Het is nu 30 sep 2020, 21:35

Pagina 1 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat moeten we hier mee?
BerichtGeplaatst: 12 jul 2019, 10:58 
Volwassene

Dit gaat een lang verhaal worden, excuses alvast daarvoor.

In maart/april hebben we didactisch onderzoek laten afnemen bij onze twee oudste zoons, S (7, groep 4, getest HB 145+) en J (6, groep 3, IQ onbekend).

S is een jonge leerling en loopt vooral voor op taal en begrijpend lezen (niveau M7). Hij pikt nieuwe stof ontzettend snel op. School is niet bereid om op begrijpend lezen aan te sluiten bij de zone van naaste ontwikkeling. Ze geven aan dat dit gewoon niet altijd mogelijk is :shock:, dat de onderwerpen van bijvoorbeeld een hoger niveau nieuwsbegrip veel te heftig zijn en dat ze bovendien niet verder dan een jaar vooruit willen in stof.

Bij rekenen zie je duidelijk dat S verwacht dat hij alles in 1 keer weet en kan en hij blokkeert dan ook als hij het niet gelijk ziet. School heeft S gecompact met rekenen vanaf M4 (want de methode compact pas vanaf M4 en ze waren bang voor hiaten). Ze hebben onlangs aangegeven zich niet prettig bij te voelen bij het compacten. Ondanks dat zijn resultaten licht zijn gestegen (hoge B, randje A) en er uit het didactisch onderzoek komt dat hij functioneert op M5 niveau. Dat is hoger dan hij op school laat zien en komt vooral omdat de onderzoeker hem heeft laten weten dan hij niet mag gokken als hij het niet gelijk weet. Hij weet het dus best, alleen heeft hij moeite om te blijven denken als hij het antwoord niet gelijk ziet waardoor hij gaat gokken. School geeft aan dat ze de uitkomst van het didactisch onderzoek m.b.t. rekenen niet herkennen en dat ze het uiteindelijk toch ook zelf willen zien.
S heeft nauwelijks aansluiting in de klas, hij heeft geen vrienden zegt hij zelf.

J is versneld naar groep 3 gegaan en heeft daar afgelopen jaar ondanks onze vraag om meer verrijking weinig aanpassingen gekregen. Het bleef bij de zon-lijn en af en toe werken in een plusboek rekenen en een plustaak taal. J haalt op de methodetoetsen enkel 9,5 of 10. Alle E3 cito's waren A+, waarbij rekenen foutloos. AVI is M5, waarbij hij uitvalt op tijd. J leest graag mooi (met intonatie, zoals je als volwassene voorleest) in plaats van snel.

Het didactisch onderzoek wees uit dat J op de keersommen na alle groep 4 stof al beheerst. School wil niet vaker dan 1 keer versnellen. Ze vinden het onverantwoord om kinderen met 10 jaar naar de middelbare school te laten gaan. Nu zien wij nogmaals versnellen op dit moment ook niet als oplossing. J gaat daarvan niet ineens minder snel leren, dus dat is wachten op versnelling nummer 3. Bovendien zit hij sociaal wel aardig op dit moment.

Waar zit nu onze zorg?
Het verslag van S ligt al 10 weken op school. Een maand nadat ze het verslag van S hebben gekregen hadden we eindelijk een gesprek met de IB'er. Wij hadden verwacht dat we een plan van aanpak te bespreken, maar dat bleek er (nog) niet te zijn. De IB'er had wel wat aantekeningen gemaakt op het verslag, maar die zijn ook niet echt met ons doorgenomen. De IB'er sloeg vooral aan op het advies om S niet te onderschatten. Dat was toch wel erg lastig en ze leek zich hierdoor wat aangevallen te voelen. Het gevoel dat we hebben overgehouden aan het gesprek is dat de IB'er vooral heel goed is in met ons meebewegen, maar uiteindelijk werd er niets concreet en lijkt er vooral heel weinig te kunnen.

We hebben uiteindelijk 1 concrete afspraak gemaakt, namelijk dat de IB'er per aanbeveling aangeeft wat school wel/niet kan/wil. Dat is inmiddels een maand geleden en het is maar de vraag of we voor de zomervakantie nog iets te zien krijgen. Telkens wordt de afspraak om ons meer te laten weten verschoven omdat er 'spoedzaken' tussen door komen. We hebben en tot op heden dus nog niets concreets anders dan dat school niet vaker dan 1 keer wil versnellen (wat ook helemaal niet onze vraag was) en niet bereid lijkt om een hoger niveau nieuwsbegrip aan te bieden.
Het verslag van J ligt inmiddels ook alweer 8 weken op school, daar hebben we helemaal nog geen reactie op gehad of over gesproken.

S reageert heftig op te weinig uitdaging/te veel herhaling en heeft last van het gebrek aan aansluiting. J lijkt het gemakkelijker te accepteren dat alles saai en makkelijk is, maar reageert extreem heftig als iets niet in 1 keer lukt (dat merken we met muziekles heel erg). Overstappen naar HB onderwijs is geen optie, er zit niets hier in de buurt.

We zijn bang dat er voor de vakantie niets concreets meer komt, ondanks dat we daar echt ons best voor hebben gedaan. We willen nu na de vakantie gelijk met de leerkrachten om tafel om afspraken te maken, maar ook daarvoor zijn we bang dat dit pas ergens in week 3 of 4 gaat kunnen en dat het herfstvakantie is eer e.e.a. duidelijk is. We zijn bang dat er uiteindelijk niets van de grond komt en dat de investering in het didactisch onderzoek voor niets is geweest.

Wat moeten we hier nu mee?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Wat moeten we hier mee?
BerichtGeplaatst: 12 jul 2019, 12:05 
Volwassene

Dat er voor de vakantie niets concreets meer komt is logisch. Het is de laatste schoolweek.

Ik zou zeker uiterlijk in week 2 van het nieuwe jaar een afspraak plannen.

Maar, school geeft er in mijn ogen heel duidelijk blijk van niet echt veel te kunnen/willen. En dat is natuurlijk ook een antwoord.
Niet alles wat nodig is kan. Op sommige scholen kan heel veel, op andere scholen kan weinig of niets..Met die realiteit moet je dus bedenken wat nu wenselijk is. Blijven hopen tegen beter weten in zou mijn keuze niet zijn.

Heb je de optie om te gaan zoeken naar een andere school?

BerichtGeplaatst: 12 jul 2019, 13:41 
Volwassene

Eens met Hanneke. Buiten de versnelling worden jullie pogingen tot nu toe om het leeraanbod aan te passen tegengehouden. De gesprekken worden verzet. Jullie vinden het een urgent probleem, maar school niet, aangezien ze spoedzaken voor laten gaan. Het externe didactisch onderzoek wordt niet (h)erkend. Er ligt nu geen duidelijke basis om na de zomer snel aanpassingen door te voeren.
Wat zou er voor nodig zijn om wel samen met de ib-er tot een plan voor verrijking en compacten te komen op deze school?
Hoe groot schat je de kans in dat dat gaat gebeuren, gezien de recente ontwikkelingen?
Welke mogelijkheden zijn er op andere scholen?

Op dit moment willen andere scholen misschien niets meer bespreken vanwege de zomervakantie. Maar ook na de vakantie kun je dit uitzoeken en voor jezelf tot een afgewogen besluit komen.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2019, 16:32 
Volwassene

Een andere school. Tja. We zijn 1,5 jaar geleden naar deze school gegaan omdat onze vorige school aangaf dat ze te weinig kennis in huis hadden om onze kinderen goed te kunnen begeleiden. De huidige school werd ons aangeraden, we hadden ook een goed gevoel over het kennismakingsgesprek destijds. De school heeft de begeleiding van meer- en hoogbegaafden ook opgenomen in het ondersteuningsprofiel van de school.

Nu alweer wisselen vinden we ook wel een erg grote stap. En wat als dat weer mooie verhalen blijken te zijn die in de praktijk niet waargemaakt worden. Deze school leek destijds ook een goede keuze, maar inmiddels merken we dus dat de praktijk vaak weerbarstiger is. Het is voor mijn gevoel ook niet goed voor kinderen om telkens maar weer van school te wisselen.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2019, 17:17 
Volwassene

Dan zou ik.inzetten op heel concrete afspraken. Nu al een datum prikken voor gesprek volgend jaar, en een goed plan van aanpak. En ook terugvragen waarom bepaalde afspraken niet zijn nagekomen bijv.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2019, 18:05 
­

Als je laat weten welke methodes ze gebruiken, kunnen we meedenken over wat ze zonder al te ingewikkeld te doen wel kunnen doen.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2019, 18:15 
Volwassene

Ze hebben levelwerk. Dat is het gekke. Het wordt alleen niet of maar heel summier ingezet. Of als extra, als het normale werk af is.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2019, 19:26 
Volwassene

Misschien kun je voorstellen dat je zoon een hoger niveau Nieuwsbegrip gaat doen als het onderwerp van de week niet erg emotioneel belastend is. Weet je welk niveau hij nu doet (AA of A)?

BerichtGeplaatst: 12 jul 2019, 20:15 
Volwassene

Goede tip Loekie. Hij heeft het afgelopen jaar AA gedaan, volgens mij krijgen ze is groep 5 A. Qua niveau zou hij eigenlijk B moeten doen en zou de jongste gelijk in A moeten starten.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2019, 21:32 
Volwassene

Het didactisch onderzoek is niets voor niets geweest. Het is duidelijk war de jongens staan en ook duidelijk waar de frustraties vandaan komen. Lijkt mij een grote winst.

Wij zijn naar een school gewisseld die mooie verhalen beloofden maar niets heeft waargemaakt met zeer grote frustraties tot gevolg. Ze werkten met het dhh-systeem (digitaal Handelingsplan hoogbehaafdheid) Als jou school ook volgens het DHH systeem werkt dan begrijp ik hun terughoudendheid. Dat zal dan niet beter worden.....

BerichtGeplaatst: 12 jul 2019, 21:43 
Volwassene

Vervolgens zijn we weer gewisseld. Inderdaad niet fijn, maar de frustraties waren zodanig dat er geen andere mogenlijkheid was. Nu zitten ze op hun plek.

Bij de vorige school werden didactischeonderzoeken ook opzij gelegd. Voor de rest hadden we gesprekjes en de uitvoering werd nooit concreet. We werden echt aan het lijntje gehouden. Erg vervelend.

Ik hoop dat jullie snel in een constructievere samenwerking met school zitten. Tips die ik hier heb opgedaan zijn oa; gesprekken goed voorbereiden, incl vragen. En zelf gespreksverslagen maken en die terug sturen. Desalniettemin nooit antwoord gekregen op de vraag; wat denken jullie hem dit jaar, qua stof, te kunnen leren?

Sterkte en fijne vakantie!

BerichtGeplaatst: 13 jul 2019, 10:04 
Volwassene

MIsschien kun je laten weten binnen welke omgeving scholen voor jullie bereikbaar zijn? Er zitten misschien mensen hier die jllie via pb ervaringen kunnen geven?

BerichtGeplaatst: 13 jul 2019, 23:52 
Volwassene

Zou het een tip kunnen zijn om er een derde bij te betrekken? Een deskundige die met de school kan meedenken over wat zij - binnen hun mogelijkheden - toch voor jullie kunnen doen, en die kan helpen om daar een concreet plan met duidelijke afspraken en tijdsgrenzen voor te maken. Bijvoorbeeld degene die jullie kinderen heeft onderzocht, of iemand van de Schooladviesdienst? Op deze manier lijk je er niet echt uit te komen. Ik zou ook zeker de tussentijd benutten voor het onderzoeken van andere scholen in de buurt. Probeer ook in contact te komen met ouders van andere slimmerikken uit de buurt/regio, en vraag hen naar hun ervaringen op scholen. Succes!

BerichtGeplaatst: 14 jul 2019, 20:48 
Volwassene

De dame die de jongens heeft onderzocht was mee naar het gesprek met de IB’er. Ze heeft echt haar best gedaan en flink doorgevraagd. Desalniettemin werd de IB’er niet echt concreet. We hebben toen dus afgesproken dat de IB’er ons zou laten weten welke aanbevelingen ze wel/niet kunnen (of willen) oppakken. De dame die ze heeft onderzocht zou prima een plan van aanpak kunnen maken en de juffen kunnen begeleiden, maar ik vindt dat school een arrangement moet aanvragen als ze dat willen. Het gaat te ver dat we dat als ouders moeten bekostigen.

Ik hou de tip voor advies voor scholen in de regio in m’n achterhoofd. Vanwege mogelijke herkenbaarheid wacht ik daar voor nu nog even mee.

BerichtGeplaatst: 22 jul 2019, 11:35 
Volwassene

Even een update hier. De dag voor de vakantie ontvingen we het 'plan van aanpak' voor beide jongens. We hebben het idee dat het gemaakt is vanuit de gedachte dat we dan niet kunnen zeggen dat ze zich niet aan de afspraak hebben gehouden. Beknopt is een understatement. Als je de opsmuk er vanaf haalt beslaat het nog geen half A4'tje. Er staat werkelijk niets concreets in.

Wat wel is gelukt is een afspraak voor beide jongens met de leerkrachten (en de IB'er, die schuift op eigen initiatief aan) in de tweede week na de vakantie. Dat zien we maar als positief. Voor beiden wel maar een half uur, dus dat houdt niet over. We overwegen nu om zelf met een concreet voorstel te komen zodat we in dat half uur ook iets nuttigs kunnen bespreken en met concrete afspraken de deur uit gaan. Dat is natuurlijk een risico, maar we hebben het idee dat we toch al worden gezien als 'van die ouders' dus we hebben wat dat betreft weinig te verliezen. We willen ook aansturen op gelijk een nieuwe afspraak na 6 tot 8 weken om te evalueren en waar nodig bij te stellen.

Afhankelijk van hoe het gesprek verloopt moeten we bezien wat te doen, blijven en het een kans geven of toch (weer) om ons heen kijken.

BerichtGeplaatst: 22 jul 2019, 22:57 
Volwassene

Mijn ervaring met de extra gesprekken, zeker omdat de tijd altijd beperkt is, is dat er weinig ruimte voor spontaniteit is. Met andere woorden: als je tijdens een gesprek met iets nieuws komt, zullen ze daar eigenlijk niks mee kunnen in het gesprek.

Toen ik een extra gesprek aanvroeg, wilde de juf even weten waar het over ging. Later in de week kwam ze nog een keer naar me toe om toch nog wat scherper te krijgen waar ik het over wilde hebben. Tijdens het gesprekje zelf bleek ze al een kleine observatie van dochter te hebben gemaakt en na mijn iets uitgebreidere verhaal ook meteen een idee van aanpak om met mij te delen.

Ik snap heel goed dat dit wel heel ideaal is, hoor. In jouw geval zou ik me kunnen voorstellen dat je in de eerste schoolweek de leerkracht even laat weten wat jij straks in het gesprek wilt inbrengen. Bijvoorbeeld dat je een voorstel hebt gemaakt en die alvast wilt delen als ze dat goed vinden. De kans is dan ook groter dat ze erop in kunnen gaan dan als je er tijdens het gesprek mee komt.

BerichtGeplaatst: 22 jul 2019, 23:52 
Volwassene

Dit lijkt erg hoe het op de school van onze oudste dochter gaat. We zijn een jaar geleden overgestapt. Mooie verhalen over wat ze allemaal zouden doen. De testen besproken en wat er nodig was. Maar er gebeurde niets. Na de Cito's in januari zagen ze zelf ook wel dat actie nodig was, maar de juf had pas in maart tijd voor een gesprek. IB ingeschakeld, toen leek er iets te gaan gebeuren, maar het gesprek daarna was ze er ineens niet meer bij omdat de juf dit niet nodig vond. De gesprekken bleven vaag, er werd nooit iets duidelijks afgesproken. De aanbevelingen van de tester werden afgedaan als onpraktische adviezen van een onderzoeker in een ivoren toren (wat echt niet zo was). Nouja, you get the picture.

Na een jaar steggelen is er nog steeds geen plan. Mijn conclusie is dat ze dit gewoon niet kunnen of willen. Ik sprak een andere moeder tijdens de schoolborrel aan het einde van het jaar, die ook zelf juf is geweest, die heeft uiteindelijk voor haar eigen dochter een plan gemaakt en de juf heeft dat over genomen. Wij hebben zelf extern hulp ingeschakeld. De enige toezeggingen op school die ik met een hoop gezeur eruit heb weten te slepen is dat ze volgend jaar voor rekenen in de uitdagende groep komt en voor begrijpend lezen in de intensieve groep.

Ik denk dat ook bij jullie alle signalen aangeven dat ze niet echt iets kunnen of willen doen. En dat je dus zelf aan de bak moet als je wel iets wilt. Je kunt het te ver vinden gaan om dit te moeten doen, maar er is niet echt een alternatief als zij het niet doen en je kind het wel nodig heeft en op deze school blijft. Nadeel van zelf een voorstel maken, is dat zij het moeten uitvoeren. Je loopt de kans dat ze ja zeggen, maar dit vervolgens toch niet doen. Dat gebeurde ons op de vorige school.

Wat je zou kunnen vragen is of bij dat gesprek na de vakantie vanuit het samenwerkingsverband/ passend onderwijs/ schooladviesdienst iemand aan kan schuiven met hb-kennis. Bij ons is dit uiteindelijk gebeurd en dat heeft wel gemaakt dat onze dochter nu in elk geval opgevolgd wordt op school en het niet meer alleen ons ding is. Hoe dit verder uitpakt moet komend jaar blijken, maar mijn gevoel is nu dat het nu iets meer kans van slagen heeft omdat het nu een gezamenlijk issue is van ons en de school. Mijn conclusie is ook dat de juf en de IB'er gewoon te weinig kennis hadden om onze dochter goed te helpen.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 11:32 
Volwassene

merriedroom schreef:
Mijn ervaring met de extra gesprekken, zeker omdat de tijd altijd beperkt is, is dat er weinig ruimte voor spontaniteit is. Met andere woorden: als je tijdens een gesprek met iets nieuws komt, zullen ze daar eigenlijk niks mee kunnen in het gesprek.
Daarom hadden wij standaard om de 6 weken een afspraak staan. Oók als er op zo'n moment niets te melden was omdat het goed ging. Als je namelijk af en toe een gesprek hebt dat niet over problemen gaat maar waarin je samen kunt vaststellen dat je samen op de goede weg bent, dan kweekt dat een stukje goodwill richting school. En mocht het toch niet goed gaan, dan heb je gewoon elke 6 weken de kans om dat samen te bespreken en om bij te sturen waar nodig.

Tweede strategie die wij hanteerden: als ik eigenlijk 2 of 3 dingen wilde bereiken, stelde ik er één (de meest dringende) voor om meteen aan te pakken. De andere 2 benoemde ik informeel in het gesprek, dus niet in de zin van 'hier moeten we nu wat mee'. Bij een volgend gesprek begon ik er dan wel over. Vaak had de leerkracht er dan in de weken ervoor over nagedacht omdat ik het al wel eens benoemd had.
Je hebt soms wel een wat langere adem nodig omdat je niet meteen al je wensen op tafel kunt leggen, maar op de langere termijn werkt deze aanpak vaak goed. Als je namelijk in één gesprek met een lijstje wensen/eisen komt, loop je het risico dat school zich overvraagd voelt.
Overigens hadden wij onze kinderen ook uitgelegd dat we zo te werk gingen, zodat zij niet de verwachting hadden dat na één gesprek met juf/meester alles zou veranderen.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 15:53 
Volwassene

Mee eens, Paula. Bij ons gaat het nu ook zo. Bespreken, dingetje uitvoeren, bespreken, beetje bijsturen, bespreken, volgend dingetje aanpakken.. En dat is uiteindelijk ook wat je wilt. Het gaat er niet om dat ze hele plannen schrijven, maar dat ze meebewegen met je kind in de klas.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 21:37 
Volwassene

Toch kan het soms frustrerend zijn ... bijvoorbeeld als je al weet wat je kind nodig heeft en als school maanden nodig heeft om dat te ontdekken. Ook dan is het de kunst om niet de 'pushen' maar voorzichtig te handelen. En dat is oh zo moeilijk als je ook ziet dat je kind niet lekker in z'n vel zit!

Pagina 1 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende