Het is nu 20 okt 2020, 10:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Testtraject
BerichtGeplaatst: 17 maart 2019, 22:04 
Volwassene

In het kort: we hebben kortgeleden in samenspraak met school besloten om een testtraject in te gaan; zoon, net 9, groep 6, nu een jaar een ambulant begeleidingstraject op school vanwege verveling, niet leren leren. Thuis vooral 'paniek' als hij nieuwe dingen moet doen die niet in zijn comfortzone liggen (denk aan: een appel snijden, een moeilijk spel, starten met zijn werkstuk, maar ook een judowedstrijd waar hij het gevoel van heeft dat hij de ander niet aan kan). Hij groeit, absoluut, herkent steeds beter de paniekmomenten, maar we zijn er nog lang niet. We weten dat hij slim is, maar niet of hij HB is. We weten niet of deze school uiteindelijk voldoende is voor hem of dat we hem naar een HB-school moeten doen. Om een 'startpunt' te hebben gaan we nu het traject in en we boffen, want school heeft toegezegd dat ze hier een potje voor hebben.

Ik vind het best een ding. We hebben lang getwijfeld of we wel of niet moesten testen. Ik weet hoe snel je aan een 'etiketje' komt, en hoe belangrijk dat 'getalletje' is voor sommige scholen. Wat als er geen HB uitkomt? Hij verandert voor ons niet, maar hoe gaan we hem dan helpen met de dingen die hij moeilijk vindt? Zien we dingen die er niet zijn? Maar tegelijkertijd zien we hem langzaam vastlopen, mist hij na het splitsen van zijn klas (was toevallig zo vanwege een grote klas) aansluiting en zien we hem soms zo gefrustreerd, verdrietig en met een vol hoofd. Dus nu is wel het moment, al vraag ik me nog steeds af of we het goed zien en dan blijft de vervolgvraag ook: hoe kunnen we hem het beste helpen.

een paar vragen:
- hoe was het voor jullie dit traject, waarom zijn jullie wel of niet gaan testen en wat heeft het jullie gebracht?
- als er nog tips en tricks zijn waar we in dit traject om moeten denken: heel graag. We zijn al op zoek naar een praktijk met HB-ervaring.
- als er tips zijn voor goede testbureaus in de omgeving van Arnhem, dan hoor ik het graag!

Loekie

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Testtraject
BerichtGeplaatst: 17 maart 2019, 22:51 
Volwassene

Waarom zijn wij gaan testen?
Onze kinderen (zoon en dochter) waren al versneld, op basis van een didactische voorsprong (door ons gesignaleerd, en door ons aan het rollen gebracht, versnelling door ons gevraagd - school had geen ervaring met 'snelle' leerlingen). Na de versnelling bleek het nog steeds niet goed te gaan. Er werd wel wat gecompact en verrijkt en school vond dat de kinderen op hun plek zaten, maar wij vermoedden dat ze nog steeds behoorlijk aan het onderpresteren waren. Daarnaast raakten beide kinderen sociaal geïsoleerd, ze hadden geen aansluiting in de klas. Dit leverde op school braaf aangepaste kinderen op terwijl we thuis kinderen hadden die explosief gedrag lieten zien en die we elke dag naar school moesten slepen terwijl ze niet wilden.

Wij hebben gekozen voor een combinatie van:
- IQ-test
- persoonlijkheidsonderzoek
- didactisch onderzoek

Wat bracht het ons?
- Een duidelijk beeld van wie ons kind was, wat hij/zij kon en wat hij/zij nodig had om tot leren en ontwikkeling te komen.
- Bij het lezen van alle informatie liet school weten dat ze niet in staat waren om vooral jongste te bieden wat hij nodig had. We zijn toen van school gewisseld. Voordeel van de testrapporten was dat we wisten waar we naar moesten zoeken.

Tips
- Ga als het even kan niet alleen voor een IQ-test. Die meet wel het potentieel van je kind maar zegt nog niet veel over de schoolse vaardigheden en eventuele didactische voorsprong. Een breed onderzoek geeft meer bruikbare informatie.
- Vraag praktische tips en concrete aanbevelingen voor school aan de tester. Een kreet als "compacten en verrijken" of "voldoende uitdaging nodig" vinden scholen vaak heel vaag en lastig. Hoe concreter, hoe beter.
- Formuleer jullie onderzoeksvraag zo dat je ook echt antwoord krijgt op de vragen die jullie hebben. Dus niet "Is X hb?" maar "Kan er sprake zijn van onderpresteren?" of "Staan de resultaten op school in verhouding tot wat we van X kunnen verwachten op grond van zijn intelligentie?" Zoiets.

BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 12:28 
Volwassene

Hier is alleen oudste getest.
Reden was dat zijn schoolresultaten niet overeen kwamen met de verwachtingen, en het feit dat hij steeds slechter in zijn vel zat, en dreigde uit te vallen op school.
Zijn welbevinden was hier de insteek. Ik heb hierin aangestuurd naar mogelijke relatie met een hoog IQ, en psych heeft dit ook zo opgepakt. Dit heb ik gedaan om het traject ( gedeeltelijk) te kunnen declareren bij de verzekering.
Hier is een IQ test gedaan en een psychologische test. School heeft vervolgens didactisch onderzoek gedaan.

Verder sluit ik me aan bij de tips van Paula. Tips die wij hier ook gekregen hebben voor we gingen testen, en die ons en de school goed verder hebben geholpen.

BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 17:43 
Volwassene

Dank voor de tips zover. Midden groep 5 (november 2017) is hij op school al doorgetoetst voor de plusklas, eis was 1 scoren op toets midden 6. Dat haalde hij voor spelling, maar rekenen en begr lezen was een 2. Op eind 5 scoorde hij wel overal 1. Nog hoog als je bedenkt dat hij geen instructie heeft gehad op die onderdelen (breuken etc). Hij mocht gelukkig in de plusklas blijven, beetje absurde eis vond ik het. Maar goed, een deel van de toetsen is al gedaan, al hadden ze mss beter door kunnen toetsen tot hij een 3 scoorde. Of bedoelen jullie n oig iets anders met didactisch onderzoek? Groetjes, loekie

BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 18:16 
Volwassene

Hier is jongste alleen getest. Dit in verband met depressieve klachten. We hebben de aanvraag via de gemeente laten doen, deze is vergoed. Het was met name onderzoek naar de depressie gedrag en iq test.

Op school werd hij daarna doorgetoetst en kreeg een eigen leerlijn, die we ieder volgend jaar weer hebben moeten uitleggen aan de nieuwe leerkracht maar dat terzijde.

BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 19:14 
Volwassene

@Loekie78: Met didactisch onderzoek bedoelen wij hier 'doortoetsen tot de leerling uitvalt'. Dus tot een lage 3/4. Dat is namelijk het punt waarop een kind echt wat te leren heeft. Wanneer je stopt bij een 2, weet je alleen wanneer hij iets niet meer foutloos maakt. Dat is niet hetzelfde als het punt waarop weer wat te leren valt. Sommige kinderen kunnen wel tot 3 jaar hoger steeds een 2 blijven scoren. Dat betekent dat ze de stof van 3 jaar verderop grotendeels beheersen. Dan zijn aanpassingen (compacten, verrijken) nodig. Die aanpassingen moeten aansluiten bij het niveau van de leerling. Een leerling in groep 5 die op M7 nog een 2 scoort, moet je geen verrijking voor groep 5 aanbieden.

Bij het doortoetsen geef je bij nieuwe onderdelen (dus die in de eigen groep nog niet aan de orde zijn geweest) kort instructie. Op die manier kun je ook beoordelen hoeveel uitleg een leerling nodig heeft en hoe snel hij nieuwe informatie kan toepassen.

Wat mij betreft is stoppen met doortoetsen zodra een leerling geen I meer scoort een stuk minder zinvol dan doortoetsen tot hij uitvalt.

BerichtGeplaatst: 24 maart 2019, 21:34 
Volwassene

Hoi,

Dankjewel, ik had al eerder willen reageren, maar het kwam er even niet van. Inmiddels is er een afspraak gemaakt en wordt hij vrijdag al getest. Ik heb gelezen wat jullie geschreven hebben, het wordt niet een heel uitgebreid onderzoek, alleen IQ en executieve functies (voor een deel) worden meegenomen. Hij loopt wel vast, maar het is niet zo dat we een persoonlijkheidsonderzoek noodzakelijk vinden op dit moment omdat we onderliggend nog een (andere) stoornis vermoeden. Daarnaast is school duidelijk van mening dat doortoetsen alleen zin heeft als een versnelling eventueel aan de orde zal zijn. Ik deel de mening van school niet helemaal, mede onderbouwd door jullie en wat ik elders op het forum gelezen heb. Maar zoals overal moeten we wel onze 'battles' kiezen en het kan best zijn dat we nog 2 jaar door moeten met deze school, zeker als er geen HB uitkomt. Zoon is al versneld (kleuterversnelling) en een 2e versnelling vind ik op dit moment geen optie omdat ik denk dat dit sociaal gezien niet het beste is voor hem. Hij zit nu in een 6/7 combi en heeft nagenoeg geen aansluiting bij de groep 7 kinderen (zijn te bazig, althans sommigen dan, vindt hij). Ik heb overigens wel al bij de IB'er aangestipt dat ik de mening niet helemaal deel over het doortoetsen, dus dat weet ze wel, maar goed...Ik denk dat we eerder met de vraag zitten is hij inderdaad HB en moeten we dan een schoolwissel overwegen (we hebben in de beide buurplaatsen een da vinci school, dat is nog te doen voor ons, dus het zou een optie zijn als er plek is). Maar school zou het doortoetsen op zich prima kunnen doen, mits we ze hierin tzt meekrijgen en het een functie heeft.

Concrete vraag die ik nog heb (we zijn het aanmeldformulier aan het invullen): jullie gaven tips over bijv. onderpresteren benoemen. Nu wil ik best weten of zoon onderpresteert, maar hoe formuleer je die vraag als uit alle rapporten van school blijkt dat hij gewoon alles beheerst. Hij scoort alles 1 en 1+, dus in die zin lijkt hij niet onder te presteren. Het is alleen de vraag wat zijn werkelijke potentieel is. Maar hoe formuleer je dat...

Loekie

BerichtGeplaatst: 24 maart 2019, 22:31 
Volwassene

Mogelijke formuleringen:
Is de leerstof voldoende afgestemd op zijn onderwijsbehoeften? Wordt hij voldoende uitgedaagd?

BerichtGeplaatst: 24 maart 2019, 23:40 
Volwassene

Loekie78 schreef:
Hij scoort alles 1 en 1+, dus in die zin lijkt hij niet onder te presteren. Het is alleen de vraag wat zijn werkelijke potentieel is. Maar hoe formuleer je dat...
Er is verschil tussen absoluut onderpresteren (onvoldoendes halen terwijl je beter kunt) en relatief onderpresteren (goed of zelfs bovengemiddeld presteren maar tegelijkertijd ook beneden je kunnen presteren).

Bij iemand die zonder moeite een I/I+ score haalt, kan heel goed sprake zijn van relatief onderpresteren. Dus wel goede resultaten neerzetten, maar ook ruim beneden de eigen mogelijkheden presteren. Of hier sprake van is, weet je pas als er wordt doorgetoetst tot hij uitvalt ... dan weet je hoe groot een eventuele voorsprong is. Een IQ-score zegt op zich niet zoveel over de schoolse vaardigheden.

Als ik jouw verhaal lees, krijg ik de indruk dat school alleen wil doortoetsen als er al van te voren vast staat dat een kind zal gaan versnellen. En dat versnellen daarmee de enige oplossing is die ze bieden wanneer een kind een (grote) voorsprong heeft.
Maar wat doen ze dan voor al die kinderen die misschien niet gaan versnellen maar die wél meer uitdaging nodig hebben? Hoe stellen ze vast wat een kind nodig heeft? Hoe weten ze op welk niveau de 'extra uitdaging' moet aansluiten zodat er ook écht sprake is van extra uitdaging (en niet gewoon meer van hetzelfde)?

Ik snap dat je denkt "pick your battles" want je weet niet hoe lang je nog met deze school verder moet. En het is prettig om de verhoudingen met school goed te houden. Maar ... ik lees nou niet echt veel waarbij ik denk "die weten waar ze mee bezig zijn" :? .

Ik snap ook jullie vragen maar eigenlijk zou het voor school niet moeten uitmaken of een kind wel of niet HB is. Ze moeten gewoon zorgen dat het onderwijs is afgestemd op de leerbehoeften van je kind.

Wat betekent voor jouw trouwens een kleuterversnelling?

BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 21:33 
Volwassene

Hoi Paula

Die indruk heb je denk ik goed. school heeft letterlijk gezegd dat ze weinig aan de opmerking 'doortoetsen' hebben als een versnelling niet tot de mogelijkheden behoort. Zo ongeveer in elk geval. We delen elkaars mening in elk geval niet op dat punt. Het is best lastig om in te schatten of deze school uiteindelijk nog geschikt is voor onze zoon. We zijn bij Leonardo onderwijs wezen kijken en ik denk dat dit wel aansluit. Maar ja, dan heb je dat getalletje nodig, en ik heb echt geen idee. school doet echt wel zijn best (ambulante begeleiding ingezet, verschillende dingen qua verrijken en compacten, zelfs voortoetsen doen ze, hebben nu ook een potje voor het onderzoek). De wil is er. Of ze er echt uiteindelijk veel verstand van hebben, mwa..ik denk dat ze nog wel een slag te winnen hebben, net als op de meeste scholen. Dus ja...dit is nog wel een ding. Maar 1 ding tegelijk maar.

Ik heb wel veel aan je reacties overigens, heb de vraag over onderpresteren ook nog maar in het aanmeldformulier erbij gezet, wellicht kunnen ze er wat over zeggen.

Kleuterversnelling, daar bedoel ik dit mee: zoon is geboren in februari. Hij heeft na 4 maanden onderwijs meegedaan met de cito's van eind groep 1 en daar een behoorlijke score op gehaald (ik meen A-2 voor rekenen en C-4 taal). Gesprek is daarna geweest of hij misschien beter naar gr 2 kan en dat is uiteindelijk gebeurd. Cito's waren in midden groep 2 op niveau (1 voor beide onderdelen). Hij heeft dus kort gekleuterd, 1 jaar groep 2 en is daarna doorgestroomd naar groep 3 en vervolgens zo verder. Hij zit nu als jongste leerling in gr. 6. Maar formeel gezien heeft hij een klas overgeslagen, omdat deze school de januarigrens hanteert. Ik vind het een grens van niks en vind dat je naar het kind moet kijken. Daarbij, was hij 2 maanden eerder geboren, dan had niemand het over een versnelling gehad, maar zat hij gewoon op zijn plek in die klas.

Groetjes, Loekie

Loekie

BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 23:53 
Volwassene

Net zo goed als de oktobergrens al heel lang niet meer bestaat, is er eigenlijk ook geen januarigrens. Scholen hebben de opdracht om te kijken naar de ontwikkeling van de kleuter en dan te bepalen of doorgaan naar groep 2 wenselijk/mogelijk is. Technisch gezien heet het dan geen versnelling maar ja, scholen denken daar vaak anders over ... .

Fijn dat je wat hebt aan mijn schrijfsels. Hopelijk komen er bruikbare tips en adviezen richting school voort uit het testgebeuren.

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 12:20 
Volwassene

Dankjewel Paula. Klopt, je hebt gelijk, natuurlijk moeten ze kijken naar wat passend is, en ze werken ook wel hard, maar ja. Hoe dan ook, we hebben woensdag intake gehad. Na afloop zei ik tegen mijn man: het lijkt ergens gewoon of de trukendoos van school op is. Dus ja, wat dan. Ik hoop dat ze tips en adviezen geven die helpend zijn. Op dit moment wordt zoon getest. Als er HB uitkomt, dan hebben we mogelijkheden om verder te kijken (andere school). Als niet, dan zullen we heel goed in overleg met school moeten blijven wat dan. Maar ja...als de trukendoos op is..en ze alleen maar meer van hetzelfde kunnen, wat ga je dan doen he.

Loek

BerichtGeplaatst: 01 apr 2019, 19:13 
Volwassene

Loekie78 schreef:
Maar ja...als de trukendoos op is..en ze alleen maar meer van hetzelfde kunnen, wat ga je dan doen he.
Nieuwe trucjes introduceren :wink: . Dat betekent in de praktijk: jezelf suf lezen, onderzoeken wat er mogelijk is, in gesprek gaan en blijven met school, met muizenstapjes veranderingen voorstellen, etc. Het is (ik spreek uit ervaring) een energievretend proces maar als een school bereid is om in gesprek te blijven met ouders, is er best nog veel mogelijk - ook als in eerste instantie gezegd werd 'meer kunnen wij niet doen'.

Laten we hopen dat de tester met bruikbare tips en adviezen richting school komt.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 17:28 
Volwassene

Gesprek is as vrijdag. Uitslag is 145 met de rakit 2, harmonisch profiel. Ergens is er opluchting, maar ik ben vo oiral ook in shock, want zo hoog had ik niet verwacht. Ook het...en dan nu...komt naar boven...ben wel heel blij dat we getest hebben

Loek

BerichtGeplaatst: 06 apr 2019, 19:33 
Volwassene

Hallo, goed dat de score aansluit bij jullie gevoel. Dat kan toch helpen met school.

Zelf hebben we nog geen test gedaan, school heeft het wel al eens voorgesteld maar niet geëist. Hij is wel 1 jaar doorgetoetst, met als eindresultaat overal A’s, maar op vraag van zoon hebben we een versnelling afgewezen (zou van supertoffe kleine klas naar drukke grote groep gaan). Hij heeft wel aanpassingen: plusboek taal en wiskunde, plusklas, moet instructie niet meevolgen, aangepast huiswerk

Bij ons op school vinden ze het belangrijk dat de kinderen fouten leren maken in een “veilige” omgeving, in de plusklas krijgen ze dus ook voldoende moeilijke oefeningen. Daarnaast heeft zoon ook hobby’s waar hij niet onmiddellijk alles kan en moet oefenen, zoals woord en voetbal.

BerichtGeplaatst: 06 apr 2019, 22:08 
Volwassene

Hoi nelemieke,

Dat is bij ons idd allemaal ook al gelopen, er is pluswerk, er wordt deels gecompact, hij is zelfs al versneld, maar ik ben bang dat school hier niets meer mee gaat kunnen, dus wellicht moeten we toch naar een andere school gaan kijken.

Eerst maar de gesprekken afwachten, met hopelijk tips.

Loekie

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]