Het is nu 29 feb 2020, 12:51

Pagina 2 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Onderwijsorganisaties: schooladvies pas in derde klas VO
BerichtGeplaatst: 22 jan 2020, 21:38 
Volwassene

Smaragd schreef:
Maak alle voortgezet onderwijs vijf jaar. Doe een kopjaar op het VWO en de havo voor leerlingen die naar de universiteit willen.

Ik snap niet precies wat dan het verschil is tussen havo en vwo, in die aanpak. Wat ik nu begrijp, is dat havo en vwo in de onderbouw nog op elkaar lijken, dan zijn er ook veel lesboeken voor havo/vwo in gebruik. Vanaf de vierde gaat het uiteenlopen, qua diepgang en analytisch inzicht. Haal je dat verschil in met een kopjaartje erbij? En ga je er dan van uit dat havo en vwo allebei aansluiten op elke universiteit? Ik vermoed dat je dan bij universiteiten toelatingsexamens gaat krijgen om de juiste mensen alsnog te selecteren.

Spitsmuis schreef:
Het enige waar ik mee zit is dat nog meer ouders dan nu hun kind pertinent niet op het vmbo willen hebben, terwijl het verschil tussen mavo en havo niet zo heel groot is.

Ik ken een paar kinderen op vmbo-tl en vmbo-kader. Ik vind daarbij het verschil met havo echt heel groot. Los van motivatie om te leren voor school die nogal verschilt.

Sacha schreef:
Er zit volgens mij een diepe prestatiegerichtheid (in plaats van ontwikkelingsgerichtheid) en angstig faalvermijden onder die inflexibele systemen verstopt.

Gelukkig niet bij alle scholen. Ik ben betrokken bij een project met vo-scholen. Het viel mij op dat er toch ook heel veel scholen hele ontwikkelingsgerichte aanpakken ontwikkelen en veel moeite doen. Het heeft er ook mee te maken: waar worden scholen op afgerekend en om beloond?

Aan de andere kant: als je havo en vwo naar 5 jaar terugbrengt, zoals Smaragd voorstelt en mavo ook naar 5 jaar, zodat er een startkwalificatie is en omdat het niet veel verschilt van havo, dan kom je ongeveer uit bij het idee van de vo-raad: leerllingen langer bij elkaar laten zitten en later splitsen.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Onderwijsorganisaties: schooladvies pas in derde klas VO
BerichtGeplaatst: 22 jan 2020, 22:17 
Volwassene

Ik zou ze dus wel splitsen, maar met even lange opleidingen is het veel gemakkelijker om een deel van de vakken op een hoger niveau te doen.
Ik geloof ook niet dat er echt draagvlak is voor een nieuw middenschool experiment.

Voor toegang tot de universiteit zou je een minimaal aantal vakken op VWO niveau verplicht kunnen stellen die voor de betreffende universiteit van belang zijn.

Ik denk dat je ook de doorstroom tussen opleidingen drempelloos moet maken. Dus na je VMBO-t examen mag je doorstromen naar het Havo examenjaar, en na je havo naar het VWO examen jaar.

Dat zou je dan op Vavo's kunnen organiseren, zodat je echt programma's kunt maken die aansluiten bij wat er al gedaan is.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9
 Profiel Stuur privébericht  

Pagina 2 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2