Het is nu 24 apr 2014, 22:43

Pagina 2 van 3 [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: DLE berekenen obv CITO schaalscores?
BerichtGeplaatst: 09 maart 2010, 23:17 
Volwassene

Freek Verkerk schreef:
Als je kind nu een DL (Didactische leeftijd = werkelijke leeftijd van 17 heeft zit het 17 maanden op school. Ze beginnen te tellen in groep 3. Groep 1 en 2 telt niet mee. Groep 4 dus. (Zo begrijp ik het als ik de volgende link volg: http://nl.wikipedia.org/wiki/DLE)

Dat klopt. Elk volledig schooljaar groeit je kind 10 'punten' op de DL, startend vanaf groep 3. Het staat voor 10 maanden onderwijs. Een DLE laat zien of je kind op niveau zit, of dat er een achterstand of voorsprong is, en hoe groot die is.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 10 maart 2010, 00:09 
inactief

eeka schreef:
Hmm maar hoe bepaal je dan de voortgang en het nivo waarop hij zit? Van een kennis in het onderwijs begreep ik dat je op basis van leerrendement kunt bepalen op welk nivo een kind functioneert en dat je als je dat in zo'n grafiek ze je dus kunt zien hoe het kind het doet. Maar dat kan dus ook met die cito scores? Van die kennis hoor ik namelijk ook altijd dat een A score op zich niet zoveel heel veel zegt.

De nieuwste richtlijn is kijken naar de vaardigheidsscores ;) Aanvankelijk berekenden wij DLE, daarna letters + kijken naar het leerrendement (LR%), nu bekijken we de vooruitgang hiermee. Vaardigheidsscores kunnen ook weer onderverdeeld worden in categorieeën (I, II, III, IV en V).

BerichtGeplaatst: 10 maart 2010, 10:42 
Volwassene

Citaat:
De nieuwste richtlijn is kijken naar de vaardigheidsscores
Dat is op zich waar, maar aan de uiteinden van de schaal (A en E, of 1 en 5) zegt het minder. Dan blijft het probleem dat je bijvoorbeeld met de toets van M4 (waarin voornamelijk opgevan zitten op niveau E3 - E4), iets wil zeggen over vaardigheden die niet gemeten worden met de toets. Daarom blijft doortoetsen (of terugtoetsen) in bepaalde gevallen belangrijk.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 11:02 
Volwassene

Komen die I, II, III, IV, en V scores niet gewoon overeen met A, B, C, D en E?
Ik zie op het overzicht van mijn dochter een heleboel getallen staan, maar die zeggen mij niets. Inderdaad VS (vaardigheidscore) en LR (leerrendement). Hoe kun je die als ouder interpreteren? Of moet je dat niet willen? :wink:

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 12:06 
Volwassene

konijntje schreef:
Ik zie op het overzicht van mijn dochter een heleboel getallen staan, maar die zeggen mij niets. Inderdaad VS (vaardigheidscore) en LR (leerrendement). Hoe kun je die als ouder interpreteren? Of moet je dat niet willen? :wink:

Op zichzelf zou zoiets als vaardigheid en leerrendement je als ouder wel iets moeten zeggen. Als dat niet zo is communiceert de school niet goed.

Kort samengevat is vaardigheid hoe goed je kind het doet op het bewuste vak ten opzichte van de rest van de groep.
Leerrendenment zegt iets over de ontwikkeling van je kind. Dus als vaardigheid een soort foto is dan is leerrendement de video. Het zou kunnen zijn dat je kind een vaardigheidsscore in Januari heeft van A en in Juni nog steeds van A, maar een leerrendement van 0. Omdat het niets bijgeleerd heeft. Dan is dat verontrustend.

Ook zou je kind een vaardigheid van C kunnen scoren (gemiddeld) en een leerrendement van 100% wat betekend dat het netjes in hetzelfde tempo van de hele klas meegaat.

Ik weet overigens niet hoe leerrendement wordt uitgedrukt in procenten of zo?

Ik heb van mijn zoon gezien hoe zijn CITO-scores in een grafiek gezet waren zodat daaruit het leerrendenment direct duidelijk werd. Voor mij zegt een plaatje meer dan 1000 woorden. Misschien moet je naar de grafiek vragen. Ik denk dat CITO (de organisatie) in de software die meegeleverd wordt met de toetsen ook de mogelijkheid heeft om het allemaal grafisch te presenteren. Mogelijk heft de CITO daar zelf voorbeelden van op z'n site. Inclusief interpretatie. Dat zou wel zo aardig zijn.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 17:22 
Volwassene

Citaat:
Nee, bij I t/m V is de totale groep in vijven verdeeld en staat elke groep voor 20%. Bij A t/m E is groep in vieren gedeeld: A sterkste 25% (dus percentiel 75-100), B percentiel 50-75, C percentiel 25-50 en D en E samen laagste 25% (waarbij E laagste 10% en D 15% daar net boven).

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 22:02 
Volwassene

Citaat:
Het zou kunnen zijn dat je kind een vaardigheidsscore in Januari heeft van A en in Juni nog steeds van A, maar een leerrendement van 0. Omdat het niets bijgeleerd heeft. Dan is dat verontrustend.

Ook zou je kind een vaardigheid van C kunnen scoren (gemiddeld) en een leerrendement van 100% wat betekend dat het netjes in hetzelfde tempo van de hele klas meegaat.

@ Freek
Hoe kan het nou zijn dat je iets zo stellig hier neerzet waar je klaarblijkelijk geen verstand van hebt??
Een vs druk je nooit in letters uit maar in getallen en is gelinkt aan de ts (toetsscore)
(de vs is een COTAN genormeerd vergelijkingsnorm t.o.v. populatie kinderen in bepaalde periode zelfde jaargroep onderwijs hebben gekregen)
Wanneer je een A scoort (dat is geen vaardigheidsscore maar een waardering van de percentielscore) in januari en eentje in juni kan je weldegelijk een leerrendement hebben. Leerrendement kan bekeken worden via dle's t.o.v. dl's of voorgaande dle's.
Hoe je daar nou percentages bij kan halen weet ik werkelijk niet... percentages van wat ten opzichte van wat? Gebaseerd op wat?
Daar ben ik wel benieuwd naar.
En ook wel waarom je een antwoord uit je duim zuigt? (is niet lelijk bedoeld of zo ... maar ik ben werkelijk nieuwsgierig waarom iemand nou zomaar iets verzint als ie zo duidelijk onvoldoende vakkennis heeft van het basisonderwijs)

groetjes,
athena

Citaat:
Ik heb van mijn zoon gezien hoe zijn CITO-scores in een grafiek gezet waren zodat daaruit het leerrendenment direct duidelijk werd.
via de vectoren zou je dat kunnen zien, de 'stijlheid' van de lijn op een bepaald gebied ;)
Maar dat wordt in het onderwijs niet berekend hoor. Je hebt gelijk dat het wel heel illustratief is voor de vooruitgang.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 22:13 
Volwassene

@Loekie
yep, wij geven meestal dubbele score weer: een A1 is toch weer anders dan een A2.
Of via vs en dle (hangt er van af wat voor document het nodig voor is)
Hoe doen jullie dat?

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 22:14 
Volwassene

Leerrendement wordt vaak gebruikt als maat voor wat een kind heeft geleerd vergeleken met de tijd die het daarvoor heeft gebruikt. Dus als een kind na 1 jaar (didactische leeftijd 10) een score haalt die gemiddeld presterende leerlingen na 5 maanden halen is het leerrendement 50%. Een kind dat na 10 maanden een score haalt die gemiddelde presterende leerlingen pas na 20 maanden halen heeft een rendement van 200%. Een leerrendement van 100% is dus gemiddeld.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 22:16 
Volwassene

aha ... wij geven leerrendement meestal weer via dle's t.o.v. dl

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 22:19 
Volwassene

Dat komt op hetzelfde neer toch?

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 22:21 
Volwassene

yep, wij drukken alleen nooit percentages uit.
Het (dle) dient, bij ons, meestal om achterstand of vooruitlopen uit te kunnen drukken t.o.v. populatie en insteek te kunnen bepalen tesamen met CITO analyse.
magoe... wij werken niet met een jaarklassesysteem dus een dl zegt op zich te weinig.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 22:36 
Volwassene

Maar hoe kun je die lijn extrapoleren voor bijvoorbeeld spelling. Hoe kun je op basis van een M3 spelling nou zeggen dat het kind een DLE van bijv. 24 heeft? De woorden die ene gemiddelde groep 5 leerling rond de kerst moet kennen, worden toch helemaal niet getoetst in die M3? Op mij als ouder komt dat extrapoleren dan vreemd over... Maar als ik het goed begrijp zouden DLE en LR met elkaar in overeenstemming moeten zijn (op het overzicht wat ik heb, staan ze nl allebei :wink: ). Ben gewoon nieuwsgierig hoe ik al die gegevens zou kunnen interpreteren!

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 23:16 
Volwassene

ah ... wat ik er van weet is dat een dle zich wat exacter 'uitdrukt' dan het werkelijk 'is.
Het is een beetje moeilijk uit te leggen.

Een test geeft een toetsscore (hoeveel opgaven een kind goed heeft) dan wordt dat gelegd op een vaardigheidsscore.
Die vaardigheidsscore wordt bekeken in een soort interval: vs zoveel tot vs zoveel geeft een ABCDE of 12345 (hoe deze zich verhouden heeft Loekie een paar posts naar boven uitgelegd). Dat is gelinkt aan een normaalverdeling populatie hoe kinderen in nederland scoren op die tests.
Je kan met een ts ook een dle bekijken ... dat linkt hoe kinderen met een bepaald aantal maanden onderwijs op een bepaald vakgebied scoren. Maar ja, eigenlijk is dit heel erg afhankelijk van wat voor soort onderwijs een kind heeft genoten. Stel een kind versnelt of doubleert, of je maakt geen gebruik van jaarklassesysteem maar past deze aan naar gelang tempo van het kind. Dat maakt het wel heel moeilijk om dan de dle t.o.v. de dl echt hard te maken als zijnde leerrendement (is mijn mening, aangezien men uitgaat van de leerdoelen en aanbod dat staat voor bepaalde schooljaren).
Bovendien: stel een kind heeft 1 antwoord meer goed, komt daardoor in een hogere vs & dat heeft tot gevolg dat het dle een maand hoger ligt... tsja :lol: Een goed antwoord kan dan zomaar tot gevolg hebben dat je een maand verder 'in je ontwikkeling' zit?
Het is best grappig, testconstructies.

PS die dle van 24 werkt geloof ik vanuit de scores van de populatie die dl van 24 zou hebben t.o.v. de M3 spelling i.p.v. de kinderen die werkelijk een M3 aanbod hebben gehad. Maar dan zou ik de constructie van die dle's na moeten kijken. Die heb ik niet paraat.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 23:24 
Volwassene

athena schreef:
PS die dle van 24 werkt geloof ik vanuit de scores van de populatie die dl van 24 zou hebben t.o.v. de M3 spelling i.p.v. de kinderen die werkelijk een M3 aanbod hebben gehad. Maar dan zou ik de constructie van die dle's na moeten kijken. Die heb ik niet paraat.

Als ik het dan goed begrijp moet je dus terug beredeneren: de score komt overeen met de gemiddelde score van een leerling met DL 24 voor dezelfde toets? :?:

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 23:28 
Volwassene

Citaat:
Maar hoe kun je die lijn extrapoleren voor bijvoorbeeld spelling. Hoe kun je op basis van een M3 spelling nou zeggen dat het kind een DLE van bijv. 24 heeft? De woorden die een gemiddelde groep 5 leerling rond de kerst moet kennen, worden toch helemaal niet getoetst in die M3?
Nee, juiste interpretatie is dan ook dat dat kind de woorden van M3 even goed schrijft als een gemiddeld presterende leerling rond kerst groep 5 de woorden van M3 schrijft (namelijk foutloos). (Dat zeggen Konijntje en Athena in iets andere woorden ook, zie ik.)
Eigenlijk is het nog iets ingewikkelder, maar niet zo makkelijk uit te leggen. Je moet je voorstellen dat alle getoetste woorden (van M3 tot M8) op een schaal staan op volgorde van moeilijkheid. Bij een bepaalde schaalwaarde (vaardigheid) is te verwachten dat de makkelijkere woorden goed worden geschreven en de moeilijkere fout. Het moeilijkste woord van M3 staat even hoog op die schaal als de woorden die kinderen gemiddeld rond kerst groep 5 net wel/niet goed schrijven.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 23:32 
Volwassene

athena schreef:
Freek schreef:
Het zou kunnen zijn dat je kind een vaardigheidsscore in Januari heeft van A en in Juni nog steeds van A, maar een leerrendement van 0. Omdat het niets bijgeleerd heeft. Dan is dat verontrustend.

@ Freek
Hoe kan het nou zijn dat je iets zo stellig hier neerzet waar je klaarblijkelijk geen verstand van hebt??
Een vs druk je nooit in letters uit maar in getallen en is gelinkt aan de ts (toetsscore)
(de vs is een COTAN genormeerd vergelijkingsnorm t.o.v. populatie kinderen in bepaalde periode zelfde jaargroep onderwijs hebben gekregen)
Wanneer je een A scoort (dat is geen vaardigheidsscore maar een waardering van de percentielscore) in januari en eentje in juni kan je weldegelijk een leerrendement hebben. Leerrendement kan bekeken worden via dle's t.o.v. dl's of voorgaande dle's.
Hoe je daar nou percentages bij kan halen weet ik werkelijk niet... percentages van wat ten opzichte van wat? Gebaseerd op wat?
En ook wel waarom je een antwoord uit je duim zuigt? (is niet lelijk bedoeld of zo ... maar ik ben werkelijk nieuwsgierig waarom iemand nou zomaar iets verzint als ie zo duidelijk onvoldoende vakkennis heeft van het basisonderwijs)

groetjes,
athena

Wil ik wel op antwoorden. Ik krijg wel vaker vergelijkbare vragen dus dat kan geen kwaad.
Nederlands is mijn moedertaal, ik begrijp begrippen als "vaardigheid" en "leerrendement" heel goed. Hoe dat is detail in het basisonderwijs gemeten wordt weet ik niet of minder. In jouw woorden zou je kunnen zeggen dat ik daar geen verstand van heb, maar ik zie het meer dat ik mij op de hoofdlijn concentreer en inderdaad mogelijk wat slordig ben met details. Ik ben wat dat betreft duidelijk niet faalangstig ;)

athena schreef:
Wanneer je een A scoort (dat is geen vaardigheidsscore maar een waardering van de percentielscore) in januari en eentje in juni kan je weldegelijk een leerrendement hebben.
Ja, maar een A is nog zo vaag dat ook een 0-rendement mogelijk is.

athena schreef:

Rendement wordt meestal in percentages gemeten, vreemd dat dit niet in het basisonderwijs gebeurt.
Als je geld op de bank zet of aandelen of een huis koopt, spreek je toch ook van rendement? Daar heet het trouwens rente.
Rendement is meestal een verhouding tussen inzet en resultaat. Bij 100% rendement zou je denken dat het kind 100% geleerd heeft van wat is aangeboden. Je zou het ook kunnen vergelijken met de gemiddelde leerling waarbij dan (vreemd genoeg) een rendement van meer dan 100% mogelijk is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rendement

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 23:34 
Volwassene

Kijk Konijntje... ik heb even een site opgezocht waar het heel precies uitgelegd wordt ook met vraag en antwoord er bij.
Kan je lekker struinen!

http://testen-en-toetsen.blogspot.com/2 ... chaal.html

groetjes!

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 23:45 
Volwassene

Freek:
Citaat:
Ja, maar een A is nog zo vaag dat ook een 0-rendement mogelijk is.
Dat zou je kunnen zeggen, maar misschien is een dle wel niet zo exact als het lijkt ;)
Testconstructies zeggen eigenlijk hoe een kind scoort ten opzichte van een populatie. Dat is zowel bij een A als een dle zo. Het is altijd goed in de gaten te houden wat het nu wel en wat het niet zegt.
Het is zelfs zo dat de scores naast geboden onderwijs maanden ook wel afhankelijk zijn van de gebruikte methoden... (de leerstof aansluiting CITO bijv. met wat wanneer in methode aan de orde komt). Methoden laten zelfs weten in hun 'reclame' dat ze aansluiten bij wat de CITO wanneer meet...

Ik vind daarom de aanvullingen van methodegebonden toetsen ook zeer waardevol bijv. Dat illustreert nu werkelijk wat een kind op heeft gepikt van de lesstof (maar helaas niets daar buiten).

Met rendementen (ik ben er achter wat je er mee bedoelt, maar het wordt anders berekend dan wat je in je laatste post schreef) zoals dl t.o.v. dle kan je eigenlijk alleen werken wanneer je met een jaarklassesysteem werkt (vind ik). Weet je... eigenlijk als je heel secuur bent zou je dan moeten corrigeren voor IQ ... :)
Snappie. (maar dat doet echt geen kip volgens mij :lol: ).

hey deze:
LINK geeft ook een beeld/mening weer over het rendement-idee

PS zal mezelf even corrigeren dit laatste was of topic...
graag weer terug naar dle berekenen obv CITO

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010, 23:56 
Volwassene

athena schreef:
Kijk Konijntje... ik heb even een site opgezocht waar het heel precies uitgelegd wordt ook met vraag en antwoord er bij.
Kan je lekker struinen!

http://testen-en-toetsen.blogspot.com/2 ... chaal.html

groetjes!

DANK!!! :bowing:

Pagina 2 van 3 [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende