Het is nu 06 dec 2020, 00:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: HB en ADD of toch niet?
BerichtGeplaatst: 15 okt 2019, 12:07 
Volwassene

Zoon (9 jaar) loopt steeds meer tegen zijn (gebrek aan) executieve vaardigheden aan. Hij zit nu in groep 7, zijn resultaten zijn prima. Wat ik vrij wonderbaarlijk vind aangezien zijn werkhouding en concentratie niet goed zijn. Beginnen aan zijn werk en focus houden zijn heel moeilijk voor hem. Ook thuis heeft hij moeite met de meeste simpele opdrachten. Hij is echt heel snel afgeleid. Hem naar boven sturen om sokken aan te doen leidt tot van alles behalve sokken aan zijn voeten :lol: . De normale, dagelijkse taken, slijten er bij hem niet in. Het is gewoon echt een prototype verstrooide professor. Als ik met hem aan het praten ben, één op één, kan hij ook midden in mijn in over totaal iets anders beginnen, wat voor hem heel logisch is. Hij associeert nogal veel.

Hoe dan ook, hij heeft hulp nodig met zijn executieve vaardigheden. Omdat hij er nu zelf steeds meer last van krijgt én omdat ik het niet zie zitten dat hij op deze manier naar de middelbare school gaat. Dan gaat hij echt vastlopen. We hebben een intake gehad bij de orthopedagoog en zij kwam na drie kwartier al met ADD. Nu heb ik daar zelf ook al vaker aan gedacht en als ik van die lijstjes opzoek op internet voldoet hij aan bijna alle kenmerken. Maar ik weet ook dat er veel misdiagnoses bij HB en AD(H)D, ASS etc zijn. We hebben nu afgesproken met de orthopedagoog om ADD niet nu te gaan onderzoeken maar vooral Zoon te gaan helpen met dat waar hij tegenaan loopt.

Hebben jullie hier nog gedachtes over? Dingen die ik over het hoofd zie?

Berichttitel: Re: HB en ADD of toch niet?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2019, 00:42 
Volwassene

Er zijn testen voor aandachtsproblemen. Als je zelf al dacht aan ADD en de ortho denkt aan ADD, en als het ook eruit ziet in het dagelijks leven als ADD (wat je beschrijft over sokken aan doen is heel herkenbaar), dan zou ik wel op dat pad verder gaan. Het is tegenover het kind niet eerlijk om het niet te behandelen als hij hier wel (en zoveel) last van heeft. Ik begrijp wel dat je een drempel over moet. Dat moest ik bij mijn oudste ook. Wij als ouders hebben daar ook wel even over gedaan. Maar nu ze gewoon behandeld wordt voor ADD is het verschil met daarvoor zo groot, dat ik wilde dat we dit eerder hadden gedaan. Met terugwerkende kracht heb ik er gewoon verdriet van dat we ons kind hier zo mee hebben laten ploeteren. Ik begrijp wel dat je bang bent voor een misdiagnose, maar lees je maar eens in over onbehandelde ad(h)d en de effecten daarvan. Het niet behandelen als hij het wel heeft is ook een misdiagnose, en dat is er eentje met effecten die je echt niet wilt voor je kind.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2019, 10:09 
Volwassene

Ik ga een beetje mee met Vlinder.

Stel dat het toch een misdiagnose is, waar ben je dan bang voor? Je weet dat hij slim is, dus dat deel zal ongetwijfeld ook continu onder de aandacht zijn toch?
In mijn ogen is een misdiagnose als AD(h)D of autisme schadelijk als dat de eindconclusie is, en alle ballen vervolgens daarop gericht zijn. Als het deel hb niet gezien is. Maar dat is in jullie geval niet aan de orde dacht ik?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 31 okt 2019, 10:25 
Volwassene

Het kan voor iemand met ADD een hele opluchting zijn te beseffen dat het niet aan je eigen falen ligt dat je zo snel afgeleid en verstrooid bent. Het roept uiteindelijk irritatie op bij anderen en bij de persoon zelf een gevoel van hopeloosheid. Dat staat het accepteren ervan en het proces om te leren ermee om te gaan in de weg.
Het is geen excuus om alles maar zo te laten. Het blijft nodig om manieren te vinden om het hanteerbaar te maken. En daar zijn executieve vaardigheden voor nodig. Maar uiteindelijk ook veel zelfinzicht, geduld, compassie. Dat kun jij hem eerst geven en leren, met hulp van anderen. En uiteindelijk zal hij dat zelf moeten kunnen.
Daarom is het ook belangrijk dat jij het leert accepteren, terwijl je hem wel blijft helpen.
Ook als uiteindelijk misschien toch een keuze voor medicijnen ter discussie komt.

Wanneer je met ADD leert omgaan, kunnen ook de mooie kanten ervan eerder naar voren komen. Die zijn er ook :-)

BerichtGeplaatst: 31 okt 2019, 10:58 
Volwassene

Jullie reacties zetten me wel aan het denken, fijn! We hebben nu dus afgesproken met de orthopedagoog dat we niet gaan testen/onderzoeken maar dat we hem wel gaan helpen door in te zetten op het ontwikkelen van zijn executieve vaardigheden. Juist inderdaad omdat het voor hem nu ook frustrerend is. Maandag hebben een half uur op de bso en in de speeltuin lopen zoeken naar zijn fietssleutel. Die bleek in zijn broekzak te zitten. We hebben wel zijn oude fietssleutel teruggevonden, jammer dat er al een nieuw slot op zijn fiets zit. Dinsdag kwam hij thuis met een andere jas. De enige overeenkomst tussen de twee jassen is dat ze allebei donkergroen zijn, maar hij heeft dus totaal niet in de gaten gehad dat hij de verkeerde jas aan had. Een ander kind is dus daardoor zonder jas naar huis gefietst. En zo zijn er dagelijks dingen waar hij tegenaan loopt en wat inderdaad ook tot irritatie van anderen leidt.

Gisteren gesprek met de juf gehad. Zij ziet vooral wat er niet goed gaat, terwijl Zoon wel echt zijn best doet. Gelukkig wel een goed gesprek gehad.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2019, 14:34 
Volwassene

Als je hulp kunt gebruiken bij de manier waarop je hem het beste kunt ondersteunen, kan ik je twee boeken aanraden. Ook voor zijn juf nuttig zo te horen.
Het ene boek is Slim maar... van (uit mijn hoofd) Peg Dawson.
Het andere is Kids Skills.
Beide boeken bevatten stappenplannen om te werken aan verbetering van de vaardigheden op een positieve en constructieve manier. Bovendien zo aangepakt dat je ook vooruitgang kunt vaststellen zonder dat het probleem volledig opgelost is. Dat werkt bemoedigend.

Het is echt lastig om dit soort dingen te veranderen. Geduld, humor en doorzettingsvermogen zijn belangrijk.

Slim Maar beschrijft ook hoe het is als ouder wanneer je zelf ook verstrooid bent of wanneer je dat juist helemaal niet bent. Dat is ook goed om te beseffen.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2019, 15:51 
Volwassene

Het lastige is, dat de executieve functies juist zwak zijn bij iemand met add en om dat te ontwikkelen maak je ook weer gebruik van de executieve functies waar iemand met add al slecht in is. Dat is er zo ingewikkeld aan. Het kan allemaal wel, maar je moet daar als ouders zelf veel aan doen en ook de juf op school. Het kan wel zijn, dat dat ontwikkelen langzamer gaat dan je graag zou willen en ook niet zomaar ineens het niveau bereikt wat je graag zou willen.

Wat stelt de ortho concreet voor? Want er zijn 11 executieve functies. Meestal zijn niet alle functies zwak. Het is wel belangrijk om te weten welke zwak zijn en welke goed. Want een situatie kan eenzelfde uitkomst hebben ('komt zonder sokken beneden') maar een gevolg zijn van verschillende zwakke executieve functies (bijv. hij heeft de opdracht niet gehoord (aandacht) of hij heeft de opdracht niet onthouden (werkgeheugen) of hij wordt afgeleid door impulsen (respons inhibitie) of afgeleid door zijn emoties (emotieregulatie) of hij kan zijn sokken niet vinden (organisatie) of hij heeft niet voldoende tijdsbesef (timemanagement) of een combinatie van verschillende. Het maakt uit waar hij last van heeft, waar je aan moet werken.

De dingen waar je voorbeelden van geeft vallen onder 'organisatievaardigheden'. Voordat je begint met zo'n executieve functie te ontwikkelen, is het handig om te beginnen met de situaties beter behapbaar te maken voor het kind (de omgeving aanpassen). Als hij vaak zijn fietssleutel kwijt is, kun je hem een goed cijferslot geven. Dat is in elk geval een zorg minder. In zijn jas kun je in zijn kraag ofzo een label maken met zijn naam er duidelijk op of in een opvallende kleur zodat hij meteen ziet als hij hem aantrekt dat het zijn eigen jas is. Wat betreft aankleden, wij zoeken 's avonds bij het naar bed gaan samen met haar kleding uit voor de volgende dag en leggen deze klaar en hebben afgesproken dat ze 's ochtends aangekleed naar beneden komt. Dat heeft heel veel gedoe daarover opgelost.

Helaas was het bij ons zo, dat we de afgelopen 2,5 jaar geen leerkracht hadden die echt bereid was om ons kind echt te helpen met de add op school. Wij kregen zelfs dingen te horen zoals 'Dan moet ze zich maar beter leren concentreren.' Tja. Ik hoop dat jullie het beter treffen.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2019, 15:54 
Volwassene

Het kan ook allebei. Hier een zoon met add en officieus HB (te grote kloof voor een officieel cijfer, maar in de uitslag van de wisc stond er wel eentje, die absoluut HB is). Zelf heb ik ook add en ben waarschijnlijk HB (nooit onderzocht, maar voldoe aan veel kenmerken). Zoon heeft vooral hulp/thetapie gehad voor zijn zelfvertrouwen, de lat lager leggen en milder/liever zijn voor zichzelf, psycho-educatie werd daar doorheen gevlochten. School besteedt veel aandacht aan executieve functies en ik heb een tijd al huiswerkbegeleiding gediend. Hij heeft zichzelf in een jaar tijd veel eigen gemaakt, maar de puberteit maakt het niet makkelijker. Zoon was erg opgelucht om te weten dat zijn worsteling een oorzaak heeft en de therapie heeft hem veel goed gedaan.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2019, 19:42 
Volwassene

Wat bij ons hielp toen zoon (nu 19) op de basisschool zat: een stopwatch gebruiken bij dingen als aankleden, tanden poetsen, jas en schoenen aan en klaar staan voor school, etc. Doordat hij zo gefocust was op wat hij aan het doen was - want hij wilde zijn recordtijd verbeteren - lukte het hem om gericht bezig te zijn.
Zonder die externe prikkel van de stopwatch lukte het hem niet om die focus te behalen en ging hij inderdaad naar boven om sokken aan te doen om een half uur later beneden te komen in zijn pyjama zonder sokken ...

Geen idee natuurlijk of dit bij andere kinderen ook werk. Wij hadden het geluk dat zoon gedreven was en zijn persoonlijke records wilde verbeteren :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 12 nov 2019, 14:09 
Volwassene

Ik ga het even bespreken de volgende keer met de orthopedagoog.

Thuis hebben we een planbord gemaakt voor de ochtendroutine. Een checklist met álles erop wat hij 's ochtends moet doen. Best een lange lijst, want we kwamen er al snel achter dat als we 'kast dicht' of 'licht uit' niet los erop zetten het dus ook niet gebeurd. Maar nu staat alles erop en het is zó fijn voor ons allemaal. Hij doet nu alles zelf en controleert zelf of hij alles gedaan heeft. De laatste actie op de checklist is namelijk 'checklist checken' :wink: . Ik denk dat we dit nog even een aantal maanden laten staan, daarna kijken of hij het geautomatiseerd is en het volgende aanpakken.

BerichtGeplaatst: 12 nov 2019, 14:42 
Volwassene

Je hebt online ook een hele library met gratis iconen om dit in beelden weer te geven.

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]