Het is nu 01 okt 2014, 13:12

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ontwikkelingsvoorsprong en geen didactische voorsprong?
BerichtGeplaatst: 15 feb 2013, 18:09 
Volwassene

Ik begin mezelf echt een zeur te vinden....

Zoals eerder geschreven is mijn dochter van net 5 getest en daar is een forse ontwikkelingsvoorsprong uitgekomen. (Ze loopt 2,5 tot 3 jaar voor).
Voor ons een schok (nog steeds) want wij hadden dit niet verwacht.
Wij hebben getest ivm gedragsproblemen thuis, sinds start basisschool.
Er werd gedacht aan autisme.

Maar qua didactische vaardigheden heeft ze geen voorsprong (volgens ons en volgens school).
Ze werkt in haar klasje op niveau en thuis zien we qua didactische vaardigheden ook geen voorsprong.
Ik lees hier op het forum (superverslavend hier :D ) steeds wat een kindje allemaal al kan. Al lezen met 4 jaar (zelf aangeleerd), rekenen, etc.
Nou, dat doet mijn dochter echt niet. Heeft er ook totaal geen interesse in.
Ze heeft eigenlijk helemaal geen interesse in schoolse vaardigheden :(
Ook thuis niet!

Wat ik wel merk, wat dus op de ontwikkelingsvoorsprong zal duiden, is het anders denken dan andere kinderen.
Ze is nu bv heel erg bezig over het skelet van mensen en dieren. Het hooggevoelige; het proberen te helpen van minderbedeelden.
Het vragen stellen over de wereld, etc.

Zijn er hier meer ouders die dit zien?

Maar hoe moet dit straks vertaald worden naar haar onderwijs?
De tester gaf al aan dat het onderwijs aangepast moet gaan worden.
Maar zij loopt dus absoluut niet voor in het schoolse.
Maar zij heeft ook geen aansluiting met haar klasgenootjes. Speelt wel mee in de klas maar neemt nooit een vriendinnetje mee naar huis om te spelen. De kindjes willen wel graag bij haar spelen maar zij wil dat zelf niet.
Ze wil alleen met mij spelen. Alleen rollenspellen, speelgoed vindt ze totaal niet interessant.
Het lijkt wel alsof ze alleen qua sociaal-emotionele ontwikkeling voor loopt.

Pffff...ik moet natuurlijk gewoon het advies en verslag van de tester afwachten. Maar ik ben zo aan het denken en piekeren....
Mijn kind zit zo extreem slecht in haar vel, het is echt een tikkende tijdbom.
Ze lijkt ontspoord. Ik weet niet echt hoe ik dat uit moet leggen, maar dat voel je als moeder. Ze weet niet wat ze met zichzelf aan moet. Ze is ongelukkig en verdrietig en gefrustreerd (vooral dat!!).

Zou dit nou nog recht trekken?
Is dit een echte ontwikkelingssprong?
Of komt hier later echt een HB-meisje uit? (Waar ik dus aan twijfel ivm haar niet didactische voorsprong).

Het is een vaag verhaal geloof ik....
Maar dat geeft ook mijn gevoel weer.
Ik ben zo in de war. Ik heb er zo'n verdriet van dat mijn kind zo slecht in haar vel zit. Ik weet gewoon niet wat ik moet.

Ik wil haar zowiezo aanmelden voor therapie. Maar ik wil eerst de uitslag afwachten van het onderzoek (we hebben nog 3 afspraken gepland).

Ik hoop op veel reacties. Zoveel deskundigen hier! Ik herken ook zoveel hier. Dat is heerlijk. Wij tobben al een jaar lang :(
Maar de wonderkindjes die ik hier tegenkom.....dat is mijn dochter dus niet.
Het is meer een volwassen piekeraartje in een kleuterlijfje....

Berichttitel: Re: Ontwikkelingsvoorsprong en geen didactische voorsprong?
BerichtGeplaatst: 15 feb 2013, 18:20 
inactief

Ja! Herken ik. Ik zeg zelf altijd dat de voorsprong van zoon in zijn denken zit. Inderdaad niet in vlot lezen of rekenen, maar wel in de wereldoriëntatie. En dan vooral zijn interessegebieden: de ruimte en luchtvaart.
(Zit vandaag dus ook lekker voor de tv informatie op te zuigen :lol: )

Maar ook veel piekeren, dingen uitvinden in zijn hoofd, gefrustreerd zijn dat de tekeningen daar vervolgens niet op lijken of dat ik een uitvoering blokkeer: nee, ons huis wordt niet omgebouwd tot een zandfabriek. Nee, we gaan geen raket bouwen in de tuin. Nee, je zus gaat voorlopig niet verhuizen zodat haar kamer jouw werkschuur kan worden...

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 15 feb 2013, 18:42 
Volwassene

Hier ook maar 1 van de drie die las bij de kleuters. De andere twee hebben dat gewoon geleerd in groep 3 (en daar in eerste instantie ook niets bijzonders laten zien). Verrijking en verbreding is dan inderdaad wel lastiger vind ik.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 15 feb 2013, 18:44 
Volwassene

Lang niet alle Hb kinderen hebben ook een voorsprong op school hoor :)
Er zijn er genoeg die lezen niet boeiend vinden, en het dus pas leren in Groep 3, samen met de andere 6-jarigen. Die liever vogels observeren dan sommetjes maken, liever tuinieren dan schrijven. Dus dat jouw dochter met 5 jaar nog niet toe is aan groep 4 zegt helemaal niets :)

Niettemin: waar baseren jullie je conclusie dat ze niet voorloopt met schoolse zaken op? Waar blijkt uit dat ze inderdaad op niveau werkt?
Het feit dat ze school-gerelateerde gedragsproblemen heeft geeft, gezien de test resultaten, toch wel te denken. Vooral omdat met name meisjes eersteklas aanpassers en onderduikers zijn, die iedereen om de tuin kunnen leiden. Misschien heeft ze het idee dat lezen te moeilijk voor haar moet zijn omdat ze nog geen 6 is? Of gewoon omdat ze een keer in een boek heeft gekeken en niet op magische wijze kon lezen wat er stond :P
Ik zit ook maar verklaringen te verzinnen hoor, geen idee of het kant of wal raakt :)

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 15 feb 2013, 18:44 
Volwassene

Heel herkenbaar!

Mijn oudste liep op kleuterleeftijd ook enorm voor, Maar had ook absoluut geen interesse in schoolse dingen. die voorsprong werd wel steeds kleiner. Ook hier geen interesse om te spelen destijds, terwijl anderen wel graag met hem speelden. Ook geen interesse in speelgoed, wel in tv en pc. Alleen de frustratie herken ik niet.
Toen hij 10 was is hij getest. Wel een hoog IQ, score mogelijk niet helemaal correct, in ieder geval begaafd.
Ook nu komt er niet uit op school wat je wel zou verwachten bij dit IQ. Ik merk wel een voorsprong bij andere dingen. Mijn zoon is erg volwassen op sommige punten. Op dit moment gaat het op school wel steeds meer bergop met de schoolse vakken als rekenen, taal en lezen, maar ook hier geen wonderkind.

Mij hielp destijds het boek: Hoogbegaafd, als je kind geen Einstein is. Bij mij vielen tijdens het lezen veel kwartjes.

Aanpassen op school hoeft niet altijd in het werk te zitten. Onze oudste werd op heel andere manieren uitgedaagd, en kreeg aanpassingen op andere gebieden. Dat werkte wel bij hem.

jongste, sept.2005, groep 6

BerichtGeplaatst: 15 feb 2013, 19:02 
Volwassene

Maya Deva; ik zie geen schoolse voorsprong. Maar ik weet ook niet goed waar ik dat op baseer. Ik heb maar 1 kind, geen vergelijkingsmateriaal. Ik denk dat ik het baseer op de dingen die ik hier lees.

Ze doet in de klas gewoon mee met het niveau. Maar ja, kun je dat niveau noemen??? Ze spelen, maken knutsels, tekenen.
Dat doet ze prima. Alleen het spelen geeft wat problemen. Zoals ik al zei, spelen met speelgoed interesseert haar niet. Dat valt op school ook op. Poppenhoek; met poppen spelen (uit en aankleden) wordt ze niet blij van. Ze wil er rollenspellen mee doen.
Knutsels maken; ze wil het vooral erg goed doen. Gevolg; ze is als laatste klaar. Dat vindt ze vreselijk, dan zit ze nog alleen aan de knutseltafel. Als ze vraagt aan een klasgenootje om op haar te wachten krijgt ze nee te horen.
Ze trekt zich dat enorm aan.
En ze zegt dan tegen mij; "ik kan niet zo goed knutselen, want ik ben als laatste klaar" .

Dus misschien is daar wel een voorsprong in, ik weet het niet.
Ze is nooit doorgetoetst. Doen ze dat eigenlijk wel in groep 1??
Maar met doortoetsen gaat het toch vooral om lezen en rekenen?? (Ik heb geen idee)
En dat doet ze dus niet.
Ze kan wel goed tellen. Kan ook simpele sommetjes.

Maar het is meer het "volwassen" denken wat bij haar op de voorgrond staat en waar ze tegen aan loopt.

Hanneke; op welke gebieden kreeg jouw zoon dan verrijking op school? Kun je een voorbeeld geven?

BerichtGeplaatst: 15 feb 2013, 20:14 
Volwassene

Jazeker kunnen ze doortoetsen in groep 1 :)
Doortoetsen betekent gewoon dat ze de cito afnemen, en steeds de volgende cito pakken tot een kind een lage C of D haalt. In groep 1 is dat dus de M1, dan de E1, en dan de M2, E2, enzovoorts. Er moet kort instructie worden gegeven bij echt nieuwe dingen, en als een kind nog niet goed kan lezen en schrijven moet het mondeling gedaan worden, maar in principe kun je meteen de 1e dag dat een kind op school komt al doortoetsen.
Het gaat ook niet om lezen en rekenen, het gaat om alles wat een kind leert, en voor groep 1 zijn dat bv ook de kleuren, tot 10 tellen (en ook echt begrijpen), en begrippen als op, onder, voor en achter.

Citaat:
Knutsels maken; ze wil het vooral erg goed doen. Gevolg; ze is als laatste klaar. Dat vindt ze vreselijk, dan zit ze nog alleen aan de knutseltafel. Als ze vraagt aan een klasgenootje om op haar te wachten krijgt ze nee te horen.
Ze trekt zich dat enorm aan.
En ze zegt dan tegen mij; "ik kan niet zo goed knutselen, want ik ben als laatste klaar" .

Oftewel ze is perfectionistisch; is ze ook faalangstig?

Citaat:
Ze kan wel goed tellen. Kan ook simpele sommetjes.

Tot hoe ver kan ze tellen? Tot 20 of tot 100? En wat noem jij simpele sommetjes? Rekenen in groep 2 zijn opdrachtjes als Trek een cirkel om het groepje van 5 kikkers, of een plaatje van 2 eenden, dan een plus teken, dan 3 eenden, en dan moet het kind een lijn trekken naar het groepje met 5 eenden. Veredeld tellen dus, bepaald niet 2+2=...

Misschien eens met school praten over doortoetsen? Er is hier op het forum genoeg informatie over te vinden :)

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 16 feb 2013, 08:26 
Volwassene

Soms is het heel lastig te bepalen hoe het zit. Onze oudste keek eerst in de schriften van de kinderen om haar heen, berekende dan hoeveel fouten gemiddeld maakte en maakte dan zelf haat opgaven. Zo viel natuurlijk niet op dat ze slimmer was dan de anderen. Wij kwamen er pas achter toen ze doordat ze vastliep getest werd en tot onze verbazing boven de 130 uit kwam bij de IQ-test. Zelf zei ze hierover, dat ze niet wou opvallen. Wij vielen van onze stoel dat ze blijkbaar al het besef had van gemiddelden en daar dan mee te werken.

We wisten wel dat ze slim was. Maar toen we dat tegen de juf zeiden zei de juf:"Nou, dat zie ik niet, hoor. Ze kijkt altijd af bij de andere kinderen." Toen opudste later haar strategie beschreef konden we, die opmerking pas plaatsten. Sommige kinderen gaan heel ver in het aanpassen en niet opvallen.

Ik kan niet beoordelen of het met jouw dochter ook zo zit. Maar ik kan wel vertellen dat het enige dat wij merkten was dat onze oudste thuis steeds bozer en ongelukkiger werd. Maar op school was het een engeltje volgend de juf....

BerichtGeplaatst: 16 feb 2013, 09:57 
Volwassene

Onze meiden zitten sinds dit schooljaar in een leonardoklas en daar zitten in groep 3 ook kinderen die gewoon nog leren rekenen, schrijven en lezen. Dat hadden ze zichzelf niet aangeleerd, ook al zijn ze allen wel hb, hun interesse lag daar gewoon niet op peuter/kleuterleeftijd. (En heel eerlijk, door de ervaring met mijn dames en wat ik hier allemaal had gelezen op het forum was ik daar ook eerst een beetje verbaasd over :wink: )
Maar, ze leren het wel allemaal heel makkelijk en vlot!

Dus ik kan de adviezen wel beamen, als uit een test is gebleken dat je dochter een hoog IQ heeft, dan is de kans groot dat ze de schoolse vaardigheden zich heel snel eigen zal maken.
Dus dan is compacten van de stof en VVV aanbieden heel zinvol.
En zeker omdat je dochter uit zichzelf niet bijster veel interesse toont voor schoolse vaardigheden zou het voor haar zijn als ze VVV kan krijgen waarmee ze ook andere vaardigheden en kennis op kan doen dmv andere vakken, projecten, etc.

En ook ik denk dat het wel nuttig is om haar door te toetsen, met de cito's van groep 2 en met cito's van groep 3 of eventueel methodetoetsen van groep 3.
Aan een kleuter worden nog weinig eisen gesteld, er wordt haar niet gevraagd om iets te lezen of uit te rekenen, dus waarom zou ze dat dan laten zien, niemand vraagt er naar en "het hoort niet".
Wellicht lijkt het voor jou alsof ze wel makkelijke sommetjes kan, maar blijkt dat al op M3 niveau te zijn. Misschien kent ze al wel veel letters, misschien weet ze heel goed hoe ze moet hakken en plakken, maar laat het niet horen.

Overigens is het voor een groep 1 kind al een voorsprong als het alle kleuren en vormen (ook 3D) kent, de cijfersymbolen kent, kan tellen tot 20 en terug en ook vanaf een willekeurig punt verder of terug tellen. Kan aangeven welk cijfer voor en na een willekeurig cijfer komt.
Als ze een paar letters kent, woordstukjes kan klappen, kan rijmen.
Begrippen als eerste, laatste, middelste, achter, voor, links, rechts, etc.
Dat zijn allemaal dingen die ze ongeveer eind groep 2 moeten beheersen.

Op cognitief niveau dan he, er is natuurlijk nog meer te leren in de kleuterklassen, maar dit gaat even puur over de cognitieve/didactische vaardigheden in de kleuterklassen.

www.petitplus.nl
Plusgroepen voor peuters en kleuters ~ kindercoaching ~ Onderzoek ~ Begeleiding peuterspeelzalen en scholen

BerichtGeplaatst: 16 feb 2013, 11:58 
inactief

Ik leer hier snel bij. Dat was inderdaad wat mijn zoon al kon toen hij naar school ging, behalve cijferherkenning dan. En wat dochter nu ook al kan.

Alleen is dochter ook wat meer op het schoolse gericht: letters en cijfers en richtte zoon zijn energie vooral op alles rond om hem en onze wereld heen en Heel Veel Vragen.

Wel een eye opener om dan ook te begrijpen dat dat dus niet zo standaard is als ik zelf had gedacht. Ik ga het even herkauwen :?

BerichtGeplaatst: 16 feb 2013, 12:04 
Volwassene

Voor ons was het heel normaal dat een kind van 3 jaar begrippen als naast, onder etc. kon herkennen. Blijkbaar was dat niet zo.......wij vonden de andere kinderen dan ook achterlopen en zagen ons kind niet als uitzonderlijk slim.

BerichtGeplaatst: 16 feb 2013, 12:09 
inactief

Wat ik me nu wel herinner is een bezoekje aan het consultatiebureau. Zoon zal 13 maanden geweest zijn ongeveer Hij had al een tijdje met wat gespeeld en ik zei tegen hem: "Zet het maar even terug."

Het abstracte begrip 'terug' begreep hij prima en daar was de arts toen wat verbaasd over.

Ik zie ze ook niet als uitzonderlijk slim. Ze zijn wie ze zijn. Maar nu ze vastlopen (en zoon al ruim een jaar terug is vastgelopen), word ik er ineens mee geconfronteerd dat ze toch anders zijn dan wat iemand heeft vastgesteld als 'gemiddeld'.

BerichtGeplaatst: 16 feb 2013, 12:38 
Volwassene

Hmmm, ook erg goed voor mij om dit te lezen.
Dochter telt zeker tot 100. Kan alle cijfers ook goed herkennen en de meeste letters ook.
Kleuren en vormen kan ze al heel lang.
Terugtellen vanaf 20 kan ze zeker.
Begrippen naast, op, boven etc. kan ze zeker.

Dus ik concludeer dat het wijs zal zijn om haar door te toetsen.
Ik ga ervan uit dat de tester dat ook gaat adviseren.

Wat fijn om wat duidelijkheid te krijgen.
Je vindt het niveau van je kind (zeker als je er maar 1 hebt) al snel normaal en gemiddeld hè? :P

BerichtGeplaatst: 16 feb 2013, 13:21 
Volwassene

Herkenbaar Katrien, dat je niet weet wat 'normaal' is en dat je het heel normaal vindt dat je kind zoveel begrippen kent of andere dingen goed kan. En er hele gesprekken meekan voeren.
Ik dacht ook vaak dat andere kinderen zich zo traag ontwikkelden eigenlijk. Dat is dus eigenlijk niet zo :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 16 feb 2013, 13:56 
Volwassene

Grappig om elke keer te lezen en te beseffen dat elk kind zo anders is en de ontwikkeling daarmee ook... Ik heb zelf drie kinderen, drie meisjes, en die zijn zo verschillend als het maar zijn kan...
Zo is mijn oudste heel serieus, leergierig en pakt alles heel gedegen aan.. Mijn middelste een dromer en heeft de prachtigste diepgaande opmerkingen maar iets leren is al gauw moeten en dus vooral niet doen.. En onze jongste spuitelf een stuiterbal van jewelste die alles wil weten en niet onder wil doen voor haar oudere zussen... Ben heel benieuwd hoe deze dames zich ontwikkelen komende jaren...Elk op hun eigen manier!

Doordat ik kan vergelijken zie ik wel dat of een kind vroeg leest of schrijft niet alles zegt over hun intelligentie, is toch ook een kwestie van belangstelling. Mijn middelste is bijna zes, zit in groep twee, maar heeft nog totaal geen belangstelling voor schoolse vaardigheden als leren lezen, terwijl mijn oudste dat toen al vloeiend kon. En toch heb ik niet de indruk dat de een zoveel slimmer is dan de andere..

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ]