Het is nu 20 okt 2020, 10:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 2 [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Aangeleerde hulpeloosheid vs in het diepe gooien
BerichtGeplaatst: 26 feb 2019, 10:39 
Volwassene

Rozemarijntje schreef:
Als ze een beetje haar best doet, kent ze het in een kwartiertje allebei. Nog een keertje herhalen voor de zekerheid en ze heeft een 9 of 10.
(...)
Ze heeft al meerdere keren onvoldoendes gehaald voor toetsen omdat ze het helemaal niet geleerd had (op je bek gaan noem je dat toch?), maar daarop kwam vanuit de leerkrachten geen enkele reactie.

Zit hier niet de kern van het probleem? Ze heeft een taak opgekregen waar ze nauwelijks moeite voor hoeft te doen. En als ze de taak negeert zijn daar niet eens consequenties aan verbonden. Ik snap best dat ze er niet dagelijks tijd in wil steken. En eerlijk gezegd denk ik dat je haar er op dit moment helemaal niet mee kunt helpen, want wat leert ze ervan om (even gechargeerd) dagenlang verplicht te moeten leren wat ze in een kwartiertje kent?

Straks op het VO moet ze (hopelijk) wel moeite doen om de opgegeven stof te leren en zijn de consequenties duidelijker aanwezig. Dan kan ze jouw hulp waarschijnlijk goed gebruiken. Maar ik zie niet hoe je haar daar nu al op kunt voorbereiden.

BerichtGeplaatst: 26 feb 2019, 11:05 
Volwassene

Weten de leerkrrachten hoe weinig ze hoeft te doen? Of menen ze dat ze net als andere kinderen moet werken, en geerkt heeft voor deze onvoldoendes?
Veel leerkrachten menen nog dat het halen van de onvoldoende het kwartje moet laten vallen, helaas. Het zou beter zijn dat kinderen met een onvoldoende net zo lang zouden moeten herkansen tot ze wel een voldoende halen.
En weet je de achterlilggende reden dat ze niet leert? Wij hebben bij Oudste hetzelfde probleem gehad, dat was dan nog even snel 's ochtends leren omdat het moest van mij en dan haalde ze alsnog wel een 7 of een 8. Ik ben dus zo'n moeder die echt niet wil dat ze met onvoldoendes gaan betalen want de prijs daarvoor vind ik tegenwoordig echt te hoog. Gelukkig herkende mijn man dat wat bij Oudste achter niet willen leren zat een vorm van faalangst was. Als ik niet leer, en het gaat niet, is dat niet omdat ik dom ben. Maar als ik wel leer, dan lukt het misschien wel niet en dan ben ik dus dom.... Ze heeft daarvoor toen hulp gehad, en dat heeft haar zelfvertrouwen flink goed gedaan. Ze is nog steeds niet dol op leren voor proefwerken, maar ze gaat het steeds beter aan.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2019, 11:09 
Volwassene

Citaat:
Veel leerkrachten menen nog dat het halen van de onvoldoende het kwartje moet laten vallen, helaas. Het zou beter zijn dat kinderen met een onvoldoende net zo lang zouden moeten herkansen tot ze wel een voldoende halen.
Ja, dit dus!!

(Sorry, maar dit vind ik zo essentieel mis in het hele schoolsysteem...)

Meer op dit draadje toegespitst: kun je zoiets niet met de leerkracht afspreken? Dat ze moet herkansen tot ze een voldoende (of een 8 ofzo?) haalt?

BerichtGeplaatst: 26 feb 2019, 11:46 
Volwassene

MoederJan schreef:
eer op dit draadje toegespitst: kun je zoiets niet met de leerkracht afspreken? Dat ze moet herkansen tot ze een voldoende (of een 8 ofzo?) haalt?
Dit heeft een leerkracht in groep 8 ooit met dochter gedaan. Dochter had de toets slordig gemaakt met veel onnodige fouten. De leerkracht heeft toen tegen dochter gezegd dat ze dit toch echt beter kon en toen moest dochter apart in een lokaal gaan zitten en de toets overdoen. Toen ze klaar was, had ze nagenoeg alle fouten eruit gehaald.

Toen ik zelf in deze situatie zat kon ik me moeilijk voorstellen dat mijn zachte aanpak en steeds de kolen uit het vuur halend voor dochter, zo debet was aan het onderpresteren van haar. Ik kan me goed herinneren dat Paula in die tijd vaak met ervaringsverhalen vertelde hoe je je kind aanleerde hulpeloos te zijn, maar omdat ik naast een onderpresterend kind ook een heel ondernemend kind zag, legde ik de link aanvankelijk niet dat ze in schoolse situaties aangeleerd hulpeloos gedrag vertoonde.
cacao schreef:
Straks op het VO moet ze (hopelijk) wel moeite doen om de opgegeven stof te leren en zijn de consequenties duidelijker aanwezig. Dan kan ze jouw hulp waarschijnlijk goed gebruiken. Maar ik zie niet hoe je haar daar nu al op kunt voorbereiden.
Juist wél nu al daaraan werken. Door al op BO te werken aan loslaten (zoals Paula al aangeeft, kan het daar nog "veilig") zal je kind geharder zijn op VO en daar zelfstandiger zijn. Ik sprak laatst een vriendin met onderpresterende HB dochter op VO die precies dezelfde trekjes als dochter (vroeger) vertoont, maar dan nog een graadje erger. Ik vertelde haar dat ik dochter vroeger weliswaar wel los wilde laten, maar als dan een toets aankwam dan ging ik toch sturen in de zin van dat ik vragen begon te stellen, aansporen om te beginnen (en niet 1x :oops: ), soms boeken en pennenmap klaarleggen of me in de stof verdiepen zodat ik wist wat ze moest leren.... Ik leerde harder dan dochter :lol: Mijn vriendin herkende zichzelf direct hierin en probeert zich nu "harder" op te stellen, maar ik weet als geen ander dat dit best een taai proces kan zijn. Als je deze dingen op BO alvast aan je kind overlaat (maar dan moet school wel meewerken aan consequenties) dan kan er veel leed bespaard worden op VO. Als je je voor ogen houdt dat consequenties van gedrag je kind juist helpen en vormen, dan wordt het gemakkelijker, maar het zit gewoon in de natuur van ouders dat je je kind leed wil besparen.

Overigens wel een kanttekening: school moet ook overtuigd zijn van de potentie van je kind, want om een optimaal presterend kind te hebben, dient zowel thuisfront alsook school mee te werken.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2019, 08:49 
Volwassene

Daar ben ik het wel mee eens: als je de leerkracht meekrijgt, zodat die bereid is eisen te stellen, dán kun je hier ook op de basisschool al aan werken.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2019, 17:41 
Volwassene

Even afgezien van het daardoor toch moeten leren voor onze slimme kinderne, vind ik dat dit eigenlijk zo zou moeten zijn bij alle toetsen. Je leert niet voor het cijfer, maar om de stof te kennen. Ik ben dus erg van het herkansen. Zou ook op de middelbare school moeten gebeuren. Herkansen tot het voldoende is. Dan krijg je ook geen hiaten.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2019, 18:35 
Volwassene

Sluit ik me ook geheel bij aan. Gaat op de universiteit niet anders.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2019, 20:04 
Volwassene

Von schreef:
Even afgezien van het daardoor toch moeten leren voor onze slimme kinderne, vind ik dat dit eigenlijk zo zou moeten zijn bij alle toetsen. Je leert niet voor het cijfer, maar om de stof te kennen. Ik ben dus erg van het herkansen. Zou ook op de middelbare school moeten gebeuren. Herkansen tot het voldoende is. Dan krijg je ook geen hiaten.

Hier ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Door (veel) te herkansen leer je vooral een toets over Het specifieke onderwerp te maken. Dat heeft weinig te maken met het kennen van de stof.

Op de universiteit ook zo vaak meegemaakt bij struikelvakken. Studenten die een vak voor de 6e of 7e keer deden. Dat ging helemaal nergens mee over.

Laatst bijgewerkt door Karan op 27 feb 2019, 22:01, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 27 feb 2019, 20:55 
Volwassene

Boom schreef:

Op de universiteit kun je toch niet maar blijven herkansen?

BerichtGeplaatst: 27 feb 2019, 22:13 
Volwassene

Hm, tja, misschien niet eindeloos.
Maar wat mij betreft is een toets bedoeld om te toetsen wat al beheerst wordt en wat niet. En met die informatie moet je iets, en meer dan alleen een cijfer op een lijstje zetten.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2019, 22:18 
Volwassene

Wilg schreef:
Weten de leerkrrachten hoe weinig ze hoeft te doen? Of menen ze dat ze net als andere kinderen moet werken, en geerkt heeft voor deze onvoldoendes?
En weet je de achterlilggende reden dat ze niet leert? Wij hebben bij Oudste hetzelfde probleem gehad, dat was dan nog even snel 's ochtends leren omdat het moest van mij en dan haalde ze alsnog wel een 7 of een 8. Ik ben dus zo'n moeder die echt niet wil dat ze met onvoldoendes gaan betalen want de prijs daarvoor vind ik tegenwoordig echt te hoog. Gelukkig herkende mijn man dat wat bij Oudste achter niet willen leren zat een vorm van faalangst was. Als ik niet leer, en het gaat niet, is dat niet omdat ik dom ben. Maar als ik wel leer, dan lukt het misschien wel niet en dan ben ik dus dom.... Ze heeft daarvoor toen hulp gehad, en dat heeft haar zelfvertrouwen flink goed gedaan. Ze is nog steeds niet dol op leren voor proefwerken, maar ze gaat het steeds beter aan.

De leerkrachten weten dat ze hoogbegaafd is. Als ze wel leert, haalt ze zonder moeite tienen. Ik heb ook wel eens bij de juf aangegeven dat ze niets had geleerd, maar dan zei die: 'O, anders mag ze het ook wel volgende week doen hoor!' :? Dat was nou net niet de bedoeling.

Ik durf niet zo goed aan de leerkracht te vragen om strenger te zijn, omdat ze me toch al zien als een pushende tigermom (denk ik). Ze vinden het al gauw zielig voor dochter als iets moeilijk is of als ze ergens moeite voor moet doen, is mijn idee.

Zoon3 (2019)

BerichtGeplaatst: 27 feb 2019, 22:19 
Volwassene

hanneke schreef:
Boom schreef:

Jawel, als je het eerste jaar maar doorkomt en collegegeld blijft betalen.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2019, 22:26 
Volwassene

yolalala schreef:
Hi Rozemarijntje,
Ik zit met mijn dochter (9, groep 7) ook een beetje in dubio ... hebben we misschien hetzelfde stuk gelezen over aangeleerde hulpeloosheid (edu-en-ik) :lol: ?
(...)

Nou ja, ik denk dat 'een vast moment' wel een goeie is, dan wordt het routine en kost het minder moeite.
verder kun je het topo leren misschien ook leuk en gezellig maken, door er samen een spelletje van te maken (met een wereldbol oid, elkaar opdrachtjes geven of om de beurt de vragen stellen). Als de activiteit leuk is, dan is het 'waarom' van minder belang.
Als ik naar mezelf kijk: er is van alles waar ik in mijn eentje niet of nauwelijks aan begin, maar als ik het samen met iemand doe is het leuk. Is dat aangeleerde hulpeloosheid? misschien... voor mij voelt het meer als een steuntje in de rug richting mindset verandering waardoor ik ontdek dat het resultaat vn de activiteit best de moeite waard is van de inspanning.... (niet dat het al overal ideaal werkt hoor.... maar we houden de moed erin :lol: )

Inderdaad van edu-en-ik, grappig ;). Ik merk inderdaad dat het veel gemakkelijker gaat als we het samen leuk/gezellig maken. De laatste paar keer hebben we gedaan dat zij eerst mij ging overhoren (dat ging bij Engels wel goed, maar de topo van het Midden-Oosten zit toch iets minder lekker in mijn hoofd). Ongemerkt leerde ze zo zelf al een heleboel. Bij topo heb ik ook briefjes gemaakt met alle plaatsen, en haar die op de goede plek op de kaart laten leggen. Daarna steeds een of twee briefjes weggehaald. Terwijl ik zo met haar bezig was, bedacht ik dat ik haar die briefjes natuurlijk gewoon zelf had moeten laten maken :roll: . Nou ja, ik leer ook elke dag :lol:. Ik wil er wel graag naartoe werken dat ze snel zelfstandiger wordt. Nu kan ik haar nog wel helpen, maar over twee maanden verwachten we weer een kleintje; dan wordt het vast een stuk lastiger. Nou ja, zien we dan wel weer. Dan moet het maar tijdens het voeden of zo.

Zoon3 (2019)

BerichtGeplaatst: 27 feb 2019, 22:37 
Volwassene

cacao schreef:
Rozemarijntje schreef:
Als ze een beetje haar best doet, kent ze het in een kwartiertje allebei. Nog een keertje herhalen voor de zekerheid en ze heeft een 9 of 10.
(...)
Ze heeft al meerdere keren onvoldoendes gehaald voor toetsen omdat ze het helemaal niet geleerd had (op je bek gaan noem je dat toch?), maar daarop kwam vanuit de leerkrachten geen enkele reactie.

Zit hier niet de kern van het probleem? Ze heeft een taak opgekregen waar ze nauwelijks moeite voor hoeft te doen. En als ze de taak negeert zijn daar niet eens consequenties aan verbonden. Ik snap best dat ze er niet dagelijks tijd in wil steken. En eerlijk gezegd denk ik dat je haar er op dit moment helemaal niet mee kunt helpen, want wat leert ze ervan om (even gechargeerd) dagenlang verplicht te moeten leren wat ze in een kwartiertje kent?

Ze hoeft van mij helemaal niet dagelijks te leren; als ze het in een kwartiertje goed genoeg kent, vind ik dat ook prima. Maar het probleem is dat ze helemaal niks doet als ik haar niet soort van dwing. Ik zou het fijn vinden als ze nu vast wat leerstrategieen leert, zodat ze straks op het VO niet totaal in paniek ontdekt dat ze geen idee heeft hoe ze moet plannen en leren.

Zoon3 (2019)

BerichtGeplaatst: 01 maart 2019, 01:04 
Volwassene

hanneke schreef:
Boom schreef:
Je kunt een heel eind komen binnen je bachelor ... in principe mag je elk tentamen herkansen, en als het dan nog niet lukt mag je het jaar erop weer een poging wagen. Zoon is 3e jaars nu en hij heeft een hardnekkig 1e jaars vak waarvoor hij nu al 4x tentamen heeft gedaan ... .

Om aan je master te kunnen beginnen, moet je alle bachelorvakken hebben afgerond. Maar als je eenmaal je BSA (bindend studieadvies) binnen hebt, kun je dus best vaak herkansen.

Pagina 2 van 2 [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]