Het is nu 24 apr 2014, 06:48

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: wat voor therapie
BerichtGeplaatst: 14 dec 2013, 23:05 
Volwassene

Hallo,
Voor een angstig, geknoopt, en vermoedelijk depressief meisje van 4 zoek ik therapieën. Ze heeft tweede lijn verwijzing en school doet ook mee, dus vergoeding is geen probleem (behalve CBO, die blijft duur).

Willen jullie jullie lievelingstherapie hier ingooien zodat ik het op google zoek? (Ben nieuw in deze wereld.)

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: wat voor therapie
BerichtGeplaatst: 14 dec 2013, 23:10 
Volwassene

Integratieve kindertherapie. Heeft bij mijn kinderen een positief effect gehad, op vrij korte termijn (13 weken behandeling en direct daarna verandering in gedrag). Ik moet er wel bij zeggen dat dit in combinatie was met (behoorlijke) veranderingen op school, in positieve zin. Maar die zijn er bij D. geloof ik ook al :wink: .

BerichtGeplaatst: 14 dec 2013, 23:26 
­

Ik denk dat je, je niet te veel moet vastpinnen op een therapievorm,
de vorm wordt gekozen bij het probleem en bij de leeftijd en het kind.
Ik zou vooral kijken naar ervaring hb en veelzijdig persoon die jou een goed gevoel geeft.
Een eerste gesprek is vaak een sprong in het duister,
Daarna weet je pas meer.
Een goede psycholoog of psychiater kan uiteindelijk ook advies geven in en bepaalde richting.
Bij kinderen is het toch vaak een vorm van speltherapie.
Een creatieve variant kan misschien bij jouw dochter passen.
Voor de praktische aanpak van problemen is RET heel fijn,
Therapie bij kinderen en jongeren gaat vaak in blokken van ongeveer 10x
Nadeel bij integratieve kindertherapie is dat deze naam niets zegt over de opleiding van
Degene die de term hanteert. Een kindercoach kan deze term gebruiken.
Terwijl ik denk dat je dochter echt iemand met een gedegen achtergrond nodig heeft.
Ik zou daar wel op screenen. Verder niets ten nadelen van de vorm.
Meer zelf als nutteloos ervaren, maar dat komt door bovenstaande waarschuwing.
Zo wat eerste gedachten.

Gr. A3n

BerichtGeplaatst: 14 dec 2013, 23:51 
Volwassene

a3n schreef:
Nadeel bij integratieve kindertherapie is dat deze naam niets zegt over de opleiding van
Degene die de term hanteert. Een kindercoach kan deze term gebruiken.
Je hebt gelijk, het is lastig dat bv een kindercoach de term ook kan gebruiken. Overigens bestaat er wel een specifieke opleiding tot integratief kindertherapeut.

Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn: bij iedere vorm van therapie zou ik iemand kiezen die ook enigszins kaas gegeten heeft van hb. En natuurlijk kies je iemand bij wie je het gevoel hebt dat het zal klikken met je kind. Dat je kiest voor een vorm van therapie die bij de leeftijd en het probleem past, lijkt me logisch. Ik had de leeftijd van D. in gedachten :wink:

Dat iemand psycholoog of psychiater is, zegt helaas ook weinig over zijn/haar kennis van hb. Je kunt zelfs een goede psych zijn en nog steeds niets van hb weten :? . Het predicaat 'goed' wordt denk ik vooral bepaald door de aard van de hulpvraag: als de kennis van de psych aansluit bij jouw hulpvraag, heb je gevoelsmatig al sneller te maken met een 'goede psych'.

Het vinden van een geschikte persoon om je kind te helpen vond ik best lastig. Wij hebben het eerste gesprek (en dat was nog niet het officiële intakegesprek) zonder kind gevoerd, we wilden er heel zeker van zijn dat de peut geschikt was, en dat ze bij onze kinderen zou passen. Onze eisen waren: no-nonsens persoon maar niet star; kennis van hb; ervaring met hb kinderen. Viel best mee dus :wink: .

BerichtGeplaatst: 15 dec 2013, 00:23 
Volwassene

Goede punten.
We vragen ook een adviesgesprek bij het CBO. Hopelijk wijzen ze ons een paar psychologen/psychiaters.
We zijn wel van plan eerst zelf te spreken, klik vinden, dan dochter in contact brengen.

Is het gebruikelijk dat psychiaters zelf geen therapie geven? Delegeren ze dat aan andere krachten?
Na jullie gelezen te hebben denk ik dat wij 'iemand met een gedegen achtergrond' kiezen, en zij/hij zo nodig ons de doorstuurt naar een therapie.

BerichtGeplaatst: 15 dec 2013, 01:57 
Volwassene

Wij werden destijds door de tester (een orthopedagoge) doorverwezen naar een psycholoog. Dit op grond van de problematiek die onze dochter ervoer. Omdat we zelf vonden dat een psych nogal zwaar geschut was, hebben we toen contact opgenomen met Wendy van HIQ. Zij verwees ons door naar de therapeute waar we uiteindelijk voor kozen. Deze mevrouw werkte veel met (vastgelopen) hb kinderen. Het bleek een gouden keus. Ze maakte bij de behandeling gebruik van de intelligentie van de kinderen (zoon ging later ook).

BerichtGeplaatst: 15 dec 2013, 17:07 
Volwassene

ik heb geen advies, maar wil jullie heel veel sterkte wensen. Hoop dat jullie iemand vinden die D kan helpen.

BerichtGeplaatst: 15 dec 2013, 19:24 
Volwassene

Wanneer je een tweedelijns verwijzing hebt, moet je (voor de vergoeding) ook terecht bij iemand die tweedelijns therapie geeft, dat doet lang niet iedereen. Ik zou voor een psycholoog kiezen die ervaring heeft met HB. Vaak hebben deze mensen ook wel ervaring met de comorbiditeit.

Wij zitten zelf met onze oudste bij een goede psycholoog die al 25 jaar met HB'ers werkt. Zij werkt ook samen met anderen, zoals psychiater, RT'er, orthopedagoog en wij zijn heel tevreden met hen. Ik weet niet waar je woont, maar ik kan je haar (in Vught) echt aanraden.

Oudste komt vaak thuis met tekeningen of andere opdrachten. Ze doen ook spelletjes dus alles gaat spelenderwijs, hij vindt het leuk om er naar toe te gaan.

BerichtGeplaatst: 15 dec 2013, 19:45 
Volwassene

Bernardine, een beetje ver, maar wil je mij de naam alsjeblieft PBen?

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]