Het is nu 28 okt 2020, 13:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tips DMT en automatiseren
BerichtGeplaatst: 23 feb 2020, 11:52 
Volwassene

Onze dochter zit in groep 6 en had een prachtig rapport. Na alle jaren van ploeteren, heeft de medicatie voor de add en RT vorig jaar veel opgeleverd. Er komt nu meer uit wat erin zit, en dat is heel fijn. Helaas blijft de DMT slecht gaan (IV) en het automatiseren van de tafels is het enige op haar rapport wat niet goed gaat. Ondanks de medicatie en ondanks dat we elke dag lezen en veel tafels hebben geoefend. Deze combinatie vind ik opvallend. De ortho die haar onderzocht heeft 2 jaar geleden, zei dat ze waarschijnlijk dyslectisch is. Maar ze scoort wel AVI M6 en spelling gaat nu ook goed doordat ze beter de regels toepast en beter controleert wat ze heeft opgeschreven. Op school willen ze niks omdat ze geen V scoort. Is ze dan toch in lichte mate dyslectisch? Kunnen we hier nog iets aan doen, want gewoon oefenen helpt niet.

Berichttitel: Re: Tips DMT en automatiseren
BerichtGeplaatst: 23 feb 2020, 12:22 
Volwassene

Kan het zo zijn dat het de snelheid is die haar parten speelt? Mijn oudste scoorde ook lager op dmt en de tafeltoetsen, want hij had het nooit af. Ook adhd. Het lezen hardop ging (en gaat) haperend, maar in zijn hoofd gaat het prima. Door zijn diagnose heeft hij extra tijd voor toetsen, dus het is nooit een probleem geweest.

Ik heb er eigenlijk nooit aandacht aan besteed en school ook niet, dus het is nooit een ding geworden. Anders was het echt vervelend geweest, want hij kan het gewoon niet sneller.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 feb 2020, 13:52 
Volwassene

Dat zou kunnen, de snelheid. Bij gewoon lezen blijft ze ook een beetje houterig en toonloos lezen, maar dat is alleen bij hardop lezen idd. Van de tafeltoetsen weet ik het niet. Bij rekenen valt me wel op dat ze de tafels nog steeds uit blijft rekenen, dus idd niet geautomatiseerd en daardoor langzaam, maar meestal wel goed.

Krijg je bij een adhd diagnose dan standaard extra tijd voor toetsen? Vorig jaar had ze wel extra tijd bij de Cito in juni en mocht ze in een aparte ruimte, maar toen deed ze het zo goed (met medicatie) dat ze dat dit jaar niet meer hebben gedaan. School dacht 'Probleem opgelost'. Misschien maak ik me zorgen om niks, maar ik weet gewoon niet hoe school omgaat met deze scores op den duur.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2020, 14:59 
Volwassene

Wat ik me nog zat te bedenken n.a.v. je bericht in het groep 6 topic: zou er ook faalangst kunnen meespelen?

BerichtGeplaatst: 23 feb 2020, 15:38 
Volwassene

Op het VO krijg je idd standaard extra tijd met een diagnose. De basisschool van mijn kinderen hield zich niet aan de tijden met citotoetsen, dus dat was het ook geen probleem. Hij had het rekenen trouwens wel geautomatiseerd. Zijn broertje niet, maar dat is een ander verhaal.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2020, 19:21 
Volwassene

Dee85 schreef:
Wat ik me nog zat te bedenken n.a.v. je bericht in het groep 6 topic: zou er ook faalangst kunnen meespelen?
Nee, dat denk ik niet. Dochter heeft niet zoveel last van faalangst. Ze vindt eerder dat ze alles geweldig goed kan :-)

BerichtGeplaatst: 23 feb 2020, 21:30 
Volwassene

Nee, dan zal dat het waarschijnlijk niet zijn. ;)

BerichtGeplaatst: 23 feb 2020, 23:41 
Volwassene

Er is best een grote overlap tussen ADD en dyslexie. Zowel de ADD als dyslexie (of een mix ervan) kunnen de oorzaak zijn van het minder goed automatiseren van het lezen van losse woorden en de tafels.
Citaat:
Misschien maak ik me zorgen om niks, maar ik weet gewoon niet hoe school omgaat met deze scores op den duur.
Voor het VO)-advies wordt doorgaans vooral gekeken naar de scores voor begrijpend lezen en rekenen en veel minder naar technisch lezen.
Wordt je dochter belemmerd door het minder vlot lezen van losse woordjes en het niet voldoende vlot kennen van de tafels?

BerichtGeplaatst: 24 feb 2020, 08:42 
Volwassene

Ze wordt wel belemmerd in die zin, dat ze dus langzamer leest en vooral met rekenen kost het haar meer tijd. Soms krijgt ze dingen daardoor niet af. En dat is jammer, want haar rekeninzicht is goed. Vorige Cito kreeg ze extra tijd en toen heeft ze heel goed gescoord, deze keer kreeg ze geen extra tijd en had ze het niet af. En de sommen worden ook steeds moeilijker waardoor het wel lastig is als je niet geautomatiseerd hebt.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2020, 09:49 
Volwassene

Als het haar op die manier belemmert zou ik uitzoeken of ze op grond van de ADD-diagnose in aanmerking komt voor extra tijd, ook op het VO. Als ze recht heeft op extra tijd is het de vraag of een extra dyslexie-diagnose dan voor haar nog iets oplevert.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2020, 12:28 
Volwassene

Bij ons krijgt iedereen gewoon zoveel tijd voor Cito-toetsen als nodig is. Ik weet eigenlijk niet of dat officieel zo hoort. In ieder gegal heb je op het VO wel beperkt tijd, dus is het niet gek om te proberen of je daar extra tijd kunt krijgen.

Ik vind dyslexie helemaal niet onwaarschijnlijk klinken. En dat school niks wil doen omdat ze geen V scoort is bijzonder. Of bedoelen ze dat ze geen dyslexie-aanvraagtraject in gaan? Want dat is dan weer wel logisch. Je krijgt iphet alleen vergoed als je een aantal meetmomenten achter elkaar een V-score hebt, ondanks gerichte en frequente hulp (3 keer per week 20 minuten of zo, weet het niet precies.) dus als je door compensatie door je intelligentie een IV scoort, heb je pech wat dat betreft. Dan kun je nog wel zelf een dyslexie-onderzoek aanvragen, maar wordt het niet vergoed.

Wat geeft de school als reden dat ze er niks mee doen? Ik vind op zich de DMT niet het belangrijkste als AVI op niveau is. Niet alle kinderen lezen woordjes vlot, en je gebruikt het tenslotte weinig in het dagelijks leven, dus dat zou een goede reden kunnen zijn om daar verder niet te veel tijd een aandacht naartoe te laten gaan. Alleen vind ik het wel opvallend in combinatie met de tafels, want dan wijst het zoals je al aangeeft richting een automatiseringsprobleem. De tafels gaan haar wel in de weg zitten, dus zou de school er toch iets mee moeten.

Hoe heeft ze tot nu toe de tafels geoefend? En hoe worden ze getoetst? Soms is het zo dat kinderen de tafels wel vlot kunnen opzeggen (belangrijk:NIET alleen de antwoorden, maar som en antwoord samen) en soms zelfs door elkaar, maar dat het met de toetsen fout gaat, omdat die schriftelijk zijn. Dan krijgen ze een heleboel sommen voor hun neus die ze zo snel mogelijk moeten maken, (zo veel mogelijk in 2 minuten bijvoorbeeld) sommige kinderen gaan dan eerst de makkelijke sommen opzoeken, de tafel van 1 en 10 bijvoorbeeld, en zijn dan al veel tijd kwijt met het zoeken.

Je geeft aan dat ze tafelsommen nog steeds uitrekent. Bedoel je dat ze telkens van onder af aan begint, of doet ze 9x4 vanaf 10 x 4? Dat laatste is al een hele stap verder.
Wat ik wel doe met kinderen die de tafels niet geautomatiseerd hebben, is de tafel met antwoorden op een briefje schrijven die ze op de wc hangen. Elke keer als ze daar zitten oefenen ze even, liefst hardop. De week erop een nieuw briefje, maar nu met een derde of de helft van de sommen zonder antwoord. De week erop nog minder antwoorden, alleen een paar ankerpunten, en de laatste week zonder antwoorden.
Door de som met antwoord voor je te zien en hardop te zeggen, koppel je je visuele aan je auditieve geheugen, wel weer de som en het antwoord opzeggen, niet alleen de antwoorden, want dna koppel je in je hersenen de antwoorden aan elkaar in plaats van de som aan het antwoord.
En een volgende stap is overgooien met een balletje, jij zegt een som, kind het antwoord, of al hinkelend (pad tekenen met sommen, kind zegt som en antwoord op elk vak) of springend op de trampoline. Als je motorische taken uitvoert, hebben je hersenen daar ruimte voor nodig, en de sommen worden dan naar een primitiever stuk brein verwezen, wat precies is wat je wil. Maar dat kan pas als ze de tafel al min of meer kent.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2020, 14:33 
Volwassene

Ziet de basisschool de DMT als probleem? De DMT zou niet mee moeten wegen bij het schooladvies. De DMT toets een deelvaardigheid van Begrijpend Lezen. Dat is heel interessant en diagnostisch als de resultaten op Begrijpend Lezen tegenvallen en je wilt weten waar dat aan ligt, maar als het Begrijpend Lezen goed gaat moet je gewoon concluderen dat het kind niet "belemmerd" wordt door een probleem met een deelvaardigheid. Dat geldt trouwens voor Woordenschat net zo goed als voor de DMT.

Als je kind extra tijd krijgt zonder officiële diagnose, is dat wel iets wat mogelijk "tegen" je kind gebruikt kan worden in het schooladvies. Dat kan wel een reden zijn om toch voor een diagnose te gaan, dat de basisschool zeker weet dat je kind op de middelbare school recht heeft op dezelfde aanpassingen. Dat doen vanwege een ADD-diagnose gaat wellicht makkelijker dan vanwege dyslexie. Veel kinderen krijgen pas een dyslexie-diagnose in de brugklas omdat ze dan eindelijk niet meer bij de slechtste 20% van alle leerlingen hoeven te horen, maar vergeleken worden met kinderen van hun "eigen" niveau.

Dus ga in gesprek met school. Hoe zijn zij het voor zich met het schooladvies? Wat voor aanpassingen willen ze in de toestaan bij de LVS toetsen en met Entreetoets/Eindtoets? Ik hoop in elk geval dat de school je gerust kan stellen dat het oefenen op de DMT geen verschil gaat uitmaken voor het schooladvies van je kind.

De Cito staat trouwens andere aanpassingen toe bij de LVS toetsen dan bij de Entreetoets/Eindtoets. De LVS toetsen zijn signalerend en diagnostisch bedoeld en Cito vindt het "wenselijk" dat dyslectische leerlingen daarbij door de mand vallen. De LVS toetsen mogen bijvoorbeeld niet voorgelezen worden. Bij de Entreetoets en Eindtoets mag voorlezen wel. Die twee toetsen zijn bedoeld voor het schooladvies en moeten daarom aansluiten op de aanpassingen die bij het Centraal Examen toegestaan zijn. De meeste scholen zijn zich er niet bewust van dat voorlezen toegestaan is bij de Entreetoets/Eindtoets, en zijn zich er al helemaal niet bewust van dat het Cito vindt dat de LVS toetsen niet bedoeld zijn om een schooladvies op te baseren (!), in elk geval niet bij dyslectische leerlingen.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 24 feb 2020, 14:44 
Volwassene

Onze jongens blinken ook niet uit in snel lezen, de oudste haalt ook steevast D-scores op de DMT (wel hoge AVI's en nog hogere scores voor BL). Voor onze jongens heeft de rekenblobs app voor keersommen heel goed gewerkt om de tafels te automatiseren. Wellicht is dat nog het proberen waard.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2020, 14:58 
Volwassene

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik dacht dat ze hier ook zo lang mochten doen als ze wilden, maar ze heeft uiteindelijk sommen open gelaten, misschien dat ze er zelf vanaf wilde zijn. Op school schijnen ze in de klas elke dag tafels te oefenen. Hoe precies weet ik niet, ze maken in elk geval rijtjes keersommen. Thuis hebben we vanalles gedaan. Tafelkwartet, overgooien, stoplichtmethode.. Visueel maken is wel een goed idee, thuis oefenen we meestal mondeling, realiseer ik me nu. Ik ga ook eens kijken naar die app.

Vorig jaar in groep 5 heeft ze een automatiseringstoets voor rekenen gedaan. Dat ging toen heel slecht, de keersommen maar ook optellen en aftrekken. Toen dachten ze/we alleen dat het misschien door de add kwam. Maar nu heeft ze van de add weinig last meer. Alles gaat nu beter, behalve dus DMT en automatiseren. Ik kan wel vragen of de juf nog een keer zo'n automatiseringstoets wil afnemen, of misschien heeft ze dat al gedaan.

Wat betreft dyslexie, school kiest er gewoon voor om alleen door te verwijzen voor het betaalde dyslexietraject. Als je kind daar niet voor in aanmerking komt, doen ze niets. Ik vind dat ook bijzonder, maar het is een gegeven. We hebben daar vorig jaar meerdere gesprekken over gevoerd en dat heeft tot niets geleid. Ze ontkennen gewoon dat ze in lichtere mate dyslexie kan hebben of misschien compenseert, dan heb je een uur een gesprek gehad over dyslexie en dan komt in het verslag het woord dyslexie nul keer voor.. En ze wilden ook niet meewerken aan het voortraject voor dyslexie om de therapieresistentie uit te zoeken. Ze heeft toen wel een tijdje bij de juf gelezen ipv stillezen, maar dat is verder niet echt opgevolgd. Misschien kunnen we het beter een automatiseringsprobleem noemen.. Ik denk eigenlijk niet dat ze veel gaat hebben aan een dyslexieverklaring als dit betekent dat zo'n toets wordt voorgelezen. Ze heeft nl geen goede auditieve aandacht vanwege de add, dus ik weet niet of dat haar zou helpen.

Ik ga in elk geval uitzoeken hoe dat zit met extra tijd. Volgende week heb ik een oudergesprek met de juf. Zijn er nog meer specifieke dingen die ik na kan vragen of bespreken om meer helderheid te krijgen?

BerichtGeplaatst: 24 feb 2020, 16:15 
Volwassene

Citaat:
Zijn er nog meer specifieke dingen die ik na kan vragen of bespreken om meer helderheid te krijgen?
Wat voor sommige kinderen goed werkt is het expliciet aanleren hoe kladpapier gebruikt kan worden. Het overzichtelijk opschrijven van tussenantwoorden kan helpen, maar ook het opschrijven van weetjes voor de toets begint (soort tafelkaart produceren als geen tafelkaart gebruikt mag worden, metriek stelsel vooraf opschrijven). Door dit expliciet te oefenen gaat het soms steeds makkelijker. Door haar kladpapier met centimeterruitjes te geven kan het ook overzichtelijker worden.

Laatst bijgewerkt door loekie op 24 feb 2020, 22:57, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 24 feb 2020, 16:21 
Volwassene

Maar... kinderenzonder dyslexie die onvoldoende scoren moeten toch ook extra begeleiding krijgen?

Op een congres hoorde ik, beetje kort door de bocht, maar grotendeels waar: dyslexie is wat er aan lleesproblemen overblijft als er goed onderwijs wordt gegeven. Met andere woorden, juist als er geen sprake is van dyslexie hebben kindeeren baat bij goede instructie en extra oefening.

Laatst bijgewerkt door Von op 24 feb 2020, 18:08, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 24 feb 2020, 17:30 
Volwassene

Eens met Von.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2020, 22:25 
Volwassene

Ik ben het helemaal met je eens, Von. Maar op onze school werkt dat niet zo. Daar kijken ze alleen naar geld en naar het lerarentekort.. Je hebt gewoon geen probleem als je niet volledig door het ijs zakt. Maar de juf van dit jaar is wel okee en heeft ook veel ervaring, dus daar kan ik wel iets aan vragen. Dat kladpapier is een goed idee, volgens mij doet ze dat nu niet op school.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2020, 10:32 
Volwassene

En via de huisarts een verwijzing naar de logopedist halen. Dat is ook een route die kan buiten school om hulp te krijgen. Hulp boven diagnose m.i.

Heb dat ook gedaan, eerst gehoor laten checken. En toen met de dictees onder mijn arm van school richting logopedist. Die heeft aantal testen gedaan en daarna hebben we een half jaar lang logopedie gevolgd.

Hier geen sprake van dyslexie, maar vooral in groep 3 en 4 slecht aansluitend onderwijs waardoor de hele basis gemist was. Daar werd dochterlief ook erg faalangstig en niet heel blij van.
Dat dus ook meegenomen bij de huisarts.

Heb geen enkele rekening van de logopedie gezien. Dus geen idee hoe ze dat verder gedaan hebben. Of dat ze gewoon basis bekostiging via gemeente kregen of via onze zorgverzekering. Geen idee.

Maar de 1 op 1 hulp in combi met extra instructie op school en thuis oefenen hebben veel geholpen. Inmiddels opgeklommen van -V naar IV/III op CITO spelling en DMT ging ook veel soepeler.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2020, 21:14 
Volwassene

Bedankt voor het meedenken. Ik zie niet zo goed wat de rol van een logopedist kan zijn bij automatiseringsproblemen, maar ik heb ook helemaal geen ervaring met logopedie. Wat doen ze daar dan?

Pagina 1 van 1 [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]