Het is nu 18 jan 2019, 11:56

Pagina 16 van 17 [ 324 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 08 jan 2019, 15:18 
Volwassene

Wij oefenen wel tafels, want ze heeft best wel moeite met automatiseren. Ik maak er een spelletje van. Elk een stapel skipbo kaarten, ieder 2 kaarten omdraaien en wie de hoogste uitkomst van de keersom heeft mag de kaartjes hebben. Zo oefenen we alle tafels tm 12.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2019, 17:25 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Capri, wat is dat voor raars dat je moet komen naar school als je kleuter een ongelukje heeft. Heel raar. Bij ons hadden ze gewoon een mandje met schone leenkleertjes op school. Moeders die werken kunnen toch niet voor elk ongelukje op komen draven, vragen ze dat aan alle moeders of alleen aan jou? Ik zou daar echt een gesprekje over hebben met school. Als je jongste door heeft dat als hij een ongelukje heeft mamma komt opdraven, dan is het hek helemaal van de dam..

Dat vragen ze inderdaad alleen aan mij (voor zover ik weet). Elke kleuterklas heeft namelijk een paar bakken reserve kleding staan, dus het wordt wel normaal gevonden dat kleuters af en toe een ongelukje hebben.
Nu zit daar wel een voorgeschiedenis aan vast: onze thuiszittende middelste had ik aangemeld op school toen hij 3 was met de vermelding dat ik me zorgen maakte over zijn welzijn in de klas (gezien hoe het op de psz ging) en dat hij nog niet zindelijk was (prikkelverwerkingsprobleem, hij voelt geen aandrang + angstig op toilet, hij kon letterlijk niet ontlasten/plassen dus op de klok naar de wc brengen hielp ook niet). Hij mocht toch starten in groep 1 met luier aan, op voorwaarde dat ik hem kwam verschonen indien nodig.
Jongste heeft helaas een voorbeeld dat je blijkbaar niet perse uit de luiers hoeft. En ondanks dat hij al ongeveer een jaar wel prima kan aangeven dat hij moet plassen en op de wc ontspannen genoeg is, weigerde hij (thuis) naar de wc te gaan. Hij liet gewoon alles lopen en ik kon dweilen met de kraan open. Op de psz wilde men wel eens proberen hoe het ging met onderbroek aan: hij bleef hij keurig droog en ging naar de wc. Dan ging hij vlak voor ik hem ging ophalen nog plassen en binnen 5 minuten (terwijl ik oudste ophaalde) toch kans zien in de broek te plassen. Elke keer weer. Thuis weigerde hij de wc of potje. Juf zei: hij KAN het wel, dus ik verwacht geen problemen in de klas, het wordt vanzelf normaal voor hem als er routine in komt met elke dag school.
Toen zag de directeur van school onze jongste na schooltijd een keertje met luier aan in zijn eerste week school (hij was erg moe nog in het begin waardoor hij dan makkelijk ongelukjes had, maar ik moest op school zijn voor oudste en liet de kinderen even op plein spelen. Een randje van de luier kwam boven zijn broek uit). Directeur concludeerde dat hij niet zindelijk was en ik werd op het matje geroepen. Er werd ineens gedreigd met hij mag absoluut geen ongelukjes hebben, want dan is hij blijkbaar niet zindelijk en mag hij niet naar school komen. Ik heb uitgelegd dat ik dit niet wilde forceren (dat werkt niet, zij hebben de macht over hun eigen lichaam) en dat hij wel vooruit ging. Hij gaat inmiddels thuis ook prima plassen op de wc (al wil hij wel eens drama maken erover) en is 's nachts droog. Alleen poepen op toilet is nog lastig, dan vraagt hij om een luier want hij moet het toch kwijt. Omdat ik hem dan een luier gaf (eerst ook als hij heel moe was) concludeerden ze dat het onwil/ onkunde van mij was en raadden mij aan om opvoedondersteuning aan te vragen bij CJG. Maar wij zitten al in een zeer intensief zorg-school-juridisch gedoe vanwege middelste die thuis zit, daar hoef ik echt geen extra pottenkijkers (no pun intended) bovenop! Bovendien zei het consultatiebureau verbaasd waar school denkt mee bezig te zijn, dat heel veel kleuters nog ongelukjes hebben en poepen op toilet lastig vinden. Vooral geen druk op leggen, want dan maak je er een probleem van! Dan gaan ze alles ophouden bv en raken verstopt of dat soort problemen. Dus... vooralsnog kan ik komen opdraven bij ongelukjes. Dat is sinds half november 2x gebeurd (voor ongelukjes op school lijkt me dat niet super veel, thuis gebeurt dat wel eens vaker, is niet erg zolang hij blijft proberen).

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 08 jan 2019, 17:48 
Volwassene

Dee85 schreef:
Het is er, uh, hoe zeg je dat, 'niet echt van gekomen.' :mrgreen: Maar dat is wat school aanraadt, ja.
Snap ik. Zolang het maar voldoende vooruit gaat/blijft hangen lijkt me dat ook geen probleem.
Dee85 schreef:
Capri, jullie begin van het nieuwe jaar is niet zo goed als je had gehoopt. Wat naar. :(
Ik snap wat je bedoelt m.b.t. het schoolsysteem. Er zijn om die reden ook ouders weggegaan uit Nederland.
Heb je een beetje steun in je netwerk? Dan bedoel ik niet alleen van professionals e.d., maar ook van vrienden en lotgenoten. Maakte voor mij de echt vervelende momenten wel wat draagzamer. En gelukkig is er het forum. Ik stuur goede vibes jullie kant op. :)

Ik ben afkomstig uit België (wel -ook- Nederlandse nationaliteit). De vraag is dus al wel in me op gekomen of we niet naar België zouden verhuizen omdat daar meer mogelijkheden zijn voor thuisonderwijs. Alleen wil ik liever niet in België wonen en mijn partner krijg ik niet eens uit zijn geboorteplaats weg ;-)

Mijn middelste wil (kan) zich gewoon echt niet conformeren naar het systeem en is dus vrijwel meteen vastgelopen. De oudste loopt op haar tenen van het vele aanpassen en voelt zich niet thuis op school/in de klas. Jongste heeft gisteren de groep 2 kast met o.a. voorbereidend rekenen ontdekt en kwam weer blij stuiterend uit school, maar het is net een achtbaan. De ene dag strijd om hem daar te krijgen, andere dag vindt hij het jammer dat hij vrij is. We zijn dus op onze hoede: hoe lang gaat dat "goed"?

Ik heb gelukkig wel steun van familie, buren en inderdaad lotgenoten uit de regio. Dankje voor de goede vibes! Hier van me af schrijven helpt ook wel. Vandaag (hoop ik, het effect blijkt meestal pas achteraf) wel een goed gesprek gehad op school, al blijft duidelijk dat deze school gewoon niet passend is. Met de huidige problematiek wil echter geen enkele andere school hem inschrijven. Er is geen zicht op wanneer hij weer toe is aan klassikaal onderwijs dus wij zitten voorlopig klem. De instanties hebben tot nu toe weinig boodschap aan dat ik al ruim 2 jaar structureel overbelast ben door alle (bovengebruikelijke) zorg. Die zwaaien elke keer met regeltjes en procedures en vegen hun straatje schoon.

Laatst bijgewerkt door Capri op 09 jan 2019, 01:18, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 08 jan 2019, 20:57 
Volwassene

Wat een ellende, Capri, heel naar voor jullie allemaal. Zou de Kinderombudsman misschien iets kunnen doen voor de middelste? Want dat afschuiven kan toch de bedoeling niet zijn. Veel sterkte voor jullie.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 21:35 
Volwassene

School is pas net weer begonnen, maar het gaat niet zo goed. De klassenindeling is veranderd, helaas niet ten goede. De verhalen waar mijn dochter mee thuis komt zijn niet goed. Ze hadden een spellingstoets, die van groep 6 was makkelijk volgens haar, maar die van haar eigen groep 5 niet, zei ze. Ze is al maanden bezig met het geldboekje. Ze vertelde dat ze een bepaalde soort sommen allemaal fout had. Het had op moeten tellen tot 5, bij haar werd het 6. Ze heeft som na som niet door dat ze het fout doet, terwijl ze het best snapt. In groep 3 had ze al haar halve rekenboek opgeteld in plaats van afgetrokken zonder het te merken. Wat dat betreft is er dus niet veel veranderd. Ik heb vandaag begrijpend lezen met haar gedaan. Ze maakt veel fouten, niet omdat ze het niet begrijpt, maar omdat ze niet oplet en bijv dan de letter van het antwoord op de verkeerde regel zet. Ze vindt het moeilijk en kan er niet mee omgaan dat ze het moeilijk vindt en trekt vervolgens alles uit de kast om niet verder te hoeven gaan. De tekst is fout, huilen en ga zo maar door. Terwijl ze als ze de rust neemt om even goed te kijken en na te denken, ze alles goed heeft. Ik maak me hier echt zorgen over.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 09:13 
Volwassene

Capri, ik vind het echt ongelofelijk om te lezen. Wat een verhaal. Niemand die een beetje wil meedenken? Ik ben blij voor je dat je steun hebt uit de omgeving, maar dit houdt een mens ook niet voor altijd vol. Ik hoop echt dat er eens iemand gaat wakker worden bij die instanties.

Vlinder, wat vervelend dat het niet zo goed gaat. Ik kan me voorstellen dat je je daar zorgen overmaakt. Is iemand op school hier al eens mee aan de slag gegaan?

Bij middelste in de klas is er ook een nieuwe indeling. Ze was eerst in een groepje achteraan gezet, maar ze kon dus blijkbaar weer het bord niet goed zien (terwijl ze nu een bril heeft en haar luie oog vooruit is gegaan?), dus nu zit ze weer min of meer in het oude groepje. Ze vindt het wel oke, geloof ik.
Ze waren nu weer met ander werk bezig in de klas en dat was niet zo saai, zei ze. Volgende week beginnen de Cito's. Wij krijgen er dan voor het eerst een uitstroomperspectief voor het VO bij. Tamelijk vroeg, in groep 5. Als middelste deze lijn van scores blijft aanhouden, dan zal het havo/vwo zijn, denk ik.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 09:57 
Volwassene

In groep 4 heeft ze bij een externe een training Beter bij de les gedaan. Tot nu toe wordt daar op de nieuwe school niets mee gedaan, omdat ze eerst moest wennen en ook moest wennen aan montessori. De juf zegt steeds dat ze zo consciëntieus werkt, maar ze kan dus ook heel consciëntieus niet opletten en het verkeerd doen en dan in hetzelfde stramien doorwerken.. Ik denk dat het goed zou zijn om de stappen uit die training er weer bij te pakken, maar dan op school. Extern wil ik eigenlijk liever niet meer omdat dat dan bovenop school komt en dat is echt teveel van het goede. Ik ga met de juf praten.

Een uitstroomprofiel in groep 5, waarom doen ze dat, Dee?

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 10:10 
Volwassene

Dee85 schreef:
Capri, ik vind het echt ongelofelijk om te lezen. Wat een verhaal. Niemand die een beetje wil meedenken? Ik ben blij voor je dat je steun hebt uit de omgeving, maar dit houdt een mens ook niet voor altijd vol. Ik hoop echt dat er eens iemand gaat wakker worden bij die instanties.

We staan niet alleen. Helaas zijn er duizenden kinderen in vergelijkbare situatie, ze worden alleen zorgvuldig uit de statistieken gehouden: kinderen die langdurig ziekgemeld thuis zitten tellen niet mee in de statistieken van thuiszitters, kinderen met vrijstelling van onderwijstijd/ schoolinschrijving tellen ook niet mee. De overheid zegt dat er landelijk 4000-5000 kinderen thuis zitten, maar 15.000-20.000 komt meer in de buurt denk ik. De directeur van het samenwerkingsverband in onze regio beweert dat er GEEN kinderen thuiszitten in zijn regio. Volgens hem is er voor alle kinderen die dreigen uit te vallen een passend onderwijsaanbod gedaan. Goed excuus om miljoenen op te potten toch? In heel Nederland samen hebben de swv's 238 miljoen euro opgepot (cijfer uit 2017, bron: DUO). Geld dat bedoeld is voor beter passend onderwijs, maar daar niet voor gebruikt wordt. En in maart gaan de leraren maar weer staken voor vermindering van werkdruk en betere kwaliteit onderwijs....

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 10:41 
Volwassene

Capri schreef:
Volgens hem is er voor alle kinderen die dreigen uit te vallen een passend onderwijsaanbod gedaan.
Wie bepaalt dan of het passend is? Of is het een aanbod waar je alleen maar ja op mag zeggen, omdat zij een aanbod hebben gedaan?

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 12:24 
Volwassene

Vlinder, slim idee om die training er weer bij te pakken op school. Ik denk dat je de periode van wennen nu wel voorbij bent.

De bedoeling van het uitstroomprofiel in groep 5 is dat ouders eerder weten waar ze aan toe zijn. Blijkbaar leidde het in de bovenbouw nogal eens tot verbazing (en conflict?) als een kind een lager advies kreeg dan de ouders verwacht hadden. Ikzelf kreeg er de eerste keer juist de zenuwen van. Nu weet ik beter wat ik kan verwachten.

Capri, wat jij schrijft, heb ik volgens bij in een uitzending van de Monitor voorbij horen komen. Onlangs ook een artikel (weet even niet meer waar) waar je precies kon zien hoeveel reserves je samenwerkingsverband heeft. Ik denk dat er ook veel onduidelijk is over financiering. Zo zit mijn oudste in een externe plusklas die volgens het swv door school betaald moet worden omdat het onder schooltijd is. Zowel school, ouders als de directie van die plusklas wisten dat helemaal niet. Dat is toch raar? Er moet veel meer transparantie komen.
Bij elk verhaal verbaast het me weer, hoeveel kinderen het ook zijn die thuiszitten. Ik vind het gewoon heel erg.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 17:03 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Capri schreef:
Volgens hem is er voor alle kinderen die dreigen uit te vallen een passend onderwijsaanbod gedaan.
Wie bepaalt dan of het passend is? Of is het een aanbod waar je alleen maar ja op mag zeggen, omdat zij een aanbod hebben gedaan?

Je bent niet verplicht om ja te zeggen op hun aanbod, maar je hebt wel dikke kans dat ze daarna niet meer met je mee willen denken. Bij ons is er overigens geen ander passend aanbod gedaan en is min of meer toegegeven dat niemand wist wat wel passend zou zijn (of die plek wel bestaat). Alleen was duidelijk dat onze zoon voorlopig niet toe is aan klassikaal onderwijs. Ze wilden hem daarom niet-leerbaar verklaren (via een vrijstelling 5 onder a) want verdwijnt de zorgplicht en moeten ouders het zelf maar oplossen. Als een kind in een paar weken tijd vlot kan leren lezen en ook goed kan rekenen en spellen, lijkt het mij wel leerbaar, dus daar zijn wij niet mee akkoord gegaan. We hebben nu een vrijstelling waarbij de zorgplicht nog doorloopt, maar alle "oplossingen" zijn maar tijdelijk. In april wil men voorbereiden op een verlenging van de huidige vrijstelling (maar dan moet onderbouwd worden dat het zinvol is, maw dat zoontje voldoende vooruitgang in hun ogen heeft gemaakt. Tot op heden is hij nog niet toetsbaar dus daar zit al een probleem). Of alsnog die algehele vrijstelling van leerplicht (ook telkens maar voor een jaar, telkens te bepalen door een "onafhankelijke" -door de gemeente aangewezen- arts) of inschrijving op een school en dan dus ook aanwezigheidsplicht. Dit alles zonder uitzicht op een daadwerkelijke passende plek. Het is mijn kind dat zich volledig moet aanpassen (begrijp me niet verkeerd: ik hoop van harte dat hij zover komt dat hij weer "gewoon" mee kan draaien) maar zolang dat niet kan, val je tussen wal en schip, met een hoop juridisch gezeur bovenop de extra zorg die je al hebt.

De meeste van deze kinderen worden doorverwezen naar cluster 4 onder verwijzing van gedragsproblemen. Maar als er werkelijk passend aanbod zou komen, zouden de gedragsproblemen (if any) als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ik vind het dus niet terecht (zelfs schadelijk) dat deze zeer gevoelige kinderen geplaatst zouden worden bij kinderen met bv agressieproblemen en leerkrachten die getraind worden op het fysiek overmeesteren van kinderen. Ze daar plaatsen is een selffulfilling prophecy voor meer problemen (angststoornis, trauma, verzet, ….) en "zie je wel dat ze daar thuis horen". Dat label raak je dan niet meer kwijt. Wij krijgen veel reacties in de zin van oh wat erg dat je kind thuis zit. Maar ik heb hem liever thuis dan dat er zoiets zou gebeuren. Hij komt er wel hoor, op zijn eigen tempo en manier!

BerichtGeplaatst: 12 jan 2019, 16:04 
Volwassene

Hi Capri, wat een verhaal!
wat ik me wel eens afvraag bij al die thuiszitters (niet specifiek bij de jouwe, maar in het algemeen): krijgen (een aantal) van deze kinderen thuisonderwijs? Want dat lijkt dan toch een soort van oplossing? Je zou zeggen dat als er geen scholen zijn die een kind kunnen opnemen, dat de overheid dan thuisonderwijs niet alleen moet toestaan maar ook (deels) moet betalen?

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 01:25 
Volwassene

Baloo schreef:
Hi Capri, wat een verhaal!
wat ik me wel eens afvraag bij al die thuiszitters (niet specifiek bij de jouwe, maar in het algemeen): krijgen (een aantal) van deze kinderen thuisonderwijs? Want dat lijkt dan toch een soort van oplossing? Je zou zeggen dat als er geen scholen zijn die een kind kunnen opnemen, dat de overheid dan thuisonderwijs niet alleen moet toestaan maar ook (deels) moet betalen?

Er wordt ontzettend moeilijk gedaan over onderwijs op afstand. Ik heb daar voor het eerst om gevraagd in oktober 2017. Ik heb nu na ruim een jaar strijd daarover eindelijk een soort van samenwerking in de zin van school levert wat boekjes. Maar nu wil men daar ook meteen toetsen en deadlines aan vast plakken. Op zich fair zou je denken, want je wilt weten wat het resultaat is. Maar: zoon is nog volop in herstel en zorg staat voorop. Een stukje onderwijs moet voorkomen dat hij zich gaat vervelen en dat er achterstanden ontstaan wat de drempel tot terugkeer in de klas ooit nog hoger zou maken. Maar, niemand helpt mij bij het aanpakken van faalangst en perfectionisme (als hij 1 streepje verkeerd zet op een tekening die hij "voor de lol" maakt, dan gaat hij helemaal uit zijn plaat, en hij doet het gerust 20x over, inclusief de boosheid die volgt als het weer niet lukt), hoe motiveer je dit kind, hoe leg ik dit uit aan hem en hoe integreer ik het leren schrijven van het gebonden schrift met de therapie die hij krijgt om zijn motoriek op dat gebied te verbeteren (zodat hij niet meer in spiegelbeeld schrijft)? Ik ben geen leerkracht en er is ook geen leerkracht op afstand die mij helpt bij dit proces. Als het mij niet lukt is hun antwoord simpel: of niveau verlagen of alsnog die vrijstelling 5 onder a. De huidige regeling geldt slechts dit schooljaar, en wat dan? Ik verwacht niet (understatement) dat we binnen die tijd alles weer op de rails hebben. Dan klinkt het allemaal ineens niet zo redelijk meer, zeker niet als je weet dat voor zoon een budget voor SO-leerling wordt ontvangen. Ik zie daar geen cent van terug.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 09:08 
Volwassene

Zou je geen hulp kunnen krijgen van een remedial teacher ofzo die bij jullie thuis komt of waar je met hem bijv 1x per week naartoe gaat? Of iemand die jou kan adviseren hoe je de problemen met hem dingen leren kunt aanpakken? Er zijn vast wel mensen die dat kunnen. Het lijkt me vreselijk om er zo alleen mee te modderen. Alleen een paar boekjes van school heb je in jullie situatie niet zoveel aan, lijkt me. Als hij zo'n budget heeft moet er toch wel iets kunnen?

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 09:34 
Volwassene

Ik heb nu wat meer info van dochter gekregen wat er aan de hand is op school. De juf heeft de klassenopstelling veranderd. Ze zit nu helemaal achterin de klas. Daardoor moeten er continu allerlei kinderen achter haar langs, want ze zit bij de werkjeskast en de computers (en het is montessori, dus het gaat de hele dag door). Ze heeft daardoor ook geen plaats genoeg voor de voetenplank die ze heeft voor haar rug. Ze heeft meubilair dat veel te groot is voor haar, maar de school kon haar geen passend meubilair geven, want het was 'op'. Maar ze heeft rugklachten en die verslechteren als ze niet bij grond kan met haar voeten. Maar omdat haar nieuwe plek te weinig ruimte heeft, heeft ze nu continu ruzie met het jongetje dat naast haar zit over die voetenplank, want hij vindt dat die in zijn ruimte komt. De andere kinderen uit het groepje kletsen veel.

Ons kind heeft adhd. De juf merkte daar niets van, zei ze. Het zou allemaal onzin zijn. Ja, dat leek eerder zo, want ze zat voorin de klas naast een kind waar ze goed mee overweg kon en waar niet teveel rumoer was. Nu zit ze hier 4 dagen en gaat alles mis. Ze heeft haar spellingstoets verknalt, met rekenen kon ze de uitleg niet volgen en toen ze dat tegen de juf zei, zei die dat ze maar figuurtjes moest maken (terwijl het ging over oppervlakte). Als enige van de hele klas, zei ze. Met andere rekenopdrachten had ze niet goed opgelet en alles op dezelfde manier verkeerd gedaan.. Ze zegt dat ze al bij de juf is geweest, maar die zegt dat ze 'niet nu alweer haar plaats gaat veranderen' en dat ze 'daar gewoon moet blijven zitten'. Ik zei, kun je dan op de gang werken, maar dat is meestal al bezet. Geen wonder als je in de verste uithoek van de klas zit. Ik zei, kun je geen koptelefoon op doen tegen het geklets, maar er zijn geen koptelefoons in de klas, want die waren kapot en weggegooid en je moest er maar een van jezelf hebben.

Ik baal hier enorm van. We hebben met de vorige school al zoveel gedoe gehad. Op deze school leek alles zo goed te gaan en nu dit. Ik word er heel moe van dat ik elke keer weer naar school moet om met de volgende leerkracht te praten over de adhd. Het is echt geen hogere wiskunde, zie het afgelopen periode waarin het heel goed ging. Maar het ging dus goed omdat de omstandigheden voor mijn dochter op die plek goed waren. Heel fijn ook dat de juf dit heeft gedaan net voor de Cito-toetsen :-( Kunnen ze straks weer zeggen dat ze helemaal niet hb is en adhd heeft, maar gewoon een havo-leerling. Bah.

Sorry voor het hele verhaal..

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 10:09 
Volwassene

Vlinder, ik heb een zoon met ADHD, die op de basisschool gelukkig toevallig in een kleine klas zat. Aan zijn scores kon je zien hoe rustig of onrustig het was geweest in de klas op die dag. Daar zaten hele grote verschillen in, van alles fout op woensdag (bij invaller) tot alles goed de volgende dag op dezelfde toets bij de eigen leerkracht (die verbaasd was door het slechte cijfer en daarom zoon de toets over liet doen).

De basis voor kinderen met ADHD is een rustige plek. De juf moet daarvoor zorgen. Ik kan er echt boos om worden als ik je bericht lees, omdat ik weet dat het behoorlijk schadelijk kan zijn voor een kind als er zo mee omgegaan wordt op school. Niet alleen de resultaten gaan omlaag, maar het is heel frustrerend voor kinderen als iets niet lukt terwijl ze weten dat ze het wel kunnen. Slecht voor hun zelfbeeld en dat repareer je niet zomaar. Zelf denk ik dat als mijn zoon in een grotere en drukkere klas had gezeten, hij dan niet op het gym had gezeten nu.

Ik weet van kinderen met ADHD uit grotere en drukkere klassen dat ze hun toetsen bij de directrice in het kantoor mochten maken, of bij de IB-er. Dat waren de rustigste plekken in de school. De gang is vaak helemaal niet zo rustig (al is het rustiger dan in de klas).

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 16:33 
Volwassene

Bedankt, Drietje. Wat je zegt klopt helemaal. Mijn frustratie is ook, dat ze niet in lijken te zien wat het doet met het kind als het dingen verkeerd doet terwijl het wel alles begrijpt. Ze is eerder compleet onderuit gegaan en het heeft zoveel tijd gekost en een schoolwissel om haar weer een beetje positief zelfbeeld te geven. En nu zie ik het in 4 dagen misgaan..

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 20:04 
Volwassene

Pfff Vlinder wat ellendig! En een totaal gebrek aan (zelf)reflectie bij de juf! Er moet toch serieus een bel gaan rinkelen als je dochter het eerst zo goed deed en het ineens als een kaartenhuis instort? Ik zou echt op mijn strepen gaan staan dat dit onmiddellijk opgelost wordt, zodat je dochter weer tot rust komt en een eerlijke kans krijgt bij de cito toetsen.
Dat je dochter problemen krijgt met teveel prikkels vanwege haar nieuwe plaats is al erg genoeg, maar dat ze ook rugklachten krijgt doordat een voorziening die speciaal voor haar bedoeld is niet gebruikt kan worden, is totaal onacceptabel. Ook passend (ergonomisch verantwoord) schoolmeubilair is een vereiste, dat geldt voor groeiende kinderen nog meer dan op de werkvloer met zijn strenge Arbowetgeving. Als het "op" is (waar is die dochter daarvoor gebruikte dan gebleven?) dan bestellen ze maar nieuwe!
Wij hadden overigens voor onze dochter zelf een koptelefoon aangeschaft en meegegeven naar school. Op een gegeven moment bleek dat zij hem moest delen met nota bene het meisje uit de klas wat haar al sinds groep 3 pest en dat kind kwam echt elke keer om zeuren, ook al had dochter hem zelf op. De smoes van juf was ja maar zij heeft geen eigen koptelefoon. Euh niet ons probleem of wel? Eigenlijk hoort school die dingen aan te schaffen, dan kan ik me voorstellen dat ze gedeeld worden. Maar eigen materiaal toch niet! Dochter heeft hem toen maar weer mee naar huis genomen en thuis gelaten zodat ze met rust gelaten wordt. Soms hebben juffen echt hun verstand en/of inlevingsvermogen thuis gelaten :(

BerichtGeplaatst: 14 jan 2019, 10:05 
Volwassene

Ook weer even bijgelezen...

Capri; sterkte! En ik zou er voor pleiten bij de juf/school dat je jongste niet hetzelfde is als het oudere kind en in eerste instantie gewoon behandeld moet worden als iedere kleuter met ongelukjes. Juist om het leuk maken, want mama komt, te voor komen. Kijk hoe dat gaat voor een periode van nu tot de carnaval. En willen ze dat niet, laat anders papa, oma of een tante een keer gaan. Op de een of andere manier zal school dat raar vinden, terwijl ze het wel logisch vinden dat jij komt.

Vlinder; wat ik inmiddels van ADHD weet, is dat regelmaat en structuur zo belangrijk is. Al lijkt me dat voor alle kinderen fijn. Waarom er overal elke keer met die klassenindeling gerommeld moet worden is mij een raadsel. Bij sommige vakken kun je altijd een andere werkvorm en groepjes maken als het gaat om het samenwerken met andere maatjes ipv degene die toevallig langs je zit, maar de basis is dan helder. En als ze ergonomisch en medisch een voetenbankje of ander meubilair nodig heeft dan zou ik daar werk van maken richting de directeur (die vaak onwetend is van wat er in klassen met individuele kinderen gaande is). Ze heeft recht op passend onderwijs en daar hoort ook passend meubilair bij.

Hier gaat het goed met DochterDuck. De verklaring van dat ze waarschijnlijk DCD heeft, past haar als een handschoen. De fysiotherapeut is ook bevoegd tot het afnemen van sensorische/motorische tests. En daar kwam uit dat ze moeite heeft met de prikkelverwerking van geluid, de structuur van eten en dat ze wat sneller afgeleid is als ze nieuwe dingen ziet. Het verklaart haar intelligentiekloof, haar wisselende gedrag, haar moeite met automatiseren, de matige executieve functies zoals planning, initiatie etc. en natuurlijk haar slechte motoriek qua schrijven, handvaardigheid en gym. Ze weet nu zelf ook waar we aan denken en dat geeft haar opluchting. En die opluchting doet ook wonderen voor haar zelfvertrouwen. Al heb ik haar wel gezegd dat DCD een verklaring is om iets slechter te kunnen uitvoeren, maar geen excuus om het niet te proberen. Ik ken mijn aapje... Op school is ze ook nog bezig met een werkboek over mindset met de IB'r, werkt ze nu met groep 4-kinderen in groepsverband aan opdrachten in Acadin voor haar executieve functies en heeft ze voor de kerst haar eerste voldoende gehaald voor begrijpend lezen op het niveau van groep 7/8. In de kerstvakantie heeft de fysiotherapeut met haar doorgewerkt en daar laat ze grote sprongen zien, al blijft het automatiseren van wat ze leert nog een dingetje. Waar ze normaal gesproken na een vakantie moeite heeft met het ritme van elke dag, het zoeken van de juiste schrijfhouding etc. ging dit afgelopen week eigenlijk zonder problemen. Dat geeft goede hoop ook dat ze de E-cito's die ze de komende weken gaat maken, ook naar eer en geweten gaat maken ipv dat ze terugdeinst van "oh maar dat hebben we nog niet gehad dus ken ik niet" en er dan niet uitkomt wat er in zit. We zullen zien. Op school zijn ze in ieder geval goed met haar bezig. Het enige wat wij ons nog moeten afvragen is of we het label DCD ook echt moet laten plakken door het revalidatieteam in het ziekenhuis. De behandeling van school en fysiotherapie werkt goed en verandert niet als ze een officieel label heeft. Maar dat is nu in groep 5 bij juffen en IB'r die haar begrijpen en ruimte hebben in hun denken, handelen en mogelijkheden om haar te helpen. De zorgverzekeraar neemt genoegen met een verklaring en verwijzing van de huisarts dat ze een aangeboren ontwikkelingsstoornis heeft en daardoor onbeperkt toegang tot fysiotherapie nodig heeft zodat we niet gebonden zijn aan de standaard 18 behandelingen uit de basiszorg. Blijft dat zo in de toekomst of denkend aan het voortgezet onderwijs en moeten we nu door zetten en het hele pad afwandelen voor een label of kan dat ook later nog wel als het nodig is of heb je dan al weer wat kapot gemaakt wat je nu met haar aan het opbouwen bent? Wat zouden jullie doen? Daar worstelen we nu nog mee.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2019, 11:58 
Volwassene

Capri, wat een ontzettend moeilijke situatie.
Wat betreft het zindelijk zijn, op heel veel scholen werkt het zo dat een kind officieel pas kan komen als het zindelijk is.
De leerkracht kan nl. niet elke keer de klas alleen laten om een kind te verschonen. Maar het maakt het allemaal wel heel erg bewerkelijk voor jou als moeder.

Vlinder, van dit soort dingen zou je toch aggressief worden.
Wie verzint het om een kind zijn hulpmiddelen te ontnemen en op een plek te zetten waarvan je bij voorbaat weet dat die een extra handicap opwerpt.
Dit kan en mag echt niet zo. De route langs de directeur lijkt me inderdaad wel aangewezen gezien de reactie van de juf.
Ik hoop dat je dochter snel weer een plek heeft waar ze zo goed mogelijk uit de verf komt. Zo moeilijk is dat toch niet.

Mrs Duck, wij hebben bij onze zoon geen officiële diagnose laten stellen.
Inmiddels doet hij dit jaar eindexamen en dat gaat prima.
Bij hem was vooral het onleesbare handschrift het struikelblok in zijn schoolloopbaan. Sinds hij werkt met een tablet/laptop is dat obstakel uit de weg.
Fysiotherapie hielp bij hem op dat punt niet.
Bij J. is vermoedelijk hetzelfde aan de hand. Maar die heeft reflexintegratietherapie.
Dat leverde meer op dan de anderhalf jaar fysio die hij gehad heeft. Wordt helaas niet vergoed door de verzekering maar het is echt elke cent waard.
Zelfs zijn handschrift is leesbaar al schrijft hij wel langzaam. We houden er dus rekening mee dat we hem inderdaad nog een keer moeten laten testen zodat hij mag werken met tablet/laptop maar op dit moment is dat nog niet nodig.

Met J. gaat het momenteel lekker. Hij wordt op school goed gezien. Niet alleen heeft hij pluswerk bij engels (hoewel ook dat nog makkelijk is voor hem maar hij mag daarbij wel samenwerken met twee van zijn vrienden). Ook doet hij nu leesmeesters in plaats van leesmaatjes. Dat hij meer uitdaging krijgt doet hem duidelijk goed.
In de vakantie heeft hij leren dammen. Prompt kwam hij gisteren thuis dat hij mee gaat doen met schooldammen en hij krijgt eindelijk echt plezier in lezen.

Pagina 16 van 17 [ 324 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende