. Misschien heb je er iets aan.

Ik denk eigenlijk dat je dochter misschien gewoon nog geen afscheid heeft genomen van haar oude school. Ze is net op de nieuwe begonnen, dat heeft even tijd nodig. Nu is er nog de hang naar het oude. Of is ze heel stellig? Het lijkt op het eerste gezicht een leuk idee, zelf dit even bijhouden en dan terug gaan, maar er zitten denk ik wel haken en ogen aan.

Als ik het goed begrijp, gaat het om 2 jaar. Dat is best veel. Eens met Baloo. Het eerste wat je moet weten is hoe het gymnasium hierover denkt. Of ze terug kan tegen die tijd en onder welke voorwaarden. En als dat kan, misschien kunnen ze dan ook iets bieden van ondersteuning of in elk geval het lesprogramma van die jaren. Er zal vast ook wel iets van toetsing moeten zijn. Het lijkt me niet logisch dat ze 1 van de 2 vakken niet zou hoeven doen vanwege instroom in de 4e. Er zijn wel meer vakken waar je uiteindelijk geen examen in doet, maar die moet je normaal gesproken in de lagere jaren dan toch wel met een voldoende rapport hebben afgesloten. Ik weet niet wat de regels daarvoor zijn, dat zou ik echt op het gym navragen. Havo/vwo niveau idem. Misschien is er een mouw aan te passen.

Maar om eerlijk te zijn, -ik ken jouw dochter niet en misschien ben ik de party pooper-, maar als het niet goed ging in 2 gym, waarom zou je dit nu dan doen? Veel bijles na school is wel een belasting. Mijn dochter zit in de 2e en heeft 3 uur Grieks en 3 uur Latijn per week. Het zijn grote vakken, het is veel werk. Als er veel ander schoolwerk is, dan loop je bij deze vakken makkelijk achterstand op als er geen betrokkenheid is van een leraar. Aan de andere kant kan er juist veel druk op komen te liggen, omdat het halen of niet halen van Grieks en Latijn voor je dochter gelijk staat aan wel of niet naar die school terug gaan straks in de 4e. Dat kan veel stress opleveren.

Daarnaast haalt het idee om dit thuis te gaan doen naar mijn gevoel een beetje de reden onderuit dat ze nu naar het speciaal onderwijs is gegaan, alsof ze eigenlijk op het gym zou moeten zitten. Op deze manier ligt de focus op terug op het gym komen. Ik zou juist denken dat ze naar het speciaal onderwijs is gegaan, zodat ze kan leren hoe zij in elkaar zit en hoe zij met haar autisme het beste kan leren. Daar hoort ook rust bij en het gevoel dat je het aan kunt. Ik denk dat dat veel moeilijker te bereiken is als er naast school thuis een pittig programma Grieks en Latijn loopt met extra stress en belasting.

Ik vraag me af of het niet fijner is om meer in het heden te leven en uit te stralen naar je kind dat zij met haar autisme prima is en dat jullie samen met deze school gaan uitzoeken wat bij haar past. Dan kan ze kijken waar ze uitkomt en blij zijn met wat ze heeft bereikt. Het autisme is niet ineens weg over 2 jaar. Voor hetzelfde geld gaat ze terug, lukt het niet door de prikkels, heeft 2 jaar thuis geploeterd voor niks en is een faalervaring rijker. Grieks en Latijn zijn hartstikke leuk, maar zijn niet nodig om te gaan studeren. Vwo is vwo. Er zijn ook andere vakken voor extra uitdaging op het vwo als ze daar tegen die tijd aan toe zou zijn. Ik begrijp wel als ze net van het gym af komt, dat ze iets achterlaat, maar ik zou dit idee van zelf Grieks en Latijn thuis doen denk ik niet aangaan. Ik zou denk ik het gevoel hebben dat het een beetje teveel op de zaken vooruit loopt. Als het haar allemaal heel makkelijk af ging, zou ik er anders over denken, maar dat is het geval niet denk ik gezien de huidige situatie?

Als ze dit wel toch heel erg graag wil en het gym verder wel een fijne school voor haar is (kleine school?) en je nu al wil vastleggen dat ze terug gaat en je denkt dat ze op termijn dit aan zal kunnen, dan zou ik ook met de school waar ze nu heen gaat gaan praten en kijken of Grieks en Latijn op een of andere manier in haar programma ingepast kunnen worden, al is het maar in de vorm van zelfstandig werken oid, zodat het niet volledig losstaat van haar huidige schoolprogramma en het ook enigszins in de aanpak van de huidige school geïntegreerd kan worden. Als ze dit dan toch gaat doen, dan zou ik proberen de kans dat het kan lukken zo groot mogelijk te maken aan alle kanten.

Veel succes!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

boom
Site Admin
Berichten: 926
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Zelfstandig Grieks of Latijn bijhouden

Bericht door boom »

Helemaal eens met Vlinder42. [blossom]
Succes voor je dochter, Lotje72.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Noelle
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Zelfstandig Grieks of Latijn bijhouden

Bericht door Noelle »

Mooi geschreven Vlinder. Overigens heb ik idd altijd begrepen dat je idd ook tot en met de derde/# uren beide klassieke talen moet hebben gehad. Maar wellicht dat daar weer uitzonderingen op zijn. Dat is iig wat de school van 1 van mijn kinderen aangeeft waar je kan kiezen tussen een ‘gymnasium klas/eindexamen’ en een examen zonder klassieke taal/talen.

Baloo
Berichten: 111
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Zelfstandig Grieks of Latijn bijhouden

Bericht door Baloo »

Ik ben het ook eens met Vlinder.
Mijn suggestie dat je een vak dat je niet als examen doet misschien al mag laten gaan in de derde komt door mijn neefje, die op het vwo in de derde vakken mocht laten liggen als hij beloofde die niet in zijn profiel te kiezen. Dat verschilt denk ik van school tot school, en is maatwerk. Uiteindelijk is het het eindexamen en de eindtermen voor de bovenbouw dat telt, niet wat daaraan voorafging. Zo zou je ook kunnen instromen vanuit het buitenland met een net iets ander vakkenpakket, toch?

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Zelfstandig Grieks of Latijn bijhouden

Bericht door Lotje72 »

Bedankt voor je doordachte reactie, Vlinder. Je hebt me wel aan het denken gezet. Wij dachten vooral in termen van dit schooljaar, omdat de extra uitdaging ervoor zou zorgen dat het niet al te gemakkelijk voor haar wordt. Maar je hebt wel gelijk dat het volgend schooljaar wel eens heel belastend zou kunnen worden, want dan is het geen herhaling meer maar gewoon een pittig vak. Onder lastige omstandigheden.

Ik denk dus dat we weer even om tafel moeten met elkaar als ouders, met haar zelf en ook met de school waar ze vandaan komt (en niet per sé naar terug wil stromen). Wil ze het om de juiste redenen? Is ons plan haalbaar? Kunnen we de nieuwe school betrekken, en evt. in haar rooster tijd creëren om het echt als pluswerk te doen? Mag ze inderdaad terugstromen in gymnasium als ze maar 1 van de vakken bijhoudt?

En stel dat we toch besluiten dat we het aandurven, dan moeten we evaluatiemomenten inbouwen om het netjes af te sluiten als het toch niet lukt, zodat het geen faalervaring wordt.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Plaats reactie