Het is nu 12 aug 2020, 12:22

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat kunnen we het beste doen?
BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 12:20 
inactief

Hallo allemaal,

mijn dochter is net 7 geworden en na lang aanmodderen in groep 1,2 en drie op de oude school zit ze nu op een andere school.
Het ging in het begin van het schooljaar al een stuk beter met haar en school denkt ook goed mee.
Ze heeft voor rekenen al een eigen leerlijn ze werkt alleen met rekentijger, soms het plusboek en van ambrasoft de tafels. (rekenen vind ze sinds deze week weer iets leuker nieuwe rekentijger gehad en het viel de juf nu ook op dat ze af en toe wat kwam vragen dat hoefde voorheen nooit).
paar weken geleden een gesprek gehad op school en daar gaven ze aan dat het volgens hun goed gaat ze zien niets terug op school van wat er thuis is. De iber gaf al eerder aan dat ze anders is dan de anderen en dat ze nog steeds last kan hebben van wat er allemaal gebeurd is op de vorige school. Omdat het op school niets is gaven ze aan dat ze op school er niets aan kunnen doen.
Nou was ik al op zoek geweest voor haar en nu gaf de juf hetzelfde aan.
Thuis gaat het niet goed ze geeft aan dat het saai is op school maar laat daar niets merken, en de laatse tijd is ze vaak boos en gefrustreerd en dit gaat steeds verder ze zei zelf soms wil ik gewoon iemand in elkeer slaan maar dit doet ik niet omdat ik weet dat het niet mag en dat wil jij ook niet he mama (ze heeft volgens mij verdriet of zoveel woede zitten en ze weet zelf niet wat het is) nu ik dit op school vertelde en wat de man van de plusklas zei zouden ze op school voor taal eerst een toets gaan doen en dan kijken wat ze nog moet gaan doen in de klas met taal (dus compacten) en in de klas zat er een kind dat met taal mischien samen met mijn dochter kon gaan samenwerken.

Nou is mijn vraag wat kan ik het beste met haar doen.
Een iq test laten doen (wat voor ons niet hoeft hebben niet perse cijfer nodig op school proberen ze hun best te doen)

Of naar het buro gaan waar ze een plusklas hebben voor begaafde kinderen (het gesprek wat ik met deze man had voelde goed aan) hier gaf tie aan dat ze dan zou leren leren en ook peers( op school zijn er geen peers) zou kunnen leren kennen.

Groetjes, Jolanda

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Wat kunnen we het beste doen?
BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 12:35 
inactief

tips heb ik helaas niet maar wel nodig hier precies zo'n zelfde geval thuis reageert hij alles af en op school merken ze alleen dat hij drukker is.

Luister naar je eigen gevoel en blijf meedenken..

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 12:42 
­

Een IQ test zou ik nu niet doen, idd.

Maar ik kan niet alles volgen; zit ze nu op school in een plusklas, of extern? En bedoel je dan met dat buro naar nog een plusklas?

Als eerste zou ik eigenlijk het met dochter hebben over verschil tussen thuis en school. Niet verwijtend ofzo natuurlijk, maar gewoon onderzoekend, samen met haar proberen te ontdekken waarom ze thuis 'anders' is dan op school, en waarom ze op school het moeilijk vindt om aan te geven dat dingen te makkelijk zijn etc. Ze zal moeten gaan snappen dat het in haar eigen belang is dat de lk en de IB weten wat zij van dingen vindt, anders kunnen ze haar niet goed helpen. Mss heb je iets aan dit voorbeeld uit een totaal andere context:
Een collega van mij, 'Tom', was op de verjaardag van de moeder van zijn schoondochter,'Chantal'. Chantal gaf haar moeder een schilderij, wat Tom heeeel errrugg lelijk vond. Alleen, dat zei hij niet. Hij zei: "Wat een mooi schilderij!". Een paar maanden later was Tom zelf jarig. Chantal gaf hem....... ook zo'n 'mooi' schilderij......
Het 'mooie' heeeeeeel errrugggg lelijke schilderij heeft nog jaren op kantoor in de koffiekamer gehangen, Tom durfde het thuis niet op te hangen, zo lelijk vond hij het, en in de koffiekamer hebben we er nog vaak om gelachen.

Nou zal je dochter het mss lastig vinden om te zeggen dat ze het nieuwe werk nog steeds niet zo leerzaam vindt, ze zal de juf wellicht niet willen teleurstellen. Een mooie eigenschap natuurlijk. Ik denk dat ze in die situatie het beste het werk de eerste 2 of 3 keer vlot en zorgvuldig kan doen, en dan naar de juf gaan: 'juf, ik vind het heel fijn dat je dit werk voor me geregeld hebt, alleen, als ik eerlijk ben, vind ik dit nog steeds best makkelijk en zou ik graag wat moeilijker werk krijgen om nog meer van te leren."

Of iets dergelijks. Je dochter heeft wellicht andere redenen om niet heel blij te worden van het werk, daar zul je natuurlijk achter moeten komen.
Wie weet heeft ze moeite met de uitzonderingspositie. Dan zou je de juf kunnen vragen hoe de klas reageert op de verschillen, en hoe ze het uitlegt. Persoonlijk vind ik de uitleg 'dit werk is voor <dochter> geschikter om wat van te leren dan het gewone werk. En het is natuurlijk de bedoeling dat iedereen wat leert van zijn werk'
Dezelfde uitleg past natuurlijk ook bij RT-werk wat andere kinderen wellicht krijgen omdat ze het gewone werk niet bijbenen kunnen. Er zit geen verwijzing in naar slim of dom, of beter/ slechter of moeilijk / makkelijk. (wat een fixed mindset zou kunnen voeden).

De vaardigheid om constructieve woorden te kunnen geven aan je gevoelens over een situatie is er eentje waarvan ze in de rest van haar leven nog veel plezier kan hebben.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 12:52 
inactief

dank je nicol hebben we altijd gedaan.

@pompom sorry dat het zo warrig is(zo is mijn hoofd ook op dit moment)
ze zit nu in groep 4 op school is geen plusklas. De plusklas zou dan zijn bij het buro (buro begaafd )

Ze is er zelf al van bewust dat ze andere is op school dan thuis maar geeft dan aan dat dat komt omdat ze op school anders straf zou kunnen krijgen (gelukkig doet ze het thuis wel anders zou ze helemaal alles opkroppen maar soms hoop ik dat ze op school iets zou laten zien). Ze geeft soms al wel aan dat ze het makkelijk vind maar kan niet vertellen wat er dan precies is de juf weet het van rekenen en dit is ook duidelijk en van taal gaat ze nu dan eerst de toets doen.
Ze geeft zelf aan dat ze het niet vervelend vind dat ze veel dingen alleen doet want met gym en buitenspelen doen ze dingen samen zegd ze dan.
Dat ze de juf niet wilt teleurstellen klopt wel want ze doet ook haar best zeg ze dan.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 13:03 
­

Praat de juf weleens 1 op 1 met je dochter? Liefst als er niemand bij is (na school bv)
Dat hielp bij mijn zoon in gr2 enorm, hij voelde zich zoveel meer gezien, en juf begreep hem ook echt beter. Nu in gr3 heeft hij een andere juf, die ook een heel goede band met hem heeft. (ze heeft overigens met de meeste (mss wel alle) kinderen een goede band. Kinderen uit haar vorige klas komen haar nog steeds kadootjes brengen(!))

Waar je ook nog rekening mee moet houden is dat ze antwoorden geeft waarvan ze denkt dat jij ze graag hoort, dat ze jou ook niet wil belasten met dingen (net als dat ze de juf niet wil belasten dus). Klinkt mss gek als ze ook allerlei ongewenst gedrag laat zien enzo, maar het kan best zijn dat ze het (onbewust) probeert, maar niet volhoudt en dus doorslaat. Ze zou de eerste niet zijn.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 13:19 
inactief

vorige week heeft de juf nog een op een met haar gepraat. Maar dan komt er eigenlijk niet zo veel uit zegt de juf.
ze vertelde wel van het in elkaar slaan maar kan dan ook niet vertellen waarom ze dat zo voelt dan.
Begin van het schooljaar is ze een paar keer bij de iber geweest voor een gesprekje maar dan vertelde ze ook niet veel dus dit is stopgezet en nou geef ze eigenlijk zelf aan dat ze dit mist omdat de juf ook leuke spelletjes met haar deed.

Ja daar zijn wij ook bang voor dat ze ons ook niet alles durft te vertellen om ons niet te belasten.
ze geeft zelf weer wel aan dat ze niet vervelend wilt doen maar dat ze het niet tegen kan houden.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 13:24 
­

Blijven vol houden toch maar, met gesprekken en begrip tonen en meedenken met haar enzo. Misschien kan je samen met haar ook 'Leefboek voor kinderen' doornemen. Staan allerlei stukken in over omgaan met anderen, met gevoelens etc.

En die plusklas waar ze eventueel naar toe kan ook maar proberen denk ik.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2010, 13:33 
inactief

Het leefboek voor kinderen heb ik nog niet gelezen zal er eens naar kijken bij de bieb.

vanmiddag kan ik die man van dat bureau weer bellen.
het is wel jammer dat ze het op school niet hebben zo'n plusklas nu moet
ze dan toch een middag ergens anders naartoe en afwachten hoe het gaat
met de kosten daarvan.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2011, 17:03 
inactief

morgen gaan we praten samen met mijn dochter bij het buro begaafd.
kijken wat hij voor mijn dochter kan betekenen en of ze nu al aan de plusklas
begint of later.
Nou maar hopen dat school mee werkt zoals ze beloofd hebben.
ze wilden haar tot nu toe nog niet doortoetsen tot ze het echt niet meer kan
ze krijg nu al wel eerst de toets en vandaaruit gaat ze de dingen maken die ze
nog niet zo goed kan. de juf gaf de opmerking laatst toen ik het zei van wat willen jullie dan
dat ze doorgaat naar gr 5 ik zei ook tegen haar liever niet natuurlijk maar als het niet anders kan
en het voor haar beter is dan wel.
bij het buro willen ze graag dat ze haar op school doortoetsen dan heeft hij meer
tijd voor mijn dochter want een middag is zo om (13.15 tot 15.15)

BerichtGeplaatst: 06 jan 2011, 09:27 
inactief

ben benieuwd hoe het gesprek gegaan is.

BerichtGeplaatst: 06 jan 2011, 17:00 
inactief

ondanks de hoge kosten hebben we doorgezet.
vanaf a.s donderdag gaat ze 's middags naar de plusklas
we krijgen een lijst met vragen om in te vullen en school krijg die ook.
hij heeft van school de cito gegevens e.d. nodig en probeerd toch school
zover te krijgen dat ze haar gaan doortoetsen om te kijken hoever ze nu voorloopt
en dan gaat Jeroen kijken wat voor Y het beste is versnellen of niet als ze meer dan een
jaar voorlopen gaf tie aan is het meestal beter als ze eraan toe zijn natuurlijk om te versnellen
hij gaf vanmorgen zelf al aan dat hij haar ook als een ouder kind zag dan 7 jaar.
over drie weken is er dan een gesprek met school erbij (hij gaat proberen om school te helpen
wat ze haar moeten aanbieden)

BerichtGeplaatst: 06 jan 2011, 17:03 
inactief

er staan namen in het bovenstaande stukje :wink:

spannend allemaal deze ontwikkelingen, succes.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2011, 17:11 
inactief

nou S6 met alles en hopelijk komen jullie eruit..

BerichtGeplaatst: 18 jan 2011, 08:54 
inactief

Even update ze is vorige week geweest naar de plusklas en vond het super.
Je kan daar in een ruimte wachten totdat ze klaar zijn en dit beviel goed,
normaal als ik ergens ben komt ze constant kijken nu niet een keer gezien.

Op school wist de juf denk ik niet meer wat ze haar moest laten doen vorige week,
ze kwam donderdag en vrijdag thuis dat ze de schriften van de andere kinderen na mocht kijken.
Ik dacht wat moet ik hiermee ik heb de juf er nog niet op aangesproken a.s maandag hebben we een gesprek
met de juf, iber, ons en Jeroen van de plusklas denk dat ik tot dan wacht.
Dochter vond het wel leuk om te doen natuurlijk maar was niet te genieten vorige week en nu ook niet echt zo.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2011, 12:19 
Volwassene

Werk van andere kinderen na laten kijken vind ik een veeg tegen. Je word er als leerling trouwens ook niet populair van (sprak zij uit ervaring - ik 'mocht' vroeger de dictees van klasgenoten nakijken en ik werd persoonlijk aangekeken op onvoldoendes). Bij 'verrijkingswerk' denk ik toch echt aan iets anders hoor.
't Mag best een keer voorkomen, maar dan zou juf eigenlijk ook andere kinderen deze taak moeten geven (zodat jouw kind niet de enige is die af en toe nakijkt). Zorg in elk geval dat het niet structureel wordt.

Aangezien je a.s. maandag een gesprek hebt, kun je idd nog wel een weekje wachten. Heb je van te voren nog overleg met de plusklasman om jullie strategie door te nemen? Is altijd wel handig.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2011, 14:48 
inactief

moedervan2 schreef:
vorige week heeft de juf nog een op een met haar gepraat. Maar dan komt er eigenlijk niet zo veel uit zegt de juf.
ze vertelde wel van het in elkaar slaan maar kan dan ook niet vertellen waarom ze dat zo voelt dan.
Begin van het schooljaar is ze een paar keer bij de iber geweest voor een gesprekje maar dan vertelde ze ook niet veel dus dit is stopgezet en nou geef ze eigenlijk zelf aan dat ze dit mist omdat de juf ook leuke spelletjes met haar deed.

Ja daar zijn wij ook bang voor dat ze ons ook niet alles durft te vertellen om ons niet te belasten.
ze geeft zelf weer wel aan dat ze niet vervelend wilt doen maar dat ze het niet tegen kan houden.

Bij mij begint er een bel te rinkelen.
Vraagstelling en intonatie.

Kinderen die niet op de juiste toon worden aangesproken of de juiste vragen worden gesteld zullen niet snel het ( echte) antwoord geven.
Eerder het gewenste antwoord of het antwoord waarmee ze verwachten snel van de vrager af te zijn.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2011, 23:40 
inactief

Paula ik ben er zelf ook niet blij mee dat de juf dat doet.
Het belangrijkste wat ik hoop dat hij voor elkaar krijg is dat de school
haar gaat doortoetsen zodat we eindelijk weten hoever ze is.
En ook dat ze met taal en spelling meer gecompact word en verrijking krijgt.
En voor rekenen dat ze weten wat haar niveau is zodat ze dan niet alleen nog verrijking krijgt (vind ze soms toch nog wel saai)
en wat hij zei al vooraf instructie is wel nodig bij sommige dingen die ze krijgt op school.
En hij wil voor elkaar krijgen dat ze met andere kinderen uit bijv. hogere groepen af en toe kan samen werken.

@lindaja daar heb je helemaal gelijk in dat ze het gewenste antwoord wilt geven.
Op haar vorige school hebben ze haar wel klein gekregen en nu is ze toch nog steeds
bang om straf te krijgen van de juf.
En ze houd teveel rekening met anderen die wilt ze dan niet pijn doen (is een mooie eigenschap)maar
ze gaat dan zichzelf voorbij.

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ]