Het is nu 28 okt 2020, 14:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




 Pagina 4 van 4 [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 01 sep 2019, 10:03 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2274
Woonplaats: Den Haag
Ik zou dan inzetten op trainen van metacognitieve vaardigheden. Dat pak je per vak specifiek aan.

Meer info,zie bijv deze presentatie van Lineke van Trigt van Bureau Talent.
https://talentstimuleren.nl/?file=4659& ... e.download

Marcel Veenman heeft er veel onderzoek naar gedaan, online ook het nodige over te vinden.



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 01 sep 2019, 19:44 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 10:08
Berichten: 2153
Citaat:
Hier gaat er dus duidelijk iets mis, hij kan zon som prima maar is zo in de war van allerlei methoden die ze op school willen zien dat hij er niks meer van bakt. Vermoed dus dat dit vaak gebeurt. Is dat werkgeheugen?


Ik vraag me af of dat een probleem met het werkgeheugen is (maar kan daarbij natuurlijk niets met zekerheid zeggen over jouw zoon). Onze dochter had op een gegeven moment vergelijkbare problemen op de basisschool. Ze paste bij werkwoordspelling al jaren (onbewust) de juiste regels toe. Vanaf het moment dat het behandeld werd op school ging het mis en ging ze vreemde fouten maken. Daar raakte ze weer gestresst van, waardoor nieuwe uitleg niet goed landde, ze leek er ook slecht voor open te kunnen staan. Ik legde het haar thuis duidelijk uit met de regeltjes in een soort workflow erbij, zodat ze dat briefje ernaast kon houden bij het huiswerk maken. Toch bleef het heel moeizaam gaan, met rare fouten als 'hij werdt'. Later vertelde ze: ik wist niet het verschil tussen verleden, voltooide en tegenwoordige tijd en hoe je dat kon herkennen.
Ik bedacht dat ze van onbewust bekwaam naar bewust bekwaam moest gaan en dat dat dus erg verwarrend kan zijn en je onzeker kan maken. Dat in combinatie met een fixed mindset: ik kan het of ik kan het niet, geen zin hebben om goede strategieën te leren, omdat je iemand bent die dingen gewoon kan, de noodzaak ervan niet willen inzien.
Terwijl ze er op school wel op willen toezien dat kinderen de juiste reken- en taalregels vlot toepassen.
Wij hebben toen iemand met hb-kennis om hulp gevraagd. Zij kon goed tot haar doordringen met het haar manier van praten. Zij raadde bij rekenen juist extra moeilijke opgaves aan.

Het is een beetje vergelijkbaar voor een volwassene met blind kunnen typen met tien vingers en dan naar je handen gaan kijken en na gaan denken waar de juiste toetsen zitten. Dan ga je vanzelf langzaam typen en veel fouten maken.

Ik denk dat het belangrijk is dat hij snapt waarom hij dit soort regeltjes en strategieën moet leren. En dat hij ervoor beloond wordt als hij het laat zien. Werken ze op zijn school met pretoetsen per blok bij rekenen?
Heeft hij ook wiskunde op school? Bij wiskunde uit de brugklas is het duidelijker dat vlot rekenen en alles opschrijven belangrijk is. Zou dat hem motiveren?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 01 sep 2019, 22:49 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3420
Het zou een werkgeheugenprobleem kunnen zijn als hij de rekenregels probeert te onthouden zonder ze te begrijpen. Bijna alle rekenregels op basisschoolniveau zijn echter te beredeneren als een kind begrijpt hoe de bewerking in elkaar zit en voldoende getalbegrip heeft.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 14:32 
Volwassene

Geregistreerd: 17 jun 2015, 11:01
Berichten: 159
Ik kom hier voor mijn kind (groep 7) momenteel niet uit. Ik lees hier in dit topic dat werkgeheugen de voorspeller is voor schoolsucces. Maar elders lees ik dat juist verbaal begrip de grootste voorspeller is.

Mijn kind is recent getest met de WISC-V en scoort extreem hoog op verbaal begrip en hoog op ruimtelijk visueel en fluïde redeneren, maar laaggemiddeld (90-108) op werkgeheugen en verwerkingssnelheid. Ik kom er niet uit hoe ik dit moet interpreteren en of ik me zorgen moet maken voor het voortgezet onderwijs.



_________________
twee dochters | brugklas tto gym | groep 8
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 17:38 
Volwassene

Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:19
Berichten: 240
Citaat:
Ik kom hier voor mijn kind (groep 7) momenteel niet uit. Ik lees hier in dit topic dat werkgeheugen de voorspeller is voor schoolsucces. Maar elders lees ik dat juist verbaal begrip de grootste voorspeller is.


Ik denk dat het deels afhangt van de leeftijd waarop je meet. Als je bij een groep 5-jarigen 'verbaal begrip' gaat meten, dan is die meting in grote mate bepaald door de thuisomgevingen die voor die 5-jarigen allemaal verschillend zijn. Dat levert een slechte voorspelling op, omdat het belang van die thuisomgevingen in de toekomst gaat afnemen (ten gunste van schoolomgeving en kindfactoren). Bij 11-jarigen denk ik dat 'verbaal begrip' een veel betere voorspeller is. Als een kind goed verbaal begrip heeft en een laag werkgeheugen, hoe heeft dat kind dan ondanks dat lage werkgeheugen dat verbale begrip heeft verworven? Hoe heeft zo'n kind dat al die jaren gecompenseerd, en waarom zou het daar niet gewoon mee daar kunnen gaan op de middelbare school?
En trouwens, als het hebben van niet-Nederlandssprekende laagopgeleide ouders zo'n gigantische belemmering zou zijn voor schoolsucces, dan mag je er ook van uitgaan dat die belemmering al lang en breed tot uiting is gekomen bij de eindcito, en dat de eindcito een uitstekende voorspelling geeft voor welk niveau het kind kan bereiken ondanks die niet-Nederlandssprekende laagopleide ouders.

Als ik zoek op Internet op werkgeheugen en schoolsucces kom ik steeds uit op hetzelfde onderzoek: https://www.theguardian.com/science/201 ... ing-memory
En dat is dus een onderzoek bij 5-jarigen. De boodschap die ik daar uit haal is dat IQ op 5-jarige leeftijd hartstikke onbetrouwbaar is, en werkgeheugen is minder onbetrouwbaar.

Merk ook op dat dit onderzoek uitsluitend kijkt naar het verschil tussen LAAG en GEMIDDELD (zowel qua werkgeheugen als qua schoolsucces). Het onderzoek kijkt helemaal niet naar het verschil tussen GEMIDDELD en HOOG (nou ja, de onderzoeker vertelt één anekdote, maar ze claimt nergens dat ze een statistisch verband gevonden heeft).

Qua verwerkingssnelheid: dat kan om allerlei redenen laag uitvallen die niet relevant zien voor schoolsucces. Zie hier:
https://www.edu-en-ik.nl/publicaties/in ... -zegt-dat/



_________________
Moeder van twee zonen:
Buddy (herfst 2012)
Munchkin (herfst 2015)


voorsteltopic
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 22:17 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 10:08
Berichten: 2153
Citaat:
of ik me zorgen moet maken voor het voortgezet onderwijs


Wat zou je anders gaan doen dan? Aan wat voor maatregelen denk je dan?

Heeft je kind nu last van werkgeheugen problemen?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 22:56 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3420
Citaat:
Mijn kind is recent getest met de WISC-V en scoort extreem hoog op verbaal begrip en hoog op ruimtelijk visueel en fluïde redeneren, maar laaggemiddeld (90-108) op werkgeheugen en verwerkingssnelheid.
90-108 is gemiddeld, niet laaggemiddeld. Verder is het goed om je te realiseren dat dit een score is op enkele korte zeer specifieke taken. Het is natuurlijk wel een indicatie, maar vooral van belang als je het zwakkere functioneren ook terugziet in het dagelijks functioneren. Mijn beide kinderen scoorden (net als veel hb-kinderen) ook relatief laag op deze factoren; op school hebben ze daar geen last van gehad. Door hun goede redeneervermogen en hun grote kennis lukt het hen om ezelsbruggetjes te bedenken en verbanden te leggen waardoor ze dingen toch goed kunnen onthouden.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 23:03 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 maart 2010, 15:47
Berichten: 3042
Mijn steekproef thuis (drie HB kinderen), laat zien dat degenen met de laagste verwerkingssnelheid verreweg de meeste moeite heeft met school. Maar of dat nu wat zegt? De lage verwerkingssnelheid is hier meer een symptoom dan een oorzaak denk ik.



_________________
Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 21 sep 2019, 16:55 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2274
Woonplaats: Den Haag
de subtest in de WISC kun je absoluut niet beschouwen als een op zichzelf voldoende betrouwbare en valide maat voor werkgeheugen. Daar zijn aparte neuropsychologische tests voor.

Een lage score op zo'n subtest van de WISC hoefft zeker niet te betekenen dat er werkgeheugenproblemen zijn. Zie mijn eerdere stukken hier over mogelijke oorzaken van lage score op factor Verwerkingssnelheid op de WISC-III, wat in enige mate ook nog van toepassing is op de WISC V.



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Werkgeheugentraining: Cogmed en Brain Game Brian
BerichtGeplaatst: 05 okt 2019, 23:02 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 728
vlindertje3 schreef:
Nee niet echt onderzocht.
Duidelijk is wel dat het hem wel lukt als hij het ecgt intressant vind. intrinsieke motivatie speelt grote rol.
Als hij zich goed focust kan hij het wel.
Dat zou ook hyperfocus kunnen zijn. Maar dat kost veel energie en dat kun je niet de hele dag volhouden. Meestal met het gevolg dat wat daarna komt slechter gaat door overbelasting. Als hij het wel kan als hij het interessant vindt, dan zou ik eerder denken aan een aandachtsprobleem dan aan een werkgeheugenprobleem. Als je echt een werkgeheugenprobleem hebt, dan kun je dat niet verhelpen door eventjes beter je best te doen als je iets interessant vindt.

vlindertje3 schreef:
School en zoon zelf merken ook wel dat hij vaak instructies mist, hij geeft zelf aan dat hij ze vaak te lang vind duren en dan afhaakt. Of hij beslist heel snel dat hij het allemaal begrijp waarna hij niet meer luistert maar dan blijken er nog belangrijke instructies te komen. Soms gaat hij zelf daarna terug naar de juf als hij merkt dat hij toch niet weet wat te doen en dan begrijp hij zeer snel weer wat de bedoeling is. Helaas vraagt hij hier niet altijd om, regelmatig vind hij het leuker om te gaan kletsen met zijn vrienden en/of het aan een van hen te vragen met gevolg dat hij het dan verkeerd uitgelegd krijgt. Hij zal ook moet leren om het meteen na te vragen en liever ( dat benadrukt school) tijdens de instructie beter zijn aandacht erbij houden

Ik persoonlijk heb ook het idee dat het vaak ( zeker bij rekenen) zit in de manieren waarop hij dingen moet doen en hij daar van in de war raakt. Hij geeft zelf ook aan dat hij als hij het moeilijk is hij het vooral moeilijk vind omdat hij steeds niet weet op welke manier hij de som moet doen. De methode en vooral de tussenstappen dus. Als hij dit weet ( na korte uitleg direct) dan kan hij het heel erg makkelijk.
Dat is toch werkgeheugen dan?

Bij de " test" die degene die jungle memorie geeft deed bij hem viel mij ook op dat hij te moeilijk aan het denken is over hoe iets aan te pakken. Ze vroeg hem om de som 78+54 uit te leggen aan haar hoe hij dat uitrekent.
Nu kon hij zo'n som al toen hij amper 6 jaar oud was zeer snel uitrekenen maar nu ging hij tot mijn grote verbazing heel ingewikkeld doen.

Hij onthield ten eerste de soms al niet ( 78 en hoeveel er ook al weer bij?) en mocht uiteindelijk op het bord hem gaan schrijven.
Maar wat mijn verbaasde, hij schreef de getallen onder elkaar met streep eronder. Dan eerst 8+ 4 uitrekenen.

Precies, hij moet momenteel hele grote getallen zo onder elkaar uitrekenen. Maar is dus nu blijkbaar vergeten hoe hij het normaal deed?
Vervolgens ging hij getallen kruislings optellen ed....Hij was helemaal in de war want dat is dus bij X zo en niet bij +.

Hier gaat er dus duidelijk iets mis, hij kan zon som prima maar is zo in de war van allerlei methoden die ze op school willen zien dat hij er niks meer van bakt.
Vermoed dus dat dit vaak gebeurt. Is dat werkgeheugen?
Dat weet ik niet, het zou ook iets anders kunnen zijn, want de som is uiteindelijk opgeschreven en dat hielp niet. Als je het zo opschrijft lijkt het op het eerste gezicht of hij geen goede rekenstrategieen heeft geleerd en/of in verwarring is over wat ze willen zien op school. Maar hij kan het prima, schrijf je, dus hij weet vast wel dat hij niet kruislings op moet tellen. Dus daar gebeurt iets anders en je moet uitzoeken wat precies. Het gedrag wat je beschrijft met die som komt me heel bekend voor van mijn dochter. Die is in staat om op te gaan tellen als er min staat, niet omdat ze niet weet wat min is of hoe dat moet, maar omdat ze op dat moment overbelast is en dan lukt het niet meer om zich te focussen en doet ze maar wat. Hij onthoudt de getallen niet, schrijf je. Maar het kan ook zijn dat hij ze niet goed heeft gehoord (zwakke auditieve aandacht) en ze daarom niet weet, en dan daardoor in de war raakt. En dat zou ook kunnen passen bij het missen van instructies.

Maar duidelijk is dat allemaal niet. Voordat je een hele werkgeheugentraining gaat doen, zou ik hem daarom eerst goed laten onderzoeken. Het komt me vreemd voor als je kind alleen gediagnosticeerd zou zijn met een slecht werkgeheugen. Hoe zijn zijn andere executieve functies? Als hij al zo'n tijd aan het modderen is, zou ik hem gunnen dat dit goed wordt uitgezocht. Dan kun je hem daarna hopelijk gericht helpen.

Dat school zegt dat hij maar moet leren om zijn aandacht beter bij de instructies te houden, daar heb je niet veel aan. Ze kunnen beter ervan uit gaan dat hij dat niet kan en bijv. de opdracht op het bord laten staan zodat hij het terug kan lezen. Kleine moeite, groot plezier.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 4 van 4 [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: