Het is nu 28 aug 2014, 16:21

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: heeft testen zin?
BerichtGeplaatst: 18 feb 2011, 22:37 
Volwassene

Zoonlief (7) zit in groep 4 en aangezien het helemaal niet goed met hem gaat, willen we hem laten testen. Zoonlief heeft eigenlijk bijna alle kenmerken van hb, alleen hebben wij daar nooit echt bij stil gestaan. Zoonlief heeft geen broers of zussen en geen neefjes en nichtjes, dus veel vergelijkingsmateriaal hebben we niet. Ja, hij was wat sneller dan andere kinderen in sommige opzichten (maar niet met alles) en heeft eigenlijk nooit als een klein kind gesproken, maar ach, hij zit ook altijd tussen volwassenen, denk je dan. Dat hij op 2 jarige leeftijd in volzinnen sprak en zichzelf de kleuren inclusief schakeringen had geleerd, vonden wij eigenlijk heel normaal. Ook dat hij zich op 3-jarige leeftijd al afvroeg waarom we op de aarde zijn, wat er gebeurt als je doodgaat en hoe het heelal is ontstaan. Op 5- jarige leeftijd wilde hij alles over WO I en WO II, DNA-technieken, klonen, genetische manipulatie, de Middeleeuwen (en zo kan ik nog wel een paar onderwerpen opnoemen) weten. Lang leve het internet. Momenteel is hij erg geinteresseerd in de Griekse mythologie en leest daarover boeken die bestemd zijn voor kinderen van een jaar of 12. Op school gaat het alleen steeds slechter. We hebben hem al van schooltype laten veranderen en dachten de eerste weken op zijn nieuwe school dat het goed ging. Niet dus.Hij heeft zelf hele hoge verwachingen gehad en dat valt nu erg tegen. Zijn rapport was nog slechter dan op zijn vorige school. Hij heeft een zeer laag werktempo, is niet geconcentreerd, houdt andere kinderen van het werk en is nogal eens bij conflicten betrokken ("die andere kinderen snappen mij niet"). Ook thuis werd hij steeds bozer en brutaler en hij had nergens zin meer in, terwijk dat voorheen nooit het geval was. Wij hebben op school aan de bel getrokken en een gesprek gehad. We hebben aangegeven dat we hem willen laten testen, zodat er voor iedereen meer duidelijkheid komt wat er met zoonlief aan de hand is. Moch zoonlief inderdaad hb zijn, dan neem ik aan dat ze zijn lesprogramma aan kunnen passen. Hoewel hij volgens zijn lerares gemakkelijk een klas kan overslaan, zou hij daar sociaal-emotioneel nog niet aan toe zijn. Manlief staat nogal sceptisch tegenover een onderzoek naar hb en kan zich eigenlijk niet voorstellen dat alle problemen op school daar weleens te maken kunnen hebben. Wat zijn jullie ervaringen met onderzoeken?

Berichttitel: Re: heeft testen zin?
BerichtGeplaatst: 18 feb 2011, 23:31 
Volwassene

Citaat:
Zijn rapport was nog slechter dan op zijn vorige school.
Citaat:
Hoewel hij volgens zijn lerares gemakkelijk een klas kan overslaan, zou hij daar sociaal-emotioneel nog niet aan toe zijn.
Bedoel je dat hij slechte cijfers haalt op school en dat de leerkracht toch aangeeft dat hij een klas over zou kunnen slaan? In dat geval geeft de leerkracht eigenlijk aan dat hij aan het onderpresteren is. Of testen zin heeft hangt vooral ook af of de school iets met het resultaat gaat doen. Met een IQ-score alleen kunnen ze vaak niet veel. Is de school bereid om eerst in kaart te brengen hoever hij is en welke leerstof bij hem zou passen?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2011, 18:56 
Volwassene

Ja, dat klopt. Volgens zijn lerares is hij een slim kind. Het zit er volgens haar wel in, maar het komt er nog niet echt uit. Wij hadden zelf ook al het gevoel dat hij aan het onderpresteren is. Ik heb aan zoonlief gevraagd waarom hij nu zo traag werkt, want dat deed hij op zijn vorige school niet. Toen was hij altijd als eerste klaar en ging de andere kinderen van het werk houden, omdat hij moest wachten tot de rest van de klas klaar was. Hij zei dat als hij nu snel klaar is, hij nog meer van hetzelfde werk krijgt en dat vindt hij niet leuk. Ik denk wel dat de school bereid is om iets met het resultaat van de test te doen. Ze hebben ervaring met hb kinderen, zeggen ze.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2011, 20:44 
inactief

De school moet nu ook al wat doen. Of hij hb is of niet, hij verveelt zich duidelijk. Juf ziet dat het er in zit, maar het komt er niet uit. Dan moet juf gaan nadenken hoe ze het er wel uit krijgt. Daar hoef je geen mb/hb stempel voor te hebben.
Kunnen ze hem misschien doortoetsen, om zijn niveau te bepalen. Doortoetsen tot een lage C. Dan kunnen ze hem op zijn daadwerkelijke niveau uitdagen. Dat kan ook al een heleboel verklaren over zijn gedrag en prestaties.

Moeder van 3 jongens:
P. juni 2003 (grp 5)
J. maart 2005 (grp 4, versneld)
S. juli 2007 (grp 1)

BerichtGeplaatst: 19 feb 2011, 23:06 
Volwassene

Citaat:
Hij zei dat als hij nu snel klaar is, hij nog meer van hetzelfde werk krijgt en dat vindt hij niet leuk.
Tsja, volgens mij heb je op dit moment vooral nodig dat school nu gaat gaat inspelen op zijn onderwijsbehoeftes die hij klaarblijkelijk aardig zelf kan verwoorden. Dus uitzoeken welk verrijkingswerk voor hem geschikt is. Doortoetsen kan daarbij en rol spelen, ze kunnen ook met hem in gesprek gaan aan de hand van moeilijker werk. Wat denkt hij aan te kunnen, wat vindt hij interessant, welke hulp zou hij nodig hebben. Dus vooral ook met hem praten.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2011, 14:27 
Volwassene

Pippa schreef:
Ik heb aan zoonlief gevraagd waarom hij nu zo traag werkt, want dat deed hij op zijn vorige school niet. Toen was hij altijd als eerste klaar en ging de andere kinderen van het werk houden, omdat hij moest wachten tot de rest van de klas klaar was. Hij zei dat als hij nu snel klaar is, hij nog meer van hetzelfde werk krijgt en dat vindt hij niet leuk.
Duidelijker kan hij het niet zeggen. Het niveau ligt vermoedelijk te laag, anders kon hij niet zo snel klaar zijn. En het extra werk is echt extra, in plaats van verrijkend. Er zijn maar weinig kinderen die harder gaan werken om meer van hetzelfde te krijgen.

Ik zou niet meteen gaan testen. Je zegt dat school ervaring heeft met hb kinderen. In dat geval zou ik in gesprek gaan en mijn zorgen over onderpresteren uitspreken. En vragen om doortoetsen zodat zijn niveau op de verschillende vakgebieden bepaald kan worden. Best mogelijk dat zijn concentratie en werkhouding zo slecht zijn omdat het hem teveel moeite kost om zijn hoofd erbij te houden doordat het te gemakkelijk is en/of te langzaam gaat.

Testen kan altijd nog. In principe heeft school meer aan een didactisch onderzoek (doortoetsen dus), een analyse van de eventuele hiaten en een aangepast programma voor je kind.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2011, 18:23 
Volwassene

Ik denk vaak in: Doel - middel. Als het middel een IQ-test is, wat is dan het DOEL? Missen jullie als ouders informatie? Of heeft de juf nog iets meer nodig? Je zegt dat je in de familie weinig voorbeelden hebt, maar ik zou in eerste instantie eens naar de ouders kijken en eventueel ooms en tantes. Het bijzonder van slimheid (HB) is dat het niet echt opvalt tussen andere slimme mensen, maar juist in een schoolsituatie naar voren komt waar je noodgedwongen vergeleken wordt met mensen die je niet zelf hebt uitgezocht en waar je ook liever niet teveel mee te maken wilt hebben.

Veel HB-er hebben een weerstand tegen school juist vanwege het feit dat ze bij anderen in de klas zitten. Daardoor ontstaat er vaak een ontwijkgedrag of iets van weerstand.

Als je je zoon laat testen en hij blijkt HB, lost dat dan alle problemen op? Waarschijnlijk niet. De school (juf) geeft aan ervaring met HB te hebben; nou laat ze maar met een voorstel komen. Tot nog toe is het niet echt gebleken lijkt me. In ieder geval hebben ze hem niet gelukkig gemaakt.

Wat willen jullie als ouders. Scholen zijn wel eens wat makkelijk en reageren pas als de ouders gaan piepen. Het bekende piepsysteem. Dus zou ik met een voorstel gaan komen.

Meestal is dat trouwens compacten, verbreden, versnellen en eventueel plusklas en Leonardo.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2011, 22:14 
Volwassene

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik ben nieuw op het forum en zit nog in de beginfase rondom hb. Ik moet bekennen dat ik eigenlijk nog nooit van doortoetsen had gehoord, maar ik maak uit jullie reacties op dat doortoetsen vooralsnog de voorkeur heeft boven een IQ test.
We zullen dit zeker aankaarten op school, te meer omdat zoonlief ondertussen op school al blijkt te hebben gevraagd om moeilijkere rekenopgaven, maar krijgt deze niet aangeboden "omdat ze daar nog niet mee bezig zijn". Lezen mag hij overigens wel op zijn eigen niveau; hij leest het liefst informatieve boekjes met onderwerpen die eigenlijk bestemd zijn voor groep 7 of 8 en - het belangrijkste van alles - hij snapt ook wat hij leest. Ik vind het alleen zo raar dat een school vaak zelf niet op het idee kan komen om een kind door te laten toetsen. Daardoor gaan wij ook twijfelen. Beelden wij ons misschien alleen maar in dat hij mogelijk begaafder is dan gemiddeld, denk ik dan. Tja, we zien wel. Eerst maar eens kijken of hij doorgetoetst kan worden.

BerichtGeplaatst: 21 feb 2011, 14:03 
Volwassene

doortoetsen werkt niet altijd, onze dochter is vorig jaar doorgetoetst, ze zat op dat moment nog in groep 2. Ze zat echter in zo'n spiraal van onderpresteren dat ze bij de cito's ook finaal zakte, op de M3 over D en E's. Wij hadden echter een IQ test laten doen en konden die toen overleggen. De nieuwe school heeft haar toen 3 weken laten proefdraaien in groep 3 en op basis daarvan en de IQ test is ze toen versneld naar groep 4. Als ze naar de cito uitslag hadden gekeken had ze nu in groep 3 gezeten.

BerichtGeplaatst: 21 feb 2011, 18:34 
Volwassene

Pippa schreef:
gevraagd om moeilijkere rekenopgaven, maar krijgt deze niet aangeboden "omdat ze daar nog niet mee bezig zijn". Lezen mag hij overigens wel op zijn eigen niveau; hij leest het liefst informatieve boekjes met onderwerpen die eigenlijk bestemd zijn voor groep 7 of 8 en - het belangrijkste van alles - hij snapt ook wat hij leest. Ik vind het alleen zo raar dat een school vaak zelf niet op het idee kan komen om een kind door te laten toetsen. Daardoor gaan wij ook twijfelen. Beelden wij ons misschien alleen maar in dat hij mogelijk begaafder is dan gemiddeld, denk ik dan.
Signaleren is het moeilijkste voor scholen. Vaak weten ze redelijk wat ze een kind moeten bieden, als eenmaal duidelijk is dat er sprake is van (meer)begaafdheid. Maar zélf ontdekken dat een kind slim is, dat lijkt toch vaak erg moeilijk. Ga er dus nooit van uit dat een school, omdat ze ervaring met hb kinderen hebben, ook in staat is om hb kinderen te signaleren.

Geen moeilijkere rekenopgaven geven omdat ze er nog niet mee bezig zijn :?. Dat proeft nou weer niet naar 'kennis van zaken'. Je kunt ook compacten en verrijken zonder dat je naar stof van een hogere groep grijpt. Dan wordt het verrijkingswerk moeilijker werk. Deze juf denkt misschien dat 'moeilijker werk' werk uit de volgende groep is?

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ]