Groep 3 en 4 2023/2024

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Het topic voor groep 3 en 4. Wie schrijft er mee? Mijn zoon gaat naar groep 4 dit schooljaar.

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

Wij gaan ook naar groep 4!
DL 2012, ZL 2016

Peanutbutter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 15 jun , 2023 7:17 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Peanutbutter »

Ja graag, hier een dochter naar groep 4!

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Faya »

Mijn dochter gaat ook naar groep 4.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door merriedroom »

De eerste dagen zijn nog wel wennen en kosten nog veel energie, maar hij is enthousiast en lijkt goed mee te doen. Hoe beter de stof aansluit, hoe meer hij open gaat. Voor school geeft dit aanleiding om meer uitdaging te bieden, ook voor de zaakvakken mag hij vanaf komende week de verdieping opzoeken onder begeleiding.

Voor hen die al gestart zijn, hoe gaat het daar?

Blokje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 jul , 2021 2:56 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Blokje »

Ik kom ook meeschrijven voor mijn jongste die dit schooljaar in een voltijds 4HB groep gaat starten. Lekker kleine groep, ik begreep 12-14 leerlingen bij aanvang van het schooljaar. Hij is getest en zit eigenlijk nét aan de ondergrens voor de voltijds HB dus vind het wel spannend en hoop dat hij niet overvraagd wordt. Hij zelf vindt het heel leuk en verheugt zich op de vakken en activiteiten die hij afgelopen jaar bij zijn oudere broer heeft mogen zien.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Faya »

Hier goed! Dat het veel energie kost, herken ik wel. Verder veel enthousiasme over het werken in een ander soort schrift. En de wijze opmerking van m'n dochter dat ze het de vorige schooljaren aan het begin ook heel leuk vond, maar later niet meer zo. Die realiteitscheck hebben we alvast binnen :lol:
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Averna
Berichten: 24
Lid geworden op: za 11 jun , 2022 4:05 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Averna »

Hier een meisje dat morgen begint in groep 3. Ze vindt het hartstikke leuk, ik hoop dat ze enthousiast blijft.
Alleen jammer dat ze de hele vakantie niet wilde lezen, "want dat ga ik in groep 3 leren." :roll:

Peanutbutter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 15 jun , 2023 7:17 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Peanutbutter »

Gezellig!
Misschien niet per se jammer toch Averna? Als ze thuis uitdaging krijgen in dingen buiten de 'schoolse' vakken om, blijft het hopelijk op school ook wat langer interessant? Of leest ze al lang en wilde ze nu gewoon niet meer lezen voor de lol, omdat dat bij groep 3 hoort in haar hoofd? Dan snap ik de 'jammer' zeker, en zou ik extra letten op het aanpassen aan de groep.

Hier gaat het wel goed tot nu toe (2e week nu school). De meltdowns zijn aardig zeldzaam momenteel gelukkig.

Averna
Berichten: 24
Lid geworden op: za 11 jun , 2022 4:05 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Averna »

Ze leest inderdaad al een tijdje, maar wilde nu niet meer omdat ze dat in groep 3 zou gaan leren. Ik heb ook niet aangedrongen, vakantie is vakantie. ;) Maar ik vond het wel een beetje jammer. Ze wilde wel de laatste dagen van de vakantie weer woordzoekers doen, dus ze heeft toch iets gelezen. :lol:
Tot nu toe, na 1 week, vindt ze groep 3 in ieder geval wel heel leuk. Dus we gaan zien hoe het verder gaat.
Ook wordt ze op 5 oktober getest met de WISC. We zijn heel benieuwd wat daar uit komt, al zeiden ze van het bureau waar ze de test gaan doen dat ze inderdaad veel hb-kenmerken zien. Dat vind ik zelf al fijn, ik heb jaren het gevoel gehad dat ik echt dingen zag die er niet waren. :(
Hopelijk gaat ze ook weer meer genieten van school en is ze niet steeds zo verdrietig en boos (ze zegt vaak dat ze eenzaam is, maar ze kan niet goed benoemen waarom want "ze heeft toch vriendinnetjes?". :( )

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Averna, die eenzaamheid kan komen omdat ze zich niet helemaal begrepen voelt. Hopelijk geeft de test daar wat antwoorden op. Als ze erg afwijkt van het gemiddelde kan ze zich daardoor andrrs voelen en zo beter gaan begrijpen waarom. Maar vooral ook ontdekken dat ze niet de enige is en op zoek gaan naar gelijken.

Hier lijkt het allemaal goed gestart zo 2,5 week verder. Meneer is tevreden en volgens de signalen van school is hij ook genoeg open en aanwezig in de klas. So far so good.

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

Hier hebben we een paar moeilijke weken achter de rug. Zeer explosief jochie thuis… Dat slome opstarten op school elk jaar :(

Aangegeven bij juf en ook gemeld dat meneer zich sterk aanpast, alles ziet wat er gebeurt en dat hij meestal niet laat zien wat hij kan. Ze gaan er wat mee bezig. De IB-er komt kijken en ook de onderwijsassistent gaat meer met hem bezig.
Hopelijk merken we snel dat het beter gaat.
DL 2012, ZL 2016

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Ach, en dan weet je al dat zo’n start van het jaar lastig is, maar dan is dat aanpassen ook lastig blijkbaar. Zijn de stappen concreet genoeg gemaakt? Ik hoop dat het snel verandering geeft.

Hier lijkt het elk jaar beter te gaan. De aanpassingen zijn ook steeds omvangrijker. Maar nu komt de grote vraag hoe verder. (Vak)versnellen is geen toekomstbestendige interventie, maar je hebt niet altijd keus. Zeker niet als meneer zelf vrolijk doordendert, ook zonder school. Zeker als hij bij ondersteuning op zijn niveau helemaal open bloeit en zonder als een hoopje in een hoekje zit.

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

merriedroom schreef:
do 21 sep , 2023 5:30 am
Ach, en dan weet je al dat zo’n start van het jaar lastig is, maar dan is dat aanpassen ook lastig blijkbaar. Zijn de stappen concreet genoeg gemaakt? Ik hoop dat het snel verandering geeft.
Het is voor ons de eerste keer dat we start van het schooljaar hebben op deze school, maar ik heb meer vertrouwen hier dat ze actie zullen ondernemen. Ik werd voor mijn gevoel serieus genomen bij uitleg en toelichting over de jongeman. Er zijn geen concrete afspraken gemaakt, wel dat ze het oppakken met meerdere personen en dat we over een paar weken vervolgcontact hebben.
merriedroom schreef:
do 21 sep , 2023 5:30 am
Hier lijkt het elk jaar beter te gaan. De aanpassingen zijn ook steeds omvangrijker. Maar nu komt de grote vraag hoe verder. (Vak)versnellen is geen toekomstbestendige interventie, maar je hebt niet altijd keus. Zeker niet als meneer zelf vrolijk doordendert, ook zonder school. Zeker als hij bij ondersteuning op zijn niveau helemaal open bloeit en zonder als een hoopje in een hoekje zit.
Fijn dat het goed wordt opgepakt. Maar idd, dan kan het punt komen van hoe verder? Misschien ook iets om met school te bespreken, een soort meerjarenplan? Sommige kinderen varen er goed bij om met 10-11 naar het VO te gaan, anderen zijn er dan nog niet klaar voor. En wat voor voorzieningen zijn er in jullie regio?
DL 2012, ZL 2016

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Een meerjarenplan maken, werd ook vanuit de experts geadviseerd vorig schooljaar. School vindt dat lastig, want het is zelfs lastig om de komende paar maanden te voorspellen. Eind van het afgelopen schooljaar een derde versnelling voor rekenen ingezet en het plan om met een begeleider de hiaten door deze sprong bij te werken begin dit schooljaar. Dat zou meteen wat uitdaging geven. In het verslag lees ik dat de begeleider sommen van eind dit schooljaar geeft, omdat het op dat niveau pas wat moeilijker wordt, lees: eenmaal uitleggen omdat hij de aanpak nog niet kende. En we zitten pas in september. Ik weet niet zo goed wat nu te doen.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Halve mandarijn »

Het is vast al vaak geopperd, maar kunnen ze je zoontje niet iets aanbieden wat uitdaging geeft, maar hem niet verder voor laat lopen op de stof. Een vreemde taal, schaken of een project waar hij zijn ei in kwijt kan. Ik kan me voorstellen dat je niet wil dat hij nog meer gaat voorlopen. Maar ook als het allemaal zo makkelijk gaat, hoe leert hij omgaan met iets wat niet meteen lukt.

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

Halve mandarijn schreef:
vr 22 sep , 2023 8:31 pm
Het is vast al vaak geopperd, maar kunnen ze je zoontje niet iets aanbieden wat uitdaging geeft, maar hem niet verder voor laat lopen op de stof. Een vreemde taal, schaken of een project waar hij zijn ei in kwijt kan. Ik kan me voorstellen dat je niet wil dat hij nog meer gaat voorlopen. Maar ook als het allemaal zo makkelijk gaat, hoe leert hij omgaan met iets wat niet meteen lukt.
Dat lijkt me ook beter dan alleen maar voorlopen. Als ik het zo hoor, gaat hij heel snel door de gewone stof. En dan ben je idd al heel jong “klaar”.

Ik snap wel dat een meerjarenplan lastig is om op te zetten, en het is ook niet vaak nodig. Maar dat moet geen reden zijn om het niet te doen. En ze moeten ook begrijpen dat het niet een vast iets is. Het is een plan. En plannen stel je bij aan de hand van wat er gebeurd en wat er mogelijk is. En ze kunnen natuurlijk zelf ook hulp van hoger hand inschakelen (scholenstichting of samenwerkingsverband)…

Is er bij jullie een interne plusklas? En is er een externe plusklas in de regio?
DL 2012, ZL 2016

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Er zijn 3 experts betrokken en hij gaat zowel naar een interne als externe plusklas en heeft twee uur individuele begeleiding per week (executief en faalangst). Misschien wel door de veelheid aan betrokken mensen staat er nog geen meerjarenplan op papier. Ik verwacht en check bij school dat/of dit gebeurt bij het overleg dat staat gepland over een paar weken.

Het is een illusie om te denken dat we hem kunnen afremmen. Hij komt nu zelf met berekeningen aanzetten van km/u naar m/s wat groep 8 plusmateriaal is. Dit krijgt hij op school noch thuis. Dit is een enkel voorbeeld, dit gebeurt op alle rekenvlakken. En je moet het blije koppie zien als hij met rekenen of aanverwante onderwerpen bezig mag gaan (meteorologie, astronomie, biologie, topografie en aardrijkskunde bijv.). Hij heeft zo’n ongelofelijk sterke leermotivatie. De pech is dat zijn interesses op het schoolvlak liggen en dat het tempo enigszins wettelijk vastgelegd is. Een profatleet zal hij niet worden, dat had buiten school om gekund.

boom
Site Admin
Berichten: 926
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door boom »

merriedroom schreef:
za 23 sep , 2023 3:02 pm
De pech is dat zijn interesses op het schoolvlak liggen en dat het tempo enigszins wettelijk vastgelegd is. Een profatleet zal hij niet worden, dat had buiten school om gekund.
Dat herken ik enorm. In de sport is het heel normaal dat je als talent staat te trainen en spelen met veel oudere kinderen of volwassenen. Waarom wordt daar op school zo moeilijk over gedaan?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

Merriedroom, fijn dat er zoveel wordt gedaan. Maar inderdaad, met zijn interesses, hoe lang kun je het uithouden op de basisschool? Kan het überhaupt wel gerekt worden? En wat is er (straks) mogelijk bij de VO’s in de buurt? Wat zijn de mogelijkheden, voorzieningen en kennis daar?
Je zorgen hierover benoemen bij het geplande overleg lijkt me verstandig… en dat je daarom de mogelijkheden voor de komende jaren wilt bespreken.
DL 2012, ZL 2016

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 474
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Paula »

@Merriedroom: Bij mijn kinderen bestond het meerjarenplan er vooral uit dat we samen met school nadachten over "wat als dit of dit niet meer voldoende is?" Er lagen geen concrete plannen omdat de ontwikkeling van (vooral jongste) kind zich niet echt liet voorspellen. Maar we bespraken wel allerlei alternatieven "voor als".
Uiteindelijk ging jongste op woensdagochtend naar een externe plusklas, en op vrijdag had hij fysiotherapie en integratieve kindertherapie, waardoor hij effectief dus alleen op maandag, dinsdag en donderdag naar school ging. Vanuit de plusklas kreeg hij (pittig) huiswerk, dit maakte hij op school. De reguliere stof op school werd sterk gecompact. Van mij kreeg hij Spaanse les, ook dat huiswerk maakte hij op school. Hij kreeg ook toetsen die beoordeeld werden, zodat het extra werk niet alleen tijdvulling was.
Was het genoeg? Nee. Zijn leerhonger was enorm, hij ontwikkelde zich sneller dan wat school kon behappen. Uiteindelijk versnelde hij 3x en ging hij met 9 jaar naar het VO (ook nog ongelukkig jarig, hij was net 9 geworden).
Wij hadden om de 6 weken een gesprek met school waarin we bespraken hoe het op dat moment ging, waar bijsturen nodig was, etc. Vanaf groep 6 gingen de kinderen mee en voerden ze zelf (deels) het gesprek. Soms ging het een keer gewoon goed en was er niets nodig. En was er wel een aanpassing nodig, dan waren we er allemaal op tijd bij.
Maar echt ver vooruit kijken? Dat was eigenlijk nooit een optie. Het bleef bij het bedenken van verschillende scenario's voor de (nabije) toekomst en dan bepaalden de situatie en de leerbehoeften van ons kind de vervolgstap.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Hele fijne ervaring die je deelt, Paula. Ik hoop op een soort combinatie. Wel een planning op hoofdlijnen (goed idee Ilumen) als een soort houvast en daarnaast inderdaad heel veel vooral ‘wat als’-en. Ik zie al signalen dat het rekenen niet meer aansluit (verveelsignalen), de bijlesjuf zag ook geen hiaten meer van de overgeslagen rekengroep. Ze heeft nog even Rekentijgers groep 6 geprobeerd, maar dat was ook duidelijk te simpel.

Ook een uitdaging: een zeer sterk gemotiveerd kind dat gigantisch snel leert. :geek:

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Halve mandarijn »

Jeetje, dat is zeker een uitdaging Merriedroom. Ergens superfijn dat hij zo leergierig is, dat wil je natuurlijk zo houden. Maar lastig om hem gemotiveerd te houden en wellicht ook aansluiting te laten houden op zijn leeftijdsgenoten cq groepsgenoten. Misschien is het doel om flexibel te blijven omgaan met zijn ontwikkeling wel een hele belangrijke hierin en rekening houden dat het wellicht nooit perfect zal aansluiten omdat je altijd net even achter de feiten aan blijft lopen. Want wie houdt zo'n snelheid qua leren nu wel bij.

Reebsji
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 okt , 2022 10:32 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Reebsji »

Wij hebben de stap gemaakt naar voltijds HB inderwijs voor onze middelste (net 7). In een ander topic heb ik geschreven over 3 jaar ploeteren voor beide zoons van 7 en 9.

Onze oudste is nasr een school gegaan met verhoogde basisinstructie voor de HB'ers. Hierdoor is rr tijd over voor plusklas om de week en elke week de topklas. Topklas en plusklas niveau is verweven in de regulierei stof voor deze kids. Eindelijk het niveau en peers. En hij wordt gezien voor zijn kwaliteiten en ontwikkelpunten.
Voor de vakantie is hij met de Kiqt+ getest op HB.

Dfe middelste zoon teste vlak na de vakantie UHB. Veel valt nu op zn plek.

Op naar een mooi schooljaar. Vandaag eerste lesdag gehad en wat keken ze anders uit hun ogen toen ik ze ophaalde. Wel 20km rijden maar elke centimeter nu al waard!

En dat op een reguliere basisschool, dus het kan wel.

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

Dat is fijn! Het beste gewenst op deze school voor beide kinderen.

Ik wou dat er een hb-voorziening bij ons in de “buurt” zat :( Maar helaas, ons samenwerkingsverband en de aangrenzende doen “inclusief” onderwijs en zien het nut niet van een voltijd hb-voorziening. En daar moeten we het maar mee doen :confused:
DL 2012, ZL 2016

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Wat een mooi bericht Reebsji! De afstand is pittig, maar bemoedigend te lezen dat zoiets ook op een reguliere school kan.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Ik krijg steeds beter een beeld waarom onderwijs voor hoogbegaafden niet zo even binnen de basisondersteuning van de school past. Het kost namelijk bakken met geld! Als je het goed doet tenminste. Uiteraard heeft ieder kind andere accenten in de ondersteuning nodig, maar onderaan de streep gaat een hoogbegaafde leerling de school extra (heel veel extra) geld kosten.

Het start met extra materiaal. Voor de kleuters zelfs al. Verrijkingsmateriaal, extra werkboeken en materialen. Nu kun je nog zeggen dat dit wel bij de school hoort. En dan komt de begeleiding voor die verrijking van een leerkracht of klassenassistent. En dan heb je al snel wat verdergaande aanpassingen in het curriculum nodig en heeft de leerkracht daar niet altijd kennis over, dus komt er een hb-expert bij. Die komt meestal van het swv. Maar het kind zelf heeft vaak ook meer begeleiding nodig rondom de leerkuil en psycho-educatie over waarom het zich zo anders voelt, wie gaat die begeleider betalen? Met regelmaat zijn er testen nodig, intelligentietesten of didactische onderzoeken. Het programma moet verder compact worden, gelijken zijn nodig, dus hup een verrijkingsklas, misschien zelfs wel extern. Dat is niet gratis. En soms komt daar bovenop nog een extra extern programma om de hoogbegaafde denker meer in het lijf te krijgen, pmt of soortgelijke. Succes met je financiering vanuit de basisondersteuning. Gelukkig zijn er al extra miljoenen beschikbaar voor deze doelgroep en dat verschil merk ik wel over de afgelopen jaren, maar het beeld (in de politiek) blijft dat dit allemaal binnen de inclusieve schoolklas past.

Dus. Hoe gaat het met jullie kinderen?

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

merriedroom schreef:
ma 16 okt , 2023 5:47 am
Ik krijg steeds beter een beeld waarom onderwijs voor hoogbegaafden niet zo even binnen de basisondersteuning van de school past. Het kost namelijk bakken met geld! Als je het goed doet tenminste. Uiteraard heeft ieder kind andere accenten in de ondersteuning nodig, maar onderaan de streep gaat een hoogbegaafde leerling de school extra (heel veel extra) geld kosten.

Het start met extra materiaal. Voor de kleuters zelfs al. Verrijkingsmateriaal, extra werkboeken en materialen. Nu kun je nog zeggen dat dit wel bij de school hoort. En dan komt de begeleiding voor die verrijking van een leerkracht of klassenassistent. En dan heb je al snel wat verdergaande aanpassingen in het curriculum nodig en heeft de leerkracht daar niet altijd kennis over, dus komt er een hb-expert bij. Die komt meestal van het swv. Maar het kind zelf heeft vaak ook meer begeleiding nodig rondom de leerkuil en psycho-educatie over waarom het zich zo anders voelt, wie gaat die begeleider betalen? Met regelmaat zijn er testen nodig, intelligentietesten of didactische onderzoeken. Het programma moet verder compact worden, gelijken zijn nodig, dus hup een verrijkingsklas, misschien zelfs wel extern. Dat is niet gratis. En soms komt daar bovenop nog een extra extern programma om de hoogbegaafde denker meer in het lijf te krijgen, pmt of soortgelijke. Succes met je financiering vanuit de basisondersteuning. Gelukkig zijn er al extra miljoenen beschikbaar voor deze doelgroep en dat verschil merk ik wel over de afgelopen jaren, maar het beeld (in de politiek) blijft dat dit allemaal binnen de inclusieve schoolklas past.

Dus. Hoe gaat het met jullie kinderen?
Een enkele school kan het inderdaad (financieel, personeel en materiaal) niet bolwerken. Dit zou overkoepelend vanuit het samenwerkingsverband gedaan moet worden d.m.v. voltijd hb-voorzieningen. Die kunnen regelen (en financieren) dat een of meerdere scholen hb-klassen hebben met genoeg plekken. Daar kunnen de specialisten geplaatst worden met hun extra materiaal, etc. Scheelt volgens mij bakken met geld als dat eenmaal voor elkaar is...

Maar vanuit het ministerie wordt het niet opgelegd om zoiets te regelen, die zeggen "inclusief" en "passend" zonder aan te geven wat dit nou inhoudt. Als de mensen van het SWV die er wat over te zeggen hebben (beleid- en budgetmakers) dan niet begrijpen wat er nodig is voor deze (kleine) groep, dan wordt er niks gedaan. Volgens mij denken veel mensen in het onderwijs ook oprecht dat een hb-er net als een gemiddeld kind is, maar dan met een hoog IQ. Ze snappen de problematiek niet en daarmee ook niet de noodzaak voor een andere aanpak.

En dat vind ik wel bijzonder. Er zijn zo veel verhalen te vinden over dingen waar hb-kinderen (en ouders van) tegen aanlopen. En vaak met zoveel overeenkomsten. Hoe moeilijk kan het zijn om daar wat aan te doen?

Maar terug naar mijn kind: we hebben vandaag gesprek op school, kijken hoe het gaat en wat zij zeggen. Volgens mij is er wel iets dat niet lekker zit op school, maar het is lastig om er achter te komen wat het nou is... We hebben in ieder geval een heel brutaal eigenwijs jochie de laatste tijd. De echte uitbarstingen van de eerste schoolweken zijn weg, maar er is nog iets...
DL 2012, ZL 2016

loekie
Berichten: 192
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door loekie »

Een deel van de kosten kan betaald worden vanwege de versnellingen. Een basisschool krijgt gemiddeld bijna 6000 euro per kind per jaar. Een kind dat een jaar minder naar de basisschool gaat kost 6000 euro minder. Als de basisschool dat geld zou krijgen zou het financiële probleem voor een groot deel opgelost zijn.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Klinkt als een verleidelijke oplossing, Loekie, maar ik ben bang dat het een perverse prikkel kan geven. In het heel klein gebeurde dat al bij dochter dat ze baat heeft bij een swv-programma, maar er niet voor in aanmerking komt omdat ze niet een volledig jaar is versneld, wel kort gekleuterd (herfstleerling) maar dat was kennelijk niet voldoende. Zouden we haar daarom dan maar versnellen? Die vraag alleen al… Nee, niet goed.

Ik denk dat bij iedereen - van politiek en ministerie tot aan swv’s en scholen - het duidelijk moet worden dat het voor deze doelgroep noodzakelijk is dat er extra ondersteuning is. En extra ondersteuning kost altijd geld en dat moet er structureel zijn, want hoogbegaafd zijn is ook structureel. Met een oud werkboekje dat nog ergens lag op de gang zelfstandig werken is echt volstrekt onvoldoende. Gebeurt nog steeds.

loekie
Berichten: 192
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door loekie »

Ik bedoel ook niet dat het geld dan voor die ene leerling bedoeld is hoor. Ik bedoel alleen dat bij het berekenen van wat het kost vaak geen rekening wordt gehouden met de werkelijkheid dat de groep als geheel ook minder kost, omdat een aanzienlijk deel van deze leerlingen minder lang naar de basisschool gaat.

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

loekie schreef:
do 19 okt , 2023 2:14 pm
Ik bedoel ook niet dat het geld dan voor die ene leerling bedoeld is hoor. Ik bedoel alleen dat bij het berekenen van wat het kost vaak geen rekening wordt gehouden met de werkelijkheid dat de groep als geheel ook minder kost, omdat een aanzienlijk deel van deze leerlingen minder lang naar de basisschool gaat.
Vanuit school gezien: zij krijgen gewoon per jaar geld voor elke leerling die ze hebben. En het maakt niet uit of ze het goed doen of niet, ze worden niet op het individuele kind afgerekend :(

Vanuit de overheid gezien zou het wel uit moeten maken. Er gaat nu zoveel geld uit allerlei verschillende potjes naar deze groep kinderen omdat er allerlei (te voorkomen) problemen ontstaan...

En of er zoveel versneld wordt, denk je dat echt? Mijn dochter zit nu in groep 8 en is niet versneld en ik weet van nog meer groep 8 hb-ers die niet versneld zijn. Wordt er bij jullie in de regio dan zoveel versneld?
DL 2012, ZL 2016

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 474
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Paula »

Ilumen schreef:
do 19 okt , 2023 2:40 pm
En of er zoveel versneld wordt, denk je dat echt? Mijn dochter zit nu in groep 8 en is niet versneld en ik weet van nog meer groep 8 hb-ers die niet versneld zijn. Wordt er bij jullie in de regio dan zoveel versneld?
Ik weet niet of dat zozeer regiogebonden is. Het heeft ook te maken met wat een indivuele school en het overkoepelende samenwerkingsverband kunnen en willen bieden (als je het zo bekijkt, kan het toch regiogebonden zijn ;) ).

Soms is versnellen een zwaktebod omdat een school niets beters te bieden heeft.
Soms is versnellen noodzaak (brede grote voorsprong) en wordt dit goed begeleid (je ziet dit denk ik ook bij basisscholen die weten dat er in de buurt een VO-school is die met versnelde leerlingen uit de voeten kan).
Andere keren wordt er gekozen om níet te versnellen omdat school van mening is dat het sociaal-emotioneel niet verstandig is, of omdat ze niet beseffen dat een leerling niet leert leren met het huidige aanbod. Of omdat ze helemaal geen verstand van zaken hebben en 'gewoon nooit versnellen' (ik hoop altijd dat deze scholen tegenwoordig zwaar in de minderheid zijn).
In weer andere situaties wordt er niet versneld omdat een school juist heel veel uit de kast kan halen en leerlingen op een zinvolle wijze structureel t/m groep 8 aan het werk kan houden, eventueel in samenwerking met een (externe) plusklas.

Het kan dus alle kanten op ...

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Ik ben ook benieuwd naar het aantal doublures dan. Ik denk dat er onderaan de streep geen ‘winst’ gemaakt wordt als de prijs vast stond op voor iedere leerling 8 jaar bekostiging onafhankelijk hoe lang ze erover doen.

De winst van de extra investering zit hem er denk ik in dat preventief ondersteunen goedkoper is dan achteraf proberen te repareren. Alleen weet je niet wie achteraf zou vastlopen als je iedereen van wie je denkt dat die het nodig heeft (hierbij afgaan op de eerste signalen) preventief ondersteunt. Je ondersteunt dan een grotere groep preventief en dat kost ook geld.

Enfin. Het is hier hopen dat er toch genoeg geld vrijkomt om m’n zoontje te ondersteunen. Hij gaat inmiddels ook de budgetten voor zware ondersteuning én jeugdzorg voorbij. Duur kind.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Halve mandarijn »

Wellicht kosten ze een hoop op school, maar leveren ze later als hun talenten tot bloei komen een heleboel op. Tja, dat komt alleen uit een ander potje en dan geldt het niet.

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

Ilumen schreef:
wo 20 sep , 2023 7:42 pm
Hier hebben we een paar moeilijke weken achter de rug. Zeer explosief jochie thuis… Dat slome opstarten op school elk jaar :(

Aangegeven bij juf en ook gemeld dat meneer zich sterk aanpast, alles ziet wat er gebeurt en dat hij meestal niet laat zien wat hij kan. Ze gaan er wat mee bezig. De IB-er komt kijken en ook de onderwijsassistent gaat meer met hem bezig.
Hopelijk merken we snel dat het beter gaat.
Ondertussen is het programma voor zoonlief flink aangepast i.o.m. de hb-specialist. Hij mag/moet overal de "moeilijke" dingen doen, ook op de punten waar hij nog niet zo sterk in is. ZL zit een stuk beter in zijn vel merken we. Hij zegt dat alles nog makkelijk is, maar van juf horen we dat sommige dingen best pittig zijn.
Ook gaat de IB-er binnenkort meekijken. Als ik het goed heb begrepen is er een discrepantie in zijn spelling (niet zo goed) en zijn lezen (wel goed). Hadden ze nog niet eerder gezien :confused:
DL 2012, ZL 2016

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Fijn dat de aanpassingen er nu zijn en hij zich al beter voelt. Daar doe je het allemaal voor!

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Ik heb een zonnetje in huis. Hij geniet van het leven en vooral van de rekenles in de hogere groep bij de oudere kinderen die hij met regelmaat mag helpen met de rekenopdrachten. Z’n zus maakt hier wel eens een leuk grapje over: ‘Heeft hij rekenmachinepilletjes geslikt of zo?’ Hij is z’n zus al duidelijk gepasseerd, maar ze ziet dat helemaal niet als dreiging. Zij heeft haar weg te gaan en die is niet afhankelijk van haar broertje. Heel fijn om te zien. Zoonlief is wel een grote aanpasser en ik heb geen idee of hij de andere lessen in z’n eigen klas lijdzaam ondergaat of dat er wel wat uitdaging in zit. Hij zal in alle gevallen netjes doen wat hem wordt gevraagd.

Reebsji
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 okt , 2022 10:32 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Reebsji »

Inmiddels zijn wij voor onze zoons overgestapt naar (fulltime) HB onderwijs. Binnen een stichting op 20km rijden van ons hebben ze een breed aanbod voor HB'ers. Zoals gezegd is onze middelste overgestapt naar fulltime HB onderwijs. En wat zijn we blij voor hem (en ons) dat we deze stap hebben genomen. Hij wordt steeds meer zichzelf en wat haalt het de druk van de ketel. Hij wordt daar begeleid in het leren van de vaardigheden die hij zo hard nodig gaat hebben. Vanuit zichzelf al een heel sociale jongen. Nu komt hij ook steeds mee in zijn kracht te staan. Gisteren een enorme explosie van woede bij de voetbaltraining. Hij kan namelijk ook steeds beter bij zn gevoel. Maar ook dat heeft hem weer geholpen een stapje te zetten.
Fulltime HB was voor hem de beste oplossing vanwege zijn profiel. Deze oplossing wordt geboden op een school met ook een reguliere leerlijn. Zonder extra kosten voor de ouders.

De oudste zoon zit in een reguliere groep 6 maar wel een school met special voor HB'ers een gedifferentieerd aanbod met focus op de zwakke plekken van de kids. Elke week Topklas en om de week plusklas, beiden een hele dag. Verder echt compacten. Echt verdiepen. Echt verrijken. En zelfs daarbinnen nog voldoende mogelijkheden om per kind aanpassingen door te voeren.

Wij prijzen ons gelukkig dat we deze plek hebben gevonden. Hou hoop, ze bestaan.

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

Reebsji schreef:
do 16 nov , 2023 3:32 pm
Inmiddelsw zijn wij voor onze zoons overgestapt naar (fulltime) HB onderwijs. Binnen een stichting op 20km rijden van ons hebben ze een breed aanbod voor HB'ers. Zoals gezegd is onze middelste overgestapt naar fulltime HB onderwijs. En wat zijn we blij voor hem (en ons) dat we deze stap hebben genomen. Hij wordt steeds meer zichzelf en wat haalt het de druk van de ketel. Hij wordt daar begeleid in het leren van de vaardigheden die hij zo hard nodig gaat hebben. Vanuit zichzelf al een heel sociale jongen. Nu komt hij ook steeds mee in zijn kracht te staan. Gisteren een enorme explosie van woede bij de voetbaltraining. Hij kan namelijk ook steeds beter bij zn gevoel. Maar ook dat heeft hem weer geholpen een stapje te zetten.
Fulltime HB was voor hem de beste oplossing vanwege zijn profiel. Deze oplossing wordt geboden op een school met ook een reguliere leerlijn. Zonder extra kosten voor de ouders.

De oudste zoon zit in een reguliere groep 6 maar wel een school met special voor HB'ers een gedifferentieerd aanbod met focus op de zwakke plekken van de kids. Elke week Topklas en om de week plusklas, beiden een hele dag. Verder echt compacten. Echt verdiepen. Echt verrijken. En zelfs daarbinnen nog voldoende mogelijkheden om per kind aanpassingen door te voeren.

Wij prijzen ons gelukkig dat we deze plek hebben gevonden. Hou hoop, ze bestaan.
Wat fijn voor jullie!

Het is zo vervelend dat het aanbod zo verschilt per SWV en ook nog eens per school. Het gras is soms echt groener aan de overkant…

Maar fijn voor jullie en de andere kinderen daar :smile: Zo te horen is de hele school er op ingesteld. Super zo’n school!
DL 2012, ZL 2016

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door handzeep »

Hi allemaal,

Ik heb dit topic links een hele poos links laten liggen maar nu komt het toch weer bovendrijven. Vorige week zijn wij door de juf gebeld. De juf wilde alvast informatie delen vóór het rapport gesprek omdat de cito scores van onze dochter erg laag zijn (scores 4 en 5). Ze zit op dit moment in groep 3.
Ik schrok hier wel van, want al vanaf jongs af aan laat zij zien dat zij erg voor loopt. In groep 2 is zij erg achteruit gegaan in ontwikkeling en in groep 3 leek zij juist beter in haar vel te zitten. Nu kregen wij de tip om thuis te gaan oefenen met een online programma, en we zien eigenlijk dat ze haar hoofd helemaal niet aan zet. Ze klikt gewoon en ziet wel of het goed of fout is.
Mijn coping strategie is nu om zoveel mogelijk informatie in te winnen, en kom zelf tot de conclusie dat ze flink aan het onderpresteren is. Maar misschien schiet ik wel te snel in paniek dus ik hoor graag jullie visie/relativering hierover.
Ik heb in het gesprek met de juf al aangegeven dat we een neerwaartse spiraal in ontwikkeling zien door de jaren heen, maar voor de juf is dit de eerste cito uitslag en zij heeft haar nog niet anders gezien. We hebben nu voor na de voorjaarsvakantie gevraagd of we met de juf en de ib'er in gesprek kunnen gaan. Daarbij gelijk de vraag of jullie tips hebben. Of ik mij zorgen moet gaan maken of dat het ook gewoon het wennen aan een cito kan zijn.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Het zou niet gek zijn als ze hetzelfde gedrag wat je thuis zag ook liet zien bij de cito. Ergens motiveert het haar dan niet om zo’n toets proberen goed te maken. De vraag is of ze bij de toetsmomenten van de methodes andere resultaten laat zien of dat ze ook dan lage scores haalt.

Hoe is haar houding verder in de klas? Werkt ze goed of maakt ze weinig? Maakt ze veel slordigheidsfoutjes of heeft de juf de indruk dat dit haar begripsniveau is? De cito blijft een momentopname en die blijkt bij de volgende toetsen niet altijd juist te zijn, soms ook onverklaarbaar.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door handzeep »

Ze maakt weinig en werkt niet goed nee. De methodetoetsen maakt ze wel allemaal goed.
Ze maakt inderdaad veel slordigheidfoutjes. Zo leest ze in principe heel snel maar telt het niet met de toetsen omdat ze de a en aa en de e en de ee met spelling door elkaar haalt. Maar dat is ook ingewikkeld want je schrijft ook geen slaapen.
Ik kan de indruk van de juf niet zo goed peilen. Die vind dat we meer moeten oefenen maar ik heb het idee dat oefenen juist averechts werkt omdat ze dan bevestigd wordt in dat ze dingen niet kan. Terwijl ik het idee heb dat ze gewoon niet nadenkt.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 474
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Paula »

Onderpresteren is zeker mogelijk, zeker wanneer een kind een groot verschil laat zien tussen prestaties op school en thuis is dat altijd reden om verder te kijken.
Maar het is ook mogelijk dat een peuter of jonge kleuter een voorsprong laat zien ten op zichte van leeftijdsgenootjes (bijvoorbeeld doordat het opgroeit in een heel talige en stimulerende omgeving) en dat die voorsprong steeds minder groot wordt naarmate die leeftijdsgenootjes zich ook verder ontwikkelen.

Sommige hb kinderen kunnen niet goed uit de voeten met de vraagstelling van de citotoetsen. Maar dat geldt niet voor elk kind, er zijn ook genoeg hb kinderen die er geen probleem mee hebben.
Soms moet een kind nog erg wennen aan de citotoetsen en dan kan het gebeuren dat de eerste toetsen niet briljant gemaakt worden. Het is dan zaak dat goed uitgelegd wordt wat er van het kind verwacht wordt. Dus samen de foutjes doornemen, en uitleg geven. Op school is daar vaak geen tijd voor, mogelijk kun je de gemaakte toetsen mee naar huis krijgen en daar met haar doornemen?

Als je dochter de methodetoetsen wel goed maakt maar de citotoetsen niet, kan dat ook liggen aan het feit dat een methodetoets maar een klein stukje van de aangeboden stof toetst. Met een beetje opletten in de klas weet een slim kind dan al snel wat de bedoeling is. Bij de citotoets worden verschillende zaken door elkaar getoetst. Als dingen niet voldoende beheerst worden, kan dat soms minder opvallen bij de methodetoets maar wel duidelijk worden bij de citotoets. Loekie kan hier vast meer over vertellen.
Wat soms ook een rol kan spelen, is dat veel slimme kinderen technisch snel kunnen lezen doordat ze een grote woordenschat hebben en gemakkelijk verbanden kunnen leggen. Maar door dat snelle lezen zien ze nog wel eens details over het hoofd zoals een lettertje meer of minder, of ze maken ergens in hun hoofd een heel ander woord van omdat dat gevoelsmatig ook bij de tekst past.

Zijn de tegenvallende resultaten alleen voor taal? Of zie je de slordigheidsfoutjes ook bij rekenen terug?

Voor ons is het een beetje koffiedik kijken wat er aan de hand is. Als je er met school niet uitkomt en je blijft het gevoel houden dat je dochter daar niet goed gezien wordt en zichzelf niet laat zien, dan zou je een intelligentieonderzoek en een persoonlijkheidsonderzoek kunnen overwegen. Je krijgt dan naast een IQ-meting ook meer duidelijkheid over sterke en minder sterke punten bij je kind. Als het goed worden er ook adviezen gegeven m.b.t. wat je kind nodig heeft op school.

loekie
Berichten: 192
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door loekie »

Je schrijft dat je dochter al van jongs af aan voorloopt. Was dat ook op het gebied van schools leren of was dat vooral op het gebied van redeneren en taalvaardigheid? Ging ze met een voorsprong op het gebied van lezen en rekenen naar groep 3? Of waren er ook in groep 2 al dingen opgevallen in deze gebieden? In groep 3 wordt nog weinig beroep gedaan op inzicht en veel meer op het automatiseren van letterkennis (lezen en spellen) en goed luisteren, tellen en precies werken (rekenen). Niet alle slimme kinderen blinken daar in uit.
Dat ze de methodegebonden toetsen goed maakt zegt niet zoveel; dat is in groep 3 zeer gebruikelijk, ook bij leerlingen die lagere scores halen op de CITO-toetsen.
Het is m.i. belangrijk om nu te achterhalen of ze de kennis echt niet heeft en om welke kennis het precies gaat. De leerstof van groep 3 kun je vaak ook goed oefenen op een niet-schoolse manier. Dan hoeft je dochter niet de indruk te krijgen dat er geoefend moet worden omdat ze het niet kan.
Het verwarren van e/ee vanwege kennis van het lezen van moeilijkere woorden (lenen, menen, reden) kan wellicht worden aangepakt door uit te leggen dat het bij woorden die bestaan uit één klankgroep anders is dan bij woorden die uit meer klankgroepen bestaan.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door handzeep »

Dankjulliewel wel voor jullie uitgebreide antwoorden!
-goede tip, we gaan eens vragen of we de vragen mee naar huis mogen nemen!
- het klopt zeker dat ze veel raad met lezen en ook slordig is in letters
-taal valt tegen in toetsen, alleen met snelheid van lezen dus niet en rekenen valt helemaal tegen, daar haalt ze ook de methode toetsen niet
-we hebben nog niet eerder zo'n (dat we misschien onderpresteren vermoeden) gesprek gevoerd met school, wel steeds op de hoogte gehouden omdat het ook een heel intens meisje is dat heel sensitief is voor de sfeer in de klas en de emoties van anderen. Dus daar proberen de juffen al rekening mee te houden
-ze kon al lezen en schrijven voor groep 1, maar vanaf groep 1 niet meer. Toen gaf ze aan dat ze de letters nog niet kende omdat ze die nog niet had gehad. Ze ging ook steeds meer fouten maken met letters, in groep 2 zeiden de juffen dat ze in vaardigheden en cognitief achteruit is gegaan, maar sociaal heel erg is ontwikkeld
-ook op een niet schoolse manier laat ze het niet meer zien. Ze begint niet meer aan spelletjes en gaat ook niet de uitdaging aan om bijvoorbeeld de minuten van de oven af te lezen of recepten af te wegen. Het lijkt wel alsof ze het dan ook echt niet meer ziet of blokkeert. Als we haar dan even vragen haar hoofd weer aan te zetten doet ze dit soms nog wel maar meestal niet. We twijfelen daarom zelf ook nog of het er echt nog in zit
-heel fijn het inzicht over klankgroepen, ik zocht al naar een ezelsbruggetje!

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

handzeep schreef:
do 15 feb , 2024 10:05 pm
-ook op een niet schoolse manier laat ze het niet meer zien. Ze begint niet meer aan spelletjes en gaat ook niet de uitdaging aan om bijvoorbeeld de minuten van de oven af te lezen of recepten af te wegen. Het lijkt wel alsof ze het dan ook echt niet meer ziet of blokkeert. Als we haar dan even vragen haar hoofd weer aan te zetten doet ze dit soms nog wel maar meestal niet. We twijfelen daarom zelf ook nog of het er echt nog in zit
Cito's vind ik zelf niet helemaal van belang (school wel natuurlijk). Voor deze groep kinderen heeft een hoge score vaak weinig betekenis. En bij een (te) lage score moeten de leerkrachten zich afvragen waardoor dit komt. Had het kind een slechte dag? Was de toets "stom"? Heeft het kind moeite met dit soort toetsen (weet niet goed hoe dit aangepakt moet worden)? Etcetera... Maar dat wordt niet altijd gedaan (het ligt aan het kind).

Jouw verhaal dat je kind sinds groep 1 steeds minder is gaan doen, dat is relevanter. En het klinkt niet goed... Ze zeggen wel eens dat sommige kinderen "uit staan" en dat lijkt me te passen bij wat je beschrijft. Benoem dit ook tijdens het gesprek op school, en dat je dochter zich tegenwoordig ook anders gedraagt met dingen thuis.

Is er iets van een plusklas o.i.d. op jullie school?
DL 2012, ZL 2016

loekie
Berichten: 192
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door loekie »

Een kind dat zichzelf leert lezen leert soms lezen op basis van woordbeelden. Met andere woorden: het herkent de woorden in zijn geheel. Kinderen die op school leren lezen leren lezen door het verklanken van letters en lettercombinaties; uiteindelijk herkennen zij ook steeds grotere gehelen en lezen vlot. Kinderen die op woordbeeld lezen kunnen flink in de war raken van de instructie over het verklanken van letters. Dat is niet hun manier.
Toch is het in bepaalde mate wel belangrijk omdat het risico is dat er te radend wordt gelezen.
Kan je dochter klanken aan elkaar plakken en woorden in klanken verdelen?

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door handzeep »

Goeie tip om dat te benoemen in het gesprek! Plus klas is er helaas pas vanaf groep 6.
Goeie, dan is het lezen misschien wel anders geweest vóór groep 1 dan dat ze nu moet doen. Ze kan nu wel klanken aan elkaar plakken en woorden in klanken verdelen inderdaad. Lezen gaat wel goed op de e/ee na. Maar de toesten dus niet

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door handzeep »

Helaas duurt het gesprek inplannen langer dan gehoopt. Gisteren hebben ze intern pas overleg gehad en ze denken aan het betrekken van een school maatschappelijk werker, hebben jullie hier ervaringen mee? En wat kan je van zo'n professional verwachten?

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

handzeep schreef:
di 05 mar , 2024 4:12 pm
Helaas duurt het gesprek inplannen langer dan gehoopt. Gisteren hebben ze intern pas overleg gehad en ze denken aan het betrekken van een school maatschappelijk werker, hebben jullie hier ervaringen mee? En wat kan je van zo'n professional verwachten?
Geen ervaring mee, maar is een maatschappelijk werker niet voor andere soorten problemen?

Je gaf aan dat de Cito’s niet goed zijn en dat lezen moeizaam lijkt te gaan. Daar is extra aandacht voor nodig. Ik zou zeggen dat er een orthopedagoog zou moeten worden ingeschakeld. Liefst een met hb-kennis of affiniteit…

Wij hadden op de vorige school overleg met de leerkracht, ib-er en orthopedagoog. De orthopedagoog gaf zinnig advies (waar school vervolgens niks mee deed…).

Mbt de maatschappelijk werker, ik zou vragen wat deze dan kan doen. Hoe deze praktisch kan helpen. En geen akkoord geven totdat je dat weet…
DL 2012, ZL 2016

MZR
Berichten: 4
Lid geworden op: di 05 mar , 2024 6:38 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door MZR »

Beste Allemaal.
Ik heb een vraag. Mijn zoontje zit nu in groep 4. Hij heeft altijd lekker gespeeld in kleuterklas. Vorige jaar in groep 3 kwamen we erachter dat hij toch wel snel kon leren lezen, rekenen lag hij ook voorop maar nog niet ver . Eind Cito liep spelling en dmt erg voor maar had hij een gemiddelde score op wiskunde/ rekenen. Twee weken geleden kregen we de Cito scores van groep begin groep 4. Hij scoorde voor DMT, rekenen en spelling bijna eind groep 5. Begrijpend lezen midden 5. Nu is mijn vraag. Loopt mijn zoon nu erg voor of valt het mee…? Ik heb namelijk geen idee en nooit de inschatting gehad dat hij gemakkelijk kan leren.
Past dit ook bij HB? Hij is verder een super lief kind, die moeilijk dingen ook wel gemakkelijk uit de weggaat.

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

MZR schreef:
di 05 mar , 2024 7:05 pm
Beste Allemaal.
Ik heb een vraag. Mijn zoontje zit nu in groep 4. Hij heeft altijd lekker gespeeld in kleuterklas. Vorige jaar in groep 3 kwamen we erachter dat hij toch wel snel kon leren lezen, rekenen lag hij ook voorop maar nog niet ver . Eind Cito liep spelling en dmt erg voor maar had hij een gemiddelde score op wiskunde/ rekenen. Twee weken geleden kregen we de Cito scores van groep begin groep 4. Hij scoorde voor DMT, rekenen en spelling bijna eind groep 5. Begrijpend lezen midden 5. Nu is mijn vraag. Loopt mijn zoon nu erg voor of valt het mee…? Ik heb namelijk geen idee en nooit de inschatting gehad dat hij gemakkelijk kan leren.
Past dit ook bij HB? Hij is verder een super lief kind, die moeilijk dingen ook wel gemakkelijk uit de weggaat.
HB kinderen zijn allemaal anders. Sommigen lopen ontzettend voor, anderen een beetje... Sommigen doen het goed met toetsen, anderen totaal niet.

Maar gezien de toetsuitslagen loopt hij voor. Wat wordt er verder gedaan voor hem en hoe voelt hij zich?
DL 2012, ZL 2016

MZR
Berichten: 4
Lid geworden op: di 05 mar , 2024 6:38 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door MZR »

Ilumen schreef:
wo 06 mar , 2024 7:50 am
[quote=MZR post_id=9582 time=<a href="tel:1709665518">1709665518</a> user_id=519]
Beste Allemaal.
Ik heb een vraag. Mijn zoontje zit nu in groep 4. Hij heeft altijd lekker gespeeld in kleuterklas. Vorige jaar in groep 3 kwamen we erachter dat hij toch wel snel kon leren lezen, rekenen lag hij ook voorop maar nog niet ver . Eind Cito liep spelling en dmt erg voor maar had hij een gemiddelde score op wiskunde/ rekenen. Twee weken geleden kregen we de Cito scores van groep begin groep 4. Hij scoorde voor DMT, rekenen en spelling bijna eind groep 5. Begrijpend lezen midden 5. Nu is mijn vraag. Loopt mijn zoon nu erg voor of valt het mee…? Ik heb namelijk geen idee en nooit de inschatting gehad dat hij gemakkelijk kan leren.
Past dit ook bij HB? Hij is verder een super lief kind, die moeilijk dingen ook wel gemakkelijk uit de weggaat.
HB kinderen zijn allemaal anders. Sommigen lopen ontzettend voor, anderen een beetje... Sommigen doen het goed met toetsen, anderen totaal niet.

Maar gezien de toetsuitslagen loopt hij voor. Wat wordt er verder gedaan voor hem en hoe voelt hij zich?
[/quote]


Hij voelt zich niet heel happy in de klas. Ergens denk ik dat hij zich wel ok voelt bij gemakkelijk werk. Hij loopt snel vast als iets moeilijk is. Maar ze hebben extra uitdaging op rekenen en taal en hij werkt nu aan project. Sinds het project is gestart komt hij enthousiaster terug uit school. Het is wel een gevoelige jongen waar school zorgen om heeft maar wij totaal niet omdat we hem daar echt in zien groeien. Hij is een jongen die snel overspoeld raakt door emoties.

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

MZR schreef:
wo 06 mar , 2024 9:56 am
Hij voelt zich niet heel happy in de klas. Ergens denk ik dat hij zich wel ok voelt bij gemakkelijk werk. Hij loopt snel vast als iets moeilijk is. Maar ze hebben extra uitdaging op rekenen en taal en hij werkt nu aan project. Sinds het project is gestart komt hij enthousiaster terug uit school. Het is wel een gevoelige jongen waar school zorgen om heeft maar wij totaal niet omdat we hem daar echt in zien groeien. Hij is een jongen die snel overspoeld raakt door emoties.
Kort door de bocht klinkt het alsof hij een “fixed” mindset heeft (snel opgeven als het moeilijker is). Daar kan aan gewerkt worden om er bewuster van te worden en ook eraan werken om er anders mee om te gaan (makkelijk gezegd dan gedaan natuurlijk).

Dat hij niet zo happy is in de klas, dat is vervelend. Een oorzaak kan zijn dat er geen peers zijn. Maar het kan ook gewoon die klas/groep zijn…

Is er een interne plusklas op school?

En hebben jullie al een gesprek gehad over de toetsen/rapport en hoe het verder gaat met hem?
DL 2012, ZL 2016

MZR
Berichten: 4
Lid geworden op: di 05 mar , 2024 6:38 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door MZR »

Ilumen schreef:
wo 06 mar , 2024 7:53 pm
MZR schreef:
wo 06 mar , 2024 9:56 am
Hij voelt zich niet heel happy in de klas. Ergens denk ik dat hij zich wel ok voelt bij gemakkelijk werk. Hij loopt snel vast als iets moeilijk is. Maar ze hebben extra uitdaging op rekenen en taal en hij werkt nu aan project. Sinds het project is gestart komt hij enthousiaster terug uit school. Het is wel een gevoelige jongen waar school zorgen om heeft maar wij totaal niet omdat we hem daar echt in zien groeien. Hij is een jongen die snel overspoeld raakt door emoties.
Kort door de bocht klinkt het alsof hij een “fixed” mindset heeft (snel opgeven als het moeilijker is). Daar kan aan gewerkt worden om er bewuster van te worden en ook eraan werken om er anders mee om te gaan (makkelijk gezegd dan gedaan natuurlijk).

Dat hij niet zo happy is in de klas, dat is vervelend. Een oorzaak kan zijn dat er geen peers zijn. Maar het kan ook gewoon die klas/groep zijn…

Is er een interne plusklas op school?

En hebben jullie al een gesprek gehad over de toetsen/rapport en hoe het verder gaat met hem?
Ja dat klopt wel idd. Proberen hier ook wel bewuster mee om te gaan. School hebben we gesprek over gehad. Er is geen interne plusklas..ze hebben wel zorgen om zijn kwetsbaarheid. Wij kijken daar wel anders naar, daar hebben we een gesprek over aangevraagd met interne begeleider. Ook om z’n gehele ontwikkeling te bespreken.
De groep is een fijne groep alleen een wisseling gehad van zijn allerfijnste juf die is weggevallen en dat maakt dat hij wel anders word gezien.
Bedankt voor je berichtjes, we gaan zien wat het brengt de komende periode…

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

Misschien niet een groep 3-4 ding, maar... de laatste tijd maakt meneer thuis de hele tijd geluid... ik word er helemaal gek van (en ik ben niet de enige). Het geluid is een melodie of klanken en het maakt niet uit of hij bezig is met iets of niet... Heeft iemand anders dit ook meegemaakt en een idee waardoor dit zou kunnen komen?
DL 2012, ZL 2016

Bissi
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Bissi »

Het lijkt op stimmen, een vorm van emotieregulatie. Bijna iedereen doet het wel eens, maar in sterkere mate bij autisme.
Dat betekent dus niet dat je zoon autisme heeft, maar de meeste informatie hierover wordt rond het thema autisme geschreven.

Ilumen
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 3 en 4 2023/2024

Bericht door Ilumen »

Bedankt voor de link... ik denk dat het misschien "andersom" is, om juist extra geprikkeld te zijn/blijven. Maar wel handig om wat meer informatie over te lezen.
DL 2012, ZL 2016

Plaats reactie