Het is nu 20 okt 2020, 10:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Net niet slecht genoeg horen
BerichtGeplaatst: 10 jan 2018, 12:12 
Volwassene

Mijn dochter, (bijna) 10, kampt al haar hele leven met gehoorproblemen, de ene keer lijkt ze redelijk te horen, om er twee jaar later achter te komen dat het weer minder is, enzovoort.
Doordat ze al met ooronstekingen begon met 5 maanden, en een lekker gevalletje HB is, heeft ze zichzelf voordat ze 1,5 was leren liplezen. Groot voordeel, want nu kan ze heel veel volgen. Maar het heeft ook een nadeel zijn we inmiddels achter, want het maskeert hoe slecht je in de praktijk hoort.

Vorige maand hebben we de laatste gehoortest gehad en die was minder goed dan de afgelopen tijd. Ze zit nu zo rond de 30dB gehoorverlies voor lage en midden tonen en met de hoge tonen bij de 40dB. En dat geldt voor ieder oor. Dit houdt in dat we net overal buiten lijken te vallen, want er wordt geen onderscheid gemaakt voor 1 of 2 oren die slecht horen. Wat mij nou net wel uit lijkt te maken.

Maar dat is het probleem van onze portemonnee, wat ik moeilijker vind is dat mijn meisje het momenteel op school niet redt. Ze is geregeld een middag thuis omdat de drukte in de klas haar te veel is geworden. Ook feestjes vindt ze op het moment een verschrikking. Haar verjaardag vieren we zaterdag dus maar in blokjes, 's ochtends een klein groepje mensen en 's middags ook, en dan de volgende dag nog een klein beetje visite. Anders ziet ze het niet zitten.

Het lijkt wel of er een knop omgegaan is in haar hoofd vanaf het moment dat ze hoorde dat haar oren slechter zijn. Ze kan niks meer hebben en is steeds erg moe. Ze geeft aan dat als ze in de herrie heeft gezeten (lees bijvoorbeeld: opa en oma zijn op visite) het geluid afgespeeld blijft in haar hoofd. De KNO-arts zei dat dat niet haar oren waren, dus dat hij daar niks mee kan. En wij weten ook niet hoe we haar daarbij moeten helpen, behalve die situaties voorlopig maar zo veel mogelijk te vermijden.

Voor ons is het heel erg schrikken om ineens te zien hoeveel energie een gewone dag haar kost. We hebben uiteindelijke een verwijzing naar een audiologisch centrum gehad om daar verder te kijken, maar die hebben een wachttijd van 8 weken. Wat inhoudt dat mijn dochter nog minstens 8 weken de helft van de lessen nauwelijk kan volgen (toch wel handig dat HB, niemand ziet het als je niks hoort van de uitleg :? ). Haar grote wens voor school is op dit moment om eens een hele les Engels te kunnen volgen. En die van mij dat ze na schooltijd ook nog energie heeft om te spelen.

We zijn nu zelf aan het kijken wat we op korte termijn alvast voor haar kunnen doen op school, maar dat is lastig. Solo-apparatuur (juf draagt een kastje wat haar verhaal doorzendt naar een koptelefoon die zij op heeft) wordt niet vergoed zolang haar gemiddelde gehoorverlies minder dan 35dB is, en die dingen kosten 500-1000 euro. Dus we zijn druk aan het sparen.
Zelf regelt ze al wat dingen. Ze mag eerder de klas in en langer in de klas blijven hangen bij de wisseling tussen binnen en buiten. Haar laatste lesblok mag ze in de gang maken als het te druk is in de klas en juf kan de ondertiteling onder school tv waarschijnlijk aanzetten.

Toen ze klein was hoorde ze af en toe bijna niks, waardoor we wel wat gebarentaal kennen, maar dat is redelijk weggezakt omdat ze het verbaal goed leek te redden. Momenteel is die concentratie echter op. Dus we proberen er weer woorden, die we nu nodig hebben (poes en koekje voldoen niet echt meer), bij te leren.

Mijn vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met het slechter horen op school, ook in de bovenbouw. En met het gebruik van solo-apparatuur (ik heb een topic gevonden, maar die was van 2013 en ging over kleuters). Als iemand nog tips heeft, heel graag.

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Net niet slecht genoeg horen
BerichtGeplaatst: 10 jan 2018, 13:52 
Volwassene

Herkenbaar verhaal: ik heb zelf ook gehoorverlies. Op de kleuterschool kreeg de juf vermoedens omdat ik nooit rechtstreeks iets ging doen, maar altijd keek wat de andere kinderen gingen doen. Na een gehoortest bleek ik amper iets te horen. Later wou ik als student een keer meedoen aan een (betaald) onderzoek naar gehoorbescherming, maar ik kwam niet eens door de screening heen, omdat ik bepaalde tonen totaal niet hoorde.

Zelf heb ik er nooit zo mee gezeten (dat is een voordeel). Ik kan ook prima horen, alleen in grote groepen en in ruimtes met veel achtergrondlawaai kom ik in de problemen. Dan val ik weleens volledig door de mand, omdat ik heel verkeerde antwoorden op vragen geef :oops: . Als ik mensen aan kan kijken, gaat het stukken beter (ik moet dus echt mijn bril opzetten, om iemand te kunnen verstaan).

Maar eigenlijk kan ik geen zinnige tips geven, omdat jullie dochter er dus wel last van heeft. Ik hoop dat ze bij het audiologisch centrum tips hebben.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2018, 18:26 
Volwassene

Citaat:
Wat inhoudt dat mijn dochter nog minstens 8 weken de helft van de lessen nauwelijks kan volgen
Is de leerkracht zich al voldoende bewust van het feit dat ze een licht-slechthorend kind in de groep heeft? Zit je dochter bijvoorbeeld al op een goede plaats (dicht bij de juf en met ogen gericht op juf?)? En herhaalt de juf de antwoorden van de andere kinderen? Heeft ze een maatje dat op de hoogte is en zo nodig dingen kan (en mag)herhalen?
Onze jongste heeft ook een tijd gehoorproblemen gehad. We werden na de gehoortest op het consultatiebureau verwezen naar de huisarts. Die wilde al een verwijzing naar de logopediste schrijven om de taalontwikkeling te stimuleren. Tot mijn zoon begon te praten....; slimme kinderen kunnen veel compenseren inderdaad.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2018, 18:35 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:
Wat inhoudt dat mijn dochter nog minstens 8 weken de helft van de lessen nauwelijks kan volgen
Is de leerkracht zich al voldoende bewust van het feit dat ze een licht-slechthorend kind in de groep heeft? Zit je dochter bijvoorbeeld al op een goede plaats (dicht bij de juf en met ogen gericht op juf?)? En herhaalt de juf de antwoorden van de andere kinderen? Heeft ze een maatje dat op de hoogte is en zo nodig dingen kan (en mag)herhalen?
Onze jongste heeft ook een tijd gehoorproblemen gehad. We werden na de gehoortest op het consultatiebureau verwezen naar de huisarts. Die wilde al een verwijzing naar de logopediste schrijven om de taalontwikkeling te stimuleren. Tot mijn zoon begon te praten....; slimme kinderen kunnen veel compenseren inderdaad.

Aanvulling op zitplek: met de rug naar het raam, zodat ze geen last heeft van tegenlicht.
Eigenlijk is een u-opstelling het meest geschikt, omdat ook wat anderen zeggen nu gemist kan worden. Je kunt de juf vragen om in ieder geval de gezamenlijke gesprekken, kringgesprekken, leergesprekken, waar de bijdrage van alle kinderen belangrijk is, echt in de kring te doen.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2018, 21:38 
Volwassene

Mijn jongste heeft ook gehoorverlies. Ze heeft daarnaast een taalontwikkelings stoornis. Vandaar dat in haar geval toch een gehoorapparaatje (baha) en soloapperatuur vergoed is door de verzekering terwijl het gehoorverlies net minder dan de grens was. Vaak is er bij een audiologisch centrum als er echt aantoonbaar is dat het een toegevoegde waarde heeft wel iets mogelijk qua vergoeding.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 11:19 
Volwassene

Haar juffen zijn erg bereidwillig. Ze zit al vanaf groep 3 vlakbij haar leerkracht en toevallig is dat dit jaar met haar rug naar de ramen. Zolang juf op haar plaats blijft, kan ze zo redelijk wat horen en aflezen, maar dat is redelijk vermoeiend.

Kringgesprekken vindt ze een drama, ze is er dan gewoon liever niet, want ze kan niet volgen wie praat en wat die dan zegt. Ze zit in een heel rumoerige (en daardoor gelukkig wel kleinere) klas, maar is voor haar niet ideaal daardoor. De klas is vanaf het begin erg moeilijk stil te krijgen en mijn dochter is dan ook gek op strenge leerkrachten, want dan is het tenminste bijna stil.

Citaat:
En herhaalt de juf de antwoorden van de andere kinderen? Heeft ze een maatje dat op de hoogte is en zo nodig dingen kan (en mag)herhalen?

Daar ga ik achteraan, dat kan nog wel eens veel schelen om de aansluiting met de les te houden.

Inmiddels zijn we er gister toevallig achter gekomen dat de juf die ze twee dagen per week heeft op een school voor dove en slechthorende kinderen heeft gewerkt. Ze weet dat dochter wat gebarentaal kan en zij heeft ze zelf ook geleerd, dus ze kunnen zo ook dingen met elkaar afspreken. Juf weet dus een beetje waar de problemen zitten (gaf zelfs aan dat het maar goed was dat ze zo slim is, want anders had ze het nooit zo goed gered op school. Om vervolgens te concluderen dat het eigenlijk jammer is, want nu kunnen we niet goed zien wat er in zit :D . Dat soort leerkrachten bestaan dus wel, ben ik net achter). In combinatie met de behulpzaamheid van juf 2 hebben we nu de volgende maatregelen weten te nemen:

- eerder naar binnen en later naar buiten
- tv met ondertiteling
- rust mogen zoeken als het te druk is
En voor haar de belangrijkste:
- tijdens de knutselactiviteiten mag ze met een vriendin buiten de klas werken.

Gister had ik voor het eerst in een paar maanden tijd een vrolijke en enthousiaste dochter uit school die nog energie had om te spelen, zonder dat ze om 5 uur instortte. Ze had de hele middag op school in de gang geknutseld samen met een vriendin en kon ook eens lekker kletsen tijdens het knutselen.

Vanmiddag de volgende hindernis, de gymles. Een zaal waar mijn goed horende zoon al gek wordt van de echo's, en waar zij altijd al een hekel aan gehad heeft. Maar we hebben oordopjes meegegeven (met een geluidsfilter erin) en haar gezegd dat de leerkracht (niet haar eigen juf) pech heeft als zij hem niet hoort. Is niet haar probleem (heel bot, ik weet het). We geven hem wel even een briefje waar dat op staat (in iets andere bewoording, dat wel), zodat hij het ook weet.

Fijn om te horen dat er via het audiologisch centrum soms wel mogelijkheden zijn om toch vergoeding te krijgen als het noodzakelijk mocht zijn. Kan ik dat even naast me neerleggen en zien als we er zijn wat het gaat worden.

Laatst bijgewerkt door Pompom op 13 jan 2018, 01:07, in totaal 1 keer bewerkt
Reason: Kindnaam verwijderd

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 13 jan 2018, 00:15 
Volwassene

(Geen aanvullende tips maar er staat nog een naam in je laatste post)

BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 21:18 
Volwassene

Onverwacht toch snel bij het AC geweest. Er viel iemand uit, of we de volgende dag konden komen. Ja, natuurlijk.
Tests gehad en haar verlies is aan twee kanten minder dan 35dB, maar slecht genoeg om te gaan kijken naar een gehoorapparaat en begeleiding voor school.

Thuis vanavond via een app even uitgeprobeerd hoe horen ook kan klinken (iPhone 'gehoorapparaat') en we hadden binnen een minuut een stralend kind. Ze verbaast zich over wat je allemaal kan horen.
Dus nu op naar een duidelijkere wereld. Ideaal zal het niet zijn, maar heel veel beter wel.

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 22:05 
Volwassene

Wat fijn nieuws! Hopelijk kan ze snel de juiste ondersteuning krijgen.

BerichtGeplaatst: 27 nov 2018, 10:31 
Volwassene

Even een (hele late) update hoe dit verder gegaan is. Onze dochter heeft sinds dit voorjaar een gehoorapparaat en we hebben een heel ander kind. Ze geniet en bloeit (weer) op. Nooit geweten dat in haar een stuiterballetje schuilt.

Wel kwamen we er achter waarom ze zo slecht scoorde ten opzichte van haar kunnen. Ze heeft nooit enige instructie gevolgd en heeft de hele basisschool, tot eind groep 7, als autodidact gevolgd.

Nu heeft ze een heel groot gat met spelling en school denkt aan dyslexie. Wij zijn er inmiddels echter achter dat ze geen enkele spellingsregel kent (heeft ze nooit geleerd), dus gaan daar nu hard me aan het werk. En dan kunnen we daarna wel kijken naar dyslexie.

Mahatma Gandhi

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]