Het is nu 30 sep 2020, 22:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 2 [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Communicatie met school/mentor (VWO4)
BerichtGeplaatst: 27 feb 2015, 10:03 
Volwassene

Ik zit met een raar probleem: de mentor van mijn zoon T. (4gym) wil niet rechtstreeks met ons communiceren. Als ik haar een mail stuur stuurt ze altijd een mail terug met cc aan onze zoon. In haar laatste mail schrijft ze letterlijk dat het haar het handigste lijkt als T. zelf ons op de hoogte houdt van wat zij op school met hem bespreekt.

Mijn laatste mail ging over het te laat komen. Zoon heeft echt een probleem met tijd, komt op school zeker twee of drie keer per maand te laat. Maar het probleem is niet alleen schoolgerelateerd, hij komt op vrijwel al zijn afspraken te laat, ook bij dingen die hij leuk vindt. (van de week zat hij bijvoorbeeld rustig op de WC op het vliegveld terwijl wij allang het vliegtuig in moesten....)
Juist omdat het probleem breder is dan alleen school had ik de mentor gemaild. Het leek me handig om gezamenlijk de aanpak te bespreken.

Aan het begin van het schooljaar had ik een gesprek gevraagd met de mentor, naar aanleiding van onderzoeken die T gehad heeft in mei vorig jaar. Onder andere een dyslexie-onderzoek, zoon leest heel langzaam en met grote tegenzin. De uitkomst was geen dyslexie, wel kenmerken-van, vooral groot automatiseringsprobleem en moeite met bottem-up leren.

Ook toen mailde ze terug met cc. aan zoon dat ze in principe in de vierde geen gesprekken voerde zonder de leerling erbij. Prima, alleen het probleem is dat zoon dit soort gesprekken haat. Heel af en toe geeft hij in een openhartige bui toe dat hij dingen moeilijk vindt, maar de meeste tijd ontkent hij alles hardnekkig. Naar aanleiding van de onderzoeken hebben we hem eindelijk zo ver gekregen dat hij nu gesprekken voert met een (HB)-coach. Zij doet dat heel goed, werkt vooral aan zijn fixed-mindset, en vandaar uit, heel voorzichtig, aan vaardigheden, wanneer hij aangeeft daar behoefte aan te hebben.
Uiteindelijk was het compromis begin dit jaar dat T. zelf het gesprek met zijn mentor voerde. Maar ook van dat gesprek hebben we dus alleen teruggehoord wat zoon erover kwijt wil. En waarschijnlijk heeft hij ook daar gezegd dat alles prima onder controle was.

Als je dus een zoon hebt die niet zo communicatief is (en dat is niet alleen omdat hij er niet over wil praten, ook omdat hij het gewoon vergeet of niet het belang inziet van praten over wat er op school gebeurt) heb je dus als ouder geen idee wat er op school gebeurt op gebied van begeleiding (die hij zeker nodig heeft).
De school vindt volgens mij dat wij er teveel bovenop zitten. Het gekke is dat ik juist met school zou willen afspreken dat zij hem wat meer structuur geven, zodat wij meer kunnen loslaten.

Wat zouden jullie doen in dit geval?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Communicatie met school/mentor (VWO4)
BerichtGeplaatst: 27 feb 2015, 10:14 
Volwassene

Wij hebben in principe ook gesprekken met zoon erbij. Dat is op school gebruikelijk enbevordert ook de zelfstandigheid en de verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces. Maar juist vanwege zijn houding mbt school is het praktisch om af en toe een gesprek met zijn mentor te hebben zonder dat zoon erbij is. De mentor heeft dat zelf geïnitieerd. Wij bespreken dan zaken waar zoon de verdediging bij in zou schieten als hij ook aanwezig is.

Ik zou de mentor een mail sturen en daarin expliciet vragen om een gesprek zonder je zoon omdat er wat dingen besproken moeten worden waarbij hij beter niet aanwezig is. Ook zou ik vermelden dat zoon wel weet van dit gesprek (ik zou het tenminste wel melden aan hem) maar dat hij de details niet kent en dat je niet wil dat ze hem in dit geval inkopieert.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2015, 23:31 
Volwassene

Vind je zoon het goed dat jullie gesprekken zonder hem voeren? In dat geval zou ik hem stimuleren een mail naar de mentor te sturen dat hij dat goed (of zelfs prettig) vindt dat er een gesprek zonder hem plaats vindt. En vervolgens zelf een afspraak vragen en daarbij al aangeven dat jullie afspraken willen maken zodat jullie het thuis meer kunnen loslaten.

BerichtGeplaatst: 28 feb 2015, 09:49 
­

4VWO, hoe oud is je zoon?

BerichtGeplaatst: 28 feb 2015, 14:37 
Volwassene

@Sjuut mijn zoon is 15.
Ik heb op zich helemaal geen bezwaar tegen gesprekken met zoon erbij. We hebben hem ook meegenomen naar de laatste ronde oudergesprekken op school.
Alleen komt uit die gesprekken nooit helemaal boven tafel waar eigenlijk het probleem ligt.

BerichtGeplaatst: 28 feb 2015, 14:43 
Volwassene

Bij leerlingen onder de 16 vind ik het vreemd dat aparte oudergesprekken niet mogelijk zouden zijn. Natuurlijk is het op die leeftijd meestal gunstiger om het kind bij het gesprek te betrekken, maar als jullie uit kunnen leggen waarom je graag een apart gesprek wenst en je zoon geeft aan dat hij dat goed vindt, zou dat m.i. zeker moeten kunnen.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2015, 19:03 
Volwassene

Mijn zoon stimuleren om een mail naar de mentor te sturen? Die laat zich tot niets stimuleren, en al zeker niet tot het sturen van mails naar zijn mentor.....en als ik hem zo ver kreeg zou de mentor me ervan verdenken hem daartoe gedwongen te hebben. Dat is precies wat er aan de hand is. Ik heb het gevoel in een kringetje rond te draaien de hele tijd en er gebeurt niets....

Ga vanavond een mail sturen met de vraag om persoonlijk gesprek. Maar ga het wel eerst met zoon bespreken.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2015, 19:32 
­

Is er de eerste drie jaar niet gewerkt aan het zelfstandig maken van zoon zodat hij zijn eigen boontjes kan doppen of is dat wel geprobeerd maar niet helemaal gelukt? In het eerste geval kan de mentrix moeilijk verwachten dat het na drie jaar alsnog spontaan gebeurt, en in het tweede geval moet mentrix daar ook van op de hoogte zijn. Ik snap dat het wenselijk is dat een bovenbouwer zelf de touwtjes in handen neemt, maar zo wordt er wel een bizarre en onwenselijke situatie gecreëerd.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2015, 20:05 
Volwassene

Soms kan een gesprek zonder dat de bovenbouwer in kwestie erbij aanwezig is, heel zinvol zijn. Je kunt afspraken met school maken over de te volgen route/aanpak. Zeker als een puber zelf niet gemotiveerd is of niet wil praten, is het praktisch als alle ándere neuzen wel in dezelfde richting wijzen.

Hier ook een bovenbouwer die gesprekken met school zinloos vindt omdat 'ze toch nooit echt naar je luisteren' en omdat ze je alleen maar vertellen wat je moet doen en niet vragen wat jij wil'. Zo zwart-wit als hij schetst is het helemaal niet, maar zo ervaart hij het op dit moment wel. Dus praten wij - met zijn medeweten - soms met de mentor zonder dat hij erbij is. En zolang we hem op de hoogte houden van wat er besproken gaat worden/is, vindt hij dat prima. Overigens heeft hij wel vrijwel wekelijks een 1-op-1 gesprek met zijn mentor.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2015, 21:50 
Volwassene

Ik boks al vier jaar tegen een muur op bij deze school.
Van enige samenwerking met ons is zelden sprake geweest. Zoon is vorig jaar naar de schoolpedagoog doorverwezen, die hij in een puberachtige bui verteld heeft dat het allemaal door ons komt, wij bemoeien ons teveel met hem.
Vervolgens kregen wij in een gesprek met de betreffende pedagoog dat weer op ons bord. Of het niet beter was als we het allemaal wat meer loslieten.
Ja prima dankuwel maar wie zorgt er dan voor dat hij niet constant onderuit gaat? Wij hebben hem door de onderbouw gesleept, aan zijn haren zowat. Nu in de vierde heb ik de huiswerkcontrole losgelaten omdat dat geen doen meer was. Hij gaat dus weer regelmatig onderuit, maar omdat de beta-vakken behoorlijk goed gaan is het algemene beeld iets rooskleuriger dan vorige jaren. Ik vind het prima dat hij zo af en toe onderuit gaat, als hij er iets van zou opsteken. Helaas gebeurt dat niet, hij vervalt elke keer precies dezelfde fouten. Hij mist de vaardigheden om er iets aan te doen.

De mentor zegt dat zij niets kan doen als zoon niet zelf om hulp vraagt....

Het zou zooooo fijn zijn als de school hem wat meer structuur bood, dan konden wij inderdaad wat meer loslaten.

Voorbeeldje: zoon leest moeizaam, heeft er daarom een hekel aan. In principe leest hij gewoon niet, als wij hem er niet aan herinneren. En zelfs als we hem herinneren, moet ik zo ongeveer naast hem op de bank blijven zitten om te zorgen dat hij een paar bladzijden leest. (voorlezen heb ik geprobeerd, maar dat wil hij niet).
We kunnen dat natuurlijk niet steeds zo blijven doen. Maar doen we het niet, dan leest hij niet, totdat hij een boekopdracht heeft. Dan kijkt hij het boek vluchtig door en redt zich met een vijfje door de opdracht heen. School merkt niets en hij doet nog steeds niet de broodnodige leeservaring op. Ik zou daarover zo graag afspraken maken, of op zijn minst vragen aan de school hoe we dat het beste kunnen aanpakken.

Vorige jaren heb ik het steeds maar erbij laten zitten, omdat het me zoveel energie kostte, en ook omdat het de relatie met zoon (ingewikkeld persoon) niet ten goede kwam.
Dit jaar wil ik er wel voor gaan.
Te meer daar onze communicatie met zoon eigenlijk steeds beter verloopt, en hij voor het eerst in zijn leven wil toegeven dat sommige zaken lastig zijn voor hem.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2015, 22:20 
Volwassene

Ik weet natuurlijk niet of het financieel haalbaar is, maar hebben jullie al eens overwogen om studiebegeleiding (dat gaat een stap verder dan gewone huiswerkbegeleiding) in te schakelen? Op die manier krijgt hij én de begeleiding die hij nodig heeft, én je haalt de strijd om school/huiswerk uit huis waardoor de sfeer thuis beter wordt.
Je praat dan over 4x per week na school, meestal tot 18.00 uur. Voor last minute gedrag en afraffelen is dan geen ruimte meer. Maar ook daarbij zal je zoon gemotiveerd moeten zijn. Want het kost vrije tijd en er wordt inspanning van hem gevraagd. En het is confronterend, want dingen die hij 'fout' doet, komen onherroepelijk aan het licht.

Uiteindelijk zal híj degene moeten zijn bij wie de knop om moet, en die in aktie komt. Je kunt dat faciliteren door hem hulp aan te bieden, maar dan moet hij wel inzien dat hij hulp nodig heeft en dat de manier waarop hij nu te werk gaat, niet de juiste manier is.
Juist in dit geval zou ik het als ouder (net zoals jij) heel fijn vinden als een goede aanpak samen met school mogelijk was.

Elke school heeft ervaring met onderpresteerders en afstromers, maar ze gaan er allemaal verschillend mee om.
Naar een andere school (waar meer begeleiding geboden wordt) overstappen is ook een optie, maar onwillige, onderpresterende pubers willen dat meestal niet. En een 15-jarige pak je ook niet meer onder je arm zoals een 8-jarige.

Wat betreft het lezen: kan hij misschien kiezen voor boeken die ook in luisterboekvorm verkrijgbaar zijn? Dan hoeft hij niet zelf te lezen en hoef jij niet voor te lezen (heb ik t/m begin dit jaar ook gedaan). Daarmee los je natuurlijk niet het probleem op dat hij niet wil lezen, maar hij gaat in elk geval wat beter om met de boeken en de bijbehorende verslagen.
Realiseert hij zich dat zijn mondeling in het laatste jaar straks over die 'gelezen' boeken gaat? Dat hij detailvragen kan krijgen waar hij geen antwoord op heeft als hij de boeken niet echt gelezen heeft?

BerichtGeplaatst: 01 maart 2015, 22:30 
Volwassene

Nog een vraagje:
Citaat:
Als ik haar een mail stuur stuurt ze altijd een mail terug met cc aan onze zoon.
Op zo'n manier dat zoon ook jouw oorspronkelijke mail kan lezen?

BerichtGeplaatst: 02 maart 2015, 00:03 
Volwassene

loekie schreef:
Nog een vraagje:
Citaat:
Als ik haar een mail stuur stuurt ze altijd een mail terug met cc aan onze zoon.
Op zo'n manier dat zoon ook jouw oorspronkelijke mail kan lezen?

Ja, dat heeft ze nu tot twee keer toe gedaan. Dat is toch eigenlijk raar?
Ik heb haar nu dan ook uitdrukkelijk gevraagd om mij persoonlijk antwoord te geven zonder cc aan T.

@Paula We hebben diverse vormen van begeleiding uitgeprobeerd. T. is gewoon heel weerbarstig, wil vooral geen 'gedoe'. Gaat er even in mee, zegt dan al snel dat hij niet snapt waarom hij daar heen moet, dat hij niets leert daar....
Maar de (HB)-coach die hij nu heeft, doet goed werk - het is wel een kwestie van heel lange adem. Hij zal eerst uit de fixed mindset moeten, voordat hij aan zijn vaardigheden kan gaan werken.
Wij zien wel verbeteringen, hij wordt meer open.

En over het lezen......natuurlijk realiseert hij zich dat hij zijn kop in het zand steekt. Het geeft aan hoe groot het probleem voor hem is, dat hij zichzelf er desondanks niet toe kan krijgen om te lezen. Ik zat in het vliegtuig naast hem, twee uur lang. Het boek heeft in allerlei vormen op zijn tafeltje gelegen, op z'n kop, dicht, half open, maar als hij een halve bladzij heeft gelezen is het veel.....
Dit zijn toch wel dingen die je met een school wilt bespreken, lijkt me.....

BerichtGeplaatst: 02 maart 2015, 00:32 
Volwassene

Enig idee waar zijn weerstand tegen lezen vandaan komt? Onvoldoende concentratie? Mogelijke (verborgen) dyslexie? Als je lang genoeg niet leest, ontwikkel je de vaardigheid niet om een heel boek door te lezen en wordt het uiteindelijk steeds lastiger om er aan te beginnen. Wanneer je leesvaardigheid beperkt is, kan zich dat bovendien ook vertalen naar problemen bij het maken van toetsen. Want ook daarbij is snel en accuraat lezen een vereiste.

Mijn jongste leest vrij langzaam en hij heeft een hekel aan boeken (literatuur) die hij voor school moet lezen. Maar in zijn vrije tijd leest hij wel, avonturenverhalen en informatieboeken (en vooral veel info op internet). In klas 2-3 VWO las hij nauwelijks nog, zo groot was zijn weerstand. Dat is nu gelukkig een stuk minder. Dus hij worstelt zich met gepaste tegenzin door de boeken voor zijn leeslijst heen.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2015, 16:54 
Volwassene

Het lukt hem gewoon niet om zijn aandacht bij een boek te houden - tenzij het heeeeeel spannend is. Op zijn achtste las hij de hele Harry Potter cyclus in één adem uit. Daarna heeft hij nooit meer een boek gevonden wat daarbij in de buurt kwam. Vorig jaar las hij dan de Hunger Games, eerste twee delen ging wel maar het laatste deel kwam hij weer nauwelijks doorheen.
Hij is wel een beetje wereldvreemd, ik denk dat hij zich heel moeilijk kan verplaatsen in wereld die niet de zijne is.

Ik heb er in een eerder topic ook wel eens over geschreven - ben inmiddels gestopt met boeken suggereren die hij misschien wel leuk zou vinden om te lezen in zijn vrije tijd, want het ene na het andere boek ging ongelezen weer naar de bieb terug. En nu moet hij in de schaarse momenten dat hij leest wel voor school lezen, anders krijgt hij die boeken helemaal niet uit.
Dagen van gras, van Philip Huff, heeft hij onlangs gelezen (ze moesten een 'bildungsroman' lezen), en dat ging redelijk (is ook niet al te dik).

BerichtGeplaatst: 05 maart 2015, 20:49 
Volwassene

En wat is een redelijke termijn om te verwachten dat ze op mijn mail reageert? Ik heb mijn mail zondagavond j.l. gestuurd en nog geen reactie gehad.
Mijn vorige mail is twee weken zonder reactie gebleven; pas nadat ik om reactie had verzocht kreeg ik een mail terug (de bewuste mail waarin ze zoon CC-de).

Ik merk dat ik mijn vertrouwen in deze mentor helemaal kwijt raak; misschien is het beter om, als het al tot een gesprek komt, de afdelingsleider erbij te vragen.....?

BerichtGeplaatst: 05 maart 2015, 21:52 
Volwassene

Ik geloof inderdaad dat ik in gesprek zou gaan met de afdelingsleider - gewoon aangeven dat je een afspraak met de mentor probeert te regelen en dat je het gezien de ernst van de zaak prettig zou vinden als hij/zij daarbij aanwezig zou zijn. Je kunt de mentor er dan bij uitnodigen, zodat ze zich niet gepasseerd voelt (want je moet nog wel met haar verder natuurlijk).
Je zit met een probleem dat voor jullie belangrijk en dringend is, dan vind ik een paar dagen voldoende om te reageren op een e-mail. Al is het maar met "ben nu druk maar kom er later deze week op terug".

BerichtGeplaatst: 06 maart 2015, 12:31 
Volwassene

Update:
Vanochtend met de afdelingsleider telefonisch kunnen spreken.
Zij heeft begrip voor mijn situatie en wil een afspraak maken voor ons met de mentor, gedeeltelijk zonder en gedeeltelijk met [zoon]. Ze zal daar zelf ook bij zijn.

quote van de afdelingsleider:
"Wij zijn gewend om niet op voorhand in te grijpen bij leerlingen, pas als wij de problemen signaleren gaan wij aan de slag."
Toen ik aangaf dat dat bij sommige slimme leerlingen misschien pas tot de vierde of vijfde duurt voor een probleem op school gesignaleerd worden, moest ze toch toegeven dat dat inderdaad niet wenselijk was.....

Edit: kindnaam gewijzigd.

Sjuut

BerichtGeplaatst: 06 maart 2015, 14:48 
Volwassene

Pietel schreef:
Update:
Vanochtend met de afdelingsleider telefonisch kunnen spreken.
Zij heeft begrip voor mijn situatie en wil een afspraak maken voor ons met de mentor, gedeeltelijk zonder en gedeeltelijk met [zoon]. Ze zal daar zelf ook bij zijn.
Fijn!

BerichtGeplaatst: 06 maart 2015, 18:09 
Volwassene

@Sjuut: dank! in de gauwigheid vergeten.

Het grootste probleem is dat hij gewoon nog te goed scoort, te weinig uitvalt om actie van de school te mogen verwachten. De afdelingsleider zei het opnieuw vanochtend (en ik heb het al eerder gehoord): maar hij staat er toch goed voor dit jaar? Nu haalt hij inderdaad voor alle bètavakken en keuzevak muziek op een enkele rare uitschieter na prima cijfers dit jaar, maar Duits, Frans Latijn en Nederlands zijn allemaal tussen 5 en 6, met een 5 voor Duits als laagste. Technisch gesproken maar twee vijven, dus binnen de marge van overgaan. En Frans en Duits zijn op deze school verplicht tot en met de vierde klas, maar zitten niet in zijn vakkenpakket dus die kan hij volgend jaar laten vallen.
Toch verbaast het me dat deze school (voor de derde keer op rij tot 'excellente school' uitgeroepen!) dit resultaat als 'goed' bestempelt.
Natuurlijk zijn er altijd kinderen die het slechter doen, maar je moet toch iets verder kijken dan de kille cijfers? Hij compenseert met zijn hersens zijn gebrek aan tijd-management en leer- en leesvaardigheden.
Hij vindt het al heel stoer van zichzelf dat hij tegenwoordig wel twee dagen van tevoren aan zijn Duitse proefwerk begint in plaats van één dag....(nou ja, toch een groei-momentje!)

Ben dus heel bang dat het gesprek weer dezelfde kant op zal gaan "jullie zien dingen die wij niet zien. Jullie verwachtingen zijn te hoog, je legt teveel druk op je kind". :(

Pagina 1 van 2 [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]