Het is nu 25 okt 2020, 23:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: impasse dochter
BerichtGeplaatst: 24 okt 2019, 19:27 
Volwassene

Dochter is sinds dit jaar gestart op hb onderwijs. Was echt nodig, bleek niet zoveel meegekregen te hebben van het bottum up onderwijs.
Ook faalangstig en onrealistisch zelfbeeld (dat laatste is onze observatie)
Nu had de leerkracht ons al gewaarschuwd voor flinke frustraties, en wij hoopten dat ze zich eens op haar interesses zou uitleven.
Hoewel dochter vooral het thematische onderwijs en de verrijkings vakken erg leuk vindt, blijft ze oppervlakkig meedoen. In plaats van frustraties roept ze dat ze nauwelijks hoeft na te denken (doet groep 6 nog een keer) Wij denken dat ze door de mazen van het net glipt.
Ook thuis blijft ze ‘uit’ staan. Zodra er inspanning aan te pas komt (lees boek lezen ipv info filmpje kijken) wil ze niet meer.
Nu is er na 2 maanden natuurlijk nog niets te zeggen of te verwachten, maar er is bij ons wel een kwartje gevallen.
Kennis leek er gewoon te zijn. Als je een boek openslaat kun je (vloeiend) lezen :shock: Nooit heeft ze gevraagd naar letters of hebben we haar kunnen betrappen op oefenen.
Nooit hoeven nadenken is nu niet willen, of niet weten hoe na te denken. Ze heeft een enorme weerstand tegen alles wat ze niet zomaar even beredeneert. Dus dat doet ze niet, ook niet als ze al jaren roept dat ze het graag wilt (leren).
Het was eerder niet zo duidelijk, omdat haar prestaties er niet naar waren. Tja, iets doorzien is niet hetzelfde als beheersen. Maar dat is niet uit te leggen, maar wel te snappen.
We vragen ons af of het haar ooit gaat lukken om kritisch te zijn, zelf oplossingen te zoeken, te leren, te beleven, te ontdekken.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: impasse dochter
BerichtGeplaatst: 25 okt 2019, 09:56 
Volwassene

Wat je hier beschrijft is en blijt volgens mij de hamvraag voor heel veel hb-kinderen (en voor hun ouders). Hoe krijg je ze na een leven lang (die 10 jaar van je dochter is nu eenmaal haar hele leven) ‘al weten’ aan hun verstand dat school er is om dingen te leren die je nog níet weet of kunt? Dat is voor veel kinderen en waarschijnlijk ook voor je dochter op een zeker moment een compleet nieuw fenomeen. Het is al een hele belangijke stap dat je dit lijkt te herkennen en begrijpen!

Het is volgens mij ook een van de taaiste processen om doorheen te moeten, voor het kind én voor de ouders. School kan erbij helpen, maar door alles wat ik hoor en lees lijkt het dat je daar wel ontzettend vele geluk hebt als je een leerkracht of school treft die dat proces écht begrijpt. Naar mijn idee komt het vooral op de ouders neer om dit probleem te tackelen, helaas.

Wat je zelf kunt doen is bespreken. Wat leren nou eigenlijk is, hoe dat werkt in je brein en vooral ook hoe zij daar nog nooit moeite voor hoefde te doen, omdat dat tot nog toe niet nodig is geweest. Dat bespreken gaat het beste wanneer er ook aanleiding toe is, je hebt dus iets nodig wat ze niet ‘zomaar’ beheerst maar waar ze echt moeite voor moet doen. Dat kan een muziekinstrument zijn, iets op school, maar ook een kunstje op de trampoline of iets zoals rolschaatsen. Bespreek op een rustig moment (dus niet wanneer ze volzit met frustratie omdat het nog niet lukt) hoe ze heeft leren lopen bv. Het vallen, opstaan, opnieuw proberen. En hoe dat nu ook zo zal zijn. Geef ruimte en begrip voor haar frustraties, wijs op kleine stappen vooruit die ze maakt. Mijn ervaring is dat reflecteren op successen ontzettend veel krachtiger is dan praten over wat nog niet lukte. Benadruk het woordje ‘nog’; hé, dit lukte nog niet, probeer het nog eens, of hoe kunnen we een extra tussenstap inbouwen. Wat ook heel sterk werkt: voorleven. Ik heb ooit, tot gróte hilariteit van de kids, leren waveboarden. Letterlijk vallen en opstaan. Hardop het proces beschrijven, en de jongens maar lachen. Maar het werkte wel, zij konden het proces eens bekijken zonder die enorme frustraties te beleven. Dat hielp.

Het is een ontzettend taai proces, en je buigt dat echt niet zomaar 123 even om. Toen onze zoon 5 was ben ik er bewust mee aan de slag gegaan, en ik kan nu pas zeggen dat het begint te landen. Hij is nu 14....

Lees je eens in over de mindset theorie, ik denk dat platfom mindset een goed startpunt kan zijn. Maar wat uiteindelijk essentieel is, is dat je dochter de mogelijkheid krijgt om hiermee aan de slag te gaan. Zonder vluchtweggetjes, en mét voldoende support.

BerichtGeplaatst: 25 okt 2019, 22:05 
Volwassene

Helemaal eens!
Citaat:
Zonder vluchtweggetjes, en mét voldoende support.
en liefst ook met iets waar ze interesse of motivatie voor heeft. Onze dochter wil graag blind leren typen. Tja, dat is iets wat heus niet zomaar gaat. Elke oefening die ze niet haalt (net twee aanslagen te langzaam ofzo) frustreert haar mateloos, maar ze zet door. Ik merk dat waar twee weken geleden de spullen door de kamer vlogen en de tranen over haar wangen stroomden, ze nu alleen nog verbeten kijkt en het programmaatje verwensingen naar het hoofd slingert. En ik elke keer maar weer zeggen: je kunt het nog niet helemaal, maar deze keer was wel vijf aanslagen beter dan vorige keer. Dat gaat de goede kant op!

BerichtGeplaatst: 26 okt 2019, 17:03 
­

Citaat:
We vragen ons af of het haar ooit gaat lukken om kritisch te zijn, zelf oplossingen te zoeken, te leren, te beleven, te ontdekken.

Ze is 10!

Ik weet niet wat je verwacht. In relatie tot school: ik weet niet waarom de overstap naar HB-onderwijs gezet is, maar als dit is omdat er dingen niet helemaal lekker liepen in regulier onderwijs is het niet bijzonder realistisch om binnen 2 maanden te verwachten dat je kind helemaal over die schoolschade heen is. Soms leven kinderen misschien helemaal op vanaf dat ze een voet in een HB-afdeling zetten, maar er zijn genoeg redenen te bedenken waarom dit niet voor ieder kind direct het geval is.
Daarnaast moet je kind zelf ook de noodzaak ervaren om al die dingen te doen die jij noemt in de quote - op commando gebeurt er op al die vlakken nooit echt veel. School is voor kinderen toch best vaak een verplicht nummer, een plek waar ze liever niet zijn, dus je kan niet verwachten dat dit de voorwaarden schept voor wat jij noemt. Gelukkig is er een heel leven naast school.

Met dingen die ze zelf al jaren wil leren kun je natuurlijk wel wat. Een kind dat zelf iets wil, maar niet durft, of blokkades ervaart, heeft soms veel baat bij een coach die daar zachtzinnig maar volhardend doorheen prikt. Ik weet niet wat voor hobbies, sporten, vaardigheden het zijn, maar soms is het goed daar iemand bij te zoeken die in de ogen van je kind wat 'autoriteit in het veld heeft' én wat takt.
Voor ouders is het niet altijd makkelijk om zoiets te begeleiden omdat je er zo dicht op zit.

Dingen die je graag wilt niet doen omdat je je geen raad weet met jezelf is natuurlijk vervelend, als je dit bij dochter inzichtelijk kan maken en samen oplossingen kan bedenken hiervoor is dat voor haar wel een manier om te groeien.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2019, 11:13 
Volwassene

Hier is het ook een bekend probleem.. Hij heeft nog nooit ergens veel moeite voor hoeven doen. Zelfs de plusklas vorig jaar gaf amper uitdaging. Sinds dit schooljaar gaat hij een dagdeel naar een externe plusklas. Ze gaan daar echt in op dit soort problemen (executieve functies). Ze zoeken de grenzen op (op een goede manier), en dan kijken wat er gebeurd, en dat begeleiden. Daar zijn we thuis ook mee aan de slag met hetzelfde materiaal (nu Russisch :D). Het gaat hier ook al steeds beter. Eerst was er nogal eens een paniekbui (janken en blokkeren) als iets niet wilde wat wel moest. Na een paar weken merken we al (ook omdat we het thuis ook zo aanpakken), dat hij nog wel begint met huilen, maar toch ook snel zijn tranen droogt en dan aan de slag gaat.. IPV eerst panieken en daarna proberen, gaat hij nu eerst proberen en dan panieken. Maar in zijn systeem zit die paniek nog geprogrammeerd, dus dat komt er eerst uit. Ik denk dat het nog wel een paar maanden gaat duren voordat die gewoonte eruit is gewerkt. Het heeft er ook jaren in kunnen slijten, dus het heeft ook tijd nodig om het eruit te krijgen.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2019, 20:50 
Volwassene

Wat ook kan helpen, is je bewust worden van je eigen mindset. We hebben denk ik allemaal op sommige punten een groeimindset en op andere punten niet. Misschien kun je bij jezelf nagaan op welke punten jij zelf een fixed mindset hebt. Zijn er dingen waar jij van denkt dat je er nooit (meer) echt goed in zult worden? Het kan vanalles zijn, van een instrument spelen, dansen tot schaken of een vreemde taal leren. Of het eerder genoemde waveboarden? Als je met zo'n activiteit aan de slag gaat, merk je hoe je zelf reageert wanneer je iets moet leren met vallen en opstaan, zonder dat er echt een noodzaak is om het te moeten leren. Dat geeft weer een diepere laag van begrip voor je dochter en een mooie kapstok voor gesprekken met je dochter.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2019, 00:08 
Volwassene

Dank voor alle reacties!
Wat mooi om te horen dat jullie kinderen ondanks de vaak heftige emoties het lukt om inzicht te krijgen en doelen te stellen.

Gisteren eigenlijk voor het eerst heftige emoties gezien omdat iets niet lukte.
Eerder ging ze alles rondredeneren om er niet aan te hoeven beginnen. Ook al was ze aanvankelijk zelf zo enthousiast.
Ik lees hier vaak dat kinderen niet leren omdat ze met weinig moeite goede resultaten halen. Dat is hier niet het geval, resultaten zijn nooit goed geweest en zakken verder tot beneden klasniveau. Dus vanwaar haar hekel aan inspanning/ passiviteit, en het idee dat ze alles al kan?
Ik bedacht dat ze grote voorkeur heeft voor inzichtelijk leren, nooit strategieën heeft gebruikt.
Het principe aanvullen tot 10 en dan de rest, had ze als kleuter al door. Dat doet ze 2x en de som is geautomatiseerd. Als de klas er 2 jaar later een heel jaar over doet om dit aan te leren, lijkt het toch een logische reactie.
Toen ik haar uitlegde dat de stapjes op school geen doelen op zich waren, en dan ‘weg ermee’ zette ze grote ogen op.
Helaas is er voor haar interesses, Engels leren, viool spelen en topografie, ook echt oefening nodig.
Haar grote kracht lijkt nu ook een grote valkuil te worden. Ze ontwikkelt zich niet verder omdat ze denkt dat ze er al is omdat ze (het concept) begrijpt.
Nooit gedacht dat ze zo’n hekel aan vioolspelen zou krijgen gezien de uitspraak van haar docent: ‘Ze komt binnen met een gezicht alsof het pakjes avond van Sinterklaas is’.
Ze verraste ook ze met de uitspraak: ‘maar ik kan al schaken’, omdat ze de basis zetten doorhad.
Dat het inzichtelijk maken van deze zaken ook groei is, had ik nog niet eerder zo gezien.
Aanmoedigen, kijken wat goed gaat, lijkt een open deur, maar ik merk dat ik toch wel vaak aangeef hoe ze dingen (anders) aan kan pakken.
Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me ook: kennis vergaren is voor haar zo’n natuurlijk proces, en dan verwacht ik dat ze zich gaat inspannen. En dan graag ook even bewust worden van het leerproces....Lijkt me beter een taak voor op school.

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]