Het is nu 30 sep 2020, 21:58

Pagina 1 van 2 [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tweede overstap verstandig en aanpak?
BerichtGeplaatst: 18 mei 2015, 11:41 
Volwassene

Ons wolfje nu 9 en afgelopen jaar getest (TIQ 138 harmonieus) is in groep 3 van school verandert, hier heb ik in ander topic al eens over verteld.
We zijn gewisseld omdat zijn broer een andere plek nodig had en dachten dat wolfje gewoon mee kon, hij zat wel op zijn plek maar door herorganisatie en praktische overwegingen verhuisden we hem mee.
Dit pakte voor hem niet optimaal uit, hij is ondervraagd geraakt en er ontstond negatief gedrag. Hoewel het nu wel goed gaat en ze momenteel kijken of ze zijn lesprogramma kunnen aanpassen blijft het de vraag of de huidige school voldoende kan bieden. Hij heeft het wel naar zijn zin maar vind veel ook erg saai.

Nu overwegen we een tweede overstap maar staan hier nogal onzeker in. We willen niet terug naar een school van d eerste organisatie. In de buurt van zijn huidige, is een school die goed bekend staat, ze zeggen niet enkel cognitief bezig te zijn maar hebben wel een programma voor meer/hoogbegaafden. Ook hebben ze ict onderwijs dat wij nu missen en letten ze ook nog op gezonde voeding etc wat wij op de huidige school prettig vinden. Aandacht voor leren leren en plannen. Graag gaan wij hier een gesprek aan en kijken in de school en bij de klas.

Nu is mijn vraag zouden jullie adviseren nog eens een overstap te maken en een kind naar een derde school te plaatsen, hebben jullie hier ervaring mee?
Welke vragen moeten wij stellen op de school?

Hoe pakken we dit aan naar Wolfje, laten we hem nu weten dat wij graag willen gaan kijken en vragen we wat hij ervan vind en ervoor open staat?
Wachten we af wat wij van de school vinden en zeggen we nog even niets?
De vorige overstap is hij erg boos geweest dat hij mee moest, dus willen we dit alleen doen als hij het ook ziet zitten. Hoe leggen wij onze motivatie aan hem uit?
Hoe kunnen wij hem mee laten denken en de school evt te introduceren en laten bekijken?

We willen niet dat er meer onrust bij hem komt, hij heeft nog drie jaar basisschool te gaan dit moet een fijne tijd worden en een goede voorbereiding op het VO.

Ook wil de school waar we willen kijken graag dat de directrice van de huidige school op de hoogte is ivm collegialiteit en het evt aanvragen van informatie en bekijken of ze goed doen voor het kind.
Hoe brengen we dit op school naar voren? we willen geenszins dat school zich direct afgewezen voelt en als we wel blijven hebben we toch van ze nodig dat wolf zijn programma word aangepast en op goede voet met elkaar verder kunnen.

HELP!!!

Berichttitel: Re: Tweede overstap verstandig en aanpak?
BerichtGeplaatst: 18 mei 2015, 12:08 
Volwassene

Ik snap je dilemma, lastig. Zoon van vriendin gaat straks naar derde school, om praktische redenen en hij ziet dat prima zitten. Is heel sociaal, een echte allemansvriend. Hoe schat je zelf jouw kind daarin in? Aardt hij makkelijk ergens of is hij heel verlegen?

Je schrijft dat hij het nu wel naar zijn zin heeft, maar veel saai vindt. Je moet dan wel zeker weten / vertrouwen krijgen dat een andere school op dat laatste punt verandering kan brengen. Want dat ie het naar zijn zin heeft, is toch ook wel veel waard.

Mijn eigen zoon is net als de jouwe ook gewisseld van gewoon naar vrije school, juist vanwege zijn hoogbegaafdheid. Voor hem heeft het wel goed uitgepakt, nu vindt ie ook heus wel eens iets saai, maar door de variëteit in het curriculum en een juf die hem heel goed aanspreekt op zijn capaciteiten, heeft ie doorgaans voldoende uitdaging. Al vraag ik me wel af hoe dat volgende jaar gaat, als ie een andere docent krijgt. ICT onderwijs doen wij naast school, als buitenschoolse activiteit. En hij pikt ook wel veel op via vriendjes.

Tia, en met school zou ik het gewoon bespreken. Heb je ze wel de kans gegeven om hem uitdaging aan te bieden? Want als dat niet zo is, dan zal het gesprek mss om begrijpelijke redenen wat stroever gaan. Maar als je gewoon eerlijk uitlegt wat je twijfels zijn en dat je je graag wat breder oriënteert, omdat het voor jou net zo goed een zoektocht is, dan komt dat vast goed!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 18 mei 2015, 13:30 
Volwassene

Ik zou pas overstappen als alle andere opties zijn bekeken. je schrijft dat het nu wel gaat, en dat school bezig is een aangepast programma te maken. Zij zien dus de noodzaak, en de wil is er ook. Ik zou dat eerst een kans geven. Een schoolwissel is niet niks voor een kind. Soms kan het niet anders, maar soms ook wel. maar ik baseer mijn antwoord nu op wat ik hier lees, misschien spelen er andere dingen mee?

BerichtGeplaatst: 18 mei 2015, 13:43 
Volwassene

nee er spelen geen andere dingen mee dit is het, hij zit hier nu 2,5 jaar op school en wij hebben eerder al aangegeven dat wij dachten dat een aanpassing in de lesstof voor hem positief zou kunnen zijn. Ook een speltherapeut die hem kent via zijn broer en hem een paar keer gezien heeft, heeft dit naar school aangegeven. Hier werd niets op ondernomen. Nu ruim een jaar verder hebben we het op papier en heeft de psycholoog die de test heeft afgenomen contact gehad met school dat er iets voor hem moet gebeuren vandaar dat daar nu wel over word gesproken.
Zijn eigen leerkracht moet dit uiteindelijk in samenspraak met Ib gaan uitvoeren, deze heeft hij volgend jaar ook nog, we zijn dan ook afhankelijk hoe hij erin staat en aangezien het allemaal zo heeft moeten duren....twijfel dus.

En wat als er wel een plan komt maar het is niet voldoende en we gaan daar in nieuwe schooljaar mee starten en het blijkt niet te werken dan zit je weer halverwege een schooljaar, vandaar dat het op dit moment een issue is snap je...

Hij is wel wat verlegen maar niet extreem, maakte hier ook vrij snel vriendjes dus daar verwacht ik geen probleem.
Mijn ideaalplaatje is dat hij blijft waar hij zet met een uitdagend programma en tuurlijk mag er best eens iets saai en stom zijn...het is tenslotte school ;-)

Wij proberen ook buiten school uitdaging te geven, zo werkt hij thuis wel op de computer en doet hij nu een tapcursus, we gaan naar musea en bezoeken leuke evenementen maar de meeste dagen van de week zijn ze toch op school en nu lijkt het zo omgekeerd, leren thuis en spelen op school, niet zo zwart wit natuurlijk...

BerichtGeplaatst: 18 mei 2015, 14:41 
Volwassene

Citaat:
en nu lijkt het zo omgekeerd, leren thuis en spelen op school
Dat lijkt inderdaad zo. Soms kan het toch de beste oplossing zijn. Staat school wel open voor ideeën over verrijking? Jongste heeft vooral met verrijkingsstof gewerkt die ik zelf aandroeg. School kon het niet zelf verzinnen, maar gebruikte het wel als ik iets meenam.
Wat bij ons ook hielp: vriendelijk blijven, maar wel zakelijke afspraken maken en zo nodig het initiatief nemen om die afspraken te maken (Wie gaat plan schrijven?, Wanneer is het klaar?, Wanneer hebben we volgende afspraak?, Moet er iets worden aangeschaft?).

BerichtGeplaatst: 18 mei 2015, 17:55 
Volwassene

Als hij het nu wel naar zijn zin heeft maar school gewoon saai vindt, zou ik eerder inzetten op gesprekken met school om aanpassingen in zijn programma te bewerkstelligen. Een schoolwissel gooit misschien weer alles overhoop, hij had de vorige keer immers ook lang nodig om zijn draai te vinden. "Wel naar zijn zin maar saai" suggereert dat er nog niet zoveel geprobeerd is om dat saaie om te zetten in uitdaging. Daar zou ik denk ik mijn energie in gaan steken, in elk geval voor een aantal maanden. Je kunt jezelf een deadline stellen bijvoorbeeld 'we geven school 6 maanden om e.e.a. aan te passen, lukt dat niet dan wisselen we alsnog'.

BerichtGeplaatst: 21 mei 2015, 21:12 
Volwassene

Wij hebben ook zitten denken om onze kinderen weer van school te laten veranderen. De eerste verandering moest wel door verhuizing en nu gaat het gewoon niet lekker om school. Oudste komt niet voor 22:00 uur in slaap en leest voornamelijk strips, want dat is zo leuk en al zijn bolletjes (dagtaak) is toch af. Ook al twee, nee drie keer toets kwijtgeraakt die toen weer opnieuw gemaakt moest worden.
De jongste heeft alleen op schooldagen buikpijn/hoofdpijn en voelt zich niet lekker. Ontduikt op school wel al het extra en soms toch ook het gewone werk (zit in groep 2).

Waarom we toch niet gaan wisselen. De oudste heeft echt leuke vrienden en geeft zelf aan het niet leuk te vinden deze weer te moeten missen. Twee verschillende scholen is ook niet echt een optie voor ons.

Tweede punt: wij hebben de ervaring dat het zeer leerkracht afhankelijk is hoe het op school gaat. Wisseling geeft dus in onze ogen geen garantie ook al zei deze school goed om te kunnen gaan met hoogbegaafde kinderen en is het een montessorischool.
Vorige jaar op deze school een topjaar voor oudste. Werd goed aan het werk gezet en de hiaten onstaan in groep 3 (eigen rekenstrategieen aangeleerd) zijn weggewerkt. Helaas is die juf vertrokken naar een andere school. Op vorige school ook een goeie lieve kleuterjuf voor de oudste die hem echt probeerde uit te dagen en ook sociaal gezien veel voor hem betekent heeft.
Groep 3 vorige school is oudste aan zijn lot overgelaten tot uit de test bleek dat hij dus echt hb was en toen ging het balletje rollen met doortoetsen en extra werk. Tot nu toe dus vier verschillende juffen en heel verschillende resultaten.

Jongste helemaal alleen in een inloop groep begonnen. Geen structuur of aanbod gehad. Nu een juf (montessori) die vasthoud aan een vast programma voor de kinderen. Weinig flexibiliteit. Dus wij hopen op een goede juf volgend jaar. Heb op dit moment meer hoop op af een toe een goede juf dan een goede schoolloopbaan.

Maar misschien dat er uitzonderingen zijn op hb-scholen.

BerichtGeplaatst: 22 mei 2015, 10:18 
Volwassene

Is er bij jullie in de buurt een bovenschoolse plusklas te vinden? Ik ken wel mensen die daarvoor hebben gekozen. Dan is het kind in elk geval weer een dagdeeltje eruit, en haalt daar hopelijk wat voldoening. En wij hadden wel goede ervaringen met zelf een HB-begeleider inschakelen die school wat tips kon geven. Dat is even een investering van jullie, maar een paar sessies met zo iemand kan school hopelijk een heel stuk op weg helpen en de onrust van een schoolwissel voorkomen.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2015, 11:20 
Volwassene

De kogel is inmiddels door de kerk, we zijn ons toch aan het oriënteren op een andere school, dit keer geheel in samenspraak met Wolfje omdat hij verzucht het niet meer vol te houden.
We zijn nog wel in gesprek met de huidige school en hoewel ze wel iets extra willen bieden geven ze zelf aan dat dit waarschijnlijk niet voldoende zal zijn, ook voelt zoon zich niet prettig bij een aantal typische vrije school vakken. Het vele klassikale het wachten op elkaar de vele herhaling hij loopt steeds vaker vast.

Een bovenschoolse plusklas hebben we naar gekeken maar komt hier niet voldoende van de grond er is te weinig animo voor. Thuis bieden we hem computerwerk, maakt een eigen boekje over de natuur en is bezig aan tapcursus, we bezoeken musea en evenementen zoals laatst het National geographic junior event. Maar hij is natuurlijk wel vijf dagen in de week op school en dit valt hem steeds zwaarder.

We zijn op gesprek geweest bij een school waar ze veel doen aan hb begeleiding, zoveel mogelijk compacte en verrijken in de klas, samenwerking met peers. wanneer dit niet voldoende is is er een wekelijkse extra verrijkingsklas. Bij uitzondering zijn er kinderen die hier nog niet voldoende aan hebben en zij zitten in hu eigen klas maar werken bijv samen met kinderen uit hogere klassen of volgen daar een deel van de lessen.

Wolf is nieuwsgierig naar de school, volgende week gaan we eerst naar een "lege" school, een praatje maken met hem en de directeur en rondkijken in het gebouw. Normaal gesproken beginnen ze daar gewoon na de vakantie maar wij willen hem graag voorzichtig laten wennen, misschien eerst een ochtend of middag laten meedraaien, dan eens een dagje en kijken hoe het gaat.
Hij heeft in loop der tijd negatief gedrag opgebouwd (geluiden maken, grappen maken in de klas, brutaal) en we hopen dat terug te kunnen draaien.

We gaan dit doen in volledige samenspraak met de huidige school, de directeur en IB-er adviseren ook en kijken mee wat het beste is voor zoon en geven ons de ruimte om afwezig te zijn indien nodig.

Als er tips zijn graag!

BerichtGeplaatst: 26 mei 2015, 08:16 
Volwassene

spannend, ik ben (net als jullie) benieuwd naar de afspraak volgende week...

BerichtGeplaatst: 08 jun 2015, 20:35 
inactief

En?

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015, 12:07 
Volwassene

Wolf had een goede eerste indruk van de school, vond het heel fijn dat er geen kinderen meer waren.
Hij was vooral onder de indruk van de mediatheek, heel blij dat je daar een boek naar keuze of van thuis mag lezen en dat er plusprojecten zijn.
Toch bleef hij nog wel even twijfelen want zijn vriendjes.... maar na nog een week frustratie kwam hij thuis; "mama ik ben eruit ik wil echt weg!"

Inmiddels hebben de IBers van beide scholen met elkaar gesproken en mag hij volgende week twee dagen komen meedraaien.
De Iber van die school zal dan ook in de klas langs komen. Hij heet er nu eigenlijk wel zin in.

Een groep nieuwe kinderen vind hij erg eng, kan nogal verlegen en onzeker zijn, dus hopelijk help de leerkracht hem daarmee op weg.
We hopen zo dat hij daar geen negatief gedrag laat zien en fijne dagen heeft. Hij snapt wel dat het makkelijker i als hij zich goed gedraagt maar ja als je zo een rot gevoel hebt.
Spannend dus en word vervolgd...

Laatst bijgewerkt door zondersokken op 12 jun 2015, 15:00, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015, 13:52 
Volwassene

Wat fijn en spannend nu! Wel heel fijn dat Wolf gemotiveerd is voor deze overstap. Dat al hem vast gaan helpen!
Ben benieuwd hoe de wendagen gaan verlopen!

BerichtGeplaatst: 13 jun 2015, 09:25 
Volwassene

fijn dat hij er de voordelen van inziet..
veel plezier en succes volgende week, we lezen graag hoe het gaat

BerichtGeplaatst: 18 jun 2015, 14:16 
Volwassene

Nou dat word nog een heel verhaal.... Wolfje kwam gisterenochtend enthousiast uit de school, hij had het leuk gevonden en twee vrienden en een vriendin en wilde best nog een keer.
Vandaag is dat dus en wij een gesprek met hun IB, die zou in de klas gaan kijken omdat zoon op zijn huidige school best heftig gedrag laat zien af en toe.
Ze is 1,5 uur in de klas geweest en zoon wiebelde en wipte nogal op zijn stoel, ging niet direct aan het werk (was ook onderdeel topo dat heeft hij nooit eerder gehad) moest samen werken en ging geen maatje zoeken en wanneer iemand op hem afstapte deed hij gek met zijn papier wapperen en gezichten trekken... Bij een filmpje op digibord keek hij mee en bij een gestelde vraag stak hij zijn vinger op en deed actief mee.

Ze vond het bijzonder dat ons HB kind moeite heeft met aanpassen want dat kunnen alle HB kinderen wel en ook dat hij niet allemaal A scores heeft op school want dat mag je toch wel verwachten...dan vraag ik me af hoeveel weten ze er daadwerkelijk van.

Nu hadden wij niet verwacht dat wolfje direct een braaf knaapje zou zijn en precies doet wat hem gevraagd word maar dachten wel dat een school hier enigszins doorheen kan kijken zeker nu we sinds kort op papier hebben dat zoon afgelopen jaar op stoornissen is bekeken, hier niets uitkomt en dat hij dit jaar op IQ is getest en daar HB scoorde.
Zij durven hem dus niet "zomaar" over te nemen van de huidige school en stellen voor hem aan te melden bij een team dat dan gaat kijken welke school en zorg bij hem zou passen.
Dit is dus iets dat wij absoluut niet willen omdat er met de huidige onderzoeksresultaten nog weinig actie is ondernomen. Dan maar geen overstap, dan blijven we liever zitten, we kijken nu voor externe hulp die dan samen met ons en de huidige school een plan kan maken. Hopelijk staat d huidige school hier dan voor open.

Zo wolfje ophalen van zijn meedraai dag, nu zal je bijna hopen dat hij het vandaag niet zo leuk vond..... toen we aankwamen voor het gesprek was hij heel gezellig met een aantal kinderen aan het buiten spelen... hoe gaan we dit aanpakken naar hem toe, zeggen dat ze hem niet willen is geen optie dat zou een enorme deuk geven in zijn zelfvertrouwen wat al niet al te best is.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2015, 17:20 
Volwassene

zondersokken schreef:

Ze vond het bijzonder dat ons HB kind moeite heeft met aanpassen want dat kunnen alle HB kinderen wel en ook dat hij niet allemaal A scores heeft op school want dat mag je toch wel verwachten...dan vraag ik me af hoeveel weten ze er daadwerkelijk van.

Citaat:
Nu hadden wij niet verwacht dat wolfje direct een braaf knaapje zou zijn en precies doet wat hem gevraagd word maar dachten wel dat een school hier enigszins doorheen kan kijken zeker nu we sinds kort op papier hebben dat zoon afgelopen jaar op stoornissen is bekeken, hier niets uitkomt en dat hij dit jaar op IQ is getest en daar HB scoorde.
Zij durven hem dus niet "zomaar" over te nemen van de huidige school en stellen voor hem aan te melden bij een team dat dan gaat kijken welke school en zorg bij hem zou passen.

Nou, dat lijkt me dan duidelijk: deze school wordt het niet. Op zijn zachtst gezegd een ietwat stereotiep beeld van hb kinderen en nu al min of meer handelingsverlegen. Geen leuke conclusie, maar wel een nuttige.

Laatst bijgewerkt door kakelot op 18 jun 2015, 18:34, in totaal 1 keer bewerkt

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 18 jun 2015, 17:58 
Volwassene

Toch raar... deze school staat erg goed bekend! En zeggen zelf alle kennis en materialen in huis te hebben... dat ze dan met zo'n reactie komen!!

Maar nogmaals, tja toen ik er ging kijken voor dochter voelde ik me er ook niet prettig bij...
Maar wel lastig voor wolfje, wat moet je dan he...

BerichtGeplaatst: 18 jun 2015, 18:43 
Volwassene

kakelot schreef:
zondersokken schreef:

Citaat:

Nou, dat lijkt me dan duidelijk: deze school wordt het niet. Op zijn zachtst gezegd een ietwat stereotiep beeld van hb kinderen en nu al min of meer handelingsverlegen. Geen leuke conclusie, maar wel een nuttige.

Doet me denken aan die foto die jij hier ooit plaatste van de stereotiepe Hb-er :wink:

BerichtGeplaatst: 18 jun 2015, 18:45 
Volwassene

Tja, wat voor het ene kind een fantastische school is is voor het andere kind een ramp. Ik ken zelfs wel kinderen die het fantastisch doen op een school die bij de inspectie als 'zeer zwak' bekend staat.

Voor Wolfje is het inderdaad wel vervelend, maar als jouw gevoel bij deze school echt niet goed is zou ik zijn mening zeker niet de doorslag laten geven. Daar is ie simpelweg nog te jong voor. Dan zou ik eerder voor de optie-Paula gaan: voorlopig op de huidige school laten en kijken wat er te bereiken valt met (verdergaande) aanpassingen. Dan kun je intussen altijd verder zoeken naar een andere school, als je dat echt graag wilt.

Maar hier zou ik echt niet aan beginnen hoor. Van een IB die denkt dat alle hb kinderen I-tjes halen en zich geweldig aanpassen zou ik helemaal niet blij worden, om nog maar niet te beginnen over hun suggestie om je kind meteen maar aan te melden bij een ZAT-team of zoiets. De onkunde voor wat jouw kind betreft druipt er gewoon vanaf.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 18 jun 2015, 18:49 
Volwassene

ja wat mij betreft zet ik er dan ook een streep door, maar op de huidige school zit hij ook niet helemaal lekker, kregen we dat maar aangepast...wie weet nog met de hulp van buitenaf.
Vanavond gaan we al met elkaar om de tafel!

Het allermoeilijkste (is dit een fatsoenlijk woord hier op het forum?) vinden wij dat hij het zelf zo leuk vond en er naartoe zou willen, hoe brengen we dit?
En gaat hij zich komende tijd weer afzetten op zijn huidige school?
Hopelijk vanavond nog goede ideeën!!!!!

Wat kan je toch moe gevochten zijn....

Pagina 1 van 2 [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende