Het is nu 13 nov 2019, 15:38

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: verrijking voor kleuters
BerichtGeplaatst: 07 nov 2013, 23:27 
Volwassene

Sinds dit jaar heb ik een kleutergroep. Ik heb ondertussen best wat ervaring met (hoog)begaafde kinderen in hogere groepen, maar nog niet bij de kleuters. Nu ben ik op zoek naar materiaal voor mijn plusgroepje. Zij kennen al wel wat letters, maar ze kunnen nog niet echt lezen, rekenen of schrijven. Wat zijn jullie ervaringen? Wat werkte bij jullie kinderen? De site van A3N ken ik wel en ik kan via google ook wel wat vinden, maar ik ben benieuwd waar jullie zelf goede ervaringen mee hebben.

Alvast bedankt!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: verrijking voor kleuters
BerichtGeplaatst: 08 nov 2013, 10:07 
Volwassene

Bernadine, leuk dat je een plusgroepje voor kleuters hebt.

Mijn ervaring is dat begaafde kleuters en kinderen uit groep 3 'tovertekeningen' heel leuk vinden. Die zijn te vinden in het boek "Roosterfiguren Dieren 1" van Schoolsupport. In de eerste acht opgaven tover je een dier tevoorschijn door aanwijzingen te volgens als 2 naar rechts, 3 naar boven enz. Dit staat met cijfers en pijltjes aangegeven, dus kinderen hoeven er niet voor te kunnen lezen.

Dezelfde uitgeverij heeft ook een kopieerboek Rekenlogica, waarvan het eerste deel leuke opdrachten bevat voor kids die nog niet lezen en rekenen, maar wel uitdaging zoeken. Nadeel is alleen dat er een aantal fouten in de opdrachten zitten (ten minste in de versie die ik kocht) en die moet je er wel eerst uithalen, anders is het heel demotiverend. Ook deze opdrachten werken met pijltjes. Door die goed te "lezen" kun je uitvinden waar je de plaatjes uit de opdracht moet plakken of tekenen. Vond mijn dochter destijds ook leuk.

"Ik leer logisch denken" van Jumbo vind ik ook leuke uitdaging bieden voor kids die nog niet kunnen lezen en rekenen. Bevat op een speelse manier best pittige opdrachten.

Mijn dochter vond ook de hersenkrakers voor groep 3 en 4 van de mini-loco leuk toen ze nog in begin groep 2 zat. Dat zijn abstracte zoekpuzzeltjes waar je ook niet voor hoeft te kunnen lezen. Op bol kun je enkele voorbeelden zien in een inkijkexemplaar.

Succes ermee!

BerichtGeplaatst: 08 nov 2013, 10:19 
Volwassene

Mijn zoon vond smartgames erg leuk.
Verder zocht hij afbeeldingen van gebouwen op op het internet en ging hij die nabouwen met verschillende bouwmaterialen:mocht hij zelf bepalen wat hij nodig dacht te hebben.
Hij bouwde bruggen, waarbij de juf hem steeds verder uitdaagde tussen waar hij die moest maken.

De kralenplankopdrachten werden volgens mij ook ingewikkelder gemaakt. Ik dacht dat hij een half voorbeeld kreeg, waarbij hij de andere helft dan af moest maken zodat hij een symetrisch figuur kreeg. Maar daar zijn vast nog wel meer uitdagingen in te vinden.

Japanse puzzels: daarbij geef je voor elke kolom aan wat ingekleurd moet worden. Krijg je een opdracht als:kolom 1: 2 wit, 3 zwart, 5 wit, 6 zwart; kolom 2: etc. Zo komt er dan een figuur tevoorschijn als ze de hokjes inkleuren. Kun je ook weer zo ingewikkeld maken als je wilt. Volgens mij zijn er ook voorbeelden op internet van te vinden.

Dat is even wat ik zo nog kan herinneren. Zoals je begrijpt was mijn zoon vooral geinteresseerd in ruimtelijke dingen in die tijd!

BerichtGeplaatst: 08 nov 2013, 10:40 
Volwassene

Nog een kleine aanvulling. Bernadine, ik weet niet of je wel eens dino's als thema gekozen hebt voor de hele klas. Was op de school van mijn dochter een groot succes. Voor slimme kids valt er bij zo'n aansprekend thema veel extra's te halen. Ik heb destijds met mijn dochter thuis allerlei leuke, wat abstractere info van de site van Naturalis gehaald. Dat zou je misschien ook in een plusgroepje kunnen doen. Kinderen vragen stellen als hoeveel denk je dat een dino eet en hoeveel dat hij poept? En ze laten nadenken over verschillende theorieën over waarom dino's zijn uitgestorven en wat hen de meest logische lijkt...

zie: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 01624.html

BerichtGeplaatst: 08 nov 2013, 15:11 
Volwassene

Hier waren de opstapjes voor schaken een groot succes, hoeven ze ook nog niet voor te kunnen lezen.
http://www.stappenmethode.nl/nl/stap1.php

En natuurlijk proefjes: hoeveel knikkers kunnen er in je zelf gemaakt boot van alufolie? En als je klaar bent met je boot en je maakt een prop van de alufolie zinkt die dan? En waarom niet? En hoe wel? Enz!

BerichtGeplaatst: 08 nov 2013, 15:27 
Volwassene

Ik begeleid een kleuterplusklas.

Wij doen ook allerlei proefjes met de kinderen, we filosoferen, spelen smartgames, geven complexe bouwopdrachten, laten kinderen het einde van een verhaal bedenken en tekenen of naspelen, maken weekoverzichtjes, demonteren elektrische apparaten, bedenken en maken samen een gezelschapsspel, etc. etc.
Er is heel erg veel te bedenken om met slimme kleuters te doen, zonder een methode nodig te hebben.

Om (na instructie, enigszins) zelfstandig aan te werken zijn kindersudoku's ook erg leuk. Die zijn er ook met plaatjes, of met cijfers vanaf 4x4 (ipv 6x6). Van mini-loco zijn er leuke puzzel/logisch denken boekjes.
Cijfertekeningen tot 50 of 100, sommenkleurplaten, mozaïekopdrachten die eigenlijk voor groep 3 of 4 bedoeld zijn.
Opdrachtjes met spiegelen of perspectief tekenen.

En de bladen van Reken-logica zijn inderdaad ook erg leuk en vereisen dat de kinderen grote denkstappen maken en verbanden leggen, precies de eigenschappen waar je met verrijking HB kinderen op aan wil spreken.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 15 nov 2013, 00:42 
Volwassene

Nog bedankt voor jullie tips!

Vanmiddag heb ik weer lekker gewerkt met mijn pluskindjes, leuk om te doen! Ik dacht wat smartgames van school te kunnen gaan doen, tot ik tot de conclusie kwam dat we gewoon helemaal geen smartgames op school hebben! Eigenlijk ook geen ander verrijkingsmateriaal, behalve wat materiaal om letters te leren. Met jullie tips (er zitten echt leuke tussen!) probeer ik de komende maanden een pakket samen te stellen voor de kleuters!

BerichtGeplaatst: 15 nov 2013, 11:14 
inactief

Bij ons op school gebruiken ze Levelspel bij de kleuters. Dit is ontwikkeld door Jan Kuipers in samenwerking met uitgever Eduforce.
Het is ook de voorloper op het latere Levelwerk vanaf groep 3.
Mijn jongste krijgt nu wekelijks opdrachten uit Levelspel samen met 9 andere kinderen. Hij heeft het geluk dat er veel peers in zijn klas zitten. Tot nu toe gaat het erg goed met hem en laat hij zich steeds meer zien.
Wellicht kun je wat materialen uit Levelspel gaan gebruiken voor jouw groepje kleuters.

S. 04-2008 HB (groep 5/6 HB onderwijs)

BerichtGeplaatst: 15 nov 2013, 14:25 
Volwassene

Hier in de (gewone) kleuterklas was het vliegtuigjesproject een groot succes, ook voor mijn hb-kleuter.

Er was een boekje met verschillende manieren om een vliegtuigje te vouwen, dan kreeg je dus goed vliegende vliegtuigjes die wel echt anders waren en ook andere vliegeigenschappen hadden (langer/korter zweven, meer/minder wendbaar, etc).
Het was voor iedereen goed omdat het nauwkeurig vouwen was (fijne motoriek), instructie plaatje voor plaatje opvolgen, en dan natuurlijk uitproberen. Als je slordig werkt, vliegt hij niet/nauwelijks.
Er werden ook hogere orde vragen gesteld, welk vliegtuigje komt het verste en waar ligt dat aan. De uitkomst bij onze kleuterklas was: degene die door de grootste en sterkste jongen wordt gegooid. Misschien komen ze bij jou op een ander antwoord.

Bij het kleuter-plusgroepje hier in school werd ook veel aandacht aan de motorische ontwikkeling besteed, vooral aan de fijne motoriek, om het extra werk in groep 3 makkelijker te maken.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2013, 15:01 
Volwassene

Ja, dat Levelspel had ik al bekeken. Het ziet er leuk uit, maar als ik de prijs zie, weet ik zeker dat ik die niet mag aanschaffen voor school. Bovendien kan je ook goedkoper wat regelen. Ik wil zelf wel zo'n soort doos maken. De smartgames kan je er dan gewoon los in doen en verder wil ik ook veel variatie: werkbladen, puntentekening/ roosterfiguren e.d., werkjes met cijfers en letters, bouwwerken voor ruimtelijk inzicht, motoriek, dat soort dingen. Denksleutels kwam ik al tegen, leuk om een in de kring te doen.

Bedankt voor het meedenken!

BerichtGeplaatst: 15 nov 2013, 16:58 
Volwassene

Ik heb het boek compact &rijk geleend, gaat over groep 1&2 met ontwikkelingsvoorsprong.
Kost 45 euro.
staan les ideeën in en uitleg over de normale ontwikkeling.
Maar is wellicht voor groep 3 niet meer interessant ?

BerichtGeplaatst: 15 nov 2013, 17:40 
Volwassene

www.worksheetworks.com

Hier haalde ik voor Moppekind rekendoolhoven, je kunt zelf de grootte en het niveau instellen.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2013, 22:00 
Volwassene

Leuke site, die kende ik nog niet, dank je!

BerichtGeplaatst: 15 nov 2013, 22:08 
Volwassene

redhead schreef:
Ik heb het boek compact &rijk geleend, gaat over groep 1&2 met ontwikkelingsvoorsprong.
Kost 45 euro.
staan les ideeën in en uitleg over de normale ontwikkeling.
Maar is wellicht voor groep 3 niet meer interessant ?

Voor groep drie niet meer interessant nee. Ik heb dat boek ook. Voor grotere peuters en groep 1 leuke ideeën uitgehaald. Maar voor groep twee eigenlijk al wat te eenvoudig bij een flinke voorsprong. Maar dat is slechts mijn mening, het is wel ook voor groep 2 geschreven.

♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 16 nov 2013, 16:56 
Volwassene

Is Compact & Rijk ook leuk voor ouders om thuis hun kind aan te bieden of zijn er voornamelijk activiteiten voor meerdere kinderen (voor in de klas)?

BerichtGeplaatst: 16 nov 2013, 17:52 
Volwassene

Voornamelijk activiteiten in groepsverband.
Er staan veel activiteiten in die geschikt zijn voor de hele klas, met onderdelen die voor de slimme kleuters bedoeld zijn.

Met een gezonde dosis creativiteit en inzicht in de interesse van je kind (en dat zit bij jou wel goed volgens mij :mrgreen: ) kom je thuis een stuk verder. :wink:

♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 16 nov 2013, 18:34 
Volwassene

Dank u zeer. :)

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ]