Het is nu 18 jan 2019, 11:57

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: hoe voor mezelf zoeken naar juiste begeleiding?
BerichtGeplaatst: 04 jan 2019, 18:22 
Volwassene

Misschien niet helemaal de juiste plek, maar ik weet het even niet meer.

Dochter had vandaag een training, en de trainer gaf aan dat dochter misschien wel iets van een schooltrauma had (huh, dat had ik totaal niet verwacht!) En dat voor haar Reflexintegratie met traumaprotocol misschien wel iets was.

Nu zit ik al een tijdje in met het feit dat beide kinderen niet echt lekker in hun vel zitten en niet leren leren op school, en dat ik door alle verhalen hier en op de diverse facebook groepen, me afvraag of het dan toch echt niet goed gaat, of dat het juist prima gaat. (ze vallen niet uit op school, het gaat vergeleken met andere verhalen eigenlijk heel goed met beide kinderen).

Ook vraag ik me geregeld af of ze dan misschien niet HB zijn maar alleen maar Hoogintelligent (beide harmonische score 145 + op de WISCIII). En of ik dus wel in de juiste richtingen zoek om ze gelukkiger/prettiger in hun vel te laten voelen.

Maar waar ik vooral ook mee zit. En waarbij ik denk dat ze daar gewoon ook last van hebben, is dat ik niet goed in mijn vel zit, en eigenlijk mijn hele volwassen leven al niet goed in mijn vel zit. Diverse psychologen trajecten heb ik gehad, allemaal met een andere insteek. Cognitieve therapie, psychosomatische klachten, burn-out klachten, Schematherapie, Autisme.

Maar het heeft allemaal niet genoeg zoden aan de dijk gezet. De conclusie bij twee trajecten was dat ik Dystyme klachten heb (Dystymie), dat ik dus continue een lichte vorm van depressie heb. Ook kwam ik er tijdens een mindfullness training achter dat ik chronische pijn heb. (Ik wist uiteraard wel dat ik elke dag pijn heb, maar dat dit dan onder chronische pijn valt, dat vond ik wel weer meevallen, ik kan in principe mijn gewone leven gewoon uitvoeren)

Diverse mensen met Hb kinderen hebben gezegd dat ik ook Hb ben, maar ook dit vind ik niet echt, of toch wel? En moet ik dan toch een begeleider vinden dit me op dat gebied verder kan helpen?

De druppel was vanmiddag dus weer! Welke weg moet ik bewandelen voor mijn kinderen, en welke weg voor mijzelf.

Ik denk dat ik eerst voor mijzelf wat dingen duidelijk moet hebben, en heb ik daar misschien meer aan als dit iemand is met kennis van Hb? (Is het zoveel anders dan iemand zonder kennis van hb? en moet ik mezelf dan ook laten testen en alle faalangst die daar dan bij meespeelt, imposter syndrome enzo.) het hoeft wat mij betreft niet gelijk een psycholoog te zijn, maar misschien is een coach ook al goed. Iemand waarbij ik alles op een rijtje kan zetten en al mijn onzekerheden vooral richting de kinderen kan uitzoeken.

Hoe hebben jullie dit opgelost, als je hier ook me hebt gezeten. of was het voor jezelf allemaal wel duidelijk?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: hoe voor mezelf zoeken naar juiste begeleiding?
BerichtGeplaatst: 04 jan 2019, 19:59 
Volwassene

Ik heb een PB met wat tips gestuurd.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2019, 15:49 
Volwassene

Ik heb helaas geen tips, maar wel herkenning.

Een IQ-test heeft uitgewezen dat ik hb ben. Ook al staat het zwart-op-wit, ik voel me niet intelligent en al helemaal niet hb.

Op de universiteit ging ik dan ook compleet onderuit. Mijn cijfers waren eigenlijk heel goed (gek, want ik studeerde niet omdat ik niet wist en weet hoe ik echt moet leren), maar ik had het idee dat ik steeds dommer werd door alle dingen die ik leerde. Hoe meer ik leerde, hoe minder ik wist zeg maar.

Ondanks dat ik mezelf behoorlijk onnozel voel en verre van begaafd, weet ik al jaren dat mijn hoofd overuren draait. Zoveel gedachtes, zoveel dingen die door mijn hoofd gaan als ik een bepaald onderwerp hoor en ik zou niet weten hoe ik al dat denken onder woorden moet brengen. Er zijn te weinig woorden om uit te drukken wat ik denk. :D

Kortom: als op papier begaafd persoon voel ik me niet begaafd, maar een alien.

Overigens heb ik ook de diagnose 'schooltrauma'. Heel vervelend, maar ik heb geen idee hoe ik hier mee om moet gaan. Het is niet iets dat ik opnieuw kan doen of een volgende keer anders aan kan pakken.

BerichtGeplaatst: 07 jan 2019, 10:14 
Volwassene

Ik heb wel wat gehad aan de boeken van Willem Kuipers ('Enjoying the gift of being uncommon' en 'Verleid jezelf tot excellentie'). Hij spreekt over extra intelligent, intens en complex ipv over hoogbegaafd. Voor mij hielp dat wel.
Het is overigens een heel proces geweest eer ik mezelf als hb zag/kon zien. In de lagere school werd ik gezien als 'superslim'. In de loop van het middelbaar had ik steeds slechtere punten en op de universiteit was ik elk jaar met de hakken over de sloot geslaagd. Ik was dus blijkbaar toch niet zo slim als men eerst dacht... Mijn drie kinderen zijn hb en hoe meer ik las, hoe vaker ik dingen van mezelf herkende. Ook als het bij één van de kinderen moeilijker loopt op school, begrijp ik vaak helemaal wat er aan de hand is ;-). Ik merkte ook dat ik zelf in de knoei zat met een aantal dingen en ben dan op zoek gegaan naar literatuur over volwassenen. Zo ben ik een jaar of twee geleden bij die boeken van Willem Kuipers uitgekomen. Ik heb ze gelezen, herkende een en ander, maar kon er niet zo heel veel mee. Onlangs heb ik ze herlezen, en dit keer kwam het helemaal binnen.

Succes bij je zoektocht!

BerichtGeplaatst: 07 jan 2019, 17:17 
Volwassene

@Eekhoorntje: ik heb je een PB gestuurd.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2019, 15:02 
Volwassene

Dank jullie wel voor de reacties en pb's, ik ben een paar dagen niet actief bezig geweest met de pc, helaas weer ziek geweest. Ik zal proberen te reageren.

Over mijn kinderen geef ik aan dat het best goed gaat, maar ik herken wel dingen waar zij nu tegenaan lopen waar ik nu ook nog tegenaan loop. En een van mijn kinderen gaat op dit moment helemaal niet graag naar school, er spelen daar dingen en hij vind het makkelijk, en de andere loopt ook tegen dingen aan, onrust in de klas, toch nog steeds een vreemde eend in de bijt, etc. en ik zou zo graag willen dat het hen beter afgaat in de toekomst dan met mij.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2019, 15:29 
Volwassene

Ik heb PB's terug gestuurd, maar ze lijken te blijven hangen in Berichten uit, en niet in verzonden, dus ik weet niet of jullie nu een PB terug hebben gekregen.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2019, 21:06 
Volwassene

Eekhoorntje schreef:
Ik heb PB's terug gestuurd, maar ze lijken te blijven hangen in Berichten uit, en niet in verzonden, dus ik weet niet of jullie nu een PB terug hebben gekregen.
Ze blijven staan in 'Uit' totdat de ontvanger ze gelezen heeft.

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ]