Het is nu 02 dec 2020, 23:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dochter laten testen of niet?
BerichtGeplaatst: 08 mei 2017, 14:17 
Volwassene

Ik heb 3 kinderen (van 11, 8 en 5). Onze oudste is een paar jaar geleden getest en bleek hoogbegaafd (IQ van 145). Hij heeft ook echt de kenmerken die je in veel rijtjes terugleest, dus dit was voor ons geen verrassing.

Onze middelste heeft deze kenmerken bijna niet. Ze heeft wel een heel goed rapport, maar ook moeite met concentreren en werktempo (bij rekenen). Omdat ze verder gemotiveerd is en school leuk vindt, is er eigenlijk niet echt een probleem. Daarom hebben we haar ook nooit laten testen.

Toch twijfel ik of we dit de juiste beslissing is. Misschien is ze ongemerkt wel aan het onderpresteren, wat natuurlijk niet goed zou zijn.

Maar als we haar laten testen en ze blijkt niet hoogbegaafd, voelt ze zich misschien wel minderwaardig aan haar broer. En waarom testen als er verder geen problemen zijn?

Ik hoor graag ervaringen van andere ouders!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Dochter laten testen of niet?
BerichtGeplaatst: 08 mei 2017, 17:23 
Volwassene

Hier twee kinderen van 11 en 8 en wij hebben tot nu toe alleen de jongste laten testen (145+) blijkt. Oudste niet getest omdat ze een hele gestage lijn in haar ontwikkeling laat zien, resultaten heel goed zijn en altijd zijn geweest en ze enthousiast en leergierig is ook buiten school om, ook legt ze de lat voor haar eigen werkstukken, spreekbeurten en projecten best hoog. Dat maakt ook dat wij er van overtuigd zijn dat ze hoogbegaafd is en we geen vraag hebben hoe we haar aan het leren krijgen.

In jou geval ben ik benieuwd of je wel breek- of kantelpunt in haar ontwikkeling ziet, met name bij het starten op school en de overgang van groep 2 naar groep 3. Ik denk dan aan gestopt zijn met vragen stellen over allerlei onderwerpen, niet meer enthousiaste vertellen over iets dat ze tijdens een project op school heeft ontdekt, thuis geen creativiteit meer laten zien. Of dat je het idee hebt dat een ontwikkelingsvoorsprong die je als peuter zag inmiddels is verdampt. Ik zou dat zien als signalen dat ze ingedut is en misschien meer uitdaging nodig heeft op school. Of dat ze zich is gaan aanpassen aan de rest.

Anne72

BerichtGeplaatst: 08 mei 2017, 17:38 
Volwassene

Je twijfels of ze hb is, komen ergens vandaan.

Als je haar niet test, dan mag ze ervan uitgaan dat haar IQ lager is dan haar broer. Dan hoeft ze zich ook niet minderwaardig te voelen. Al dan niet een IQ test mag daar geen verschil in maken.

Het klinkt misschien wat kinderachtig, toch vertel ik het. Sinds gup HB is getest, heeft mijn moeder het steeds over mijn broer, van wie ze het ook verwacht, bij wie aangepast onderwijs zinvol zou zijn geweest. Bij mij komt het niet in haar op. Het kinderachtige eraan is dat het me als volwassen vrouw nog raakt. Juist omdat ik zo'n voorbeeldige leerling was (en heel slecht heb leren leren) ziet ze het nu nog niet. In mijn beleving kan het dan ook helemaal geen kwaad om aandacht eraan te geven. Misschien niet direct een IQ test, maar bijvoorbeeld met haar praten of zij zich ook wat anders voelt, en hoe dan. Hoe ze het op school vindt, wat ze van het werk op school vindt. Maar ook hier lezen of je toch meer herkenning vindt dan de overduidelijke HB kinderen. Mogelijk krijg je een duidelijker beeld waarom je twijfelt, mogelijk is ze meer een goeie leerling. Hoe dan ook kan wat extra aandacht voor geen enkel kind kwaad

zoon 01-2010 groep 5

BerichtGeplaatst: 08 mei 2017, 19:48 
Volwassene

Ik zou niet laten testen, maar wel haar welbevinden goed in de gaten houden. Als je haar laat testen leg je zonder reden de nadruk op haar IQ. Zou ik niet doen als ze lekker in haar vel zit.

BerichtGeplaatst: 08 mei 2017, 22:36 
Volwassene

Misschien niet de beste reactie want het is niet inhoudelijk maar ik merk dat de eerste twee post enorm op mijn allergie zitten. Ik heb inmiddels zoveel hb jongens gezien met zussen en zusjes die niet getest zijn omdat ze zo lief en schattig zijn. Als moeder ben ik blij dat ik zowel mijn dames als mijn heren heb laten testen. Vooral omdat school veel handelingsbekwamer bleek te worden bij mijn 'schattige' dochters. Eigenlijk hadden de jongens de test veel minder nodig want die vond iedereen toch al wandelende Wikipedia's. Sorry maar ik moest het even kwijt!

BerichtGeplaatst: 08 mei 2017, 23:20 
Volwassene

Citaat:
ik merk dat de eerste twee post enorm op mijn allergie zittenIk heb inmiddels zoveel hb jongens gezien met zussen en zusjes die niet getest zijn omdat ze zo lief en schattig zijn.
Blondefee, TS heeft toch een heel andere reden om tot nu niet te laten testen, namelijk:
Citaat:
Omdat ze verder gemotiveerd is en school leuk vindt, is er eigenlijk niet echt een probleem. Daarom hebben we haar ook nooit laten testen

BerichtGeplaatst: 08 mei 2017, 23:45 
Volwassene

Blondefee schreef:
Misschien niet de beste reactie want het is niet inhoudelijk maar ik merk dat de eerste twee post enorm op mijn allergie zitten. Ik heb inmiddels zoveel hb jongens gezien met zussen en zusjes die niet getest zijn omdat ze zo lief en schattig zijn. Als moeder ben ik blij dat ik zowel mijn dames als mijn heren heb laten testen. Vooral omdat school veel handelingsbekwamer bleek te worden bij mijn 'schattige' dochters. Eigenlijk hadden de jongens de test veel minder nodig want die vond iedereen toch al wandelende Wikipedia's. Sorry maar ik moest het even kwijt!

Blijkbaar heb ik iets bij je getriggerd. Wat ik jammer vind, is dat je het niet vanuit je eigen positieve ervaring met het wel hebben laten testen van je dochters hebt willen of kunnen formuleren. In plaats daarvan zet je ons weg als ouders die onvoldoende betrokkenzijn bij onze dochter om door haar vrolijke en lieve lach heen te kijken. Ook doe je onze school,die al vanaf groep 0 oog heeft voor haar talenten en haar zijnskenmerken, tekort.

Want op zich maak je wel een heel goed punt: er zijn veel meisjes die (relatief) onderpresteren en die daar in stilte en achter een lach onder lijden. En die meisjes worden te vaak over het hoofd gezien. Met mijn vragen heb ik een dappere poging gedaan om wat ik als signalen daarvoor zie, aan Won voor te leggen.

Dan toch nog even ter eigen verdediging, want je hebt me wel geraakt:
wij hebben niet zo'n dochter. Wij hebben een wandelende Wikipedia (dank voor de grappige term) in vrouwelijke uitvoering. Al voor dat ze überhaupt leesles had gekregen las zij woorden als gewrichtspijn, mocht ze voorlezen in de kring en bedacht woorden bij het letterspel in de kring waarvan ze dacht dat de juf die niet zou kunnen schrijven enz enz.
Bij de overweging om onze dochter wel of niet te laten testen hebben heel veel argumenten een rol gespeeld en dat ze lief en schattig is, is daarbij nauwelijks aan de orde gekomen. Drie vragen hebben daarbij in de gesprekken met school centraal gestaan:
- hebben wij, school en ouders, hetzelfde beeld van ons meiske in termen van houding gedrag leerresultaten leerstrategie, ontwikkeling en plezier
- lukt het school om een leeromgeving te creëren waarin zij daadwerkelijk tot leren komt en ook tot leren leren , voelen zij zich handelingsbekwaam
- hebben wij als ouders of de school de wens of de verwachting dat zij beter naar een school met een HB programma kan gaan.

Aangezien het antwoord op de eerste twee vragen ja was en op de laatste nee, is zij niet getest.

Bij ons menneke waren de antwoorden anders: hij kwam niet tot leren op school,deed niets en school voelde zich handelingsonbekwaam. We gingen zelfs twijfelen aan zijn capaciteiten. En dus is hij getest en dat heeft ons en school veel gebracht.

Anne72

BerichtGeplaatst: 09 mei 2017, 00:05 
Volwassene

Als je haar zou willen testen, zou ze dat zelf dan ook willen? En zou ze de uitslag willen weten? Heeft zij zichzelf weleens afgevraagd wat haar score zou zijn? Ik neem aan dat ze weet dat haar broer HB is.

Bij ons thuis speelden deze vragen niet omdat ze jonger (6 & 4 jr) waten toen ze getest werden. De oudste liet een grote ontwikkelingsvoorsprong zien. De middelste helemaal niets. Na de uitslag vd oudste meteen een afspr voor de middelste gemaakt. De enige redenen waren; zijn broer is HB en hij lijkt na 6mnd kleuterschool niet lekker te gaan. Dat zijn weinig redenen. Zijn score was echter erg hoog en door dat hij nu beter gezien wordt laat hij langzaam ook meer zien. 

En ooit een keer dit artikel gelezen. Geen idee wat de weterschappelijke waarde van het onderstaande verhaal/link is maar wij lijken ih plaatje te passen.

http://www.dotado.info/nl/127_het_tweed ... ndroom.htm

En of testen (n)iets toevoegd of veranderd aan jullie (dochter haar) situatie, kunnen alleen jullie (samen met haar?) beoordelen. En of de reden(en) om te testen voor jullie zwaarwegend genoeg zijn om het in gang te zetten is ook alleen aan jullie.
Onze derde (en tzt vierde) zullen tzt ook getest of zn extern doorgetest worden als we denken dat het ons helpt om ze beter te zien/twijfelen aan wat we zien. Ik & manlief zijn daar erg makkelijk in. (Het opofferen van vakanties, in financiële zin, vinden we gelukkig ook geen probleem, want het kost wel wat zeg, pfff)

BerichtGeplaatst: 09 mei 2017, 16:01 
Volwassene

@anne72, nergens een aanval mee bedoeld! Dus je hoeft je nergens voor te verdedigen, dat hoeft trouwens nooit want iedere ouder maakt keuzes voor zijn kinderen naar beste eer en geweten.

Ik blijf het heel moeilijk vinden dat een groot deel van de kinderen die worden getest op Hb deze test krijgen omdat er problemen zijn. Een kind wat minder in zijn vel zit, zich uit door bepaald (meestal ongewenst) gedrag of uitvalt lijkt vaak meer 'recht' te hebben op beter op hen gericht onderwijs. Kinderen die een ander aanpassingsvermogen hebben, misschien soms iets flegmatieker zijn en netjes meewerken op school hebben dit ook. Helaas zijn het heel vaak meisjes die aangepaster gedrag laten zien en daarom minder snel naar hb onderwijs gaan.

Onze hb reis is begonnen met een school die niet handelbekwaam was voor mijn oudste zoon. Voor mijn oudste dochter hadden ze alles op orde vonden ze. Ze deed alles netjes mee, leerde fouten maken, was wel wat voor op de klas maar niet op die manier. Toen er sprake was van het opstarten van een hb klas kwam zoonlief daarvoor in aanmerking als we hem lieten testen, onze opmerking over exact hetzelfde rapport/Cito scores/doortoetsniveau van onze dochter werd weggelachen. Heel eigenwijs hebben we beide oudste laten testen en zij kwamen op precies dezelfde 145+ score. Hiermee zijn ze beide naar het voltijds hb onderwijs gegaan. Voor zoonlief idd de opluchting die we hoopte dat het zou zijn. Maar uiteindelijk bleek het nog beter te zijn voor mijn dochter. Ik heb zitten janken nadat ze naar me toekwam en zei: mama op deze school mag eindelijk alles uit mijn hoofd wat er inzit en kan ik eindelijk alles denken wat ik wil. Inmiddels hebben we ook jongste zoon en dochter laten testen en zijn zij naar voltijds hb onderwijs gegaan.

Ik geloof in het testen van alle kinderen in een gezin als je eenmaal met deze reis begint. Niet om ze allemaal Hb te laten zijn! Wel om elk kind dezelfde kans te geven vanuit hun kunnnen, elk kind in zijn eigen waarde te laten, iedereen hetzelfde gevoel van belangrijk te geven en te voorkomen dat een kind zich minder gaat voelen dan een ander kind. En helaas zijn het op dit moment nog meer de meisjes die daar onder lijden. Zelfs op hb onderwijs! Kijk maar naar de meeste aanpassingen: techniek, wiskunde, technik lego, maakproject. Meer jongens dan meisjes gericht. Als we geloven in gelijke kansen moeten we ze zelf creëeren vanaf de basis.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2017, 16:10 
Volwassene

Ik heb geen meisjes, beide jongens zijn getest, maar niet omdat broer ook getest is. Vind ik ook geen reden. School wilde meer weten over mijn kinderen omdat ze het gevoel hadden dat er 'iets' was. Dat is voor mij wel voldoende reden.

Ik zou meisjes zelf goed in de gaten houden (ben er zelf eentje, dus weet hoe het werkt met aanpassen), maar dat zou op zich voor mij geen reden zijn om te testen. Ook al denk ik dat dochter van TS heel goed hb kan zijn, misschien wel meer dan haar broer. Maar is er een probleem dat je kunt oplossen met testen? Of zie je dat er een probleem kan gaan ontstaan? Dat is voor mij de centrale vraag. Want een test kan ook veel lager uitvallen, je kunt het niet meer terugdraaien.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2017, 16:13 
Volwassene

Ik heb een nichtje die ook aan het model voldeed. Niet getest, wel overduidelijk vreselijk slim,dus wel versneld. Kreeg volgens schoonzus, zwager en school echt voldoende uitdaging en ze vonden ons met ons hb-onderwijs duidelijk een beetje vreemd. Nichtje zit inmiddels in 1 gym en het gaat beroerd, want nichtje heeft dus nooit leren leren. En het valt haar vies tegen om nu ineens iets te moeten doen.
Zeker voor de aanpassers is het gewoon heel erg lastig om te zien of ze echt voldoende uitgedaagd worden op school. Helaas is kan de prijs van het mishebben erg hoog zijn.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2017, 21:14 
Volwassene

Won schreef:
Ik heb 3 kinderen (van 11, 8 en 5). Onze oudste is een paar jaar geleden getest en bleek hoogbegaafd (IQ van 145). Hij heeft ook echt de kenmerken die je in veel rijtjes terugleest, dus dit was voor ons geen verrassing.

Onze middelste heeft deze kenmerken bijna niet. Ze heeft wel een heel goed rapport, maar ook moeite met concentreren en werktempo (bij rekenen). Omdat ze verder gemotiveerd is en school leuk vindt, is er eigenlijk niet echt een probleem. Daarom hebben we haar ook nooit laten testen.

Toch twijfel ik of we dit de juiste beslissing is. Misschien is ze ongemerkt wel aan het onderpresteren, wat natuurlijk niet goed zou zijn.

Maar als we haar laten testen en ze blijkt niet hoogbegaafd, voelt ze zich misschien wel minderwaardig aan haar broer. En waarom testen als er verder geen problemen zijn?

Ik hoor graag ervaringen van andere ouders!

Het is misschien verstandig om je dochter te laten doortoetsen. Je vragen of ze onder haar kunnen presteer worden dan toch beantwoord zonder dat er meteen een getalletje aan hangt. Juist het werktempo en de moeite met concentreren met rekenen roepen vragen op. Soms gaat de concentratie en het tempo omhoog als de stof uitdagender wordt. Daarnaast vraag ik mij stiekem af wat de scores van je dochter zijn. Als dat bv. A of B-scores zijn klinkt dat mooi maar dan wordt er eigenlijk niet in de naaste zone van de ontwikkeling gewerkt. Eigenlijk is er dan altijd rede om door te toetsten. De meeste scholen doen dat niet. Een deel van de leerlingen op de basisschool wordt bijna standaard niet voldoende uitgedaagd omdat deze gericht is op gemiddelde kinderen. Zelfs als je dochter qua IQ 30 punten onder die van haar broer zit, zit ze aan de bovenkant van de basisschool. Die afwijking is helemaal niet zo waarschijnlijk. Er is zeker rede om ook "extra" aandacht aan je dochter te besteden,

Gr. Zoonmoeder.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2017, 22:53 
Volwassene

Wilg schreef:
Ik heb een nichtje die ook aan het model voldeed. Niet getest, wel overduidelijk vreselijk slim,dus wel versneld. Kreeg volgens schoonzus, zwager en school echt voldoende uitdaging en ze vonden ons met ons hb-onderwijs duidelijk een beetje vreemd. Nichtje zit inmiddels in 1 gym en het gaat beroerd, want nichtje heeft dus nooit leren leren. En het valt haar vies tegen om nu ineens iets te moeten doen.
Zeker voor de aanpassers is het gewoon heel erg lastig om te zien of ze echt voldoende uitgedaagd worden op school. Helaas is kan de prijs van het mishebben erg hoog zijn.

Maar is een iq test daar een oplossing voor: kun je daaruit aflezen of een leerling onderpresteren? of is doortoetsen dan beter zoals zoonmoeder1 voorstelt. Of vind je onderpresteerders op een andere manier?

@blondefee: oh oké, dan had ik je reactie verkeerd geïnterpreteerd.

Anne72

BerichtGeplaatst: 09 mei 2017, 23:49 
Volwassene

Bedankt allemaal voor het meedenken! Heel fijn om de mening van andere ouders te horen.

Ik ben er nu in ieder geval uit dat we actie gaan ondernemen.

Op haar Cito's scoort ze allemaal A's. Ze zou dus sowieso gebaat zijn bij meer uitdagende lesstof, deze krijgt ze nu niet. Zoonmoeder, ik denk dat doortoetsen een heel goed idee is, binnenkort ga ik een gesprek op school aanvragen om te kijken hoe zij hier in staan. Bij ons op school hebben ze lange tijd meer aandacht besteedt aan kinderen aan de onderkant die extra hulp nodig hebben en niet aan de slimmere leerlingen. Sinds een paar jaar (eigenlijk sinds onze zoon hb getest is) zijn ze er wel aan het werken om het te verbeteren; een leerkracht is op bijscholing geweest en ze hebben een hb-protocol opgesteld. Maar bij de meeste leerkrachten ontbreekt het nog wel aan kennis en ervaring op dit gebied.

Vanavond heb ik ook nog een goed gesprek gehad met mijn dochter. Ze vindt zichzelf soms (niet altijd) slimmer als andere kinderen en denkt dat ze misschien hoogbegaafd is. Maar ze twijfelt zelf ook omdat ze sommige dingen wel moeilijk vindt. Ze wil graag een IQ-test doen en op m'n vraag of ze niet teleurgesteld zou zijn als het niet zo is, zei ze "Nee natuurlijk niet, maakt toch niks uit. Als ik niet hb ben, ben ik toch wel slim want ik heb goede cijfers". En dat is natuurlijk ook zo :D

Maar eerst ga ik een gesprek aanvragen op school. Als ze haar doortoetsen hebben we een beter beeld waar ze staat en het geeft een indicatie hoe een IQ-test voor haar uit kan pakken.

Wordt vervolgd!

BerichtGeplaatst: 10 mei 2017, 08:56 
Volwassene

Hallo Won,

Ook ik ben erg getriggerd door je vraag. Recentelijk zaten wij in dezelfde positie, zij het dat mijn rustige kind (de 2de) zonder gedragsproblemen een jongen is. Toen hij aangaf dat hij school wel erg gemakkelijk vindt en zich verveelde, hebben we hem toch laten testen. We weten nog niet wat we met de resultaten gaan doen, maar op de huidige school wordt hij nu wel gezien als hb-kind en enkel en alleen de erkenning daarvan doet hem erg goed.

We hebben nu dus 2 geteste hb-ers, en daarom hebben we besloten ook zijn jongste zusje te laten testen. Zij is ook heel lief en schattig maar lijkt qua ontwikkeling op school stil te staan, en vertoont soms wat regressief gedrag (praat als een baby enzo). Duikt ze onder? Geen idee, maar ze wordt wel heel boos als iets niet onmiddellijk lukt en geeft dan op. Wederom, geen idee wat we er mee gaan doen, maar ik denk dat het weten ons zal helpen om een goede beslissing te maken.

Het is en blijft een lastig iets.....

BerichtGeplaatst: 10 mei 2017, 09:33 
Volwassene

Wij hebben onlangs onze oudste laten testen omdat er een vermoeden van HB bestond en hij alleen toegelaten kon worden als hij een score boven de 130 zou hebben. Hij is inderdaad HB.

Onze jongste willen wij volgend jaar ook laten testen. Allereerst omdat ik denk dat hij ook HB is (en anders in ieder geval slim) en ik het fijn vind om niet te hoeven gokken of hij HB is, maar het gewoon te kunnen vaststellen (dat helpt in gesprekken op school). Daarbij komt dat wij vinden dat hij dan naar dezelfde school moet kunnen als zijn broer. Mocht eruit komen dat hij niet HB is, want dat kan natuurlijk altijd (zo lang je geen test doet, heb je geen "aantoonbaar bewijs"), dan vinden wij het in ieder geval fijn dat de discussie hierover niet meer gevoerd hoeft te worden. We weten dan waar we staan en kunnen op basis van de uitslag hem het meest optimaal begeleiden. Hij hoeft zich dan ook niet minder te voelen dan zijn broer, want IQ is niet iets waarvoor je een inspanning hebt hoeven leveren. Je kunt het óf je kunt het niet.

Daarnaast, wij vonden het rapport dat we kregen een heel goed inkijkje in de manier waarop onze oudste denkt op deze leeftijd. Het is gewoon ook fijn voor de jongste als hij later ook zo'n rapport heeft waarin hij kan zien hoe hij was toen hij die leeftijd had.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 13:18 
Volwassene

Anne72 schreef:

Maar is een iq test daar een oplossing voor: kun je daaruit aflezen of een leerling onderpresteren? of is doortoetsen dan beter zoals zoonmoeder1 voorstelt. Of vind je onderpresteerders op een andere manier?

Anne72

Wat wij gemerkt hebben is dat het ontzettend moeilijk was om door school's 'het werk is echt op niveau, ze hebben nog genoeg te leren,' houding heen te breken. En dan wil een hoge IQ score nog wel eens helpen.

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]