Menneke loopt vast, vooral op Duits

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Anne72 »

Even een apart draadje over ons Menneke. Het is een heel verhaal. Maar ik hoop dat jullie tips hebben.
Mijn vragen:
-hebben jullie tips om van tweede vreemde taal af te komen op vwo 4 als je niet dyslectisch bent
-hoe onderpresteren / bore-out voorkomen op havo 4

Het hele verhaal:
Hij is een energieke creatieve uitdagende leerling, in groep 5 HB getest met Rakit 145+. Op basis school via samenwerkingsverband veel steun gehad. Eerst gericht op leerkrachten. Later ook voor hem zelf. Zijn uitdaging: focus en greep houden zodat hij iets af kan maken ondanks de continue stroom aan andere ideeen en plannen. En niet in paniek raken als hij zich niet competent voelt.

Hij heeft drie jaar brugklas gedaan (havo/vwo) en is met echt inzetten en hulp van HB coach naar 4 vwo over gegaan. Al in begin van brugklas 3 hebben we aangegeven dat ons Menneke de grip op zijn leren kwijt was. Zelf dacht/denkt hij aan ADHD. Mentor was weinig coöperatief: eerst een diagnose en dan kon school echt wat doen. Toen bleek dat dat lang ging duren hebben we zelf hulp ingeschakeld. Bij tweede mentorgesprek besproken dat Menneke geen tweede taal wilde. En daarom havo overwoog. Mentor zei toen dat evt een uitzondering gemaakt kon worden als hij zijn best deed en de taal lukte niet.
Zijn hoop was dat hij Duits zou mogen laten vallen maar omdat hij zo zijn best deed haalde hij ook dat vwo advies voor.

Alleen die inzet vol blijven houden lukt hem niet. Hij valt letterlijk in slaap als hij aan Duits moet werken en wil nu dus toch naar havo 4. Daarover belde de mentor net voor de vakantie. Nog twee goedegesprekken gehad maar nog geen definitieve oplossing. Die komt in mentor gesprek half november. Dan hebben ze het ook met team besproken. Mijn hoop: Duits mogen laten vallen op het vwo en anders naar havo met extra uitdaging. Dat laatste werd moeilijk zei de mentor en het eerste als er een goede reden is.

Ondertussen zijn we aan de beurt voor onderzoek bij specialistische jeugdzorg. Maandag IQtest. Dinsdag hebben wij als ouders een gesprek. Dan later deze maand persoonlijkheidstesten voor ons Menneke. En daarna evt diagnose / hulptraject. Maar die komen na het mentor gesprek.

Lastig lastig allemaal. Laat me graag door jullie inspireren!

Anne72
Laatst gewijzigd door Anne72 op zo 22 okt , 2023 6:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Hanneke »

Lastig!

Onze jongste is om die reden ( geen motivatie voor talen) naar Havo gegaan. Uitdaging had hij op het vwo ook niet, dus dat maakte geen verschil hier. Hij heeft de uitdaging altijd buiten school moeten zoeken, Havo was daarin voor hem juist fijner, omdat er meer vrije tijd was om te ontwikkelen. School ging vanzelf en was voor erbij, voor de vrienden.

Wat zou het voor je zoon voor meerwaarde hebben om vwo te blijven doen? Heeft hij het nodig voor vervolgstudie?
En lukt het ook niet om zonder inzet rond de 5 te blijven bij Duits?

Onze oudste had ook een vreselijke hekel aan talen, maar had om die reden op het vwo Duits. Voor Frans met niets doen een 5 halen is toch lastig, bij Duits niet onmogelijk. Tenminste, voor ons niet, maar wij zijn vrij talig, dus ik weet niet of ik een vertekend beeld heb daarin.

Jongste loopt nu overigens wel tegen het feit aan dat niet iedere universitaire studie mogelijk is na HBO. Dat vertelden wij en mentor hem natuurlijk ook toen de keuze voor Havo viel, maar toen was hij puber ;)
Op zich hebben we ( hij) geen spijt van de keuze voor Havo, maar hij ziet nu wel dat hij ook andere keuzes had kunnen maken.

Nou ja, verder geen tips. Alleen onze ervaring.

Geertje
Moderator
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:20 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Geertje »

Zo zonde om af te stromen als het probleem alleen de tweede vreemde taal is. Je kunt daar vanaf in geval je een betapakket hebt èn de tweede vreemde taal je het behalen van het diploma belet.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0045787/ ... Artikel2.9

Je moet school wijzen op het uitvoeringsbesluit WVO, artikel 2.9. Scholen doen graag alsof afstromen de enige optie is, terwijl er gewoon de mogelijkheid is van vrijstelling.


1 Het bevoegd gezag van een atheneum kan een leerling ontheffing verlenen voor het volgen van onderwijs in een tweede moderne vreemde taal als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, onderdeel c, indien:

a. de leerling een stoornis heeft die specifiek betrekking heeft op taal of een zintuiglijke stoornis heeft die effect heeft op taal;

b. de leerling een andere moedertaal heeft dan de Nederlandse taal of de Friese taal; of

c. de leerling onderwijs volgt in het profiel natuur en techniek of in het profiel natuur en gezondheid en het onderwijs in de taal naar verwachting verhindert dat de opleiding met goed gevolg wordt afgerond.

2 In geval van een ontheffing als bedoeld in het eerste lid, wordt de taal vervangen door een van de vakken of programmaonderdelen, genoemd in de artikelen 2.6 of 2.7, onderdeel c en d, met een normatieve studielast van ten minste 440 uren, ter keuze van de leerling, voor zover het bevoegd gezag deze vakken of programmaonderdelen als zodanig aanbiedt.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Hanneke »

Ik kende deze regel ook niet.
Hier wilde school zoon juist op het VWO houden, maar deze optie is destijds ook niet genoemd. Bijzonder.

Nu was zoon toch niet op VWO gebleven, maar wanneer je echt alleen vanwege de taal afstroomt terwijl je graag VWO was blijven doen, dan is dat wel zonde.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Paula »

Anne72 schreef:
zo 22 okt , 2023 8:53 am
Ondertussen zijn we aan de beurt voor onderzoek bij specialistische jeugdzorg. Maandag IQtest. Dinsdag hebben wij als ouders een gesprek. Dan later deze maand persoonlijkheidstesten voor ons Menneke. En daarna evt diagnose / hulptraject. Maar die komen na het mentor gesprek.

Lastig lastig allemaal. Laat me graag door jullie inspireren!

Anne72
Gezien het traject dat jullie inzetten, zou ik met het mentorgesprek willen wachten tot ná de onderzoeken. Dan heb je meer relevante informatie die je kan helpen bij het nemen van een weloverwogen beslissing. Mijn eerste gesprek zou dus dáár over gaan.

Onze persoonlijke ervaring: jongste nam het besluit om voor Duits dan maar helemaal niets meer te doen, daarmee haalde hij (afgerond naar boven) steeds net een 5. Voor het eindexamen scoorde hij een miraculeuze 7,5 waardoor hij toch met een voldoende slaagde. Hij heeft nooit woordjes en grammatica geleerd want "mam dat bepaalt maar zo'n klein deel van het cijfer, die 1 neem ik als een man en dat haal ik dan wel weer op met een andere opdracht of toets". Ik hoor het hem nog zeggen :confused:. Hij leverde dus alleen inspanning voor de toetsen die hij van belang achtte. En ja, uiteindelijk zitten er hiaten in je kennis en ga je daar geen topcijfers mee halen natuurlijk maar voor hem was het de enige manier om zich door Duits heen te slaan (geen N&T profiel dus hij kon niet onder die 2e taal uit).

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door boom »

Voor zoon was Frans een struikelblok. Ik heb een paar jaar geleden nog een verzoek ingediend om Frans te mogen laten vallen op basis van deze regel. Zonder resultaat, met als argument dat hij geen “eenzijdige beta-leerling” was.

In 2014 was dit de formulering:
Uit: Kamerbrief d.d. 17-2-2014 en punt 7 en 8 van artikel 11 Eindexamenbesluit VO
De ontheffing kan verleend worden in een van de volgende gevallen:
a. de leerling heeft een stoornis die specifiek betrekking heeft op taal of een zintuiglijke beperking die effect heeft op taal,
b. de leerling heeft een andere moedertaal dan Nederlands of Fries, of
c. de leerling is een “eenzijdige bèta” die het onderwijs in één van de natuurprofielen volgt en voor wie het volgen van onderwijs in de taal naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding hindert.

Blijkbaar is die formulering nu genuanceerd en zou deze regel voor veel meer kinderen een uitkomst zijn.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Geertje
Moderator
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:20 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Geertje »

Je moet ook de rest van de kamerbrief lezen. School moet een afweging maken. https://open.overheid.nl/documenten/ron ... 8126f9/pdf
Gewoon nee is niet de bedoeling. De formulering dat het gaat het om het verhinderen dat een diploma gehaald wordt is de kern.
En dat is niet alleen het geval van zware onvoldoendes, maar kan bijvoorbeeld ook zijn omdat het halen van voldoendes zoveel energie kost dat het ten koste gaat van de andere vakken.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door boom »

@Geertje: ik had jouw link niet geopend idd. Gaat dus om dezelfde bron uit 2014.

Ik hoop Anne72, dat ze voor jouw zoon een uitzondering durven maken.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Geertje
Moderator
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:20 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Geertje »

boom schreef:
ma 23 okt , 2023 4:45 pm
@Geertje: ik had jouw link niet geopend idd. Gaat dus om dezelfde bron uit 2014.

Ik hoop Anne72, dat ze voor jouw zoon een uitzondering durven maken.
De kamerbrief geeft context. De wettelijke regel stond in mijn eerste post. Die kamerbrief is destijds geschreven omdat voor 2014 scholen de vraag om vrijstelling te vaak gewoon ongemotiveerd afwezen. Helaas lijkt dat niet verbeterd als ik jullie reacties lees.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Anne72 »

Dank voor jullie reacties. Erg helpend.

Voor vervolgopleiding die hij nu voor ogen heeft is havo goed genoeg. Alleen hebben we ons nog nauwelijks georiënteerd. Ik wil graag met hem bij aantal TUs gaan kijken bijvoorbeeld. Zijn keuze nu gamedesign aan de hij vinden we wel heel passend voor hem dus als het havo wordt gaan we gewoon niet op de TU kijken.

Duits doen en dan minimaal tijd en aandacht aan besteden zou dan een keuze moeten zijn die ook door de school wordt gesteund. Want anders is het voor hem geen optie. Dan blijven ze hem op zijn nek zitten en dat roept weerstand op. Wil dan ook even uitzoeken hoeveel ze in groepjes moeten doen, tot nu toe best veel, en anders is dat echt naar ten opzichten van zijn maatjes in die projecten.
Liever dus een vrijstelling en daar is die kamerbrief zeker helpend bij.

Over timing mentorgesprek: dat was uitgangspunt voordat we van de specialistische jeugdzorg hoorden dat conclusie van het onderzoek pas later is. Dus daar moeten we nog eens goed naar kijken met de mentor. We hebben al eerder tussen uitslagen en dan zullen we wel even contact hebben denk ik, kan ik daar een balletje over opgooien. Reden dat ze een beetje haast hebben bij school is dat het PTA van de havo al volop is gestart. Dus hoe langer we met overgang wachten hoe meer hij in moet halen. Denk dat uit mentor gesprek wel gaat komen of de ander docenten denken dat hij vwo kan halen voor hun vak. En dan komen we in de buurt van die zin in de kamerbrief.
Als iq test weer een heb scor komt wil ik bij school ook navragen of er een heb specialist is. Die was er eerder niet volgens mij maar dat hoorde ik bij de oriëntatie voor de oudste dus al weer een hele tijd geleden.

Super bedankt voor die link naar die kamerbrief: die kende ik nog niet. Hij doet N&T en heeft daarbij drama en informatica als keuze vakken. Niet echt eenzijdig beta en voor Nederlands en Engels haalt hij goede cijfers. Maar Duits zit hem wel echt dwars en kost teveel tijd en ruimte omdat hij zich er niet toe kan zetten. En dat gaat inderdaad ten koste van de andere vakken. Misschien is daar een punt te maken.
De vraag is dan ook even wie dat moet beslissen binnen een school. Is dat de zorgcoordinator, de mentor, de taaldocent allemaal een beetje?
Of ze deze zin op school kennen weet ik niet. Misschien hebben ze daar wel ervaring mee en ook een procedure. Goed om eens na te vragen.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door boom »

Met voldoende compensatiepunten kan hij met een 3,5 gemiddeld op Duits nog overgaan en slagen... [snorkel]
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Axator »

Hier ook eentje die elk jaar zit te buffelen op Duits.. Hij redt het nog steeds elk jaar, maar ik ga wel even deze weetje meenemen, mocht het in de loop van 5/6a nog wel een probleem worden. Hij is wel echt een beta geval.

Hier halen de mondelingen/lees/luistertoetsen het gemiddelde meestal net op tot een 4,5.
Die ene keer dat het bijna niet niet lukte en Frans ook een 5 was heeft zijn mentor&duits leraar hem een dikke 8 gegeven voor een boekverslag :roll:

Nu zonder Frans, geschiedenis, aardrijkskunde en bio zijn er opeens een stuk minder kandidaten om ook een onvoldoende te halen. De rest gaat meestal wel 5,5+

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Zoonmoeder01 »

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eau-volgen

Ik heb begrepen dat er vaak wettelijk meer mogelijk is dan scholen doen lijken. Zo kan je met één vak op havo-niveau en de rest op vwo-niveau, gewoon een havo-diploma krijgen. De tekst van de link spreekt voor zich. Een van de problemen is, is dat scholen dat niet willen, niet weten of gebruik van maken omdat dit, naar mijn inschatting, hun slagingscijfers en afstroomcijfers beïnvloed. Als scholen willen dan kunnen ze dus veel meer maatwerk leveren en een etiketje is lang niet altijd nodig. In ieder geval is het belangrijk om te weten wat wettelijk mogelijk is en je daarover te laten adviseren.

Het feit dat je kind na 3 jaar brugklas een vwo-advies heeft gekregen geeft aan dat de leerkrachten denken dat hij vwo-niveau aan kan. Ik kan mij niet voorstellen dat dit binnen twee maanden dat oordeel ineens heel anders ligt. Nu zijn er natuurlijk meer leerlingen die het vwo wel kunnen maar toch liever de havo doen en op zich is daar niks mis mee. Maar inderdaad beseffen jongeren op die leeftijd niet welke kansen ze zich zelf later misschien ontzeggen. Ook kunnen vwo-leerlingen, uiteraard afhankelijk van hun resultaten, het hbo-versneld doorlopen wat een voordeel kan zijn. Soms kiezen studenten na één jaar hbo alsnog voor de universiteit. Een stevige vwo-basis om op terug te vallen dat is gewoon fijn. Dus als het maar om één vak gaat, zou ik de mogelijkheid van een stevige vwo basis niet zomaar laten liggen, zeker niet als je zoon de uitdaging nodig heeft. (Dit is mijn rationele kant die praat)

Maar het belangrijkste is wat je zoon wil en het kan heel goed zijn dat een (creatieve) hbo-opleiding veel beter bij hem past. Om dan nog twee jaar op de middelbare school te zitten, in plaats van drie kan dan veel fijner zijn. Mogelijk weet je zoon al heel goed wat hij wil en zijn het de volwassenen om hem heen die twijfelen. (Indirect is mijn vraag mij af, waarom is er na 3 brugklas voor het vwo gekozen. Is dat omdat hij dat zelf wou of omdat dat zo "verstandig" is) (Dit is wat mijn "gevoel" zegt)

Geertje
Moderator
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:20 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Geertje »

Het 'bevoegd gezag' besluit over vrijstelling. Dat is in principe het bestuur, maar dat zal waarschijnlijk gemandateerd zijn aan de directie. In principe zou de examensecretaris moeten weten hoe het bij jullie op school geregeld is.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Anne72 »

Goedemorgen

Ik ga me eens in alle mogelijkheden en officiële afspraken verdiepen.

Ons Menneke wilde zelf naar het vwo: omdat hij de uitdaging leuk vond en omdat hij met leerlingen die naar het vwo gingen beter kon samenwerken dan met de kinderen die naar de havo gaan.
Wij denken net als jij dat vwo een steviger basis geeft en meer opties rén dat de kans groter was dat hij daar de uitdaging vindt die hij nodig heeft om tot leren te komen. Daarvoor heeft hij ook intrinsieke motivatie nodig en die mist hij dus echt voor Duits.

En een jaartje minder VO zien wij ook zeker als voordeel. Alleen is 2 jaar verveling en onderpresteren wel een doemscenario. Als school al zegt dat die uitdaging niet daar te vinden is en niet georganiseerd wordt, hoe gaan we daar dan pro-actief iets aan doen. Wij denken namelijk dat hij daar echt begeleiding bij nodig heeft en het liefst ook anderen omdat hij een sociale leerder is. Iemand daar tips voor

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Hanneke »

Onze ervaring met jongste is dat het gebrek aan uitdaging op Havo niet groter was dan op vwo. Daarnaast waren de havo leerlingen meer gemotiveerd en wat socialer.
Dit niveau kan uiteraard per school verschillen, en of en met wie je klikt is al helemaal persoonlijk.

Wanneer jouw zoon op vwo wel voldoende uitdaging vindt, is het misschien verstandig hem daar te houden.

Wat voor tips zoek je precies voor het sociale leren?

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Paula »

Anne72 schreef:
wo 25 okt , 2023 6:10 am
En een jaartje minder VO zien wij ook zeker als voordeel. Alleen is 2 jaar verveling en onderpresteren wel een doemscenario. Als school al zegt dat die uitdaging niet daar te vinden is en niet georganiseerd wordt, hoe gaan we daar dan pro-actief iets aan doen. Wij denken namelijk dat hij daar echt begeleiding bij nodig heeft en het liefst ook anderen omdat hij een sociale leerder is. Iemand daar tips voor

Anne72
Sorry, niet echt tips. Ik kan alleen zeggen dat dit bij ons ook een van de overwegingen was om jongste op het Vwo te houden. Op de Havo kon geen hb-begeleiding worden gegeven en waren er geen mogelijkheden tot verdieping/verbreding én weinig tot geen peers, en dat was voor jongste wel een must. In ons geval gaf jongste zelf aan dat hij Vwo wilde blijven doen - hij wist nog niet wat hij wilde gaan doen na het VO en hij wilde al zijn opties open houden. Die diepe onvoldoendes voor Duits nam hij dus voor lief, hij probeerde met andere vakken voor voldoende compensatie te zorgen (dat lukte overigens niet altijd, hij was van het type 'een 5,5 is afgerond ook een voldoende' en als je dan één tiende punt mist, sta je er ineens heel anders voor ;) ).
Het ene kind is het andere niet, ik kan me ook goed voorstellen dat een jongere niet de motivatie en energie kan opbrengen om nog 2 of zelfs 3 jaar 'door te modderen' en daar motivatie voor op te brengen.

Als Menneke voor de overige vakken wél gemotiveerd is en voldoende resultaten behaalt, hoe erg is het dan als hij die motivatie voor Duits níet kan opbrengen? (zoals eerder gezegd, onze jongste leerde nooit idioom of grammatica en haalde daar dus diepe onvoldoendes voor, maar met lees- en luistertoetsen, opdrachten en boekverslagen deed hij het goed genoeg om gemiddeld boven water te blijven).

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Karan_1 »

Onze zoon is afgestroomd naar havo en alhoewel ik geen voorstander hiervan was en om diverse redenen enigszins pissig ben geweest op school heeft het voor hem wel goed uitgepakt. Sociaal gezien liep het oo havo beter dan op vwo en zoon waardeerde de ruimte die vrijkwam en heeft zich op zijn bijbanen gestort. Al me al zat hij beter in zijn vel en waar vwo met minieme inspanning niet lukte ging het op havo wel prima.

Verschil was wel dat hij meer praktisch ingesteld was en niet echte een universitaire/wetenschappelijke belangstelling heeft.

Let bij havo wel op het vakkenpakket, want alhoewel hij wel een extra taal had gekozen (met de optie vwo in het achterhoofd) hadden we even gemist dat een andere vak bij zijn school niet op vwo gegeven werd. Wel op een andere school, maar die stopte weer met een ander vak. Uiteindelijk is de optie vwo dus afgevallen omdat zoon erg opzag tegen het inhalen van een vak (de vakken, die gezien zijn profiel konden sloten ook totaal niet bij zijn interesse aan (denk aan informatica of maatschappijwetenschappen).

Over een taal laten vallen kan ik je niet adviseren, daar heb ik geen ervaring mee.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Anne72 »

Hanneke schreef:
wo 25 okt , 2023 7:52 am

Wanneer jouw zoon op vwo wel voldoende uitdaging vindt, is het misschien verstandig hem daar te houden.

Wat voor tips zoek je precies voor het sociale leren?
Of hij daar echt uitdaging gaat vinden weten we niet. Ze doen iig meer projectachtige dingen zoals challenge natuur waar ze gestimuleerd worden om een stap extra te doen en ook bij de naschoolse blokken ligt het niveau hoger.

Met sociaal leren bedoel ik leren met anderen. Dus niet achter je eigen laptop een spel maken. Maar leeractiviteiten waar hij contact heeft met anderen.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Bissi »

Anne72 schreef:
wo 25 okt , 2023 5:28 pm
Met sociaal leren bedoel ik leren met anderen. Dus niet achter je eigen laptop een spel maken. Maar leeractiviteiten waar hij contact heeft met anderen.
Anne72
Sociale leerders, dat is ook waar het HBO op ingericht is met alle projecten en stages. En zeker bij technische opleidingen kun je dan zelf of met de docenten in die projecten de verdieping en uitdaging aanbrengen.

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Zoonmoeder01 »

Paula schreef:
wo 25 okt , 2023 9:54 am
'door te modderen' en daar motivatie voor op te brengen.

Als Menneke voor de overige vakken wél gemotiveerd is en voldoende resultaten behaalt, hoe erg is het dan als hij die motivatie voor Duits níet kan opbrengen? (zoals eerder gezegd, onze jongste leerde nooit idioom of grammatica en haalde daar dus diepe onvoldoendes voor, maar met lees- en luistertoetsen, opdrachten en boekverslagen deed hij het goed genoeg om gemiddeld boven water te blijven).
Ik ben het eigenlijk met Paula eens. Hoe erg is het als het kind evt. met een onvoldoende voor duits zou slagen? Maar inderdaad, als ik naar de titel kijk vraag ik mij af of het probleem breder is? Ja, ik snap dat jullie daarom onderzoek doen om te kijken of je zoon ADHD heeft. Het goed onderscheid maken tussen ADHD en/of HB kan heel moeilijk zijn.

https://www.praktijkhoogbegaafd.nl/misd ... d-en-adhd/

Maar naar mijn mening ook mensen met adhd, als ze de capaciteiten hebben kunnen vwo halen, het is niet zo omdat je adhd het automatisch beter kunnen afstromen. Stiekem vraag ik mij af wat je met een evt. aanvullende diagnose wil bereiken. Medicijnen?, handvatten? Vrijstelling? Wat ik lees is dat de leerkrachten hem een overtuigend vwo advies hebben gegeven en dat hij door hard te werken ook voor Duits een vwo-advies kreeg. Eigenlijk lees ik niet zozeer dat hij een specifieke beperking heeft voor Duits maar hij vindt het saai en moeilijk. Mijn indruk is (Radkit 145+) dat hij iets tegen komt waar hij zich ineens zwaar voor moet inzetten. Het kan zijn dat hij van binnen nu in paniek is, een probleem wat hij ook in het verleden had. Je kunt dan twee dingen doen, het probleem weghalen, door op het vwo van vak te veranderen of naar de havo af te stromen,waar hij Duits kan laten vallen. Je kunt het ook benaderen als een leermoment, de waarheid is dat de wereld zich niet altijd aan jou gaat aanpassen. Daarbij gebruik maken van zijn motivatie om zijn vwo-diploma te halen. (Op die manier heb in zelf mijn havo-diploma gehaald terwijl ik echt een terech tmavo advies had voor Engels. Tot mijn en ieders verbazing ben ik met een acht voor Engels op mijn eindlijst geslaagd) Waar ik aan denk saai,makkenlijk en saai, moeilijk. Ook bij mijn zoon was dit probleem heel hardnekking. Waar de school dacht dat hij dat niet kon, door zijn ( op papier) diagnose ASS, heeft hij later bewezen dat hij wel degenlijk kon. Oefenen, veranderen van vastgeroeste overtuigingen, motivatie.

https://www.youtube.com/watch?v=jT2vycV ... ernational

Telkens als ik over het onderwerk nadenk merk ik dat ik hier in ook zelf ervaringingsdeskundige ben. Ik had in 3 havo goede cijfers voor natuurkunde. In 4 havo ging het tempo omhoog en moesten we ineens heel veel berekeningen maken. Paniek, en na enkele weken 4 havo heb ik vak laten vallen en koos ik voor handel. Ik kwam van de regen in de drup terecht en ben o.a. op handel gezakt. Doodleuk deed ik op de laboratoriumschool (mbo) opnieuw natuurkunde en na de eerste paniek, was het vak niet daadwerkenlijk een probleem. Het gekke is dat ik tot voor kort alleen heb onthouden heb dat ik natuurkunde niet kan en dat vak heb laten vallen. Maar het niveau op het mbo week destijds denk ik helemaal niet zoveel af van het niveau op de havo. Handel was lastig omdat je destijds nog alles handmatig moest doen, kasboek, verlies en winstrekening enz, eindeloze getallen. Met mijn beperking waardoor ik cijfers omdraai e.d. was dat niet een match. Toch heb ik later vrijwillig mijn diploma Algemene Ondernemersvaardigheden gehaald. Met veel geduld legde ik mijn zoon uit hoe een Balans werkt, het kan verkeren. Ook over de angst om te schrijven heb ik mij gezet (stel dat al die mensen mijn fouten zien en mij dom vinden) maar dat hebben jullie op het forum al gemerkt. Als ik open en eerlijk ben dan zie ik voldoende redenen voor je zoon (sociaal, motivatie, capaciteiten, harde maar nutigge levenslessen, toekomstige kansen) om op het vwo te blijven.

Als ouder merk ik dat mijn kinderen het soms nodig hebben om tegen een muur te botsen. Pas daarna komt weer de ontwikkeling op gang. Mijn kind moet het toch zelf doen. In het verleden dat ik dat mijn kind(eren) bepaalde dingen niet konden omdat ze ASS hadden, maar later begreep ik dat het toch anders lag. En ook vorig jaar liep mijn oudste weer tegen die muur op. En iedenloos lang doet hij over het hbo. Maar ik ben onder de indruk hoe inventief hij is en hoe hij nu een stage heeft die bij hem past. Wat ik steeds meer leer is om los te laten, sommige lessen hebben mijn kinderen nodig.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Anne72 »

Bedankt voor jullie uitgebreide reactie.
In dit draadje is de focus te veel op Duits komen liggen denk ik. Wat Zoonmoeder01 al zegt. Op dit moment loopt hij ook bij andere vakken vast. De overgang van niet leren naar leren leren is daar vast mede oorzaak van denk ik. Dat doet iets met zijn zelfbeeld: voelt zich dom. En de paniek die het bij hem oproept blokkeert hem. En hij wil geen hulp vragen omdat hij zich dan ook dom voelt. Dus ook bij de andere vakken loopt hij tegen zichzelf aan. De eerste onvoldoendes zijn ook al binnen.

Hij gaf vorig jaar aan daar echt wel iets aan te willen doen. Vandaar dat hij ook met die coach heeft gewerkt en dus toch een vwo advies heeft gekregen.
Alleen bij Duits mist hij daar echt de motivatie voor. Daar zit echte weerstand zoals we dat in het verleden vaker bij hem hebben gezien. Dat gaat ook verder als iets niet leuk vinden en het maar uitzitten. Bovendien: als hij Duits laat vallen, en dus ook meer tijd voor de andere vakken heeft, moet hij nog steeds volop aan de bak. Maar dan vanuit motivatie.

Vorige week heeft hij gespijbeld. Ze hebben nu beleid dat dit meteen wordt aangepakt. Ze moeten dan bijv opschrijven wat maakt dat ze hebben gespijbeld enz enz en wie hen kan helpen. Daar vult hij dan in dat niemand hem kan helpen en dat hij aan suïcide denkt. Nu herkennen we dat niet in het leven buiten school, en ik zie niet direct dreiging maar dat het niet goed gaat is helder.

Wat betreft de ADHD: dat is iets wat hij denkt dat hij heeft en waar hij hulp bij wil. Om wel te kunnen focussen en dingen af te kunnen maken. Om daar de rust voor te vinden. We hopen nu weer meer zicht te krijgen op hoe zijn hoofd werkt zodat hij daar mee om kan leren gaan. Nog geen idee hoe dat er uit kan zien. Dat zal ook aan de uitkomst van het onderzoek liggen.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Karan_1 »

Wat heftig: het moge duidelijk dat het op het moment niet goed gaat.

Bij ons was afstromen echt een opluchting en ik kan wel zeggen dat hij er erg van is opgeknapt. Eigenlijk waren wij (en later school ook wel) er van overtuigd dat onze zoon vwo aan kon, maar op havo ging de druk op cijfers er vanaf en er kwam ineens veel meer ruimte voor activiteiten naast school, waarbij vooral werken (en geld verdienen, maar ook het werken zelf) voor meer voldoening zorgde.

Maar dat verschilt natuurlijk enorm per situatie en per kind (zo was ik van te voren erg bang dat hij havo ook niet zou halen met zijn minimale inzet, maar juist omdat er minder inzet nodig was, was het voor hem beter te behappen en werd de drempel minder groot). Ik kan mij dus ook goed voorstellen dat er argumenten kunnen zijn om iemand juist wel op vwo te houden.

Succes met de situatie.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Baloo »

Heftig, Anne. Ga vooral het gesprek aan over zijn gevoelens, benoem zeker ook de gedachten aan suicide en vraag hem daar naar. Als je dat moeilijk vindt, vraag dan hulp/steun bij iemand (een mentor, 113, of zoiets). Beter erover gepraat om te ontdekken dat er geen risico is, dan de signalen negeren. Sterkte!

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Paula »

Dat schept inderdaad een heel ander - en zeker zorgelijk - beeld Anne. Een fixed mindset kan een enorme blokkade zijn, waarmee iemand zichzelf in de weg kan zitten en saboteren. Wat Baloo ook schrijft, ga wel in gesprek over de uitspraak m.b.t. suïcide gevoelens, ook als jullie dit in de thuissituatie niet herkennen.
Onderzoek naar wel/niet AD(H)D kan zeker ook helpen bij het krijgen van een duidelijk beeld. Is het inderdaad alleen het 'leren leren' dat hem nekt, of speelt er toch meer? Je kunt misschien het gesprek met school (mentorgesprek) al wel laten plaatsvinden, maar voor mij zou dat dan gericht zijn op het bespreken van de verschillende opties. Niet al op het nemen van een beslissing. Die zou ik pas willen nemen op het moment dat alle onderzoeken geweest zijn en je kunt beslissen op basis van alle informatie die er op dat moment ligt.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Anne72 »

Goedemorgen

Even een korte update over ons menneke.

De opmerking richting suïcide was een uitspraak die ze onder leerlingen wel vaker maken. Ook op de school van ons Xke gebeurd dat.
Het is een opmerking die deels grappig is bedoeld en deels om het gesprek over het onderwerp te stoppen. Hij heeft bij de juiste mensen zijn excuses aangeboden voor de onrust die hij heeft veroorzaakt. Hij deed het omdat hij het echt oneerlijk vond dat hij ongeoorloofd absent was gemeld.en in dat licht de vragen die hij moest beantwoorden belachelijk vond.

Wat betreft de overstap naar de havo: die beslissing is vooruit geschoven. We maken eerst onderzoek helemaal af. IQ test heeft hij in twee sessies afgerond, volgende week een persoonlijkheidstest en eind november/begin december horen we meer.

Volgende week wel een mentor gesprek. De input van de docenten is al bekend. Ze hebben een stoplichten systeem. Hij staat met 3 vakken op rood, 3 op groen en de rest oranje. Meeste docenten hebben goede onderbouwing gegeven. Met andere dingen bezig zijn, niet actief mee doen, dingen niet inleveren komt veel terug. En dat ze hem grappig, slim en vriendelijk vinden. Aantal docenten bood ook echt actief hulp aan om door leerkuil te komen of ander werk te geven. Er is maandag een teambespreking op school en dan hebben we dinsdag mentorgesprek.
En dat is dan zoals Paula al zei niet om beslissingen te nemen.

Nogmaals bedankt voor de input en wordt vervolgd

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Menneke loopt vast, vooral op Duits

Bericht door Paula »

Leest als een goede volgende stap Anne.

Plaats reactie