Het is nu 25 aug 2019, 16:58

Pagina 3 van 3 [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 2 2018/2019
BerichtGeplaatst: 23 nov 2018, 13:42 
Volwassene

@Vlinder42

Wij lopen er nu inderdaad ook tegenaan. De school kon bij aanvang ontzettend veel voor ML doen, maar nu blijkt uiteindelijk pas dat het vanaf groep 5 pas echt wat is, en dan ook alleen op hun vrije woensdagmiddag, tsja, dat kan ik hem zelf ook wel bieden. Wij zijn nu nog bezig met gesprekken met school en ook ondertussen aan het oriënteren bij andere scholen. Erg jammer, want eerdat wij de school gekozen hadden, had ik al een stuk of 40 schoolplannen gelezen :( Maar goed, je doet veel om het beste voor je kind te krijgen.

JH 3-2016
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 nov 2018, 23:17 
Volwassene

Bedankt voor antwoorden!

Het is niet per se dat ik meer wil iets van school. Ik vind het goed nu zoals het gaat want is echt grote verandering mer vorig jaar waar mijn dochter was niet eens gezien en terwijl ze al kon in beide talen tellen van 0-20-0 hebben haar enkel op mijn aandringen haar tot 10 en terug laten tellen. Dus in dat opzichte is veel verbeterd maar het kostte ons ook veel moeite ons om in te planten bij de dochter dat ze op school niet enkel speelt en moet zelf laten zien. Ze is totaal niet verlegen en nooit geweest ze is gewoon iemand die heel perfectionistisch is en wil niet opvallen als ze iets doet wat andere niet kunnen. Op psz 1.5 jaar lang werd ze totaal niet gezien ze zei nog geen “ja” of “nee” daar..
Ze op school is totaal anders dan thuis of elders de juf herkent haaf totaal niet hoe we haar omschrijven thuis. Dat is wel iets vind ik.
daarom omdat ze nu juist initiatief neemt en zelf vraagt wil ik dat juist steunen ipv ontnemen. En thuis doen we echt niet veel voor ontwikkeling of zo, we hebben inderdaad spelletjes etc maar het is niets qua tijd: ze leest 5 regels per dag in de avond en speelt 5 min in de ochtend squla en verder heeft ze nergens al meer tijd voor met haar turnen, zwemmen, hockey, tennis, ballet. Muziekles gaat hem niet worden het is te veel en te duur + ik heb zelf muziekschool afgerond en wens het niemand haha
Ik wil graag russisch leren en ze wil het zelf ook maar ik mag van mijzelf er niet aan beginnen tot ze volledig kan normaal lezen in nederlands.

Dus het is niet per se dat ik iets wil of verwachtingen heb van school etc. Ik ken de opleiding niet en is inderdad totaal anders dan ik de opleiding had en dat gewent bent. Als je vergelijkt europese school en basisschool in nl is ook totaal andere niveau terwijl de kinderen zijn allemaal dezelfde.. een vriendin van mijn dochter overstapte van europese school met dochter van 7 in groep 3 van normale school. Terwijl zijn daar echt gemiddeld was hier hadden ze gelijk over dat ze naar groep 4 ook al kan. Echt hoger veewachtingen dus van de basisschool heb ik niet zelf maar dat hoeft ook niet. Zolang dochter het prima vind is ook goed.

We gaan gewoon in de avond lezen thuis zelf en we zien wat het dan brengt.

BerichtGeplaatst: 19 dec 2018, 16:50 
Volwassene

Het is inmiddels prima op school wat lezen betreft! Denk dat het te maken had met een biek die ze had (die moest je samen lezen met iemand niveau groep 4 en zelf dikke regels niveau groep 3). We hebben in bib wat nieuwe boeken gekozen ze ging voorproef daar lezen en hebben nu niveau e3 die echt makkelijk gaat (al spelt ze soms nog wel hadop terwijl kan ook in hoofd maar wil niet). Op school dus neemt ze dagelijj eigen boek mee en ze krijgt daar tijd om zelf te lezen aan tafeltje.
Dus het is allemaal nu goeg en het levelwerk ook prima is 2 uur per week en doen ze smartspelletjes met hb meisje uit groep 7.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2018, 22:04 
Volwassene

Wat fijn, Lieverding. Het is zo'n opluchting als het goed gaat na alle moeite.

Met mijn dochter gaat het redelijk. Ze doet nu werkjes samen met een ander slim jongetje. Ze zitten ook samen in een groepje. Dat is denk ik heel fijn voor haar, te merken dat ze niet de enige is.

BerichtGeplaatst: 21 dec 2018, 00:11 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Wat fijn, Lieverding. Het is zo'n opluchting als het goed gaat na alle moeite.

Met mijn dochter gaat het redelijk. Ze doet nu werkjes samen met een ander slim jongetje. Ze zitten ook samen in een groepje. Dat is denk ik heel fijn voor haar, te merken dat ze niet de enige is.

Lijkt mij inderdaad fijn voor haar! Hopelijk gaat het steeds beter dan met haar in de groep!

BerichtGeplaatst: 11 feb 2019, 18:27 
Volwassene

Zijn er bij jullie al gesprekken geweest?

Hier vandaag rapport en portfolio mee. De meeste is binnen gemiddeld en sommige net bovengemiddeld (kijk! Methode). De rekenen staat net boven maar onderaan ook: tekt van 10 naar beneden, kent actief en passief vijferst totn20. Terwijl ze kan tot 100 en terug van wilkeurige getal tellen... woensdag even bespreken waarom is dat niet naar voren gekomen..
Taal en letters waren ver bovengemiddeld maar is ook iets wat ze echt laat zien want ze leest nu met juffen samen E4.

Verder heb ik email gestuurd paar weken terug zonder vragen zoals doortoetsen of afspraak maar enkel dat we zich zorgen dat ze straks in groep 3 onder niveau zal werken. Nu gaat het goed want ze speelt veel maar volgend jaar??
Kregen een mail dat ze gelijk IB bijhalen, volgende week leestoets afnemen en na vakantie willen een gesprek met ons met IB begeleider bij.
Ik schrok wel een beetje bij ik had het niet verwacht. Hoop dat het een goede teken is... ben benieuwd!

BerichtGeplaatst: 12 feb 2019, 13:51 
Volwassene

Nee, bij ons nog niet. Na de voorjaarsvakantie denk ik.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2019, 21:12 
Volwassene

Ik kwam ook weer even bijlezen hier, zo vaak kom ik eigenlijk niet meer kijken :oops:
Misschien komt het omdat met zoon alles z'n gangetje gaat hier en er geen bijzondere dingen zijn?
Hij vertelt nu wat meer over school, maar niet alles wat hij vertelt vind ik als moeder even leuk om te horen.
Een vriendje had hem "de hele pauze achtervolgd", omdat die met hem wilde spelen, maar hij vond het maar irritant, want hij wilde alleen spelen.
Het is wel een van de punten waar ik me zorgen over maak, dat hij de aansluiting in de klas mist.
Maar hij was ook net ziek geweest en moest weer even terug in het ritme van school komen, dus gelukkig kan ik het ook wel een beetje relativeren. Al zal ik wel alert blijven en wordt dit een van de punten om te bespreken bij de oudergesprekken binnenkort.

Dochter gaat ook heel binnenkort starten op school en we hebben een kennismakingsgesprek gehad met haar juf. De klik vanuit dochter met de juf leek er niet helemaal te zijn, maar hopelijk heb ik dat verkeerd gezien en komt het helemaal goed. Er werd niet heel enthousiast gereageerd op dat ze best uitgedaagd mocht worden net als haar broer, weer zo een lauwe opmerking dat we eerst maar eens rustig moesten wennen en starten, net zoals de toenmalige juf bij de start van de oudste. :? Hopelijk gaat het niet weer zo een struggel worden zoals met de oudste om uitdagende werkjes te krijgen...

BerichtGeplaatst: 06 maart 2019, 11:08 
Volwassene

Hier zijn de oudergesprekken geweest. Op de kleutercito's scoorde ze heel goed, maar helaas hebben ze niet verder gekeken. Ze blijft in het plusgroepje. Over motoriek en sociale ontwikkeling geen geteut meer gelukkig. Ze heeft veel vriendinnetjes, dus dat is leuk. Jammer is wel dat ze nog steeds behoorlijk gestimuleerd moet worden om mee te doen of iets van zichzelf te laten zien in de klas. Maar de juffen vonden niet dat ze onzeker is. Ik denk zelf dat het niveau gewoon te laag is, maar verder lijkt m'n dochter wel happy. Ze gaat vrolijk naar school.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 12:06 
Volwassene

Wij hebben hier weer een nieuwe fase te pakken geloof ik... Brutaal reageren, ons negeren, dramatisch boos worden als het niet volgens zijn plan gaat (over de tv uitzetten/aan tafel komen/naar bed moeten). Best vermoeiend, meerdere van die zonloze discussies op een dag met een 5 jarige :roll: Ook op school was hij de juf gaan negeren en toch doen wat hij zelf wilde. We hadden het de juf al verteld, maar toen herkende ze hem er niet in, maar daar kwam ze dus afgelopen week op terug. Misschien toch een positief puntje dat hij op school gewoon zichzelf durft te zijn. haha

Edit: Vanavond is hij totaal ontploft, omdat hij de opdracht kreeg zijn drinken weg te zetten en door te gaan met eten. Alsof er een duiveltje in hem geslopen is. Krijsen, grommen, schreeuwen en hij houdt het nu ruim een half uur vol. Hij was even aanspreekbaar tot ik iets zei wat hem niet beviel en toen ging hij weer verder waar hij gebleven was. Onder het geschreeuw door zijn pyjama maar aangedaan bij hem en hem in bed gedaan. Dit is niet leuk meer zo :?

BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 20:53 
Volwassene

@Misstig: Het kan natuurlijk een fase zijn waar je kind doorheen gaat, bijvoorbeeld omdat hij zich meer wil losmaken van jullie. Dan moet je voor jezelf bepalen welke strijd je wel/niet wil aangaan. Is alles de moeite waard om een strijd van te maken, of kun je hem op sommige punten ook wat meer ruimte geven?

Bij mij persoonlijk zorgde 'afwijkend' gedrag van mijn kinderen altijd voor de vraag "Weten we zeker dat op school alles goed gaat? Dat hij voldoende uitdaging krijgt? Voldoende aansluiting vindt?"

Frustraties die overdag op school opbouwen, kunnen later op de dag voor ontploffingen en meltdowns zorgen. En jonge kinderen leggen meestal niet zelf de link tussen hoe ze zich voelen en hun gedrag ... detective mama moet in de meeste gevallen aan de slag om die link (als hij er is) boven water te krijgen.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 09:44 
Volwassene

Paula schreef:
@Misstig: Het kan natuurlijk een fase zijn waar je kind doorheen gaat, bijvoorbeeld omdat hij zich meer wil losmaken van jullie. Dan moet je voor jezelf bepalen welke strijd je wel/niet wil aangaan. Is alles de moeite waard om een strijd van te maken, of kun je hem op sommige punten ook wat meer ruimte geven?

Bij mij persoonlijk zorgde 'afwijkend' gedrag van mijn kinderen altijd voor de vraag "Weten we zeker dat op school alles goed gaat? Dat hij voldoende uitdaging krijgt? Voldoende aansluiting vindt?"

Frustraties die overdag op school opbouwen, kunnen later op de dag voor ontploffingen en meltdowns zorgen. En jonge kinderen leggen meestal niet zelf de link tussen hoe ze zich voelen en hun gedrag ... detective mama moet in de meeste gevallen aan de slag om die link (als hij er is) boven water te krijgen.

Ik had er gisteren inderdaad al meteen een mailtje uit gedaan naar de juf of ze op school weer even willen gaan kijken naar het aanbod ivm verslechtering van zijn gedrag. Maar ik snap zoon zelf helaas nog niet zo goed dat ik direct alle verbanden zie :oops: Wat ik wel weet is dat we vorig jaar ook in deze tijd troubles hadden, toen kwamen we er achter dat hij in groep 1 klaar was met de stof van groep 2 en zijn er dingen in werking gezet. Hopelijk is hij niet nu al voor zichzelf klaar met het schooljaar, want het duurt nog zo lang :?

BerichtGeplaatst: 28 maart 2019, 23:55 
Volwassene

Bij ons was het ook een hele zoektocht, maar het was toch 'gewoon' onvoldoende uitdaging op school die thuis voor heel veel boosheid en frustratie zorgden. Nu ze naar het plusgroepje gaat en meer uitdaging krijgt, gaat het veel beter. Ze blijft natuurlijk 5, maar die continue frustratie is echt weg.

En vandaag.. Ze hadden liedjes geoefend op school en de ouders mochten luisteren. Een paar maanden geleden durfde ze niets te doen op school, maar vandaag zong ze spontaan een liedje voor met alle ouders erbij :-)

BerichtGeplaatst: 10 apr 2019, 09:38 
Volwassene

Vlinder, wat fijn dat ze ineens zo vooruit gaat dan!

De uitdaging is hier op school ook weer bijgesteld en dat lijkt ook al meteen een positief effect te hebben. Onze aandacht wordt nu weer getrokken naar dochter die net gestart is en wat niet echt lekker loopt helaas.

Pagina 3 van 3 [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3