Het is nu 29 feb 2020, 11:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waar te beginnen?
BerichtGeplaatst: 28 mei 2019, 10:59 
Volwassene

Onze zoon van bijna 8 is een heel leergierig, hoog gevoelige, strong willed jongen.
Maar eigenlijk altijd al hebben we opgemerkt dat hij toch iets anders is als andere. Wij hebben dit vaak onder het kopje hoog gevoelig geschoven maar er klopt gewoon iets niet (het onderbuikgevoel gaat gewoon niet weg). Al vanaf baby wilde hij meer dan dat hij al kon en sliep hij overdag zo goed als niet. Toen die wat ouder werd heeft hij zichzelf alles van dinosaurussen geleerd en reptielen geleerd, stelt hij heel veel vragen en gaat hij diep op de dingen in. Ook vragen over wat als je dood gaat mama?
Nu is onze zoon bijna 8 en zit al tijden niet lekker in zijn vel, gedraagt zich anders, voelt zich vaak niet lekker heeft ineens buik/hoofdpijn/misselijk is/oogt erg moe. De laatste tijd lijkt dit iets af te nemen (krijgt ook meer uitdaging op school & thuis).
Op medisch vlak zijn de dingen uitgesloten door de huisarts en een kinderarts. Op school een gesprek gehad met de juf, die herkende bepaalde dingen die ik zei zoals de tics die hij ontwikkelt en zijn hoog gevoeligheid. Maar verder is hij daar een engeltje zo lief, luistert goed helpt anderen etc, maar dat is ook echt hoe hij is, hij wil anderen altijd helpen maar daardoor loopt hij zichzelf voorbij of past zich aan.

De tics die hij ontwikkeld zijn er best veel. Ik vind dit erg omdat ik merk dat het mensen opvalt (sommigen er zelfs om moeten lachen) sommige komen het aan mij vragen wat die heeft of waarom die bepaalde dingen doet en dat vind ik op zich niet erg, maar ik kan er gewoon niet goed op antwoorden omdat ik zelf ook niet goed weet waarom die deze tics heeft. Ik zou het ook vreselijk vinden als hij hiermee gepest zou gaan worden.
Bepaalde tics die hij heeft:
- Ogen draaien/ knipperen
- Broek ophijsen
- Kuchen
- Boxershort pijpjes naar beneden trekken (een gewone onderbroek doet hij alleen aan met sporten omdat ik heb gezegd dat een teamgenootje dat ook doet omdat dit lekkerder zit met sporten, anders doet hij dit absoluut niét aan. Maar ook een gewone onderbroek laat dit niet verminderen)
- Neus ophalen
- Tong uit de mond en likken onder de lip (onder zijn onderlip krijgt die dan plekken)
- Trekken met de neus naar beneden en de mond open soms zijn tong naar buiten.
- Alleen de mond wijd opendoen
- Slecht eten, ook de dingen die hij voorheen echt zalig vond lust hij ineens niet meer. En ik kook het niet anders als anders.

Hij houdt absoluut niet van drukke plekken/gelegenheden. Wilt geen harde muziek of geluiden om zich heen, is erg gevoelig voor licht, kan niet tegen natte kleding of sommige labels in zijn kleding. Hij mag (denk ik) soms niet emotioneel worden van zichzelf als hij pijn heeft. Maar soms huilt hij om iets heel kleins dan bijvoorbeeld erg overdreven (om het even zo te zeggen). Hij kan om kleine dingen ineens onwijs boos/woest worden je dringt op zo'n moment dan ook niet echt tot hem door. Ik laat hem dan altijd even bekomen om het daarna rustig te bespreken/uit te leggen. Hij kan absoluut niet tegen druk/stress, hij kan hier heel emotioneel of boos door worden. De tics en zijn gedrag verergeren in drukke spannende tijden bijvoorbeeld verjaardag/kinderfeestje, Sinterklaas en de feestdagen. Hij corrigeert soms ouderen dat het anders heet of dat je dit anders zegt. En is onwijs goed in dingen onthouden (dit kan soms erg handig zijn voor mama haha).
Wat wijzelf "raar" gedrag vinden is bijvoorbeeld om de grond liggen en met zijn lichaam schudden en bijvoorbeeld grommen. Weten dan ook niet zo goed hoe hierop te reageren. Ik probeer dit dan ook te negeren.

Sinds een poosje zit hij op een school die ook topklassen/ flex klassen aanbiedt. De juf wil de scores van de cito's afwachten en aan de hand daarvan verder kijken. Maar het zit mij ontzettend hoog vandaar ook mijn lange bericht. Misschien is deze wat chaotisch beschreven, sorry hiervoor. Maar mijn gevoel is zo sterk en ik wil hem zo graag helpen/begrijpen/steunen, dat ik niet langer meer wil wachten of de dingen wil aan kijken.

Welke stappen moet ik gaan zetten om helder te krijgen of hij begaafd of hoogbegaafd is? Of wat er anders zou kunnen zijn. Ik weet gewoon niet goed waar te beginnen en waar ik goed aan doe :(

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Waar te beginnen?
BerichtGeplaatst: 28 mei 2019, 15:31 
Volwassene

Wat sneu voor je zoon. Ik begrijp dat je je zorgen maakt en graag iets wil ondernemen.
Wat is de reden dat je aan begaafdheid of hoogbegaafdheid denkt?

BerichtGeplaatst: 28 mei 2019, 16:12 
Volwassene

In welke klas zit hij nu? Wat zijn zijn scores tot nu toe? Is er volgens jou ook sprake van een snelle ontwikkeling op schools vlak?
Gaat hij graag naar school?
Wat zijn zijn hobbies?

BerichtGeplaatst: 28 mei 2019, 16:20 
Volwassene

Hoi Hanneke,

Bedankt voor uw reactie.

Al vanaf dat hij klein is pikt hij de dingen enorm snel op. Wilt hij heel graag leren, gaat heel diep op de dingen in, vraagt enorm veel en ver door. Leert zichzelf makkelijk dingen aan en onthoudt heel goed, hij is gek van dinosaurussen en weet ze bijna allemaal bij naam te noemen, kent bijna alle auto merken, kent/onthoudt heel veel voetbalspelers uit binnen en buitenland.
Hij krijgt extra werkjes en week taken op school. Thuis wilt/zoekt hij extra uitdaging met boeken lezen, moet ik sommen opschrijven.
Hij creëert tics, die wel iets verminderen nu hij extra uitdaging krijgt thuis en op school. Maar de tics zijn zeker niet weg of hij ontwikkeld nieuwe.

De juffen (ook eerdere juffen) zeggen dat hij erg slim en gevoelig is. Sinds kort zit hij op een andere school die hierin ook meer ondersteuning bieden vandaar de extra werkjes, week taken en sprinters.

Hijzelf vind school erg leuk, maar makkelijk bij heel veel dingen zegt hij dat was saai want dat weet ik allemaal al.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2019, 16:28 
Volwassene

Bissi schreef:
In welke klas zit hij nu? Wat zijn zijn scores tot nu toe? Is er volgens jou ook sprake van een snelle ontwikkeling op schools vlak?
Gaat hij graag naar school?
Wat zijn zijn hobbies?

Bedankt voor uw reactie. Hij zit nu in groep 3, groep 1 heeft hij een keertje over gedaan omdat hij echt uit zijn schulp moest kruipen dit heeft hem wel goed gedaan, dit was op de vorige school.
Hij vind school leuk maar saai, hij zegt dat hij bijna alles al weet en het daarom saai vind. Hij is met lezen en rekenen ineens onwijs hard vooruit gegaan hierin zoekt en wilt hij ook echt meer uitdaging. Dit geeft de juf hem ook en wij thuis zijn er ook hard mee bezig. Hij leest na school bijna iedere dag een boek uit met plezier. Verder gaat hij wel graag naar school zegt hij. Zijn hobby’s zijn voetballen hij doet dit ook, maar hij vind een nieuw team of een training met veel kinderen helemaal niets, hij is ook een poos niet geweest omdat het hem echt te veel werd toen die niet lekker in zijn vel zat, nu op medisch vlak alles is uitgesloten hebben we het voetballen ook weer opgepakt (al is hij wel vaak een einzelgänger) , (zoek)spelletjes/werkjes doen op de iPad, lezen, Lego bouwen, filmpjes kijken over dieren/reptielen. Soms met/bij ons maar hij kan het ook echt nodig hebben om zichzelf terug te trekken.

Zijn Cito scores zijn erg goed, vorig jaar had hij op taal 1 fout. En rekenen zat hij ook boven gemiddeld.
Afgelopen januari:
-Technisch lezen 25% ruim boven tot net boven het landelijk gemiddelde
-Cito spelling 25% hoogst scoorende leerlingen
-Cito rekenen-wiskunde 25% net onder tot ruim onder het landelijk gemiddelde.

Daar maakt de juf zich geen zorgen over en dat komt omdat bij de Cito de vraagstelling compleet anders is dan bij de toetsen die zij zelf afnemen. Bij hun eigen toetsen scoort hij gewoon goed.
Nu is hij thuis bijvoorbeeld bezig om de keer sommen te leren.

De juf wilt de aankomende Cito’s afwachten (eerste week juni) om te kijken hoe nu verder.

BerichtGeplaatst: 28 mei 2019, 20:18 
Volwassene

Hallo Mupperd,

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over alle tics. Dat is niet leuk om te zien bij je kind. Vaak ligt er een relatie met stress, zoals de huisarts wel verteld zal hebben. Ik begrijp ook beter waarom je denkt aan hoogbegaafdheid.
Er zijn een aantal zaken die je zou kunnen oppakken, denk ik. Wat persoonlijk fijn voor hem zou zijn, is om kinderen te leren kennen die op hem lijken in hun voorkeuren en manier van reageren (ook wel peers genoemd). Misschien voelt hij zich op school en eventueel ook op voetbal (hoeft niet) anders dan de anderen. Dat kan stress veroorzaken. Een activiteit waar veel rustige slimme kinderen van houden is bijv schaken. Wat ook leuk is, is colleges volgen van de museumjeugduniversiteit over onderwerpen die hij leuk vindt of workshops in musea. Bij het Natuurmuseum Brabant in Tilburg, kunnen kinderen zelf allerlei onderzoek doen met echte dinobotten en andere dieren.
Een andere manier om meer peers te ontmoeten is om via dit forum een oproep te doen voor een speelafspraak met andere hb-kinderen. Misschien wonen er wel mensen bij jullie in de buurt. Ook via een vereniging van ouders van hoogbegaafde kinderen zou je mee kunnen doen aan activiteiten voor gezinnen, als er een afdeling actief is in jullie omgeving (Hint, Pharos, Choochem).

Een ander punt dat je aansnijdt is zijn huidige ontwikkeling. Logisch dat zijn juf de CITO's wil afwachten. Maar je kunt ook vragen of ze hem didactisch wil doortoetsen tot een lage C met de CITO's. Sommige kinderen met een voorsprong hebben een hogere score op CITO's van een hoger jaar. Dus ook voor rekenen zou hij doorgetoetst kunnen worden. Dat zou nog meer inzicht geven in zijn niveau. Mogelijk loopt hij inderdaad verder voor en is de huidige uitdaging onvoldoende voor hem. Dat kan ook stress veroorzaken. Een aanvullende mogelijkheid is ook om zijn IQ te laten meten, bij voorkeur door iemand met ervaring met hoogbegaafdheid.

Zijn overgevoeligheid voor geluiden, zijn eenzelvigheid kunnen met stress en gebrek aan vrienden en schoolwerk aansluitend bij zijn behoeftes te maken hebben. Daarnaast zou je kunnen denken aan sensorische integratieproblemen. Zo lang hij er last van heeft, is het denk ik wel goed er rekening mee te houden door prikkels te verminderen. Hij is blijkbaar snel overprikkeld en dat kun je niet laten verdwijnen door te zeggen 'wen er maar aan'. Maar dat zul jij gezien je eigen sensitiviteit niet snel doen. Het kan zijn dat hij daar minder last van zal hebben wanneer hij beter in zijn vel zit.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2019, 00:23 
Volwassene

Onze dochter heeft ook last van tics en van een soort onhandigheid (bv. de grond rond haar stoel ligt helemaal vol na het eten). Dit neemt sterk toe in periodes dat ze niet lekker in haar vel zit. Bijvoorbeeld doordat er een juf is met wie ze niet klikt, of doordat ze zich sterk verveelt op school, of er andere problemen zijn. Het is echt bij ons een teken van spanning en stress 'onder de grond'. Veel meer uitdagen op school, bespreekbaar maken, verandering, helpt bij ons meestal. Ik ben blij dat het bijna vakantie is, en dat ze daarna naar een plusklas gaat.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2019, 12:39 
Volwassene

Zoals door anderen aangeven vermoed ik dat je zoon traumagerelateerd gedrag vertoont wat o.a. in relatie staat met onvoldoende uitdaging.

http://www.hblinq.nl/toxische-stress-tr ... rd-gedrag/ ...

Sommige kinderen trekken zich terug.

Ik weet dat sommige hb-deskundigen ook op bepaalde overgangen letten en groep 3 is daar een van. Je krijgt dan, als er problemen zijn (niet elk hb-kind heeft problemen) gedragsveranderingen te zien. Het kind loopt zich dan al jaren op school te vervelen. Het kind beseft dat het "anders" is dan de andere kinderen maar beseft niet waarom. Ook het starten op de basisschool is zo'n kritische overgang. Het kan zijn ondanks zijn goede resultaten hij toch al onder zijn kunnen aan het presteren is. In ieder geval zie ik (gezien mijn ervaringen met mijn kinderen) naanleiding om het verder uit te gaan zoeken door naar een goede hb-deskundige te gaan. Er is een theorie rond hoogbegaafdheid (er zijn meerdere visies) die o.a. over iets zegt over "gevoeligheden" de overexcibilities van Dabrowski.

https://www.ieku.nl/hooggevoeligheid-de-theorie/

Er dus zijn hoogbegaafdheidspraktijken die specifiek naar die overexcibilities kijken, naast intelligentie en andere persoonlijksheidfactoren. Mijn zoon is bij zo'n soort praktijk in onderzoek, waarbij de mogenlijkheid of er sprake is van ASS ook wordt meegenomen. Hoewel ik het eerst helemaal niet zag, zijn alle 5 de overexcibilities bij mijn zoon in meer of mindere mate aanwezig. Toen ik kennis maakte met de theorie van Dabrowski, verklaarde deze theorie, wat ik bij mijn beide kinderen had gezien, namenlijk dat ze een andere ontwikkeling doormaakte. Dit is een theorie die in de reguliere GGZ helemaal niet bekend is. Ik vertelde vroeger soms dingen aan deskundigen die dan doodleuk aangaven dat dit niet kon, maar ik zag het, ik ben de moeder van het kind. In ieder geval denk ik dat deze praktijken je verhaal herkennen en je verder kunnen helpen.

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]