Het is nu 13 nov 2019, 15:38

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Structureel inzetbare materialen
BerichtGeplaatst: 27 maart 2013, 11:38 
inactief

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag(je)...
Ik ben bezig met mijn pabo eindscriptie. Het onderwerp is passend onderwijs voor (hoog)begaafden op mijn stageschool. Er wordt gewerkt met een lesmodel van basisinstructie gevolgd door verlengde instructie.
Op dit moment wordt er vanaf groep 5 Spaans geboden ter verrijking. Verder wordt er gewerkt met de nieuwe Wereld in Getallen die naast differentiatie van de basisstof ook een pluswerkboek biedt. Dit is niet voor alle leerlingen genoeg (en sowieso begint Spaans pas vanaf groep 5).

Door in te gaan op literatuur (compacten en verrijken, niet alleen hogere leerdoelen maar ook metacognitieve, pedagogische en affectieve doelen, enz.) wil ik een overzicht geven van de eisen waaraan goed onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen moet voldoen.
Door observaties van het klassenmanagement wil ik kijken waar het onderwijs aan moet voldoen wil het haalbaar zijn op mijn stageschool.
De combinatie van die eisen zou me uiteindelijk moeten vertellen welke werkvormen en materialen aan te bevelen zijn voor mijn stageschool.

Nu is er over compacten en verrijken natuurlijk al veel gezegd en geschreven, maar ik hoop dat jullie me (vooral op het gebied van verrijken) verder kunnen helpen. Wat ik opmaak uit de literatuur is dat het heel belangrijk is dat er schoolbrede doelen worden gesteld en afspraken gemaakt. Zo kan een breed aanbod gerealiseerd worden waaruit dan voor iedere individuele leerling een keuze gemaakt kan worden.
Als ik echter rondkijk naar materialen, vind ik veel dingen zo hap-snap: een spelletje, een webkwestie, een werkboekje... Het lijkt me moeilijk om daar een structurele, schoolbrede leerlijn uit te realiseren en dan blijft de verrijking zo afhankelijk van de leerkracht. Zijn er geschikte materialen die meer structureel inzetbaar zijn? Levelwerk kwam ik hier al tegen. Werkt dat in de praktijk? Wat voor materialen en oplossingen zijn volgens jullie goed bruikbaar en structureel inzetbaar?

Ik ben dus vooral op zoek naar goede materialen, maar alle reacties en ideeën zijn natuurlijk van harte welkom!
Alvast bedankt voor het meedenken!

Lerares basisschool, moeder van twee geweldige dochters
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Structureel inzetbare materialen
BerichtGeplaatst: 27 maart 2013, 11:48 
­

Ik denk dat je op http://www.symbaloo.com/mix/onderwijsenplusklassen in ieder geval wel informatie zult vinden.
Het zit hem vaak niet zo zeer alleen in de materialen, maar meer in het uitgangspunt.
Bijvoorbeeld werken vanuit het model van talentontwikkeling en Bloom's taxonomy.
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat werken vanuit projecten, eigen interesse eerst, daarbij beoordelen op metacognitieve vaardigheden en executieve functies, de beste verrijking is.

Het probleem met verrijking bepaalt door de leerkracht blijft dat je inderdaad van alles aanbiedt waarvan je ook niet altijd zeker van weet of het wel het juiste niveau is.
Aan de andere kant is het natuurlijk al erg fijn dat scholen steeds meer aanbieden, ook al lijkt het hap snap.

De kern van jouw verhaal lijkt me meer dat veel scholen niet echt een beleid hebben.

Dat waren zo even mijn eerste gedachten :lol:
Je kunt denk ik veel ideeen opdoen door op mijn pagina rond te neuzen en eventueel mensen te benaderen die achter de links/websites zitten waar ik informatie vandaan haal.

gr a3n

BerichtGeplaatst: 27 maart 2013, 13:07 
­

ps http://exova.nl/ is een totaalconcept.
weet alleen niet wat de ervaringen al zijn? :wink:

gr a3n

BerichtGeplaatst: 27 maart 2013, 13:22 
inactief

Hoi a3n,

Bedankt voor je reacties! Ik ga zeker kijken!

Ja, een individuele afstemming blijft natuurlijk mooi, maar juist dat is volgens mij in de praktijk heel moeilijk te realiseren, tenzij leerkrachten een vaststaand aanbod voor de jaarlaag hebben waar uit gekozen kan worden of zo. Als ik naar mezelf kijk: ik ben om kwart voor acht op school, ga om vijf uur weg. Dan ben ik nog wel twee avonden per week bezig en iedere vakantie meerdere dagen, terwijl ik officieel maar twee dagen per week werk. En zelfs dan blijft er nog maar heel weinig tijd over om verrijkingsopdrachten te realiseren.
Voor zwakkere leerlingen hebben we een kast met ondersteunende materialen en een aantal mappen met remedieerwerk op niveau en onderwerp. Eigenlijk zou ik dat voor verrijkingswerk ook wel willen hebben: vast materiaal per niveau en onderwerp. Dat zou het voor leerkrachten makkelijk maken om structureel iets in te zetten in plaats van wanneer er tijd over is.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2013, 21:15 
inactief

Wat ik vooral ook zou adviseren is verrijkingsmateriaal voor de onderbouw: spaans vanaf groep 5 is leuk, maar een kind wordt natuurlijk niet pas HB op het moment dat het naar groep 5 gaat, zo wordt het geboren.
Zoals je kunt zien in de diverse topics zijn er best veel Slimme kinderen die het in groep 1 en 2 behoorlijk zwaar hebben door het gebrek aan aanbod, en hoewel dat vaak wordt opgelost met een versnelling is echt niet elke slimme kleuter daar al aan toe. Al zorg je alleen maar voor toegang tot puzzels van meer dan 50 stukjes (en liefst ook een paar echt grote voor degenen die dat leuk vinden) en kleurplaten die gedetailleerder zijn dan het standaard spul. Kapla doet het op onze Leo ook altijd erg goed. Maar goed, in elk geval extra dingen dus voor de lagere klassen.

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 27 maart 2013, 21:35 
inactief

@Maya Deva: Precies, dat was ook de insteek van het onderzoek. Dit is te weinig, wat kan er nog meer? De kleuters hebben de kist 'Slimme kleuters'. Maar groep 3 en 4 is echt een probleem, vooral omdat niet even kinderen op die leeftijd even zelfstandig zijn en/of al goed genoeg kunnen lezen. Daar moeten dus materialen voor gevonden worden. We hebben nu een paar smart games, spiegelspelletjes, maar dat is het eigenlijk wel. Ideeën zijn dus zeer welkom en kapla is idd erg leuk.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2013, 21:45 
inactief

Op Leo gebruiken ze dit in groep 2-3, misschien dat het voor deze school voor groep 3-4 geschikt is? Rekenspelletjes met dobbelstenen, maar dan niet de gewone, maar deze: Afbeelding
En natuurlijk het gewone spul als Rekentijgers, Somplex en Somplextra voor rekenen. Hogere avi lees-boeken lijken me ook niet echt lastig?
En verder zou ik de site van A3n eens grondig doorspitten, daar zit heel veel tussen :)

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 27 maart 2013, 21:49 
Volwassene

Ik zou ook een onderscheid willen maken tussen verrijking voor in de reguliere klas en verrijking voor in de plusklas.

Verrijking voor in de reguliere klas komt vooral neer op vertraging: de tijd die vrijkomt door het compacten moet worden opgevuld. Bovendien moet dergelijke verrijking redelijk zelfstandig te verwerken zijn: juf heeft nog 25 leerlingen in haar klas dus ze heeft gewoon de tijd niet om Pietje Swahili te leren en Marietje wegwijs te maken in de algemene relativiteitstheorie (ja ik chargeer een beetje :wink:). Voor deze vorm van verrijking zijn die hapsnap boekjes en spelletjes best geschikt. Rekentijgers, Taaltoppers en dergelijke worden ook aangeboden in doorlopende leerlijnen voor het hele PO (vanaf groep 3), waarbij wel aangetekend moet worden dat de leeftijdsjaargroepaanduiding op het boekje natuurlijk niet zaligmakend is. Overigens moet dergelijk verrijkingswerk wel altijd verplicht worden gesteld en moet er ook feed-back op zijn, al is het alleen maar door nakijken.

Verrijking voor in de plusklas moet juist appelleren aan de specifieke issues van HB kinderen: leren leren, top-down leren, leren falen, leren oefenen, dat soort dingetjes. In de plusklas moet instructie juist noodzakelijk zijn, en het verzorgen van een goed plusklasaanbod vergt inderdaad veel meer inventiviteit en creativiteit dan boven beschreven bezigheidstherapie. Ik zie heel veel in wat A3n al zei; projectmatig werken. Overigens hoeft typisch plusklaswerk niet altijd cognitief te zijn: leren breien kan heel goed zijn voor het doorzettingsvermogen :mrgreen:.

Verder eensch met A3n: kijk eens op haar site. Die is écht goed!

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 29 maart 2013, 18:08 
Volwassene

Wat in ieder geval belangrijk is bij de verrijking is dat het niet vrijblijvend is. (dat wist je natuurlijk allang).

Dus prima om spaans aan te bieden, maar dan ook overhoringen waarbij woordjes en gramatica getoetst worden of ze ECHT geleerd zijn!
(En ja, dat is saai, woordjes leren. Dat is meteen een puntje leren leren. Hoe doe je dat en ook dat hoef ik je natuurlijk niet te vertellen).
En dan in groep 8 een quiz in het spaans ofzo of een toneelstuk. Leuk!

Citaat:
Voor deze vorm van verrijking zijn die hapsnap boekjes en spelletjes best geschikt

Sorry, dit ben ik niet met de vorige schrijfster eens. Juist doordat er met hap-snap wordt gewerkt verliezen de kinderen motivatie. Ze willen juist "Echt iets Leren"en dat krijg je wel voor elkaar door spaans aan te bieden waarbij je steeds meer kan, en niet door hap snap een puzzetje te doen.

Ik weet het, dat kost veel tijd, zeker met nog 25 kinderen in de klas... Als je rekenen aan de HB-ers 3x per week aanbied. Dan tijdens de andere rekenlessen eerst de klas instructie, waarna ze zelfstandig gaan verwerken, daarna de HB-ers instructie spaans en die gaan verder verwerken. Ik denk dat het Zou Moeten Kunnen. (Misschien te idealistist).

Vindt wel dat je beter iets Goed kan aanbieden dan half. Half heeft geen zin naar mijn idee;

BerichtGeplaatst: 29 maart 2013, 19:49 
Volwassene

Citaat:
Sorry, dit ben ik niet met de vorige schrijfster eens. Juist doordat er met hap-snap wordt gewerkt verliezen de kinderen motivatie. Ze willen juist "Echt iets Leren"en dat krijg je wel voor elkaar door spaans aan te bieden waarbij je steeds meer kan, en niet door hap snap een puzzetje te doen.

"Hapsnap" was ook niet mijn woordkeus, maar die van topicstarter.
Het hangt van de manier van aanbieden af. Je kunt bijvoorbeeld Rekentijger aanbieden als optioneel klaarwerk en verder geen enkele feedback leveren, maar je kunt diezelfde Rekentijger ook verplicht op de weektaak zetten en het gemaakte werk in ieder geval nakijken en beoordelen, en er consequenties aan verbinden als kind er met de pet naar gooit.
De eerste optie vind ik ook niks, de tweede is veel beter en moet ook qua werkdruk haalbaar zijn voor een beetje juf. Maar dan nog is verrijking die niet zelfstandig verwerkt kan worden imho noodzakelijk, in een plusklassetting bijvoorbeeld.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 31 maart 2013, 15:01 
Volwassene

Helemaal eens!

Controleren en bespreken is zeer belangrijk. En dan naar mijn idee een telkens hoger niveau. Zeker te doen met rekentijgers.

Ik ben ook wel eens een puzzelboekje tegen gekomen als verrijking. Dat bedoelde ik met "boekjes en spelletjes". Bij rekentijgers ga ik er van uit dat er meer een methode achter zit, dus telkens moeilijker.

Groetjes!

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ]