Het is nu 30 sep 2014, 12:46

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Cito VAS-toetsen
BerichtGeplaatst: 21 maart 2011, 22:20 
Volwassene

Wie heeft er ervaring met de Cito VAS-toetsen op het VO? Oudste zit in 3 gym en krijgt ze volgende week voor het eerst. Ik ben nieuwsgierig :wink: .

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Cito VAS-toetsen
BerichtGeplaatst: 21 maart 2011, 22:22 
­

Er staat een hoop op internet. Wat wil je weten?
Overigens wel apart dat je dochter ze in 3 gym voor het eerst krijgt. Ze zijn namelijk bedoeld om voortgang te meten, en de laatste meting is in de derde klas. Allicht om de overgang naar de bovenbouw te beoordelen, maar niet waar het voor bedoeld is, volgens mij.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2011, 22:50 
Volwassene

Dat laatste dacht ik ook al Arya. Ze zijn voor zover ik weet idd bedoeld om te kijken in hoeverre de leerlingen van de hb-afdeling voldoen aan de eisen voor de overgang naar de bovenbouw. Dit omdat ze natuurlijk bij een aantal vakken een zeer afwijkend curriculum gehad hebben. In de 1e en 2e klas zijn ze niet gebruikt dus een voortgangsmeting kun je het nauwelijks noemen.

Wat wil ik weten :? . Tsja, mijn vraag was een beetje vaag he. Worden ze op papier afgenomen of elektronisch? Is de stof die getoetst wordt puur die van het huidige schooljaar of grijpen toetsen ook terug op wat in eerdere jaren behandeld is? (ik neem aan dat het net zoiets is als het LVS op de basisschool, dus eerder opgedane kennis is natuurlijk ook van belang omdat het de basis vormt). In hoeverre is zo'n VAS-toets een voorspeller voor succes in de 2e fase? Kan een leerling er voor leren/oefenen of heeft dat geen zin?

Ik ben nou eenmaal een nieuwsgierige ouder. Van deze toetsen weet ik eigenlijk niks, en van school ben ik ook nog niet wijzer geworden. Ik hoorde het van dochter vandaag.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2011, 08:53 
­

Ik heb ze zelf niet gehad, maar mijn klasje wel. Hier worden ze niet alleen aan het einde van de derde klas gebruikt, maar al begin klas 1. Het grijpt volgens mij niet echt terug op pas behandelde stof, het gaat meer om algeheel begrip wat nodig is of verwacht wordt op een bepaald moment in de onderbouw. Dus inderdaad, een LVS idee. De details van de stof uit het laatste jaar zijn weinig relevant, het gaat om bepaald begrip en vaardigheden. Het eerste Leo jaar is hier de tweede, dus hoe het zit met de voorspellende waarde voor bovenbouw weet ik niet. De uitslagen van de nulmeting waren in ieder geval redelijk naar verwachting.
Ervoor leren (dat zou dan betekenen allerlei vaardigheden trainen) is niet handig, want dat kan de score beïnvloeden en ik neem aan dat je een reëel beeld wilt. Tussen de verschillende metingen kan wel remedial teaching of een andere vorm van training aangeboden worden. Dat gebeurt in de praktijk op veel scholen ook in de vorm van leesuren of rekenuren.
Met vaardigheden doel ik overigens ook op taal- en rekenvaardigheden.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2011, 11:14 
Volwassene

Dank je wel voor de uitleg. Een nulmeting is bij ons nooit gedaan, dat vind ik wel jammer. Maar een mens kan niet alles hebben :wink: . Ben wel nieuwsgierig of die VAS-uitslagen in enige verhouding zullen staan tot de overige toetsen.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2011, 12:24 
inactief

Wat ik weet (ik heb nog nooit een vas-toets gezien, schijnt ook extern nagekeken te worden, zoals cito) is dat de VAS-toets beter het niveau van taal voorspelt dan de andere toetsen. als kinderen vastlopen in de bovenbouw, zat het met de VAS-toets al vaak niet goed.

Geen idee of dit je helpt. Als ik zelf ervaring heb met die toets, meld ik me wel weer. :mrgreen:

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ]