Het is nu 22 feb 2019, 14:25




 Pagina 19 van 20 [ 381 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 12 feb 2019, 18:38 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 mei 2010, 10:42
Berichten: 7598
Vergoeding voor dyslexie-onderzoek moet van de gemeente komen. Een school heeft daar geen budget voor. Vrijwel alle gemeenten eisen 3x op rij scoren bij de laagste 15%.
Naast nog wat andere eisen, overigens.



_________________
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 12 feb 2019, 22:27 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 19:59
Berichten: 443
Ja, dat weet ik. Therapieresistente is een van die eisen en daarom moet ze dus hulp krijgen. Het gaat me ook niet zozeer om de vergoeding van het onderzoek, maar dat ze hulp krijgt op school. Ik wil haar best laten onderzoeken, maar ik zie erg op tegen het scenario dat wij haar voor veel geld laten testen en dat de school dan niks doet, net zoals ook al gebeurd is na de IQ-test en de testen mbt concentratie. Uit beide zijn veel aanbevelingen gekomen, maar op school wordt er niets mee gedaan. Voor haar concentratie hebben wij haar een programma laten volgen, maar dit werd op school niet ondersteund (wel beloofd) en daardoor heeft het ons veel geld en tijd gekost maar maar bar weinig opgeleverd. En wachten tot ze 3x V gescoord heeft is gewoon misdadig, dat betekent dan nog minimaal 1,5 jaar doormodderen voor haar met alle gevolgen van dien. Dat is gewoon funest voor het zelfvertrouwen van een slim kind. Ik vind het heel naar om daar als moeder zo naast te staan.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 13 feb 2019, 14:22 
Volwassene

Geregistreerd: 21 dec 2017, 11:42
Berichten: 276
Kan me idd voorstellen ja.
Wat moeilijk!

Hier net een 10 min gesprek gehad.
Zo fijn om een juf te hebben die hem zo goed kan lezen. Ben echt bang voor volgend schooljaar met een nieuwe juf, wat hopelijk onterecht is.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 15 feb 2019, 09:08 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 09:15
Berichten: 3117
Hier ook het rapport gehad. Alles een I, behalve rekenen: dat is een hoge II.
Avi M6, is gelijk gebleven. Verder alles ruim voldoende tot goed en voorlopig uitstroomniveau is havo/vwo.
Benieuwd of dit voor school een reden is om extra te gaan utidagen. Middelste zelf is er vrij neutraal in, maar ze heeft wel aangegeven dat ze meer over geschiedenis wil weten. Dat de lessen zijn afgelopen, net wanneer het interessant begint te worden. Gezien met wat ze thuis ook allemaal wil doen, zou ik zeggen dat ze zeker wel leerhonger heeft.



_________________
Moeder van drie dochters in de basisschoolleeftijd
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 15 feb 2019, 11:24 
Volwassene

Geregistreerd: 22 feb 2018, 23:51
Berichten: 76
Wat naar Vlinder dat ze een kind zo laten modderen. En niets doen met de aanbevelingen.

Hier ook het rapport gekregen en genoeg gesproken. DCD-achtige benadering vond school genoeg om handvatten te hebben en zo verder te kunnen. Zoals verwacht op de E5 voor begrijpend lezen en spelling scoort ze, gecorrigeerd, hoge ll. Voor Nieuwsbegrip had ze een ruim voldoende op de B-tekst van groep 7/8. Ze is hier echt in een leerfase. Dat zegt ze ook. Het is moeilijk, maar wel leuker. Ze moet de trucjes bij tekstverklaring nog onder de knie krijgen. Bij rekenen hebben ze de M5 opnieuw afgenomen en waar ze in oktober een lage 2 scoorde, scoorde ze nu een hoge 1. Dus compacten, tikje verrijken maar wel qua instructie mee laten lopen met groep 5 is prima. Automatiseren, netheid van werken en gym waren wel matig, maar dat past wel bij het plaatje van DCD en is een gegeven. Ze zagen vooruitgang bij het schrijven dus de fysiotherapie werkt.

Het plannen van haar taakbrief gaat steeds beter en ze gaan nu met haar werken om dat ook nog gestructureerd te gaan doen. Ze krijgt bijvoorbeeld een canvastas waar ze haar spullen in kan doen als ze naar een ander lokaal gaat. Die tas gaat ze samen met de Ib'r versieren met een checklist van wat ze mee moet nemen, aangezien ze nog wel eens wat vergeet of bij het wisselen laat vallen. De juf gaat haar na de carnaval begeleiden met inpakken tot ze het zelfstandig kan. Briljant in zijn eenvoud. Na Pasen evalueren en als het werkt dan willen ze kijken of ze dan wat meer aan tijd en tijdsdruk kunnen werken. Haar werktempo is voldoende maar zou hoger mogen zijn, gezien haar intelligentie. De ib'r is goud waard, samen met de 2 juffen. Ik hoop dat ze deze combi volgend jaar blijft houden.



_________________
Mama van Dochterduck (mei 2010-groep 5 van een combi 5/6) Waarschijnlijk DCD met forse V/p-kloof
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 17 feb 2019, 07:58 
Volwassene

Geregistreerd: 21 dec 2017, 11:42
Berichten: 276
Dee85, weet jij de score van de cito's ?

Bij ons geven ze enkel A,B etc. Maar ben benieuwd naar het omrekenen van l en ll.
Niet dat het veel uit maakt, ik ben enkel nieuwsgierig.
Hij had voor alles weer een A, dus gevoel en cijfers liggen gelukkig wel op 1 lijn.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 17 feb 2019, 08:04 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:49
Berichten: 3166
A is de hoogste 25% en B de volgende 25%. i is de hoogste 20%, II de volgende 20%. Omgerkend is A dus meestel I, maar het kan ook een hoge II zijn.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 17 feb 2019, 12:00 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 09:15
Berichten: 3117
En bij ons werken ze dus met de Romeinse cijfers.
Middelste had voor rekenen een hoge II. Voor spelling, DMT en begrijpend lezen een I. Woordenschat wordt bij ons niet afgenomen.
Volgens mij is er ook nog zoiets als een I+, maar die heb ik op de rapporten van mijn koters nog nooit gezien. Kan het per school ook verschillen of die worden uitgedeeld?



_________________
Moeder van drie dochters in de basisschoolleeftijd
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 17 feb 2019, 13:33 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:49
Berichten: 3166
Citaat:
Volgens mij is er ook nog zoiets als een I+, maar die heb ik op de rapporten van mijn koters nog nooit gezien. Kan het per school ook verschillen of die worden uitgedeeld?
Ja, I+ is de hoogste 10%. Het hangt van het registratiesysteem van de school af of die in de uitdraai staan.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 17 feb 2019, 15:51 
Volwassene

Geregistreerd: 21 dec 2017, 11:42
Berichten: 276
Hij zit wel dik boven de onderlijn van A.
Dus grote kans dat het l is dan.
Maar ik kan nergens de scores vinden om dit te kunnen "omrekenen"


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 17 feb 2019, 17:07 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 09:15
Berichten: 3117
Bedankt voor de uitleg, Loekie.
Lantaarn, ik denk dat je dat even aan de leerkracht zou moeten vragen.



_________________
Moeder van drie dochters in de basisschoolleeftijd
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 17 feb 2019, 21:29 
Volwassene

Geregistreerd: 17 jun 2018, 23:02
Berichten: 74
Volgende week oudergesprek over dochter. Ze doet het top in de plusklas (modelleerling aldus de topklasjuf: goede samenwerking, creatieve denker, zelfkritisch, doorzetter, motiveert anderen). Haar cijfers van de reguliere lessen en cito's zijn zoals voorheen super (1 dipje, dochter zei dat ze toen heel erg hoofdpijn had. Ze is ook nog ziek geweest maar heeft de gemiste toets(en) ingehaald, dan deed ze er 2 terwijl anderen er 1 deden. Dochter zei hehe kan ik eindelijk eens lekker doorwerken. Ze kreeg er helaas geen bonuspunten voor ;-) ).

Juf schreef op het rapport: volgens mij mag jij enorm trots zijn op jouw rapport. Ik vind je erg gegroeid de afgelopen tijd. Ik hoop dat je nu ziet dat de inzet die jij toont in groep 5, er voor zorgt dat je nu een rapport hebt dat laat zien wat er allemaal in jou zit. Ga zo door!

Maar volgens mij is er weinig veranderd in de reguliere lessen.
1) dochter is niet trots op het rapport, het boeit haar niet want het laat totaal niet zien wat ze kan of waarin ze geïnteresseerd is. Ze hoeft ook niet echt te werken voor deze resultaten
2) Er is niet echt groei, want ze zit tegen een plafond. Er is nog steeds in het geheel niet doorgetoetst, school vindt het prima gaan. Dochter verveelt zich te pletter, in de reguliere lessen wordt er nauwelijks gecompact, verrijking is er -behalve de plusklas- helemaal niet (dochter gaat gewoon langzamer werken of meer dagdromen).
3) juf noemt dochter elders in het rapport een stille genieter. Echter: ze zou dochter eens moeten meemaken als ze echt geniet of enthousiast is, dat is allesbehalve stil! Wat de juf ziet (een tevreden, makkelijke leerling) is in werkelijkheid een meisje dat niet in haar leerbehoeften wordt gekend en in het klaslokaal sociaal wenselijk gedrag laat zien. Thuis komt het eruit...

Ik had zo gehoopt dat we eindelijk serieus genomen zouden worden in onze zorgen, nadat een hb-gespecialiseerde psycholoog nav de IQ-test adviezen heeft geschreven voor school. Maar ze doen er niets mee. Iemand tips voor het gesprek komende week?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 18 feb 2019, 07:14 
Volwassene

Geregistreerd: 21 dec 2017, 11:42
Berichten: 276
Weet je of ze beschikken over bijv Rekentijgers, denken over taal etc etc.
Anders zou ik idd zeggen wat je hierboven hebt geschreven en samen met de juf gaan kijken wat ze doet met dat soort ander werk erbij en dus minder herhaling.
Maar je dochter moet er wel 100% achter staan, want anders ga je het nooit meer "winnen" met school.
Het niet trots zijn op haar rapport lijkt mij een behoorlijk heftig punt.
Anders zou ik dat uitdagende werk zelf aankopen en in overleg aangeven om dat te gaan gebruiken op school. Zeker omdat ze een goed rapport heeft, zouden ze eerder dat moeten willen proberen....

Ik ga niet vragen voor de cito hoor. Ik ben gewoon nieuwsgierig, maar het veranderd niks aan de uitslag en hij doet het super. Ik voel me al zo'n moeder :wink:
Voelt al zo als "kijk hoe goed mijn kind is" als we het over rapporten hebben.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 18 feb 2019, 10:36 
Volwassene

Geregistreerd: 17 jun 2018, 23:02
Berichten: 74
lantaarn schreef:
Weet je of ze beschikken over bijv Rekentijgers, denken over taal etc etc.


Ze gebruikt sinds dit schooljaar rekentijgers. In het begin heeft ze daar enorm mee geworsteld. Vanwege de totaal andere manier van benaderen van rekenen, liep ze vast en wilde het opgeven. Ze kreeg nauwelijks begeleiding en werd aan haar lot overgelaten, wat tot grote frustratie leidde. We hebben toen de opdrachten een keer mee naar huis genomen en hebben de eerste weken doorgewerkt. Toen ze eenmaal op de rit was, ging het wel, al liep ze achter het tempo van de andere plusklassers aan. De plusklasjuf zei: dat is niet erg, ze geeft niet op en werkt nauwkeurig.

Maar wat ik raar vind, is dat wij totaal geen terugkoppeling krijgen op het pluswerk. Er staat niets over in haar rapport, ik hoor nooit dat ze hier extra instructie over krijgt. Komt op ons over alsof ze met een kluitje in het riet gestuurd wordt. Op deze manier is het eerder bezigheidstherapie ipv serieus pluswerk. Ik mag toch verwachten dat school hier feedback over geeft? En als ze het allemaal alleen kan (zonder instructie) vraag ik me af of het niet te makkelijk is.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 18 feb 2019, 14:05 
Volwassene

Geregistreerd: 21 dec 2017, 11:42
Berichten: 276
Wat je mag verwachten en wat ze je geven zijn 2 verschillende dingen.
Probeer in de dingen die je verwacht meer te sturen en oplossingen te bedenken, anders ga je vastlopen.
Hou ook in gedachte dat ze vast het beste met je dochter voor hebben.

Mogen jullie in de klas komen, anders kun je mooi der werk doorkijken en "zit je er veel meer op".
Aanbieden om te helpen op school om der opweg te helpen met nieuw pluswerk, kan ook.
Of thuis aanschaffen, proberen en vragen of dat verder op school kan en mag doen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 18 feb 2019, 14:18 
Volwassene

Geregistreerd: 17 jun 2018, 23:02
Berichten: 74
lantaarn schreef:
Wat je mag verwachten en wat ze je geven zijn 2 verschillende dingen.
Probeer in de dingen die je verwacht meer te sturen en oplossingen te bedenken, anders ga je vastlopen.
Hou ook in gedachte dat ze vast het beste met je dochter voor hebben.

Mogen jullie in de klas komen, anders kun je mooi der werk doorkijken en "zit je er veel meer op".
Aanbieden om te helpen op school om der opweg te helpen met nieuw pluswerk, kan ook.
Of thuis aanschaffen, proberen en vragen of dat verder op school kan en mag doen.


We mogen wel in de klas komen na schooltijd, maar ik heb momenteel 2 thuiszitters dus wat ik thuis of op school kan doen is helaas beperkt :(
Eerst eens kijken of het gesprek door gaat, want de juf is ineens ziek sinds vrijdag (geen griep ofzo).


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 19 feb 2019, 16:09 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 19:59
Berichten: 443
Ik heb inmiddels het 10min gesprek gehad. De juf beaamde dat de resultaten niet passen bij onze dochter. Ze had de Cito-toetsen geanalyseerd, maar daar was niet zoveel uit af te leiden. Bij spelling bijvoorbeeld waren het niet speciale spellingscategorieën, maar vaak een letter vergeten, het lijken slorigheidsfouten. Ze stond er wel open voor om het Beter bij de les weer op te pakken, maar over de dyslexie was ze heel terughoudend. Alles is gericht op de indicatie voor de vergoeding, maar dat je ook een kind kunt hebben dat wel dyslectisch is, die niet in de allerergste categorie valt, daar lijkt niets voor geregeld. Na de vakantie krijgt ze een andere plek in de klas. Maar de juf lijkt niet te begrijpen waarom de huidige plek voor mijn dochter niet goed is. Na de vakantie gesprek met ib. Ben benieuwd.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 19 feb 2019, 18:13 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:49
Berichten: 3166
Citaat:
Bij spelling bijvoorbeeld waren het niet speciale spellingscategorieën, maar vaak een letter vergeten, het lijken slorigheidsfouten.
Het vergeten van een letter hoeft geen slordigheidsfout te zijn, maar kan ook het gevolg zijn van een moeizame auditieve analyse (spreekt ze alle klanken uit als ze een woord in klanken moet weergeven?), een gebrekkig werkgeheugen (alle klanken vasthouden in je geheugen), een zwakke concentratie (elke klank die je hoort opschrijven zonder tussendoor afgeleid te worden) of een ongeschikte taakaanpak (woord uit geheugen opschrijven zonder het eerst in klanken/klankdelen te verdelen en klank(deel) voor klank(deel) op te schrijven). Door het slordigheid te noemen wordt een goede analyse belemmerd.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 19 feb 2019, 21:27 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 19:59
Berichten: 443
Bedankt, Loekie. Dit is wel verhelderend. Weet je wie zo'n analyse kan doen, want de juf doet dat niet. Zij keek eigenlijk alleen naar de spellingscategorieën of bij rekenen naar de soort sommen om te kijken wat ze nog extra zou moeten oefenen. Maar er zijn eigenlijk niet echt categorieën te ontdekken en extra oefenen lijkt nauwelijks te helpen. We oefenen thuis bijvoorbeeld de tafels, maar deze worden niet geautomatiseerd. Het raarste is dat als we oefenen ze de 1e 20 opgaves (2 tafels) goed doet, en dan gaat het steeds langzamer en slechter en dan geeft ze ook na heel lang nadenken foute antwoorden op sommen waarvan ik echt zeker weet dat ze het antwoord wel weet (bijv. 2x5). Begrijpend lezen heb ik met haar geoefend, als het haar lukt zich te focussen, dan heeft ze 12 van de 12 vragen goed. Lukt concentreren niet, dan heeft ze er 3 van de 12 goed. Het oefenen an sich lijkt geen zin te hebben, omdat ze het eigenlijk wel kan/weet, maar er gaat dus toch iets mis. Maar wat precies?



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 5 2018/2019
BerichtGeplaatst: 19 feb 2019, 22:47 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:49
Berichten: 3166
Vlinder, op sommige scholen zou de intern begeleider of een taalspecialist dit kunnen. Verder kunnen psychologen of pedagogen die zijn gespecialiseerd in leerproblemen dit uitzoeken. Soms zijn die in dienst van een samenwerkingsverband, een enkele keer in dienst van een bestuur en vaak in te huren via een onderwijsbegeleidingsdienst.
Je beschrijving van het oefenen doet me denken aan het overbelast raken van het werkgeheugen en/of aan concentratieproblemen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 19 van 20 [ 381 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: