Het is nu 28 okt 2020, 13:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




 Pagina 3 van 4 [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 21:53 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 maart 2010, 15:47
Berichten: 3042
Paula schreef:
Smaragd schreef:
Mijn jongste heeft Cogmed gedaan. Op het moment zelf had het echt een positieve invloed, ik denk alleen niet dat dat blijvend was.
Die ervaring hebben wij ook. De positieve effecten waren echt duidelijk meetbaar en zichtbaar, maar na verloop van tijd werd het minder. Toch heeft zoon er ook op de langere termijn wel baat bij gehad (al kun je natuurlijk ook beargumenteren dat zijn werkgeheugen misschien ook verbeterd zou zijn doordat hij ouder en rijper werd).

Het was hier ook echt de moeite waard, het heeft haar echt over een dood punt heen geholpen op de basisschool.



_________________
Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 20:40 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 728
Uit de wetenschappelijke literatuur begrijp ik dat het werkgeheugen wel verbetert naarmate een kind ouder wordt, maar dat het relatief zwak blijft ten opzichte van leeftijdsgenoten.

Ookal is het effect niet blijvend, dan nog kan het wel zijn dat doordat het tijdelijk beter gaat een kind dan toch meer leert of de dingen leert waar het moeite mee heeft en daar heeft het daarna dan wel profijt van. Ik ga me er eens in verdiepen. Het is dacht ik wel intensief voor het kind, Cogmed, of valt dat mee?



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 23:44 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20328
Woonplaats: Gelderland
Is persoonlijk hoe je kind het ervaart denk ik. Onze zoon vond het leuk om te doen omdat hij spelletjes (beloning) kon vrijspelen als hij het goed deed. Hij vond het een sport om zichzelf te verbeteren en daardoor heeft hij het niet als intensief ervaren. Het is al weer een paar jaar geleden, ik weet niet meer precies hoeveel tijd hij er aan kwijt was. Ik meen me te herinneren dat het elke dag even moest (15 minuten???) maar dat ze ook 2 dagen per week vrij mochten plannen.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 21 aug 2019, 19:56 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 dec 2014, 09:43
Berichten: 521
Ik haal dit topic even naar boven.

Voor onze zoon op zoek naar een goede training voor zijn werkgeheugen. Het lijkt dat dat een grote rol speelt op het moment waardoor hij op school zo slecht tot werken komt ( met daarmee weer te weinig uitdaging) ook zijn executieve vaardigheden zijn zwak.

We kwamen bij jungle memory training uit.
Het schijnt wel pittig te zijn omdat het na een paar keer echt niet leuk is en je moet 8 weken lang 4 keer per week ( waarvan 1 keer met coach) trainen.
Nu lees ik hier over 2 andere programma's die er op het eerste gezicht al aantrekkelijker uit zien.
Het is mij niet helemaal duidelijk of de effecten van deze 3 trainingen overeenkomen. Bij BGB lees ik dat het vooral op kinderen met ADHD gericht is en Cogmed op gedragsproblemen. Bij de laatste ook alleen psychologen gevonden die het aanbieden.

Ook dit gaat weer best wat geld kosten en de vraag is, is dat het echt waard?! De coach heeft al wat testjes gedaan bij zl en volgens haar is het zeer duidelijk dat hij geen goed werkgeheugen heeft en zijn problemen op school daar goed te verklaren zijn.
Maar zij heeft uiteraard ook belang erbij dat hij de training bij haar gaat doen.
Je kunt hem ook zelf aanschaffen voor 45,- en dan volledig zelfstandig doen ( als ouder dan de begeleiding geven)is een coach echt noodzakelijk.



_________________
ZL (07- 2010) HB , gr 8 fulltime HB onderwijs
ZL2 (11-2012) gr 4 TOS & vermoeden HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 22 aug 2019, 16:00 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2274
Woonplaats: Den Haag
Volgens mij is er weinig bewijs voor de effectiviteit van werkgeheugentrainingen.

Ik zou inzetten op het ondersteunen van zijn executieve functies zodat hij daarop minder overvraagd wordt en minder last heeft van problemen met werkgeheugen (omdat dit minder overbelast raakt).

Dus bepalen in welke situaties hij problemen heeft en bekijken hoe hij (met hulpmiddelen) anders om kan gaan met die situaties.



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 23 aug 2019, 19:47 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 dec 2014, 09:43
Berichten: 521
Enig idee hoe we hem dan kunnen ondersteunen met zijn executieve vaardigheden?
Nu 3de jaar HB onderwijs en al twee jaar duidelijk maar komen weinig verder....
Hij glijdt steeds verder af hierdoor



_________________
ZL (07- 2010) HB , gr 8 fulltime HB onderwijs
ZL2 (11-2012) gr 4 TOS & vermoeden HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 24 aug 2019, 22:38 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 728
Wij hebben met onze dochter de werkgeheugentraining van Beter bij de les gedaan. Bij haar heeft dat geen enkel effect gehad. Het lastige aan zo'n training is, dat de ontwikkelaars ervan uit gaan, dat een kind gemotiveerd is om zijn best te doen en er beter in te worden. Dat was bij onze dochter (toen 7) niet het geval. Zij zag er niet het directe nut van met als gevolg elke keer een enorme strijd om de oefeningen te voltooien. En ik snapte dat ook wel, waarom zou je als kind gemotiveerd zijn om reeksen blokjes met cijfers achteruit te reproduceren. En dat zou dan nog een wetenschappelijk aangetoonde effectieve methode zijn. Ik vond het ook heel lastig om als ouder als trainer te fungeren (ze ging 1x per 2 weken naar de trainster, maar de rest tussentijds moesten we zelf doen).

Andere onderdelen van die training vond ik wel heel nuttig, omdat het strategieën leert aan het kind om beter dingen te onthouden, zoals Ik maak een plaatje in mijn hoofd, of Ik maak groepjes, of Ik maak er een verhaaltje van, etc. Maar ook dat is iets, als het niet onderhouden wordt en/of ondersteund wordt op school beklijft het niet. Bij ons heeft de hele training uiteindelijk veel geld en tijd gekost, maar eigenlijk niets opgeleverd.

Er zijn wel boeken zoals bijv van Tracy Alloway over strategieën om werkgeheugenproblemen aan te pakken op school. Maar ons is het met diverse juffen helaas niet gelukt om ze zover te krijgen dat ze iets aan de problemen van onze dochter op dat vlak iets wilden doen, ondanks de adviezen van de tester. Ik denk eigenlijk dat ze het gewoon niet begrepen.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 25 aug 2019, 12:56 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 10:08
Berichten: 2153
Het kan ook tegenovergestelde effecten hebben: https://pedrodebruyckere.blog/2016/12/05/brein-training-kan-je-geheugen-schaden/


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 27 aug 2019, 09:47 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 dec 2014, 09:43
Berichten: 521
Het blijft lastig, vind het ook lastig om een keuze te maken.
Feit is dat het nu ( ondanks fulltime HB onderwijs) niet goed loopt op school en zl in een visuele cirkel zit van niet goed te werken komen en mede daardoor te weinig uitdaging krijgen/ niet tot leren te komen.



_________________
ZL (07- 2010) HB , gr 8 fulltime HB onderwijs
ZL2 (11-2012) gr 4 TOS & vermoeden HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 27 aug 2019, 10:49 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 10:08
Berichten: 2153
Ik vraag me ook wel eens af of een ingewikkelde taal leren, zoals Chinees of Japans, niet ook een vergelijkbaar effect heeft. Of leren programmeren.
Maar voorwaarde voor succes is at iemand gemotiveerd is om eraan te werken om vooruit te komen. Dat wil ook zeggen: frustratie verdragen in de tussentijd, het wanhopige gevoel dat het anderen wel lukt en jou niet, de angst jezelf en anderen teleur te stellen, dat het je ondanks je IQ toch niet lukt. Ik zet het misschien wat zwaar aan, maar die emotionele kant houdt iemand op een gegeven moment tegen en die moet denk ik meegenomen worden in de aanpak.
Als dat gebeurt, kan vanalles helpen. Ook eventueel een game of breintraining. Maar andere manieren, waarbij je iets zinvols leert, lijken me motiverender. Dat zal per persoon en per leeftijd anders beleefd worden.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 27 aug 2019, 13:17 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 mei 2010, 11:42
Berichten: 7679
Een onderontwikkeld werkgeheugen compenseren op school lan ook helpen denk ik.
Bv bij rekenen materialen gebruiken en een verstandig gebruik van uitekenpapier aanleren.
Bij spelling consequent dezelfde stappen toepassen, ondersteund met een denkstappen kaart.
Voor begrijpend lezen een strategieën kaart.

Etc.



_________________
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 30 aug 2019, 13:44 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 728
Die stappenkaart voor begrijpend lezen kun je wel de mist mee in gaan. Mijn dochter kreeg er een van Nieuwsbegrip. Een hele kaart vol met heel veel tekst, ze kon daar helemaal niets mee, het bracht haar alleen nog maar mee van de wijs. Ik denk dat je bij zulk soort ondersteuning eerst moet kijken waar het precies mis gaat en wat de sterke kanten van het kind zijn en kijken of je daar iets mee kunt. Bij mijn dochter heeft het vooral geholpen dat ik zelf met haar ben gaan zitten voor de vakken waar het niet goed mee ging en precies ben nagegaan waar het verkeerd ging. Daar heb ik zoveel mogelijk top down uitleg bij gebruikt vanwege de hb en we zijn gaan oefenen. Voordeel daarvan is dat het net zoveel tijd kost als een braingame, maar je kind hopelijk ook stijgt in zijn prestaties in dat vak op school. Een braingame is leuk, maar er is geen bewijs dat de dingen die je daar leert overdraagbaar zijn naar andere gebieden van het leven. Het kan dus zijn dat je beter wordt in de game, maar dat wil niet zeggen dat je ook beter wordt in de vakken op school. (Zie hier https://www.nemokennislink.nl/publicati ... ftakeling/ scroll naar beneden). Ik zou als hij op school niet tot werken komt en niet op zijn eigen niveau presteert nu niet kiezen voor het leren van Chinees, maar je richten op het verbeteren van die vakken zodat hij hopelijk dan wel de juiste uitdaging krijgt. Heeft hij wel zijn aandacht erbij, of heeft hij ook concentratieproblemen? Onthoudt hij de instructies wel? Wat zegt de school? En wat zegt de tester? Een troost is misschien dat het werkgeheugen wel verbetert naarmate het kind ouder wordt.

Bissi, ik heb je link gelezen, maar ik vraag me af of de goede conclusie is dat het schadelijk is. Aangezien het werkgeheugen ook van de controlegroep is gestegen zonder training, neem ik aan dat het om jonge mensen gaat. De groep waar het schadelijk zou zijn kreeg training in 1 strategie. Vervolgens kregen ze de test. Het lijkt me logisch dat mensen dan proberen om de strategie die ze net geleerd hebben te gaan toepassen omdat ze denken dat dat de bedoeling is. En daarmee dan de plank mis slaan. Want dat effect trad niet op bij de groep die getraind werd in verschillende strategieën.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 30 aug 2019, 19:33 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 10:08
Berichten: 2153
Vlindertje, ik had erna nog een heel verhaal geschreven over wat ik zelf zou doen in zo'n situatie en dat is wat je beschrijft: naast een kind gaan zitten, hardop laten werken en dan preciezer weten waar het misgaat en daarop bijsturen. Die post is echter gecrasht tijdens het opstellen. Daarna dacht ik: kun je dat eigenlijk wel van iemand vragen die waarschijnlijk geen onderwijsachtergrond heeft? Want werkgeheugen en de gerelateerde executieve functies zijn ook weer niet zo simpel aan te pakken. Maar goed, mooi om te horen dat dat bij jullie goed uitgepakt heeft.
Tractor Alloway heeft een handige website met tips daarvoor ook, o.a. via deze link:
https://bitsofwisdomforall.com/executive-functioning-processing-speed/

Wat betreft Chinees, dat is niet voor de executieve functies of specifieke leerproblemen. Ik denk wel dat het in z'n algemeenheid helpt om te leren je geheugen beter te benutten. Bovendien train je ook logisch denken, gehoor, visualisatie en kan zwaar het ontmoedigde leerlingen helpen geloof in zichzelf te krijgen. Het is geen gerichte aanpak.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 30 aug 2019, 21:36 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 10:08
Berichten: 2153
Citaat:
Bissi, ik heb je link gelezen, maar ik vraag me af of de goede conclusie is dat het schadelijk is. Aangezien het werkgeheugen ook van de controlegroep is gestegen zonder training, neem ik aan dat het om jonge mensen gaat. De groep waar het schadelijk zou zijn kreeg training in 1 strategie. Vervolgens kregen ze de test. Het lijkt me logisch dat mensen dan proberen om de strategie die ze net geleerd hebben te gaan toepassen omdat ze denken dat dat de bedoeling is. En daarmee dan de plank mis slaan. Want dat effect trad niet op bij de groep die getraind werd in verschillende strategieën.

Dat zou best een zwak punt van deze studie kunnen zijn.
De conclusie die ik er uithaalde, is dat het leren van een of meer strategieën geen trucje moet zijn om het probleem even snel te fixen. Soms kan een trucje handig zijn, maar zonder inzicht werkt het niet. Dat gebeurde wellicht bij de oonderzochte groep na de training. Niet voor niets is het ontwikkelen van metacognitie een van de grondigere oplossingen.
Zelf je kind proberen te helpen met handigheidjes zonder precies te weten wat het probleem is, kan dus ook zo'n onbedoeld negatief effect hebben.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 31 aug 2019, 09:57 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 728
Ik ben het helemaal met je eens, Bissi, met beide posts. Het is ook niet zo dat ik propageer om zelf maar wat te beunen. Ik doel ook helemaal niet op je kind trucjes leren. Die trucjes leerde ons kind van de professional, wat niets hielp. Ik ben uit pure wanhoop me er zelf tegenaan gaan bemoeien. Want de externe professional heeft ons voor veel geld een training laten doen, die niets hielp en ook niet goed was voor het zelfvertrouwen van ons kind. De school deed er heel weinig aan en wat ze deden was niet adequaat of we konden over 3 weken wel een gesprek krijgen en dan was er vakantie en dan konden ze daarna wel eens kijken, dus daar kwam niets van de grond. En ondertussen zakte ons kind steeds verder door het ijs. Ik denk dat het een misvatting is dat iedereen met een pabo-opleiding dit wel kan.

Toen ik er zelf naast ging zitten bleek soms dat de punten waarop dingen mis gingen punten waren die de leerkracht had gemist en die soms niet moeilijk op te lossen waren. Zo gingen ze op school bijv extra spellingsbladen geven, de juf was boos dat m'n dochter de stappen niet volgde en zei dat ze ongemotiveerd was en haar werk afraffelde, maar dochter had de hele uitleg over de stappen gemist en had bedacht dat ze het vast heel goed deed als ze de woorden zo snel mogelijk overschreef.. Daar heb je geen onderwijsachtergrond voor nodig, dat is gewoon praten met je kind. Wat de juf niet deed. Ook bleek ze de spellingsregels wel te weten, maar de uitleg over wanneer een klank lang of kort is te hebben gemist en dan gaat het dus fout. Dit zijn maar voorbeelden, maar de juf, de professional, duwde haar alleen boos het volgende spellingsblad onder de neus omdat ze moest oefenen. Hier heb ik talloze voorbeelden van.

Een slecht werkgeheugen leidt er vaak toe dat kinderen instructies missen. Dat is niet het enige, maar het is wel iets waar je als betrokken ouder iets aan kunt doen. Sowieso bespreken met de leerkracht. Ik heb zelf tegen de juf gezegd dat ze ervan uit moet gaan dat mijn dochter de helft hoort van wat ze zegt en daar de helft van onthoudt. Dus dat ze altijd even moet checken of m'n dochter weet wat ze moet doen. Door met je kind te praten over het schoolwerk kun je er soms wel achter komen wat er mis gaat of welke instructie ze hebben gemist (bij begrijpend lezen had m'n dochter bijv de uitleg gemist over verwijswoorden, daar hielp dus geen stappenplan tegen). Door dat soort dingen te signaleren help je je kind ook. Soms gaf ik de uitleg zelf, soms vroeg ik het aan de juf, beetje afhankelijk waar het over ging. En vaak met een slim kind, komt dan de 1-op-1 uitleg wel aan en kunnen ze in elk geval weer verder. Het lost zeker niet alles op, want een slecht werkgeheugen behelst wel meer, maar het helpt misschien wel een beetje. Bij ons heeft het in elk geval sommige achterstanden die ze had opgelost. Maar het vereist wel dat je je als ouder verdiept in wat je kind aan het doen is op school. We hebben ook een tijdje een remedial teacher gehad, die de stappen van spelling met haar gedaan heeft. 1-op-1 begeleiding heeft bij onze dochter door wie die ook gegeven wordt een goed positief effect.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 31 aug 2019, 10:40 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2274
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Feit is dat het nu ( ondanks fulltime HB onderwijs) niet goed loopt op school en zl in een visuele cirkel zit van niet goed te werken komen


Is er wel grondig onderzoek gedaan naar eventuele leer/aandachtsproblematiek?

Als er een leerprobleem is, en mensen met leerproblemen hebben vaak ook executieve functieproblemen met name werkgeheugenproblemen, dan vraagt dat een aanpak die daarop gericht is.

Een zijn functies zoals visus en gehoor al eens grondig onderzocht?



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 31 aug 2019, 15:06 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 728
Ik denk dat je met je kind als het hb is en het een leerprobleem heeft makkelijk in een spagaat of vicieuze cirkel kunt komen, zeker als het kind op fulltime hb onderwijs zit. Algemeen wordt aangenomen dat het IQ een goede voorspeller is van schoolprestaties, maar het werkgeheugen blijkt een betere voorspeller.

Dat is wel een horde die ik zelf in de verwachtingen over mijn kind heb moeten nemen. Je kunt het kind trainen en ondersteunen, maar ik denk niet dat het reeel is om te verwachten dat het kind hetzelfde niveau haalt als een hb kind met een goed werkgeheugen zonder leerprobleem. Of in elk geval niet zomaar. Het slechte werkgeheugen of welk leerprobleem het ook is, is net zo goed onderdeel van het kind als zijn IQ.

Ik denk dat het heel moeilijk is voor een kind om in een omgeving te zitten waar de onderliggende gedachte is 'hij zou gezien zijn IQ makkelijk veel meer uitdaging aan moeten kunnen', maar hij op dagelijkse basis zijn gewone werk niet aan kan door zijn slechte werkgeheugen of leerprobleem. Je komt denk ik niet verder omdat hij dagelijks is overbelast. Pas als er aan de overbelasting iets is gedaan kom je toe aan de extra uitdaging.

Wat bij onze dochter wel hielp was compacten van de stof zonder verrijking. Daardoor raakte ze minder overbelast en kreeg ze het af, maakte minder fouten. Wat ook hielp was toetsen in gedeeltes laten maken, waardoor minder overbelast werkgeheugen, betere resultaten en meer zelfvertrouwen. Ze krijgt nu extra uitdaging voor rekenen.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 31 aug 2019, 15:53 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2274
Woonplaats: Den Haag
Ik kan me goed vinden in de visie van Vlinder42.

Zoals hierboven al aangeven door meerderen inclusief mijzelf, is het van belang ervoor te zorgen dat je kind niet overvraagd wordt (op werkgeheugen of anderszins). Pas dan komt je kind goed tot leren. En dan zie je wel waar de mogelijkheden liggen.

Ik denk ik dat gecompact doorwerken van stof, waar die snel begrepen/beheerst wordt, nodig is. En het maken van een 'kleiner' takenpakket maar wel op niveau kan al behoorijk wat schelen bij werkgeheugenproblemen. dit geeft Vlinder42 ook aan.
Het gaat erom dat je kind goed tot ontwikkeling komt. Een niet erkend leerprobleem kan het zelfvertrouwen (en vertrouwen in eigen leervermogen) fors aantasten. Daarom is het van groot belang goed uit te zoeken waarom het niet goed gaat op HB-onderwijs.



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 31 aug 2019, 23:16 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 dec 2014, 09:43
Berichten: 521
Sacha schreef:
Citaat:
Feit is dat het nu ( ondanks fulltime HB onderwijs) niet goed loopt op school en zl in een visuele cirkel zit van niet goed te werken komen


Is er wel grondig onderzoek gedaan naar eventuele leer/aandachtsproblematiek?

Als er een leerprobleem is, en mensen met leerproblemen hebben vaak ook executieve functieproblemen met name werkgeheugenproblemen, dan vraagt dat een aanpak die daarop gericht is.

Een zijn functies zoals visus en gehoor al eens grondig onderzocht?


Nee niet echt onderzocht.
Duidelijk is wel dat het hem wel lukt als hij het ecgt intressant vind. intrinsieke motivatie speelt grote rol.
Als hij zich goed focust kan hij het wel.



_________________
ZL (07- 2010) HB , gr 8 fulltime HB onderwijs
ZL2 (11-2012) gr 4 TOS & vermoeden HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 01 sep 2019, 09:24 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 dec 2014, 09:43
Berichten: 521
Daar ging wat mis, wilde op alle reactie reageren want vind het heel waardevol , dus nieuwe poging:

@bissi een vreemde ingewikkelde taal leren zou hij in ieder geval erg leuk vinden. In het begin zal dat verwacht ik ook prima gaan. Want als hij iets interessant vind heeft hij intrinsieke motivatie en lukt het vaak wel.
Hij lijkt het dus wel te kunnen op sommige momenten?

@pompom Dat is wel een goede, op dit moment raakt hij juist bij rekenen in de war omdat hij steeds lijkt te vergeten welke stappen hij moet nemen / ze willen zien. Hij is al bezig om kladpapier te gebruiken dat lijkt wel iets te helpen.
Ben alleen bang dat het op school te vrij is en hij meer begeleiding hierin nodig heeft

@bissi en vlindertje; naast hem gaan zitten, hardop werken en kijken wat er mis gaat is denk echt wat er moet gaan gebeuren. Zelf heb ik helaas geen onderwijs achtergrond en geen idee hoe ik hem moet helpen. Hopelijk binnenkort gesprek op school met een externe begeleider. Wellicht kan hij dat gaan doen met hem om zo meer duidelijkheid te krijgen.
Ik ga die link eens bekijken
School en zoon zelf merken ook wel dat hij vaak instructies mist, hij geeft zelf aan dat hij ze vaak te lang vind duren en dan afhaakt. Of hij beslist heel snel dat hij het allemaal begrijp waarna hij niet meer luistert maar dan blijken er nog belangrijke instructies te komen. Soms gaat hij zelf daarna terug naar de juf als hij merkt dat hij toch niet weet wat te doen en dan begrijp hij zeer snel weer wat de bedoeling is. Helaas vraagt hij hier niet altijd om, regelmatig vind hij het leuker om te gaan kletsen met zijn vrienden en/of het aan een van hen te vragen met gevolg dat hij het dan verkeerd uitgelegd krijgt. Hij zal ook moet leren om het meteen na te vragen en liever ( dat benadrukt school) tijdens de instructie beter zijn aandacht erbij houden

Ik persoonlijk heb ook het idee dat het vaak ( zeker bij rekenen) zit in de manieren waarop hij dingen moet doen en hij daar van in de war raakt. Hij geeft zelf ook aan dat hij als hij het moeilijk is hij het vooral moeilijk vind omdat hij steeds niet weet op welke manier hij de som moet doen. De methode en vooral de tussenstappen dus. Als hij dit weet ( na korte uitleg direct) dan kan hij het heel erg makkelijk.
Dat is toch werkgeheugen dan?

Bij de " test" die degene die jungle memorie geeft deed bij hem viel mij ook op dat hij te moeilijk aan het denken is over hoe iets aan te pakken. Ze vroeg hem om de som 78+54 uit te leggen aan haar hoe hij dat uitrekent.
Nu kon hij zo'n som al toen hij amper 6 jaar oud was zeer snel uitrekenen maar nu ging hij tot mijn grote verbazing heel ingewikkeld doen.

Hij onthield ten eerste de soms al niet ( 78 en hoeveel er ook al weer bij?) en mocht uiteindelijk op het bord hem gaan schrijven.
Maar wat mijn verbaasde, hij schreef de getallen onder elkaar met streep eronder. Dan eerst 8+ 4 uitrekenen.

Precies, hij moet momenteel hele grote getallen zo onder elkaar uitrekenen. Maar is dus nu blijkbaar vergeten hoe hij het normaal deed?
Vervolgens ging hij getallen kruislings optellen ed....Hij was helemaal in de war want dat is dus bij X zo en niet bij +.

Hier gaat er dus duidelijk iets mis, hij kan zon som prima maar is zo in de war van allerlei methoden die ze op school willen zien dat hij er niks meer van bakt.
Vermoed dus dat dit vaak gebeurt. Is dat werkgeheugen?



_________________
ZL (07- 2010) HB , gr 8 fulltime HB onderwijs
ZL2 (11-2012) gr 4 TOS & vermoeden HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 3 van 4 [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: