Het is nu 23 okt 2014, 09:37

Pagina 1 van 2 [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Testuitslagen factor
BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 16:54 
inactief

Hallo vandaag zijn de testuitslagen van onze zoon binnengekomen.
Ze hebben het hier over de iq uitslagen, maar ook over factor uitslagen. Ze vertellen alleen wat het verschil is.
overigens noemen ze in de papieren mijn zoon niet hoogbegaafd, maar zeer begaafd. Ik neem aan dat je dan niet hoogbegaafd bent, vanaf wanneer hebben ze het dan over hoogbegaafd?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Testuitslagen factor
BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 17:07 
inactief

okee ik zie nu dat mijn vraag ws niet zo duidelijk is.
Bij de testuitslagen hebben ze het over het totaal iq verdeeld in verbaal en performaal
en het factor iq verdeeld in verbaal en performaal maar andere waarden dan het "gewone" performaal en verbale gedeelte (hier zit geen tiq bij). Er staat alleen niet bij wat het factor-iq is.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 17:08 
Volwassene

Volgens mij staat op internet dat zeer begaafd meer dan 130 is dus HB!
Gefeliciteerd, heb je ook een verslag waar school iets mee kan?

BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 17:12 
Volwassene

Bij de IQ-verdeling wordt vaak het begrip zeer begaafd gebruikt voor IQ > 130. Het woord hoogbegaafd wordt meestal gebruikt als 'diagnose' (waarbij IQ > 130). De verschillende subtests zijn te verdelen over twee schalen (performaal IQ en verbaal IQ) en over 3 factoren (verbaal begrip, perceptuele organisatie en verwerkingssnelheid). Alle schalen en factoren leveren een getal op. Als de schalen en factoren slechts weinig van elkaar verschillen is het totaal IQ een goede samenvatting van de restresultaten. Als er opvallende (significante) verschillen zijn is het belangrijk om te weten welke factoren relatief sterk zijn en welke relatief zwak.
De schaal verbaal IQ en de factor verbaal begrip omvat voor een groot gedeelte dezelfde subtests (maar niet helemaal, de subtest rekenen valt wel binnen de verbale schaal, maar niet binnen de factore verbaal begrip).

BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 17:31 
Volwassene

Met welke test is je zoon getest? Volgens mij kun je bij die factorscores geen totaal "factor-IQ" berekenen, het gaat om 3 verschillende zaken dus je krijgt 3 verschillende scores.

Bij zoeken (lang leve Google :D ) naar informatie over de WISC-III lees ik het volgende:
De test leidt tot drie IQ scores en drie factorscores. De IQ scores zijn Totaal IQ, Verbaal IQ, Performaal IQ.
De factorscores zijn: Verbaal begrip, Perceptuele Organisatie, Verwerkingssnelheid.

Bij een Totaal IQ (TIQ) van 130 of hoger spreekt met van hoogbegaafd. Maar er zijn ook testers die het dan over zeer begaafd hebben, dat kan verwarrend werken. Het TIQ wordt berekend adhv het VIQ en het PIQ, maar het is niet het gemiddelde van die twee! Soms is het verschil tussen VIQ en PIQ zo groot dat je niet over een TIQ kunt spreken.

Op deze site kun je info vinden over de factorscores bij de Wisc-IV. Die verschillen op zich niet spectaculier van die van de Wisc-III, er is alleen wat bijgekomen. Misschien wordt het wat duidelijker als je dat leest?

Edit: ik zie dat Loekie sneller was :D .

BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 17:34 
inactief

Het was inderdaad de WISCIII
Er is inderdaad een groot verschil bij mijn zoon tussen verbaal en performaal. Toch hebben ze een TIQ kunnen berekenen.
Gelukkig maar.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 17:54 
Volwassene

Ik weet natuurlijk niet hoe groot het verschil tussen performaal-verbaal was, maar als het echt erg groot is, is een toaal IQ niet erg betrouwbaar te noemen. Dan kun je ze beter apart beschouwen.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 17:56 
inactief

dat staat er ook bij dat tiq niet compleet betrouwbaar is, maar ook door groot verschillen binnen de perforamale intelligentie, die ook niet betrouwbaar is.
Alleen Viq is betrouwbaar (verschil was ook iig 35 punten dus dat is behoorlijk)

BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 18:02 
Volwassene

School doet vooral een beroep op de verbale intelligentie, da's dan weer een voordeel :) .

BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 18:03 
inactief

Die heeft ie gelukkig genoeg
al zorgt dit volgens de tester nog wel eens voor frustratie aangezien wat hij weet een stuk hoger ligt dan wat hij kan. Dus altijd teleurgesteld is met het resultaat.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 19:05 
inactief

Overigens vind ik het wel lastig heel dat getest, ik had zo de hoop dat hij nu ergens bij zou horen, een soort aanpak uit het testen zou komen, maar ook nu is het allemaal net niet, of eigenlijk veel net wel. Adhd, begaafd, maar wel met verbaal/performaal kloof. helaas bestat er geen forum voor adhd-ers met een hoog verbaal iq....dus dan nog voel ik me af en toe een beetje zwemmen...

BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 19:18 
Volwassene

In de bijgevoegde link is er meer informatie over de kloof. http://www.ieku.nl/ieku-ouders/de-mythe-van-de-vp-kloof/

Ieder kind is anders. Het is dus niet zo dat als het 'gewoon' hoogebgaafd is er ineens een handleiding is. Het blijft hoe dan ook zoeken naar wat er bij je kind past, IQ, karakter, omgeving, adhd etc. zijn allemaal van belang.

Een begaafd kind kan overigens net zoveel behoefte hebben aan aanpassingen in de stof als een hoogbegaafd kind.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 19:24 
inactief

Hoi, dank je voor het stuk, het is duidelijk. Ik weet dat geen kind hetzelfde is, maar het was gemakkelijk geweest als er geen dysharmonisch profiel was geweest. het verschil verbaal/performaal is nl echt wel heel groot.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 19:32 
Volwassene

Ik herken dat wel hoor. Ik ken ook de stukken over de mythe van de VP-kloof, maar voor onze oudste verklaart het voor mijn gevoel alles waar hij mee worstelt. Er vielen voor mij met die kloof een heleboel stukjes op hun plek. Idd het snelle, complexe denken, maar het bedachte dan niet ten uitvoer weten te brengen en de frustratie die dat oplevert. Ik ben hem daardoor in elk geval een heel stuk beter gaan begrijpen en uiteindelijk is dat het belangrijkste.
Onze jongste zit veel hoger qua iq, maar bij hem is het V-P netjes evenwichtig opgebouwd. Bij hem herken ik die frustraties dan ook helemaal niet, en daarmee vind ik tot nog toe het begeleiden van dat mannetje veel eenvoudiger. In die zin deel ik dus wel je verzuchting. Je kunt er helaas niet al te veel aan doen, aan dat verschil tussen V en P. Ik denk eigenlijk dat vooral het begrijpen van de oorzaak van de frustratie (voor zowel hemzelf als voor zijn omgeving) van veel groter belang is. En dat heeft de test dan in elk geval wel weer opgeleverd :)

BerichtGeplaatst: 30 mei 2012, 10:32 
Volwassene

Hier een heel harmonisch profiel en zeer hb, maar de problemen die je over 'de kloof' leest, heeft zoon allemaal. Bij hem worden ze door een achterblijvende (fijne) motoriek veroorzaakt. En door een aantal executieve functies die niet voldoende ontwikkeld zijn. Het resultaat is hetzelfde: niet kunnen laten zien wat er in je hoofd zit. En dat is absoluut frustrerend.

Er zijn legio kinderen met een gemeten kloof die geen problemen ervaren. Er zijn kinderen zonder kloof die wel problemen ervaren.

Het beestje moet een naam hebben, en het is voor veel ouders/hulpverleners gemakkelijk om een (leer)probleem onder de noemer "P/V kloof" te gooien. Terwijl er ook veel hulpverleners/testers zijn die stellen dat het leerprobleem juist de oorzaak is van het feit dat je bij een intelligentieonderzoek een disharmonisch profiel ziet verschijnen. Beetje het kip-ei verhaal ... .

@Kimsalabim: hebben jullie geen testverslag gekregen met concrete tips en handvatten voor thuis en op school? Daar heb je veel meer aan dan aan een handvol cijfertjes. Want die geven niets meer dan een potentieel aan, en het gaat er uiteindelijk om hoe je kind geholpen wordt om dat potentieel tot volle wasdom te laten komen.

BerichtGeplaatst: 30 mei 2012, 11:36 
Volwassene

Hoe hoger de score op verbale of performale schaal, hoe groter de kans op een significant verschil tussen beide schalen.

http://www.pharosnl.nl/?v-p-kloof

Dat hoeft niets ernstigs of speciaals te betekenen!

Een significant V/p-verschil of p-V verschil kan wel een beschrijving zijn van een eventueel onderliggend (leer)probleem, maar is op zich geen reden tot enige zorg, en zeker geen oorzaak van iets!

Sacha

BerichtGeplaatst: 30 mei 2012, 12:17 
Volwassene

Sacha schreef:
Een significant V/p-verschil of p-V verschil kan wel een beschrijving zijn van een eventueel onderliggend (leer)probleem
Eigenlijk geef je dus antwoord op een vraag waarmee ik een hele poos geleden een topic opende : viewtopic.php?f=74&t=3836 want als ik je goed begrijp bedoel je te zeggen dat b.v. dyslexie van invloed is op de uitslag van de IQ test :?:

BerichtGeplaatst: 30 mei 2012, 12:55 
Volwassene

Chloé, sowieso is een leerprobleem nooit met alleen een intelligentietest vast te stellen, en dyslexie is niet direct in een V-P verschil zichtbaar. Er zijn subtests waar kinderen met dyslexie als groep lager op scoren, maar dat geldt niet voor alle kinderen. Ik kan me voorstellen dat dyslexie van invloed is, maar hoe en hoe sterk is niet te bepalen.

Het ging mij erom hier aan te geven dat een v-p-verschil een weergave van een onderliggend leerprobleem kan zijn, maar geen oorzaak! En dat het v-p-verschil niet perse iets hoeft te betekenen wat ernstig is.

Sacha

BerichtGeplaatst: 30 mei 2012, 13:04 
Volwassene

het onderdeel in de wisc waar je volgens onze tester dyslexie aan zou kunnen afleiden (nou ja, dat is een beetje een 'rode vlag' als signalering) is de cijferreeksen (hoe onlogisch dit ook klinkt). En dat is 1 van de 3 onderdelen die wél getest worden maar níet meetellen voor het bepalen van het iq.

D scoorde daar een 7 (zwak) op, samen met mijn vermoedens en de schoolresultaten voldoende grond om een dyslexie test aan te vragen. (lekker op tijd, eind groep 7 :roll: )

BerichtGeplaatst: 30 mei 2012, 13:11 
Volwassene

Zie http://www.apollopraktijk.nl/WISC-III_bestanden/ACID,%20RISC%20&%20SCAD-profielen%20Kaufman.pdf

Pagina 1 van 2 [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende