Brugklas/Klas 1 2023-2024

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Paula »

Voor mijn kinderen is leeftijd nooit een issue geweest op het VO. Er zaten ook bij hen meerdere versnelde leerlingen in de onderbouwklassen (hb klassen, al was zoon met krap 9 jaar wel de jongste) en in de reguliere bovenbouw waren ze inmiddels fysiek ook niet meer de kleinste. De meeste docenten en klasgenoten wisten nauwelijks hoe oud de kinderen waren. De leeftijd van hun vrienden varieerde van 1 tot 5 jaar ouder, en dat bleef op de uni ook zo. Het heeft nooit tot problemen geleid.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Hanneke »

Jongste was altijd iets jonger dan de rest van de klas, maar zo weinig dat het echt niet opviel. Gewoon een septemberleerling.

Nu is hij op het hbo begonnen na een , onverwacht door stoppen eerste opleiding, tussenjaar.
Vorig jaar was hij al jaren jonger dan de rest, nu weer.

Hij vindt het nu wel heel vervelend.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Karan_1 »

Hanneke schreef:
wo 06 sep , 2023 8:39 am
Jongste was altijd iets jonger dan de rest van de klas, maar zo weinig dat het echt niet opviel. Gewoon een septemberleerling.

Nu is hij op het hbo begonnen na een , onverwacht door stoppen eerste opleiding, tussenjaar.
Vorig jaar was hij al jaren jonger dan de rest, nu weer.

Hij vindt het nu wel heel vervelend.
Mijn zoon heeft hetzelfde. Is geen late leerling en is gewoon na havo op het hbo beginnen. Toch naar zijn gevoel veruit de jongste (volgens hem is iedereen 18 of veel ouder). Dat had ik niet verwacht.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Karan_1 »

Eerste normale lesweek zit er op. Zoon was wel behoorlijk moe, het is nog even wennen allemaal.

Helaas uiteindelijk geen andere 10-jarigen in de klas (de verwachting van school was dat dat wel zo zou zijn), dus hij is echt wel de jongste. Gelukkig wel een groot aantal leerlingen, die eenmaal versneld zijn.
De komende weken is veel dingen naast school en ook drukke weekeinden. Is altijd zo in september, maar nu even zwaar. Hopelijk wordt het daarna wat rustiger.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Axator »

Dat is jammer Karan, maar hopelijk vindt hij wel zijn weg.

Hier een dubbel gevoel. D zat vanmiddag tegenover me, verteld over school en er komt een glimlach op zijn gezicht. Kijkt hij me aan en zegt dat het best lekker gaat.

Oke, dit was lesdag 2, maar na 4 jaar gedoe is dit echt een welkome verse start.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Karan_1 »

Axator schreef:
di 19 sep , 2023 3:37 pm
Dat is jammer Karan, maar hopelijk vindt hij wel zijn weg.

Hier een dubbel gevoel. D zat vanmiddag tegenover me, verteld over school en er komt een glimlach op zijn gezicht. Kijkt hij me aan en zegt dat het best lekker gaat.

Oke, dit was lesdag 2, maar na 4 jaar gedoe is dit echt een welkome verse start.
Ik vind het wel jammer, had gehoopt op meerdere jonge leerlingen.

Wat fijn van je kind, zulke berichten wil je horen als ouder (natuurlijk zegt dag 4 nog niet veel, maar dit is alvast meegenomen).

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Karan_1 »

Ik heb het idee dat zoon zijn plek in de klas nog niet helemaal gevonden heeft. Hij is ook duidelijk moe, ook enorm aan het mopperen (terwijl het een heel opgeruimd kind is). Ook buitenproportioneel aan het mopperen over huiswerk, terwijl er nog bijna geen huiswerk is geweest. Daarnaast schrik ik mij kapot van zijn handschrift dat momenteel onleesbaar is (het was nooit heel netjes, maar in ieder geval leesbaar).

Op mijn vraag of hij al klasgenoten heeft met wie hij een bepaalde klik heeft antwoordde hij dat "de onderlinge vriendschappen en haatverhoudingen zich nog aan het ontwikkelen zijn". Tja lieverd, dat is niet helemaal een antwoord op mijn vraag (ik interpreteer dit als een "nog niet").

Beetje afwachten dus. Ik had dit ook wel verwacht, maar je hoopt dat het onverwacht soepel verloopt en/of hij ineens kinderen vindt met wie hij gedeelde interesses heeft.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Hanneke »

Wel een wijs antwoord van hem.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Axator »

Karan_1 schreef:
vr 22 sep , 2023 8:33 am
Ik heb het idee dat zoon zijn plek in de klas nog niet helemaal gevonden heeft. Hij is ook duidelijk moe, ook enorm aan het mopperen (terwijl het een heel opgeruimd kind is). Ook buitenproportioneel aan het mopperen over huiswerk, terwijl er nog bijna geen huiswerk is geweest. Daarnaast schrik ik mij kapot van zijn handschrift dat momenteel onleesbaar is (het was nooit heel netjes, maar in ieder geval leesbaar).

Op mijn vraag of hij al klasgenoten heeft met wie hij een bepaalde klik heeft antwoordde hij dat "de onderlinge vriendschappen en haatverhoudingen zich nog aan het ontwikkelen zijn". Tja lieverd, dat is niet helemaal een antwoord op mijn vraag (ik interpreteer dit als een "nog niet").

Beetje afwachten dus. Ik had dit ook wel verwacht, maar je hoopt dat het onverwacht soepel verloopt en/of hij ineens kinderen vindt met wie hij gedeelde interesses heeft.
Dat was waarschijnlijk ook makkelijker als er wel leeftijdgenoten waren..

Mijn jongste is net naar een oud-klasgenootje, die zit nu in groep 8, vertrokken. Lekker met zijn pokemonkaartjes ergens buiten hangen. En morgen kinderfeestje met 3 andere ex-klasgenootjes. Even de veilige sociale dingen

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Noelle »

Op zich niet zo gek natuurlijk dat t even tijd nodig kan hebben om je plek te vinden maar als ouder is t toch een stap die heel fijn voelt als dat het geval is.

Hier zegt dochter dat t huiswerk meevalt (al maakt ze het niet altijd) maar ik vind het voor haar best een overgang- ook al best veel toetsen gehad. Daardoor wel in een iets rustiger vaarwater en niet meer iedere middag na school de stad in maar gezellig is het nog steeds begrijp ik wat heel erg fijn is.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Axator »

ik hoorde van de mentor dat ze alleen toetsen hebben in de toetsweek. Tenzij het een vak is dat een verslag/proefwerk tussendoor wil doen, maar dat mag dan niet in de toetsweek en ook niet als dat vak een toets geeft in de toetsweek. Dus 4 keer per jaar je kennis laten zien en dat is het blijkbaar.
Oudste had pas toetsweken eind van de 2e en altijd so's tussendoor gehad.


Ik zag in magister dat D maandag een bijeenkomst heeft voor de HB-ers. Daar gaan ze uitleggen wat school allemaal doen voor de HB-ers. Gelukkig is zijn mentor 1 van de HB-coaches, dus eens kijken of hij daar gebruik van gaat maken. Ik zou het niet eens gek vinden als hij na al die jaren plusklas zou zeggen dat hij voorlopig alleen de gewone dingen gaat doen. Maar hoop dat hij tzt wel openstaat voor opties.

En dan woensdag kennis maken met die mentor en over een maand een HB-ouderavond. Het zit wel echt in hun systeem.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Karan_1 »

Hier nu al de nodige twijfels (had ik al vooraf). Zoon is van zichzelf al enigszins chaotisch en dat is hij nu in het kwadraat. Raakt veel dingen kwijt (jas, gymtas, aantekeningen, telefoon is al kapot gevallen) en is ontzettend aan het mopperen op het, nog niet bestaande, huiswerk. Als het aan mij zou liggen zou ik hem per direct weer laten instromen in groep 8 op de basisschool, maar verstandelijk weet ik dat ik hem een kans moet geven en probeer ik hem tips te geven (dus eerst al je zaken voor elkaar krijgen en dan op je laptop/telefoon)) en niet andersom.

Maar ja, de gloednieuwe laptop lonkts en youtube shorts zijn verslavend. Ik heb al een kind met een min of meer youtube-verslaving, dus echt heel erg content ben ik niet met het beleid van school dat iedereen een laptop moet hebben en het dure, zware kreng ook nog elke dag moet meezeulen naar school. Ik krijg zo het vermoeden dat deze policy ook nog wel gaat veranderen over een paar jaar.

Zoon laat alle hobby's ook versloffen, want tja, die laptop...

Vanmorgen kwam zoon ook weer twee keer teruggefietst omdat hij eerst zijn jas en daarna telefoon vergeten was. Dat hij ook gewoon zonder telefoon naar school kan, komt dan weer niet in hem op. En dan volledig in de stress omdat hij te laat gaat komen. En juist dat gehaaste fietsen (gevaarlijk) wil ik voorkomen, maar ja, het is alsof ik tegen een deur sta te praten.

Er komt op dit moment ook helemaal niets van hemzelf uit, terwijl hijzelf degene was, die per se naar het VO wou en wij hem nog een jaar rust/groei gunden. Ergens had ik dan gehoopt dat hij bepaalde zaken zelf zou oppakken en regelen, maar tot nu toe schiet hij volledig in de weerstand (5 min huiswerk zorgt al voor uren gemopper/chagrijn).

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Paula »

@Karan: Toen onze 9-jarige naar het VO ging, was dit niet anders. Hij was van zichzelf al chaotisch. Vergat spullen mee naar school te nemen (in het begin hielp ik hem met inpakken van zijn tas), raakte gymspullen en jassen kwijt (1e keer mocht, daarna moest hij zelf betalen, dat hielp wel enigszins), wist nooit welk huiswerk hij moest maken, brieven of informatie van school bleven onderin zijn tas zitten en kwam nooit bij ons terecht, etc. Wij zijn hierover tijdig met school in gesprek gegaan. Uiteindelijk haalde hij het 1e jaar gewoon (wel met veel steun van ons rondom het plannen en organiseren), en de jaren erna ging het steeds beter.
Mijn tip: help waar je kunt zonder de verantwoordelijkheid voor spullen van hem over te nemen. Geef hem de ruimte om te leren en om te landen. Het verschil PO-VO is echt groot! Ga op tijd in gesprek met school hierover. Wij kwamen overeen dat doubleren en afstromen het eerste jaar niet aan de orde zouden zijn. Maar mocht het echt zo lopen dat overgaan naar de 2e klas niet haalbaar is, probeer dan tijdig in gesprek te gaan (1e kwartaal van het schooljaar) over doubleren ipv afstromen. Een jaar overdoen als je zo jong bent is niet altijd een ramp, en zo'n eerste jaar is zeker niet weggegooid want ze leren zoveel over zichzelf!
En hou in je achterhoofd dat het feit dat deze optie/keuze niet optimaal verloopt, niet wil zeggen dat het een verkeerde beslissing was. Het alternatief (nog een jaar basisschool) was namelijk slechter.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Noelle »

Ter relativering: mijn niet versnelde dochter die al 11 was toen ze in de eerste zat deed dit ook allemaal en nu - jaren later- deels nog steeds 🙈

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Paula »

Noelle schreef:
ma 25 sep , 2023 8:23 am
Ter relativering: mijn niet versnelde dochter die al 11 was toen ze in de eerste zat deed dit ook allemaal en nu - jaren later- deels nog steeds 🙈
Mijn 23-jarige kwam onlangs terug uit Portugal en bleek diverse kledingstukken vergeten te zijn :mrgreen: . Some things never change ...

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Axator »

Ik had me op dat verhaal voorbereid en hier valt het dus reuze mee.

Maar het is ook wel een chaos in het rooster vandaag. Eerst traject met andere kinderen. Dan 2 uur gym op een buitenlocatie op fietsafstand (navigatie kwaliteit van een blinde muis, niet dus). Daarna staat er opeens een HB-coach gesprek in gepland. (wel fijn opzich). Dan staat hij een uur absent (vermoedelijk vanwege dat hb-gesprek) en dan nog 3 uur normaal met de klas les. Dat vraagt ook wel veel van een hoofd. Oudste op andere school hobbelde gewoon de hele week achter zijn klasgenoten aan. Deze heeft minimaal 7 uur les met een andere samenstelling.

Gisteravond ook ruzie met het digitale lesmateriaal van aardrijkskunde. Best leuk, al die bronnen+atlas bij de hand. Maar als die tabbladen open en vragen die op een scherm staan met een hoop info eromheen. Ik ben erbij gaan zitten met een boek. Vooraf onnodige tabbladen gesloten, handige tabbladen geopend en tijdens het invullen af en toe geholpen als hij er om vroeg.

Ze zetten nu al het huiswerk nog in magister, maar na de herfstvakantie niet meer. Ik probeer wel te hinten dat hij het beter nu al kan oefenen in zijn agenda, maar hij haalt zijn schouders op. Dus die valkuil hebben we na de herfstvakantie dan wel weer..

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Karan_1 »

Bedankt voor jullie reacties: jullie hebben helemaal gelijk. En ik heb ook een kind in de 5e klas, die het nu pas (een beetje) begint te leren. Wat dat betreft kan het dus nog wel even duren (zover kijk ik nog maar niet vooruit, dan zakt de moed mij in de schoenen :lol: .

Gelukkig is het wel zo dat er volgens mij sinds kort een tweejarige brugperiode is, waarin kinderen in principe niet doubleren.

Ik pak inderdaad samen met hem zijn tas in, kijken naar de planning, ik controleer huiswerk e.d. Dat lukt hem echt zelf nog niet. Hij baalt er zelf ook wel van dat hij zoveel vergeet momenteel, ik had hem al verteld dat een overgang naar het VO heel veel energie kost en dat hij daarom ook zo moe en vergeetachtig/chaotisch is.

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door loekie »

Onze oudste was de eerste maanden in de eerste klas ook best veel kwijt (jas, gymspullen) en vergat dingen mee te nemen. Op de voordeur heb ik toen een briefje geplakt (telefoon, sleutels, jas, lunch, gymspullen). Dat hielp enorm. Het is in de loop van de eerste klas verbeterd.
Ook bij sport en muziek is het verbeterd. We hebben aandacht besteed aan vaste opruimplaatsen. Bij het sporten bijvoorbeeld je vest niet over een bank hangen, maar meteen in je tas stoppen. Gaandeweg ging het beter.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Faya »

Hier gaat het redelijk als het om spullen meenemen gaat (ik moet nog wel een beetje mee opletten, maar tas inpakken gaat zelfstandig en meestal komt alles wat nodig is ook weer mee naar huis). Al moet ik zeggen dat ik de gloednieuwe regenoverschoenen nog niet weer terug heb gezien na de laatste regendag ... Volgens haar liggen ze 'ergens in huis' :roll:
Wel lastig als er elke keer spullen kwijt zijn!

Mijn dochter heeft ontzettend veel moeite om op gang te komen. 's Morgens gaat ze standaard later weg dan prettig zou zijn, zelfs als ze extra tijd neemt. En ze kan zichzelf er niet toe zetten om aan het huiswerk te gaan, met stress als gevolg omdat er dan niet genoeg tijd is. En ze is elke keer zo vreselijk moe. Al een dag ziek/moe thuis geweest. Gelukkig is het over drie weken weer vakantie :)
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Noelle »

Denk en hoop dat het ook de overgang is moeilijk met huiswerk te beginnen. Ben wel streng qua bedtijd (al wordt het vaak door getreuzel nog te laat) maar echt savonds nog huiswerk maken vind ik niet goed als ik zie hoe moe ze is. Aangezien ze het toch vervelend vindt huiswerk niet gemaakt te hebben hopelijk een trigger ‘s middags aan de slag te gaan. Ze is ook wel vaak later thuis dus dan vind ik even na t eten huiswerk maken als er geen sport is nog wel ok maar huiswerk eerst niet doen en spijt krijgen en laat naar bed probeer ik te voorkomen. Vraagt wel meer in de gaten houden dan bij mijn oudere kinderen🙈 met spullen kwijt ben ik al blij als ze t meldt zodat denken aan een oplossing kan. een schoolboek al 2 weken kwijt zijn en niet zeggen minder handig…helaas is dat bij ons dus allemaal niet onbekend.

Forestbabe
Berichten: 2
Lid geworden op: za 04 jun , 2022 3:20 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Forestbabe »

Hier ook een brugpieper, zoon van 11y is gestart in VWO1. Waar we heel blij mee zijn, want volgens zijn Cito’s zou hij op kader/pro moeten zitten :shock: Sinds eind groep 6 zat hij op voltijd HB onderwijs en gelukkig zagen zowel juf als VO dat kader/pro niet echt passend onderwijs zou zijn ;) Zoon heeft op het BaO een ingewikkelde schoolcarrière gehad, echt geen fijne tijd. Hij heeft de hierdoor opgelopen leerachterstanden op het HB-onderwijs aardig ingelopen, maar hij heeft nog steeds ‘restschade’ van de jaren op het reguliere BaO. Heeft gelukkig een superfijne tijd gehad op het HB-onderwijs bij een geweldige juf in een superfijne groep, waar hij de oudste jongen in de klas was (10jaar in groep 8!) :mrgreen: Dat was even wennen haha.

En dan nu weer terug omschakelen naar de brugklas, waar hij weer een jonkie is. De oudste klasgenoot is nu 13, bijna 14. Maar zoon heeft hier niet echt moeite mee geloof ik. Is qua sociale ontwikkeling zijn jaren wel vooruit, heeft laatst ook een n stel pestende klasgenoten op hun kop gegeven. Woehaa! en wij maar zorgen hebben of hij zich wel staande zou kunnen houden tussen al die grote kinderen :lol: Mama weer een wijze les geleerd ;)

Fijn dat we in deze groep mogen aansluiten, en leuk om hier al jullie verhalen en ervaringen van jullie bruggers te lezen, het is toch wel hele een bijzondere fase…
Ps: strijd om huiswerk is hier heel herkenbaar..

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Karan_1 »

Hier zijn er nog wel de nodige zorgen, vooral op sociaal gebied. Ik vind het lastig, terug naar de basisschool is niet echt een optie (meer), maar kind zit echt niet lekker in het vel en gaat niet met plezier naar school. Lastig: de leerstof en het niveau is het probleem niet, de rest wel.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door MrsBucket »

Hier zijn ook wat twijfels. Het cognitieve gaat prima (veel is te makkelijk), sociaal gaat het super, maar een hele week school lijkt te veel energie te kosten. We kijken het nog even aan en anders gaan we kijken of er wat klassen geschrapt kunnen worden.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Noelle »

Vervelend Karan de zoektocht. Had je zoon wel aansluiting op de basisschool? Of is dat ook nu het probleem niet. Kan school ook helpen?

Wat minder naar school zal toch geen probleem zijn mrs Bucket?

Hier een kind dat gelukkig met plezier naar school gaat. De groepsvorming is nog wel volop in beweging is mijn gevoel maar dochter heeft t naar haar zin en de dames gaan veel met elkaar shoppen en op pad.

Ik vind zelf van wat ik zie dat dochter totaal niet op gang komt om ook maar iets te doen voor school. Ze heeft al veel toetsen gehad en toen kwam ze heel klein beetje in actie maar het is voor mijn gevoel erger dan bij de gemiddelde puber waar ik nog we wat angst zou verwachten als er gekeken wordt of je t huiswerk hebt gemaakt en t dan vervelend is dat niet te hebben gedaan. Daar hoorde ik in t begin ook wel wat angst voor maar is helaas weg. De rol van politieagent heb ik weinig trek in. Laat t dus maar wat gaan maar vind t wel vervelend. Ze heeft overigens wel huiswerk maar t interesseert haar niet. Soms is t druk en is ze laat thuis maar ook op dagen dat ze prima tijd heeft kan ze zich er niet toe zetten. Is de telefoon / TikTok of ander scherm te verleidelijk. Natuurlijk pak ik de telefoon soms af maar dat leidt alleen maar tot ruzie en ellende. Word er erg moe van…

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Axator »

Lastig Karan, dat sociale is juist zo belangrijk. Dat was ook mijn enige zorg voor D.

Hier heeft mini inmiddels een paar vriendjes gevonden. Maar na de basisschooltijd is er sowieso een groot verschil in humeur.

Hij begint wel te zien dat sommige vakken wel erg makkelijk zijn. Hij wil het nog even aankijken en anders zijn HB-coach vragen of hij die vakken mag compacten in ruil voor eigen projecten (leren programmeren ofzo).
De vakken die lastig zijn, is vooral aardrijkskunde en geschiedenis waar de methode echt even wennen is. Digitaal en dan bronnen zoeken, niet heel overzichtelijk. Maar dat went ook wel.

Hier hebben ze geen toetsen tussendoor. Vakken mogen wel oefentoetsen geven, maar voor de cijfers zijn er 4 toetsweken om te kijken of je de stof beheerst. Praktische opdrachten mogen tussendoor ook, maar die vakken mogen dat blok dan niet iets toetsen (dus niet muziek praktijk en muziektoets in hetzelfde blok).
Ze hebben de herkansingen ook afgeschaft. Ze gaan nu de toetscijfers 3x mee laten tellen, alleen de laagste maar 1 keer. En dat gewoon voor elk vak. Geen stress meer dus halverwege een nieuwe periode.

Vraagt dus wel iets meer van de eigen verantwoordelijkheid dat je de stof bijhoudt.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Faya »

Hier gaat het sociaal ook nog niet zo. Ze heeft weinig aansluiting bij de klas, ik heb niet de indruk dat er vervelende dingen spelen, ze heeft gewoon nog niemand gevonden met wie het klikt.

Hier hebben ze al wel so's/repetities, maar het eerste halfjaar nog geen toetsweek. De eerste cijfers zien er heel goed uit. Ze doet haar huiswerk ook wel trouw, maar het kost alleen veel te veel tijd om aan de slag te gaan. Waardoor ze dus op andere momenten geen tijd heeft voor leuke dingen. Ik hoop dat het kwartje snel valt dat ze toch maar beter meteen kan starten...
Deze week zijn er allerlei andere activiteiten (iets met kunst en ze hebben in groepjes reisbrochures gemaakt, die moeten ze presenteren geloof ik), en maar anderhalve dag gewoon les, dat is wel een fijne overgang naar de herfstvakantie. Ik hoop dat ze een beetje rust en nieuwe energie vindt.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Karan_1 »

Faya, klinkt een beetje als mijn kind. Lesstof gaat prima, maar sociaal heeft hij echt moeite. Is ook ontzettend moe en na school nergens meer zin in. Het baart mij wel een beetje zorgen.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Karan_1 »

Ik maak mij dus wel wat zorgen en school ook. Ergens zou ik hem nu zo een extra onbezorgd jaar op de basisschool gunnen.
Zo ontzettend jammer dat de 10-14-school hier juist gericht is op kinderen met achterstanden. VO-lesstof in de setting van de basisschool zou voor mijn kind echt zo fijn zijn.

Enfin, nog een week ploeteren en dan is het vakantie. Die zal hier erg welkom zijn.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Noelle »

Hier is het inmiddels herfstvakantie en denk wel fijn voor m’n dochter. Het zijn best veel indrukken geweest de eerste periode. Hier gaat het sociaal juist erg goed en dat is idd heel fijn. Ze zijn vrijdag met een hele club pizza gaan eten dus een gezellige afsluiting van deze eerste periode. Dat ze zich thuisvoelt in de groep is natuurlijk heel prettig nu ze zonder bekenden naar deze school is gegaan. Hier is het zeker niet te makkelijk al weet ik niet precies hoe zich dat uit bij de kids die dat aangeven. Het sociale kost veel tijd en er is best veel huiswerk en al veel getoetst. Natuurljjk is er genoeg tijd zeker als ze efficiënt zou zijn maar ze is niet bepaald georganiseerd. Ik krijg doordat ze veel vraagt/ zeurt ook veel meer mee dan van mijn oudere kinderen. Echt van die vragen als denk je dat ik echt al die rijtjes moet leren (voor latijn) en al die woordjes (Frans). Daar hikt ze dan denk ik eerst wat tegenaan (of is iets kwijt) en is er dan ook niet heel handig in om dat snel te doen. Ze vindt hoge cijfers wel belangrijk dus dat is een drijfveer toch door te zetten. In de apps wordt alles ook nog gedeeld (en ongetwijfeld vergeleken) en ze wil graag bij de hoogste cijfers horen. De resultaten zijn daardoor (en wel echt aan de slag de avond voor een toets) prima maar vind dat het haar zeker voor de beginperiode wel moeite kost. Vooral de organisatie. Wordt nog wel een uitdaging als het meer/moeilijker wordt. En natuurlijk zijn er ook veel nadelen aan dat onderling vergelijken op de app of op wat voor manier dan ook. Zeker voor kids waar moeilijk op gang komen zich ook uit in minder hoge cijfers geeft dat ook we spanning natuurlijk. Nu eerst weekje vrij wat erg welkom is.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Karan_1 »

Vakantie hier. Even een week broodnodige rust. Kind worstelt nog steeds erg met het sociale gedeelte in de klas en is er druk/chaotisch (nog wat meer dan normaal). Nu dus maar een week relaxen en een paar dagen logeren en dan zien we wel weer.

Het blijft jammer dat hij echt de jongste in de klas is en dat speelt hem ook wel parten. School ziet hetzelfde beeld als wij: een heel snelle denker, die in (sociaal) gedrag nog heel jong is.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Axator »

Hier ook vakantie.

En voor het eerst in jaren een keertje niet het gevoel dat hij er echt aan toe was ( vaak al een paar dagen na de vorige vakantie).. Het is lekker, even niks hoeven, maar hij ging wel lekker. Na de vakantie nog anderhalve week school en dan de eerste toetsweek. Eens kijken hoe dat gaat. Als het moeten presteren er echt duidelijk bovenop ligt.

Vorige week informatieavond gehad voor de ouders van HB-kinderen op de school. Wat een mooi verhaal. Er kan echt van alles. D gaat na de vakantie aan de slag met zijn coach, sommige vakken lijken wat makkelijk/saai. Misschien kan hij een uur Engels inleveren voor een uur Anglia (zelfstudie Engels op hoger niveau), misschien wat wiskunde inleveren om dat te vervangen met leren programmeren of een muziekstuk componeren.
Oudere kinderen kunnen ook een heel jaar lang een dag in de week maatschappelijke stage doen, allemaal maatwerk, maar dat doen ze graag. Ik vind het een heerlijk vooruitzicht voor hem.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Faya »

Hoe is het met jullie bruggers? Hier gaat het best goed! Het blijft intensief, maar waar ik bang was dat ze bij het eerste het beste virus om zou vallen, ploetert ze gewoon door. Aan de slag gaan met huiswerk blijft moeite kosten, maar als ik haar eenmaal zo ver heb, doet ze meestal wel alles wat ze moet doen. Ze heeft nog geen vriendinnen in de klas, maar het schijnt wel een aardige, open groep te zijn, dus ik hoop maar dat ze blijven accepteren dat ze wat meer op zichzelf is.
En ze is vandaag voor de tweede keer zelfstandig met het OV, wat van tevoren echt een grote hobbel was. Fijn dat ze dit nu ook kan, wel een uitkomst op regenachtige dagen waar je al super moe uit bed komt.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Axator »

@Faya, fijn dat het begin goed gaat. Het blijft nog wel een beetje wennen allemaal.

Hier zit er eentje middenin zijn eerste toetsweek. Maar het gaat het makkelijk af, al moet hij nog even kijken welke cijfers hij gaat halen natuurlijk. Gisteren had hij tot half 10 een toets, daarna zijn ze met 4 jongens bij eentje thuis beland. Dus sociaal gaat het groepjesvormen ook prima.
Het is ook even kijken wat er mag tijdens te toetsen, wat niet, hoe je de tijd ertussen besteed etc. Maar hierna heeft hij de nieuwigheid wel gehad.

Hij moet deze toetsweek opschrijven wat hij allemaal heeft gedaan. Hij en zijn coach gaan dan samen kijken hoeveel hij per vak heeft gedaan en welk cijfer dat geeft. Daarmee kunnen ze iets beter een besluit nemen of hij ergens kan compacten. Of dat hij volgende toetsweek hulp nodig heeft met het leren-leren als de cijfers tegenvallen..
De school zit verder niet op de cijfers, hebben ook maar 4 toetsmomenten per vak per jaar, het is voor de coach maar één van de graadmeters

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Faya »

Dat klinkt goed, Axator, en wat fijn dat er zo goed gekeken wordt naar hoe de toetsweek ging.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Noelle »

Hier eerste proefwerkweek ook achter de rug: dochter maakt het enerzijds best groot en heeft hoge verwachtingen maar als t op achter de boeken zitten aankomt is dat toch heel lastig. Er is al veel getoetst en daardoor ook geleerd dus dat is wel een voordeel.

Hier veel geluk met de klas en een grote groep meisjes met wie in wisselende samenstellingen dingen worden ondernomen na school.

Wel idd heel goed axator hoezeer je zoon gevolgd wordt. Vindt hij dat zelf (nog/ook) fijn? het lijkt mij best fijn zoveel aandacht maar realiseer me ook dat dochter hier veel teveel pubert en daarvoor vrees ik niet zou openstaan. Hoor niet iets van school en verwacht dat ook niet maar zolang de indruk is dat t goed gaat is dat prima.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Axator »

Noelle schreef:
ma 20 nov , 2023 12:08 pm

Wel idd heel goed axator hoezeer je zoon gevolgd wordt. Vindt hij dat zelf (nog/ook) fijn? het lijkt mij best fijn zoveel aandacht maar realiseer me ook dat dochter hier veel teveel pubert en daarvoor vrees ik niet zou openstaan. Hoor niet iets van school en verwacht dat ook niet maar zolang de indruk is dat t goed gaat is dat prima.
Hij heeft nog ca 8 andere HB-ers in de klas. Ze hebben niet allemaal een aangepast plan, maar er zijn ook kinderen die bijv topsporten of om andere redenen een andere rooster volgen. Dat scheelt al wel. Ook hebben ze elke week 4 uur classes waarbij ze ook gehusseld worden met andere klassen op het gebied van sport, science of art. En dan ook nog de keuzewerktijd, 3 keer per week een uur die ze zelf mogen kiezen. Vakken bieden hulp aan of ze hebben een zelfstandig werkuur (onder toezicht). Dus het is toch al "rommelig".

Dat was de eerste week wel heel heftig, de eerste maandaglessen waren bij de classes, daarna gym met de eigen klas op een buitenveld op een kilometer fietsen, daarna 1 uur keuzetijd weer andere samenstelling. De rest van de dag dan wel met de klas. Ik hield echt mijn hart vast, zeker gezien al het gedoe op de basisschool. Maar het was echt gewoon zo anders. Hij regelt alles zelf, is echt zoveel zelfstandiger. Die coach heeft hij ook zelf uitgekozen en hij stapt zelf netjes de lessen uit voor die afspraken.

Ik ben zelf wel blij dat zijn mentor ook zijn hb-coach kon worden. Dat scheelt wel weer een extra persoon waaraan je dingen moet uitleggen en die boven je cirkelt.

Hij is nog net 11 dus de puberteit moet nog een beetje komen.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Noelle »

Klinkt fijn hoor zoveel aandacht! Hier idd een puber én een relatieve oude eerste klasser (van maart dus al een tijdje 12 toen ze begon in de eerste. Dochter maakte zich in de proefwerk week drukker om haar outfit en make up vrees ik dan de stof …. (Oudste ging zo ongeveer in een onesie want zat lekker en kostte geen tijd). Hoop maar dat dit soort prioriteiten weer over gaan 🤣🤣

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Noelle »

Wat mij trouwens ook opvalt (en bij jongste meer dan bij mijn oudere kinderen) is dat alle cijfers in de app gaan en dat het iig voor mijn dochter wel voelt als een competitie al zal dat ook iets over haar zeggen. Tussen de regels door hoor ik eigenlijk ook terug dat kinderen hier onzeker van worden omdat het toch ook als een strijd als wie is de beste wordt ervaren. En het maakt het ook lastiger om tevreden te zijn met op zich prima cijfers als het er ook om lijkt te gaan of je tot de hoogste cijfers van de klas behoort. Is dit herkenbaar?

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Brugklas/Klas 1 2023-2024

Bericht door Karan_1 »

Noelle schreef:
vr 24 nov , 2023 3:20 pm
Wat mij trouwens ook opvalt (en bij jongste meer dan bij mijn oudere kinderen) is dat alle cijfers in de app gaan en dat het iig voor mijn dochter wel voelt als een competitie al zal dat ook iets over haar zeggen. Tussen de regels door hoor ik eigenlijk ook terug dat kinderen hier onzeker van worden omdat het toch ook als een strijd als wie is de beste wordt ervaren. En het maakt het ook lastiger om tevreden te zijn met op zich prima cijfers als het er ook om lijkt te gaan of je tot de hoogste cijfers van de klas behoort. Is dit herkenbaar?
Over de cijfers hoor ik jongste niet zo en ik heb ook niet de indruk dat er veel over gesproken wordt in de klas. Bij mijn oudste was het wel onderwerp van gesprek omdat zijn alleen maar tienen haalde. Dan werd er zoiets gezegd al: "Voor C. is het niet spannend, die heeft toch een 9 of een 10. Mijn oudste vond dat afschuwelijk en zorgde daarna wel dat ze iets lagere cijfers haalde. Bij haar dus echt de schaamte om hoge cijfers te halen.

Plaats reactie