Het is nu 28 okt 2020, 13:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Problemen op sociaal gebied
BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 16:45 
Volwassene

Recentelijk heb ik een gesprek gehad met de leerkracht van mijn dochter over sociale aansluiting in de klas. Het viel hem namelijk op dat dochter nauwelijks contact zoekt/zich afsluit. De vraag was of en wat wij hier mee wilden doen, ook met het oog op het VO. Leerkracht uitte namelijk zijn zorgen over te weinig aansluiting daar, te weinig sociale contacten en problemen met samenwerken en om hulp vragen.

Een korte situatieschets: dochter is 10 jaar, na de kerstvakantie versneld naar groep 8. Dit wilde ze zelf graag. De ontvangende klas is heel fijn en rustig, in principe een veilige klas. De leerkracht is ook prettig, ziet dochter goed en ze kan het goed met hem vinden. Dochter heeft al heel lang problemen op sociaal gebied. Sprak als peuter weinig kindjes op de speelzaal aan, sloot zich af. Leerkracht van de kleuters zag dat dochter helemaal geen aansluiting had met andere kinderen; er waren geen peers. Groep 3 idem, daarom groep 4 op de andere locatie van die school gedaan. Daar had ze ook weinig aansluiting maar er was wel een ander meisje dat ook een voorsprong had; zij kon zeer humeurig zijn en grote monden geven tegen dochter. Eind groep 4 had ze een vriendinnetje; dromerig en zachtaardig meisje (net als dochter zelf). Vanwege wederom weinig aansluiting in de klas en de school die dochter haar behoeften niet goed begreep, gewisseld. Groep 5 t/m 7 weer problemen met aansluiting. Deze klas voelde voor oudste ook niet veilig: er was veel onrust tijdens lessen, drukke jongens, meidenvenijn. Zaten wel wat voorlijke kinderen in de klas, waarvan 1 zeer dominant meisje. Dochter is vaak buitengesloten en klasgenoten hebben o.a. gezegd dat ze niet slim is, niet in het plusprogramma thuishoort, als enige meisje uit de klas niet op een feestje mocht komen, als enige meisje niet mee mocht spelen met wat voor spel dan ook op het schoolplein.
De tweede en dus huidige school heeft er veel aandacht aan besteed. Altijd in gesprek gegaan met dochter en klasgenoten als er iets speelde, er is extra aandacht besteed aan het beter om hulp leren vragen, er wordt gewerkt aan samenwerken, er is een 1 op 1 training van een orthopedagoge geweest speciaal voor hoogbegaafden ('De kracht in jezelf'), er is een sova training in de klas geweest, 1 op 1 coaching m.b.t. leren om hulp vragen/kenbaar maken wat je nodig hebt, ik heb gesprekken gehad met leerkrachten, met dochter zelf, over hoe je weerbaarder kunt worden. Maar ondanks dit alles en ondanks dat groep 8 dochter echt heel goed heeft ontvangen en heeft geaccepteerd, toch weer de problemen op sociaal gebied.

Ik weet nu oprecht niet meer wat ik moet doen om dochter te helpen. Zelf geeft ze aan verlegen te zijn, maar ze kan niet uitleggen waardoor dit komt. Ze wordt boos en begint te huilen. Ook als we vragen of er misschien nog meer vervelende dingen zijn gedaan of gezegd door (ex) klasgenoten. Dochter heeft nu 1 vriendinnetje, ook HB, met wie ze veel afspreekt. In haar vorige klas had ze een tweetal meiden waar ze weleens mee afsprak en waar ze mee speelde. Maar sinds ze niet meer in die klas zit, zoekt ze ze ook niet meer op. Opmerkelijk aangezien ze deze meiden echt als haar vriendinnen beschouwde.
Dochter gaat naar een externe plusklas. Ik heb gevraagd hoe het hier gaat in sociaal opzicht. Ik wacht nog op het antwoord.

Misschien hebben jullie nog tips of invalshoeken, want zoals ik al zei weet ik echt even niet meer hoe ik dochter kan helpen. Het overviel me, dat gesprek met de leerkracht. Als jullie nog vragen hebben, dan lees ik ze graag.

Berichttitel: Re: Problemen op sociaal gebied
BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 17:32 
Volwassene

Wil je dochter zelf wel graag aansluiting zoeken, maar lukt het niet (meer), of voelt ze dat dit van haar verwacht wordt door de omgeving, en vindt ze het daarom vervelend dat het niet lukt?

Hier is middelste nooit echt geplaagd of buitengesloten, maar veel aansluiting was er ook niet. Echter, dochter gaf aan dat ze de kinderen ook echt niet leuk vond. Niet omdat ze naar deden, maar wel omdat ze compleet anders waren dan dochter. Zij speelde in groep 3, 4 en 5 dus altijd alleen, en vond samenwerken verschrikkelijk.
In de bovenbouw wel wat meer aansluiting en ook wel vriendinnen, maar nooit echt helemaal `oke`. En wij hebben altijd heel erg benadrukt dat we dat goed konden begrijpen, het logisch vonden, uitgelegd waarom we dat vonden, en de hoop uitgesproken dat ze, zodra ze een passender niveau zou hebben, vriendschappen ook beter zouden lukken.
Nu zit ze sinds de tweede klas (gymnasium) eindelijk bij peers, en kan ze voor het eerst zeggen echt passende vriendschappen te hebben. Nog altijd is ze ook heel graag thuis, bij ons, maar dat is hoe ze is.

Lang verhaal, maar wat voor mij dus altijd voorop heeft gestaan: zo lang het voor het kind geen probleem is om geen aansluiting te hebben, maken wij er ook geen werk van.
Dat zou dus mijn eerste vraag zijn, altijd. Hoe veel last heeft zij er zelf echt van. Heeft ze er uberhaupt last van? En komt dat uit haarzelf, of door de verwachting van anderen die zij aanvoelt?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 18:15 
Volwassene

Hier eigenlijk hetzelfde als Hanneke.
Mijn oudste dochter had op de basisschool geen aansluiting. In het begin een vriendinnetje waarmee de vriendschap later verwaterde, en later wel wat losse contacten, maar geen echt dikke vriendschappen. Echt buitengesloten werd ze niet, maar ze sloot zich wel af voor de rest van de groep. Overigens had ik geen ongelukkig kind. Wel een 'dicht' kind.

Toen ze naar de middelbare school ging (TVWO) heeft ze expres geen voorkeuren aangegeven voor klasgenoten uit de oude groep, en ze kwam dus ook als enige van haar oude school in haar klas. Vond ze heerlijk.

In de eerste twee jaren had ze het leuk, maar nog steeds geen echte vriendinnen. Wel op school fijne contacten, en ze bloeide op. Echte vriendschappen had ze op haar orkest (en nog steeds zitten daar goede vriendinnen)
Vanaf de derde is ze helemaal geland. Ze heeft een groepje van een stuk of 6 goede vriendinnen (waarvan 1 ook op het orkest). Ik heb een stralend, sprankelend kind, dat lol heeft en keihard kan werken met anderen. Ze is geliefd bij zowel klasgenoten als leraren en bij zichzelf.

Trouwens, ook mijn zoon, die van groep 3 naar 4 versnelde en in een superlieve klas kwam, waar hij volledig werd geaccepteerd, maar nooit helemaal passend was (niet voetballen, maar beestjes zoeken, dat werk) heeft nu op de middelbare school eigenlijk vanaf het begin een fijn groepje mede-nerds waar hij het goed mee heeft.

Dat het nu dus nog niet echt lukt, wil niet zeggen dat ze het niet kan. Misschien moet het gewoon nog open gaan....

BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 18:17 
Volwassene

Citaat:
Leerkracht uitte namelijk zijn zorgen over te weinig aansluiting daar, te weinig sociale contacten en problemen met samenwerken en om hulp vragen.

Dit zegt ook iets over de leerkracht. Veel leerkrachten zijn bijv extravert en snappen niet altijd dat iemand introvert is of niet zo'n behoefte heeft aan contact met anderen. (Het zou natuurlijk ook kunnen dat dit niet zo is bij hem.)
Hij heeft blijkbaar het beeld dat het met je dochter slechter zal gaan op het VO. Dat zou kunnen. Maar niets is zo vervelend als mensen die zich zorgen over je maken en die vinden dat je moet veranderen.

Maar het kan ook zijn dat ze het VO ziet als een nieuwe kans, in een nieuwe omgeving met gelijkgestemden, om nieuwe vrienden te maken. Druk op haar sociale vaardigheden leggen nu, kan haar huiverig maken voor het vo: zal het straks dan wel goed gaan?
Je kunt ook het omgekeerde doen: open met haar praten over nieuwe vrienden maken in een VWO-klas, vragen hoe de eerdere overstap naar een andere school verlopen is en hoe ze erop terugkijkt, wat vindt ze fijn aan mensen met wie ze graag omgaat, waar is ze bang voor enz.
Dat alles zonder haar te waarschuwen of te pushen om zichzelf te veranderen. Zelf eerlijk vertellen hoe vriendschappen en contact leggen jou soms misschien lastig af is gegaan enz.

Daarbij moet je haar behoefte om erover te praten volgen. Wil ze niet verder praten, dan niet aandringen. Houd het luchtig. Praten tijdens een activiteit kan heel makkelijk verlopen. Denk maar aan Taarten van Abel. Een film kijken over vriendschappen kan ook een ingang zijn. Op die manier leert ze jou zien als iemand bij wie ze terecht kan met haar gevoelens en vragen, maar die haar niet onder druk zet om te veranderen, maar gewoon neemt zoals ze is. Wel veilig en geruststellend bij het ondernemen van nieuwe activiteiten, niet pushend.

Als je meent dat ze er heel erg mee zit, zou je kunnen vragen of ze er niet met jou, maar met een andere aardige volwassene over wil praten. Dan kun je bijv een integratief therapeut zoeken, bekend met hb.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 19:08 
Volwassene

Mijn oudste heeft zich ook altijd afgesloten. Ze is een overduidelijk erg slim, maar verder in de klas redelijk onzichtbaar, meisje. Ze heeft twee vriendinnen (beiden niet in haar klas) en dat is voor haar voldoende. Ze is vrij introvert, net als ikzelf.

Of het een probleem is weet ik niet. Het is denk ik een probleem op het moment dat kinderen wel contact willen, maar het op de een of andere manier niet kunnen. Helaas vind ik het bij dochter soms wel bijzonder moeilijk te achterhalen of ze tevreden is zo, of dat ze anders zou willen.

Laatst bijgewerkt door Karan op 28 maart 2019, 07:29, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 19:16 
Volwassene

Hanneke, Bissi en Von: bedankt voor jullie reacties. Jullie onderstrepen een paar dingen die ik zelf ook denk, maar die had ik bewust nog even niet genoemd.

Hanneke, het is inderdaad goed om uit te zoeken of dochter zelf ook een probleem ervaart en in hoeverre. Ik gaf dit ook aan in het gesprek met de leerkracht, maar hij was van mening dat dit met een kind op de leeftijd van dochter toch vooral een inschatting van de ouders was en dat die dan ook besluiten of hulp gewenst is. Als dochter geen probleem ervaart, is er dan een probleem? En van wie is dat probleem?

Bissi, wat je omschrijft over extrovert vs. introvert vind ik een heel belangrijk punt. Dochter is een tamelijk introvert kind. Ik ben zelf ook heel erg introvert, andere dochters neigen ook meer naar introversie. Thuis vinden we het op jezelf zijn daarom dus ook helemaal niet raar of verontrustend. Ik heb het er ook vaak met manlief over. Dat er op school zo vaak extrovert gedrag verwacht wordt en te weinig begrip/kennis is op gebied van introversie (ik kan me goed vinden in het gedachtegoed van Susan Cain). Dus ik denk zeker dat dit een punt is om mee te nemen naar school. Uitleggen hoe dit in het koppie van dochter werkt.

Daarbij ziet zij het VO zeker als een nieuwe kans. Ze heeft bewust gezocht naar een school waar geen kinderen van de basisschool heen gaan. Ze vindt het eigenlijk wel lekker, dat ze straks opnieuw kan beginnen. Is een heel bewuste keuze, die ze helemaal zelf gemaakt heeft.
Je ziet dit 'weten wat ze wil' ook heel duidelijk terug in haar keuze om naar groep 8 te gaan. Ze heeft door de plusklas ingezien hoe langzaam het op school gaat. In de klas ging het ook niet lekker met de meiden onderling, er was veel onrust in de klas wat het werken belemmerde. En toen wij een gesprek daarover voerden en opperden dat groep 8 misschien ook een keuze was, ging ze daar vrijwel direct in mee. En ze heeft dat uiteindelijk, heel knap, ook op school verteld met mij erbij.

Zelf heb ik het idee dat het op het VO voor haar makkelijker gaat worden om aansluiting te vinden en uiteindelijk vriendschappen te sluiten. Ze gaat gymnasium doen op een lyceum. Er lopen meer jonge leerlingen rond, wat voor haar fijn is omdat ze niet graag de uitzondering is. Ik heb eigenlijk wel goede hoop dat ze daar een leukere tijd tegemoet gaat, maar de opmerking van de leerkracht bracht me echt even aan het wankelen.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2019, 11:20 
Volwassene

Dee, ik ben ook benieuwd hoe je dochter het zelf ervaart.
Mijn dochter heeft vergelijkbare problemen met aansluiten, maar zij vindt het wel heel naar. al is ze ook graag op zichzelf, ze verlangt ook echt naar vriendinnen en ik zie bij haar dat het haar ook niet goed doet dat ze geen peers heeft. Ze zoekt nu wel anderen op maar wordt dan heel dominant en dwingend. Zoals ik het zie (vanuit kernkwadranten): ze zit voortdurend in haar valkuil (bazig, overheersend), ipv in haar kracht (creatief, vol plannen).

En dat is misschien bij jullie ook een reden om te blijven zoeken naar kind waar ze fijne aansluiting bij vindt (hoeft niet op school natuurlijk), ook bij jouw dochter kan het zijn dat ze nu in het 'extreme' van haar kracht (ik voel me fijn op mezelf) blijft: ik zonder me af van anderen.

Ik denk zelf ook dat ze, net als jij zelf ook aangeeft, op het VO meer zichzelf kan worden. Maar het kan wel langer duren dat ze meer gaat ontdekken dat het gezelschap van anderen ook prettig, zelfs versterkend kan werken. Omdat ze nu zo in dat 'extreme' op zichzelf zit.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2019, 12:43 
Volwassene

Yolalala, dat is ook een goede om mee te nemen: dat ze doorschiet in haar kracht en teveel op zichzelf is. Ik merk dat bij mezelf ook. Maar ik ben volwassen en kan dan goed inschatten wat ik nodig heb (bewust even onder de mensen komen).
We proberen inderdaad ook buiten school naar peers te zoeken. Ze zit op een orkest die ook geregeld activiteiten buiten het musiceren om organiseren. Dochter vindt dat altijd heel leuk, geniet daarvan en kijkt er naar uit. En ook dan zie je wel dat ze zich wat afzijdig houdt of met een of twee kinderen om gaat. Hoe ze zich in de plusklas opstelt, weet ik nu nog niet. Wel is me al duidelijk dat de problemen die op school zo op de voorgrond treden met samenwerken, daar minder zijn.
Zo heeft ze bijvoorbeeld ook heel veel zin in kamp. Terwijl de leerkracht dus zoiets had van: ik weet niet of ze het wel leuk gaat hebben op kamp als ze zich zo opstelt. Het doet me vermoeden dat het dus voor dochter helemaal niet zo'n probleem is, maar ik weet het pas zeker als ik het aan haar vraag.

Grappige is dat ik van een nichtje weet dat zij ook altijd dit probleem had, maar eenmaal op het vwo verdwenen die problemen als sneeuw voor de zon. Zelfs haar ouders waren verbaasd. Het had al die tijd gelegen aan een gebrek aan aansluiting. School (tevens oude school van mijn dochter) had die al die jaren ook niet zo gezien.

Karan, ik vind het soms ook moeilijk om erachter te komen wat dochter nou vindt over bepaalde dingen. Dat is denk ik inherent aan het introverte karakter.

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 07:26 
Volwassene

Dag Dee en anderen,

Ik heb even gewacht met reageren omdat ik een beetje op twee benen hink.
Aan de ene kant denk ik niet dat je van alles uit de kast moet halen uit angst of zorg voor daar en later: het VO. Als er in het hier en nu geen probleem is tenminste. Er zijn nu eenmaal ook introverte mensen die genoeg hebben aan enkele goede contacten en zo nu en dan een sociale happening. Zulke mensen ken ik ook en daar hoeft niets aan worden gefixt.

Toch vind ik dat er in dit draadje wel heel snel over de nare dingen uit de andere klassen wordt gestapt. Het is niet niks wat er is gebeurd en je dochter heeft zich echt heel onveilig gevoeld. Dat herken ik vanmezelf en bij mij heeft dat echt veel gedaan met mijn zelfvertrouwen en vertrouwen in anderen. Dat een leerkracht dat nu bespreekbaar maakt vind ik eerder iets zeggen van vakmanschap en een warm hart dan van zijn eigen extraverte karakter.

Moet er dan nu meteen van alles? Misschien wel niet. Als je ben gekwetst heb je tijd nodig om te helen en te revalideren. Haar omgeving is nu veilig, jullie hebben haar via trainingen tools aangereikt en sommige dingen hebben tijd nodig. Bovendien is er ook genoeg anders wat moet geloof ik nu ze naar 8 is gegaan.

Zolang ze met plezier naar school gaat, bij orkest en zo wel haar contacten heeft en haar vaardigheden en vertrouwen kan laten groeien is het misschien wel goed genoeg voor nu.

Anne72

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 18:25 
Volwassene

Anne, ik ben blij dat je dit aanstipt.
Tot nu toe merk ik dat veel ouders heel goed begrijpen dat het buitensluiten, het onveilig voelen, een grote impact kunnen hebben op een kind. Echter, tot nu toe ben ik nog geen leerkracht tegengekomen die deze link legt. Ook wanneer wij dit uitleggen, krijgen we daar nooit meer dan een 'hmm' op. Terwijl we toch ook bizar vaak van klas gewisseld zijn op de basisschool.

Het was niet mijn bedoeling om de leerkracht weg te zetten als incapabel ofzo. Ik vind het juist fijn dat hij aan de bel getrokken heeft en dat hij misschien zelf wat extroverter is of dat de klas vooral uit extroverte kinderen bestaat en dat het contrast daardoor groot is met dochter, begrijp ik ook. Met m'n punt over meer begrip voor introverte kinderen, bedoelde ik eigenlijk meer op scholen in het algemeen. Gelukkig zijn er ook leerkrachten die dit vanuit zichzelf heel goed begrijpen. Onze middelste dochter lijkt in dit opzicht op haar oudere zus en haar leerkracht kon juist heel goed benoemen dat het ook een stukje introvert karakter is en dat dit helemaal prima is.

Ik ga er me er steeds meer in berusten eigenlijk, mede dankzij jullie woorden. Dat het even goed is zo. Ik vind het al dikke winst dat dochter zo goed is opgenomen in de klas. Dat zal ik ook zeker meenemen in mijn terugkoppeling naar de leerkracht.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2019, 13:27 
Volwassene

Oudste dochter heeft ook vrij weinig aansluiting. Terwijl ze juist een heel extrovert en sociaal kind is. Vanaf dat ze kan praten babbelt ze tegen alles en iedereen. Voor ze naar de basisschool ging dacht ik we ons over het sociale aspect in ieder geval nooit zorgen zouden hoeven maken. Maar ze past gewoon niet goed in de groep, is toch anders. Ze heeft wel contacten en kinderen met wie ze het redelijk goed kan vinden. Ze wordt ook niet buitengesloten of gepest. Maar een echte vriendin heeft ze maar één, en die woont in Frankrijk. Inmiddels heeft Dochter geaccepteerd dat ze gewoon niet goed past in de groep meiden. Niet altijd leuk, maar het is niet anders. Ze heeft ook besloten (en dat vind ik echt heel sterk van haar) dat ze zich niet aan gaat passen. Ik hoop echt heeeeeeeel erg dat ze op de middelbare school die aansluiting wel gaat vinden.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2019, 13:33 
Volwassene

Heb je al gekeken wat er gebeurd in een ander milieu? Misschien voelt ze zich niet zo lekker tussen de mensen waar ze op school zit? Daarmee bedoel ik niet dat er iets mis is maar we hebben allemaal bepaalde type mensen waar we ons lekkerder mee voelen en kan ze niets met het aanbod.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2019, 13:51 
Volwassene

Ik heb niet alles gelezen. Maar wel veel.

Ik wilde mijn ervaring vertellen.
Hier zoon die ook onveilige klassen heeft gehad. Wel vriendjes onder voorwaardes dus hij probeerde zich aan te passen. Zoon was/is eigenlijk wel sociaal. Dit werd vaak niet gewaardeerd (zoekt t veelal bij volwassenen) kinderen van vrienden en fam staan voor m in de rij. Dat heeft misschien ook gescheeld. Op school werd hij gepest. Soms nog wordt. Hij heeft t vaak zelf niet in de gaten omdat hij t gewend is. Nu heeft hij 3 vrienden in de klas. Zolang hij niet gepest wordt vind hij het een leuke klas. Naast die drie vrienden hoeft hij niet meer.
Maar school vind dat hij geen aansluiting heeft.
Dan gebeuren er soms bijzondere dingen en ontwricht je de boel. Hier ontstaan er dan problemen die er eerst niet waren.
T ergste vind ik dat t probleem altijd bij t kind wordt gelegd dat ‘niet geaccepteerd anders is’.
En soms maak je iets dan groter dan nodig.

Jullie kennen je dochter en misschien vanuit je gevoel gaan kijken of hulp wel/niet nodig is.

BerichtGeplaatst: 09 apr 2019, 11:05 
Volwassene

Ook jullie bedankt voor jullie reacties.

ElisHug, nogmaals, echt zo knap van je dochter. Ik hoop ook dat ze meer aansluiting zal vinden op het VO. Ik denk dat haast wel, als ze op een passend niveau zitten. De kans op peers en gelijkgestemden is groter.

Nannet, dat heb ik inmiddels gedaan. Vanuit de externe plusklas een zeer uitgebreid verslag gekregen van hoe het daar gaat. Het beeld van dochter in de plusklas is duidelijk anders dan dat op school. In de plusklas is ze ook wel stil en op de achtergrond, maar ze pakt wel haar rol in groepsopdrachten en ze trekt naar bepaalde meiden toe. Ze lijkt zich daar dus meer op haar gemak te voelen. Wat, denk ik, ook een rol speelt, is dat de mensen van de plusklas beter om kunnen gaan met grote verschillen tussen kinderen (teruggetrokken types, drukke types en alle types daartussenin). Ongetwijfeld speelt ook mee dat ze zich daar tussen ontwikkelingsgelijken bevindt.

Jazzie, het is inderdaad spijtig als de oorzaak van het probleem bij het kind wordt neergelegd. Ik heb het gevoel dat dit niet de insteek is van dochter haar leerkracht, eerder dat hij een eerste observatie heeft gedaan en daar graag over in gesprek wil. In het verleden hebben we wel te maken gehad met leerkrachten die het bij onze dochter neerlegden en dat was niet fijn. Ik zie en voel nu duidelijk een verschil.
Gelukkig heeft je zoon een paar vrienden in de klas en heeft hij buiten de klas ook aansluiting met kinderen. :)

Ik heb volgende week een vervolggesprek met de leerkracht en neem alle input van hier, van dochter zelf en de externe plusklas mee. Ik denk dat we er wel gaan uitkomen zo.

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]