Het is nu 28 okt 2020, 13:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Werkgeheugen
BerichtGeplaatst: 19 feb 2019, 17:43 
Volwassene

Heeft iemand hier ervaring met een hb kind met een zwak werkgeheugen?

Mijn dochter is 8 en zit in groep 5. Ze is bovengemiddeld intelligent, maar haar citoresultaten zijn niet goed en dalen met de jaren (nu IV). Er zijn vermoedens dat ze ad(h)d zou hebben en dat ze dyslectisch zou zijn. Vooral over het dyslectisch zijn twijfel ik zelf nogal. Lezend over dyslexie stuitte ik op een boek over de invloed van een zwak werkgeheugen op leerprestaties. Ik vond het zo herkenbaar. Vooral omdat mijn dochter heel wisselend presteert, met pieken en dalen en weinig ertussenin. Teruglezend in haar testrapporten, blijkt ze inderdaad heel slecht te scoren op werkgeheugen. Ik ben heel benieuwd of er anderen zijn die dit herkennen en wat eraan gedaan is.

Berichttitel: Re: Werkgeheugen
BerichtGeplaatst: 22 feb 2019, 14:47 
Volwassene

Hallo Vlinder,

Heb je inmiddels reacties gekregen op je vraag?
Ik weet hoe frustrerend het kan zijn. Wij zitten met hetzelfde probleem en vragen.
Meisje van dezelfde leeftijd, versneld naar groep 6.
Ook vermoedens van dyslexie, hb tiq, m.n. vloeiende intelligentie zeer hoog, maar in verhouding zwak werkgeheugen.
Wij vragen ons ook af of dit mede haar dalende schoolprestaties kan verklaren, inmiddels ook op methode toetsen. Misschien vanwege het snelle denken wel extra problematisch.
Tester geeft aan dat ze op heel andere manier leert. Verder nog geen verslag gekregen. Ik ga haar er ook naar vragen. Hopelijk kunnen we elkaar helpen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 22 feb 2019, 15:12 
Volwassene

Hallo Athene, ik heb verder nog geen reacties gehad. Na de vakantie heb ik op school een gesprek met de juf en IB. Ik ben benieuwd wat de tester bij jullie ervan zegt.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2019, 12:15 
Volwassene

Mijn jongste zoon heeft hetzelfde.
Zeer hoog IQ, laag werkgeheugen en extreem lage executieve functies.
Iq zat aan de bovenkant van de schaal, executieve functies aan de onderkant. Groter gat kan bijna niet.
Ook vermoeden van ADHD en dyslexie, maar dat kan ook door werkgeheugen en executieve functies komen.

Wij hebben ervoor gekozen eerst de zwakke executieve functies en het lage werkgeheugen aan te pakken, kijken of dat verbetering oplevert. Eventueel daarna nog verder te kijken naar adhd en dyslexie.
Ik heb het idee dat dat helpt. Zijn cito's waren in ieder geval een stuk beter. Thuis is hij ook een stuk minder snel afgeleidt.
Voor meer info, stuur me maar een pb.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2019, 20:42 
Volwassene

Vermoedelijk heeft oudste een laag werkgeheugen. Ik lees even mee.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2019, 19:32 
Volwassene

Hier is al eens eerder een draadje over geweest.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2019, 20:38 
Volwassene

Hoi,

Onze dochter had op de IQ test alles tussen 121 en 130 en werkgeheugen 98.
Ze is versneld van groep 1 naar groep 3, zit nu inmiddels in groep 4 en is 6 jaar.

De tester heeft verteld dat het in verhouding lagere werkgeheugen de overige scores drukt. Vooral opdrachten waarbij ze haar werkgeheugen nodig had duurden langer op de IQ test. Soms was ze de voorgelezen informatie van de tester al snel weer kwijt.
Maar werkgeheugen wordt beter naarmate ze ouder worden (dacht ik eens ergens gelezen te hebben) het kan ook getraind worden. Beelddenkers hebben ook een relatief lager werkgeheugen (weet niet of dit bewezen is, weleens over gelezen).

Onze dochter scoorde nu voor het eerst niet allemaal A op Cito maar ook B en zelfs een C.
Hopelijk is het geen dalende lijn... misschien een HB expert eens vragen naar de impact van een lager werkgeheugen?

BerichtGeplaatst: 04 maart 2019, 21:59 
Volwassene

Een zwak werkgeheugen heeft een drukkend effect heeft op leerprestaties.
Ik vond de boeken van Tracy Alloway hierover heel verhelderend.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2019, 15:34 
Volwassene

Hierbij mijn verlate reactie op hetgeen hbtester ervan zegt:
Tester heeft in het verslag geen woorden vuil gemaakt aan haar relatief lagere werkgeheugen.
Gaf wel aan dat ze last heeft van haar ‘lagere’ scores (vws) bij zeer hoog fluïd redeneren.
Het lijkt mij idd lastig om met dan met grote sprongen, abstract en divergent te denken.
Ze laat hier overigens niets van zien op school, of het moeten haar frustrerende prestaties zijn.
Het bottum up onderwijs is een veel groter probleem dan het werkgeheugen.
Als ze door heeft wat juf wil(!), doet ze het meteen na tot het volgende stukje zich weer aandient. Dat werkgeheugen is ook nooit getriggerd geweest.
HB deskundige (mijn dank aan diegenen die reageerden op mijn oproep) heeft nu IB er gesproken, nu hopen op een aardverschuiving... (mmm, misschien moet ik dat in deze streek niet te hard roepen) :mrgreen:

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]