Het is nu 22 jan 2021, 15:37




 Pagina 1 van 1 [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eerste keer een vraag...
BerichtGeplaatst: 05 jun 2011, 14:56 
Volwassene

Geregistreerd: 04 jun 2011, 21:02
Berichten: 29
Ga nu voor het eerst een vraag posten, dus ben erg benieuwd....( kan in eigen omgeving moeilijk om advies vragen "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg")

Onze oudste van 8 (groep 4), heeft een eigen leerroute met extra werk.. Cito's tot nu toe alleen A tjes en 1 tjes. Taal groep 8, rekenen ver vooruit. Nu zijn ze er bij ons op school niet erg bezig met kinderen die voorop lopen en ik heb volgende week gesprek op school.. Wil er toch eens over hebben om hem geen extra werk, maar meer verbreding aan te bieden. Ik denk aan meer engels of geschiedenis.

Ik weet niet of ons kind hb is, maar wil hem wel serieus nemen.

Wat vinden jullie?


Groeten


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Eerste keer een vraag...
BerichtGeplaatst: 05 jun 2011, 15:24 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20392
Woonplaats: Gelderland
Ik denk dat ik ook richting niveaubepalen zou gaan. Schat jij zelf in wat zijn niveau is bij rekenen en taal, of is hij daadwerkelijk doorgetoetst tot op het punt waar weer wat te leren viel? In het laatste geval mag je verwachten dat het leerstofaanbod aansluit bij zijn niveau. Bij een hele grote voorsprong zou ik inderdaad ook inzetten op verbreden en verrijken.
Als zijn niveau nog niet bepaald is, maar jij schat in dat hij zo ver voor loopt, dan zou ik in elk geval vragen om hem door te toetsen zodat iedereen weet waar hij zit. Pas dan kun je zijn programma zodanig aanpassen dat het bij zijn (denk)niveau aansluit.

Heb je al eens nagedacht om eventueel te versnellen? Afhankelijk van de toetsresultaten zou dat een mogelijke optie kunnen zijn. Maar ook dan zal zijn programma aangepast moeten worden.

Als je met school gaat praten, dan zou ik denk ik de nadruk leggen op dat je je zorgen maakt of hij wel echt leert leren, leert doorzetten, etc. Altijd A/1-scores kan betekenen dat hij met heel hard werken die scores haalt, maar als hij ze haalt zonder noemenswaardige inspanning, leert hij in feite niets op school. Alleen dat hij altijd alles kan/weet ... en dat kan de basis vormen voor een hoop problemen in een later stadium (vaak VO).



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Eerste keer een vraag...
BerichtGeplaatst: 05 jun 2011, 21:15 
Volwassene

Geregistreerd: 04 jun 2011, 21:02
Berichten: 29
Dank je voor je reactie.. Weet niet goed hoe ik kan reageren, maar hopelijk gaat het zo goed... :lol:
Hij is inderdaad nog niet door getest, maar ik wil het wel gaan bespreken. Hij is zeer leergierig en in veel dingen geïnteresseerd. Zit zoveel hij mag met zijn neus in de boeken ; encyclopedieën etc...
Ik maak me met name zorgen om het tempo waarmee hij de stof doorloopt.. Als hij zijn taken af heeft mag hij lezen en dat doet hij erg graag, dus vervelen doet hij zich niet snel! Maar ik krijg het idee dat de school er zich zo wat makkelijk vanaf maakt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Eerste keer een vraag...
BerichtGeplaatst: 05 jun 2011, 21:40 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 jun 2010, 13:17
Berichten: 3303
Helemaal eens met Paula.

Ik wil er nog aan toevoegen dat Engels en Geschiedenis me niet zo geschikt lijken, aangezien je daarmee versneld in de stof. Geschiedenis zal hij in de bovenbouw gaan krijgen, dan creëer je daar dus een probleem als hij dat al gehad heeft. Met engels idem.

Er is veel verrijkingsmateriaal waarbij er niet naar stof van hogere groepen gegrepen wordt, hopelijk weet de school/IB-er wat ze hem zouden kunnen aanbieden, zo niet, kijk dan eens op dit forum bij "Verrijken, verdiepen, verbreden".



_________________

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Eerste keer een vraag...
BerichtGeplaatst: 05 jun 2011, 22:54 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20392
Woonplaats: Gelderland
Als ik het goed begrijp, doet school eigenlijk helemaal niets met zijn voorsprong. Mogen lezen als je klaar bent, is geen verrijking. Natuurlijk is lezen leuk, maar van 6 jaar lezen als je te gemakkelijk werk snel klaar hebt (voorop gesteld dat hij snel blíjft werken, en op een gegeven moment niet afhaakt door het niveau) leer je weinig.

Zijn werk zou dusdanig aangepast moeten worden dat het past in zijn zone van naaste ontwikkeling: werk waar hij niet zomaar de antwoorden bij kan invullen, maar waar hij nieuwe vaardigheden voor moet ontwikkelen, waar hij bij moet nadenken.

Het gevaar van altijd goede cijfers halen zonder noemenswaardige inspanning is dat hij niet leert doorzetten (hoeft niet, alles gaat immers vanzelf en hij bereikt zelden het punt waarop hij moet doorzetten om iets te kunnen), geen werk- en studievaardigheden ontwikkelt (niet nodig, alles is zo gemakkelijk dat hij het zo kan en geen vaardigheden hóeft te ontwikkelen), niet om leert gaan met frustraties (opnieuw: als je nooit iets tegenkomt dat (te) moeilijk is, blijft je frustratietolerantie beperkt en leer je niet omgaan met 'doorgaan als het niet meteen lukt). Perfectionisme en faalangst liggen op de loer op deze manier.

Op de basisschool levert dit alles meestal nog geen echte problemen op. Maar als je met een dergelijke 'bagage' naar het VO gaat, valt het daar meestal zwaar tegen. Natuurlijk zijn er kinderen die in staat zijn de overstap te maken en zich aan te passen, zij zullen het wel redden.
Maar heel veel slimme kinderen redden het niet. Omdat ze nooit hebben leren leren, niet beschikken over de juiste vaardigheden, een frustratietolerantie van nul ontwikkeld hebben, en totaal geen inzicht in hun eigen leerproces hebben zodat ze ook niet weten hoe ze e.e.a. moeten aanpakken en verbeteren.

De basisschool die tevreden is met hoge cijfers van een leerling maar deze leerling verder niet uitdaagt, richt zich op kortetermijn resultaten. Ze sturen een dergelijke leerling echter niet met de juiste uitrusting naar het VO. :(



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Eerste keer een vraag...
BerichtGeplaatst: 05 jun 2011, 23:28 
­

Geregistreerd: 25 feb 2010, 22:14
Berichten: 4634
Even een vraagje, je geeft aan dat je zoon niet is doorgetoetst, maar dat hij qua taal op groep 8 niveau zit en ook met rekenen ver voor uit is. Kun je misschien ook aangeven waarom je dat denkt/weet? Als je dat extern ergens hebt laten uitzoeken, heb je misschien ook wel adviezen gekregen voor school? Maar dat zou het waarschijnlijk al gemakkelijker maken bij school. Of heb je er zelf aanwijzingen voor of denkt school dat?

Als het nog niet getoetst is, zou ik daar dan eerst proberen achteraan te gaan. Dan kun je van daaruit weer bekijken hoe je verder moet...



_________________
- dochter D, maart 2003, eerste jaar Kunstmatige Intelligentie
- zoon C, juni 2004, thuis
- dochter S, februari 2006, vwo 3
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Eerste keer een vraag...
BerichtGeplaatst: 06 jun 2011, 10:57 
Volwassene

Geregistreerd: 04 jun 2011, 21:02
Berichten: 29
Wat fijn dat jullie zo snel reageren!
We hebben hem niet laten testen, maar ik denk dat dat wel een onderwerp wordt volgende week op school. Bij de cito's eind groep drie scoorde hij E7 op taal.. Met rekenen doet hij extra werk ( kien?), maar hij doet thuis sommen mee met zijn neef in groep 6 en dat gaat makkelijk. Hij is erg bezig met het nieuws en wil er alles over weten; Libië, Japan etc.
Maar het is een kind dat zich erg goed kan concentreren en heeft veel plezier in leren. " School is het leukste wat er is" en hij kan niet slapen zonder eerst gelezen te hebben. ( 8 jaar!)

Hij zit verder prima in zijn vel! Vriendjes, sporten en tekenles alles is leuk.
Nooit moe en slaapt prima..( nooit voor 9 uur en al voor half 7 wakker)


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Eerste keer een vraag...
BerichtGeplaatst: 06 jun 2011, 11:01 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 feb 2010, 16:18
Berichten: 2441
Woonplaats: In de omgeving van Haarlem
Maar als hij eind groep 3 E7 op taal scoorde, dan is hij toch wel doorgetoetst? Of bedoel je misschien dat hij AVI-E7 scoorde voor lezen?



_________________
Moeder van dochter, augustus 2005
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Eerste keer een vraag...
BerichtGeplaatst: 06 jun 2011, 11:15 
­

Geregistreerd: 25 feb 2010, 22:14
Berichten: 4634
Even kort vanaf mijn telefoon, maar ik vraag me hetzelfde af als kennaf. Scoorde hij voor lezen E7 of op een andere groep 3 toets E7? Dat wil namelijk niet zeggen dat hij ook groep 7 niveau heeft, maar dat hij een groep 3 toets zo goed heeft gemaakt als gemiddeld voor een groep 7 kind. Doortoètsen blijft handig. Succes



_________________
- dochter D, maart 2003, eerste jaar Kunstmatige Intelligentie
- zoon C, juni 2004, thuis
- dochter S, februari 2006, vwo 3
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Eerste keer een vraag...
BerichtGeplaatst: 06 jun 2011, 14:26 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20392
Woonplaats: Gelderland
Cindy schreef:
Even kort vanaf mijn telefoon, maar ik vraag me hetzelfde af als kennaf. Scoorde hij voor lezen E7 of op een andere groep 3 toets E7? Dat wil namelijk niet zeggen dat hij ook groep 7 niveau heeft, maar dat hij een groep 3 toets zo goed heeft gemaakt als gemiddeld voor een groep 7 kind. Doortoètsen blijft handig. Succes
En omdat het technisch leesniveau niet zo heel veel zegt over de rest van de ontwikkeling (er zijn wel meer kinderen die al vroeg in de hoge avi's belanden, zonder dat ze hb zijn of verder een voorsprong hebben), is het zeker interessant om door te toetsen. Juist omdat je denkt aan een voorsprong op andere gebieden ook. Ik zou dan vragen om doortoetsen bij spelling, woordenschat, rekenen.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Eerste keer een vraag...
BerichtGeplaatst: 06 jun 2011, 14:44 
Volwassene

Geregistreerd: 04 jun 2011, 21:02
Berichten: 29
Dank jullie wel!
Bij vorige gesprekken op school gaven de juffen wel aan dat hij erg hoog scoorde en zijn begrip erg ver gaat, maar we zijn er nooit zo op in gegaan omdat het verder prima met hem ging. Maar nu krijgen we idee dat het wel verstandig is.. En inderdaad is het voor mij niet duidelijk wat die E7 precies inhoudt. Het kan heel goed zijn dan hij gewoon heel goed mee kan komen op school en dat hij op zijn niveau goed gestimuleerd wordt!


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Eerste keer een vraag...
BerichtGeplaatst: 06 jun 2011, 15:25 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 feb 2010, 16:18
Berichten: 2441
Woonplaats: In de omgeving van Haarlem
Kan zijn, maar er zijn denk ik genoeg signalen die aangeven dat dat niet zo is. En daarom is doortoetsen belangrijk, om zijn exacte niveau te bepalen, want dat haal je niet uit groep 3 cito's. Dat kan school doen en met de uitslagen vervolgens werk op niveau aanbieden (doortoetsen bv door het afnemen van de cito's totdat er een lange C wordt gescoord).

En als de voorsprong inderdaad aanzienlijk is betekent dat: het reguliere werk compact aanbieden (onnodige herhalingen schrappen) en de vrijgekomen tijd vullen met verbreding / verdieping / verrijking: extra uitdagende stof buiten het reguliere schoolprogramma om.



_________________
Moeder van dochter, augustus 2005
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Eerste keer een vraag...
BerichtGeplaatst: 06 jun 2011, 16:01 
inactief

Geregistreerd: 09 maart 2010, 15:00
Berichten: 192
Het lijkt me gezien je verhaal dat de E7 een avi bepaling is, geen taal(toets) bepaling, school zou daar wel wat duidelijker en preciezer in kunnen zijn.

Nog even terug op geschiedenis; verbreden in geschiedenis kan best, ze vliegen een beetje over de geschiedenis heen op de basisschool anyway, dus als hij aan gesprekken aan de keukentafel al iets heeft opgepikt, dan heeft hij al heel wat geschiedenis gehad van de basisschool. Geschiedenis verbreding kan betekenen; verdieping/ verbreding van geschiedenis van een ander land dan Nederland, Brazilie, Rusland, China, etc. Een 8 jarige kan daar al een mooie power point presentatie van maken in zijn eentje, zonder op de normale nlse geschiedenis vooruit te lopen.



_________________
Ouder van 3 kids , alledrie versneld, volgen internationaal onderwijs
Offline
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eerste keer een vraag...
BerichtGeplaatst: 06 jun 2011, 16:16 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 feb 2010, 16:18
Berichten: 2441
Woonplaats: In de omgeving van Haarlem
Ja, of bv over een persoon uit de geschiedenis die je zoon aanspreekt.
Dochter heeft dit jaar bv een werkstuk gemaakt over Leonardo da Vinci en over Albert Einstein.



_________________
Moeder van dochter, augustus 2005
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Eerste keer een vraag...
BerichtGeplaatst: 06 jun 2011, 16:34 
Volwassene

Geregistreerd: 04 jun 2011, 21:02
Berichten: 29
Wat kunnen jullie het allemaal goed uitleggen! Ik denk dat onze zoon het ook meer van mijn man heeft dan van mij :lol: . Die heeft een paar maanden geleden een iq test moeten doen voor een opleiding en kwam op 139...
Ik ga er mee aan de slag!

Groeten Metjor


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 1ste keer vraag update
BerichtGeplaatst: 20 jun 2011, 20:53 
Volwassene

Geregistreerd: 04 jun 2011, 21:02
Berichten: 29
Hallo allemaal,

We hebben vandaag gesprek gehad op school. Aanvankelijk waren we snel klaar..gaat allemaal goed alleen maar 1 tjes en A tjes. Juf verder eigenlijk erg tevreden. Tot ik aangaf dat ik vond dat hij thuis ook zeer gemotiveerd aan het lezen en 'werken' is. En daarin niet af te remmen is. Waarop zij aangaf dat hij ook in cito scores helemaal in de top scoorde.
volgend jaar komt hij in een 5/6 combinatie en zij vindt dat voor hem beter, meer uitdaging. Waarop ik aangaf dat versnellen voor ons niet echt een optie is, vanwege zijn motorische achterstand. Daarna bleek dat zij al een gesprek had gehad met een nieuwe aangetrokken iemand (?), die gespecialiseerd is in m.b en h.b. En zij denken bij onze zoon aan m.b en wilen eventueel verbreding aanbieden..ik moest er eigenlijk wel om lachen! Ze wachten gewoon tot wij erover zouden beginnen... Zelf had ze dat blijkbaar niet gedaan?

Het lijkt er in ieder geval dat ik het niet helemaal verkeerd zag, maar we moeten wel allert blijven...


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 1ste keer vraag update
BerichtGeplaatst: 20 jun 2011, 22:19 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20392
Woonplaats: Gelderland
Metjor schreef:
ik moest er eigenlijk wel om lachen! Ze wachten gewoon tot wij erover zouden beginnen... Zelf had ze dat blijkbaar niet gedaan?
Ik zou daar niet om lachen. Want wat als jij niets gezegd had? Zouden ze dan gezwegen hebben? Gewoon niets gedaan hebben? Ik vind zo'n houding nogal twijfelachtig.
En hoe kan school zomaar beoordelen of je zoon MB ipv HB is? Daar zijn testen voor. Als alle juffen het zo met een natte vinger konden vaststellen, konden alle ouders zich die dure testen besparen en wat leuks met dat geld doen.
Onderpresteerders laten vaak niet alles meer zien, en worden gemakkelijk 'minder' ingeschat als je puur naar prestaties kijkt.

Heb je alleen met de juf gesproken, of is er ook een IB'er bij betrokken? Als je zoon naar een volgende groep gaat, is het handig om - in het kader van de doorlopende leerlijn - contact met de IB'er te hebben over hoe nu verder. De huidige leerkracht kan best ideetjes hebben, maar zijn staat niet voor de volgende groep (neem ik tenminste aan).
Zolang het niveau van je zoon niet echt bekend is (dus: doortoetsen voor taal en rekenen, niet alleen avi-lezen), weet je niet of de verbreding op het juiste niveau wordt aangeboden. Bovendien heeft hij misschien wel behoefte aan een heel andere aanpak (compacten, verrijken) en dat weet je nu ook niet.

Ik denk dat je niet alleen alert moet blijven, maar dat je wellicht ook zelf de volgende stap moet zetten. Vraag om wat ze concreet gaan doen volgend jaar, hoe ze denken te zorgen voor voldoende uitdaging, op het juiste niveau. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen, maar zorg dat je weet wat je kunt verwachten. Dan kun je ze er ook op aanspreken als ze zich niet aan de afspraken houden.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 1ste keer vraag update
BerichtGeplaatst: 20 jun 2011, 22:40 
Volwassene

Geregistreerd: 04 jun 2011, 21:02
Berichten: 29
Dank je voor je reactie!
Ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat ik mezelf erg naïef vond..dat ik blijkbaar als het kind duidelijk beter presteert dan gemmiddeld er zelf mee moet komen, terwijl als iets niet goed gaat zoals bij onze jongste ( erg op haar zelf, niet toegankelijk) dat heel duidelijk met ons gecommuniceerd wordt...

Over je andere punten ga ik even een nachtje over slapen!


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 1ste keer vraag update
BerichtGeplaatst: 01 jul 2011, 22:18 
Volwassene

Geregistreerd: 04 jun 2011, 21:02
Berichten: 29
Heb de afgelopen week wat nagedacht en opnieuw een gesprek met school aangevraagd. Ze hebben gelukkig wat meer duidelijkheid kunnen geven. Alle kinderen opschool met hoge cito 's gaan ze bespreken met de ib-er. En als ze denken aan m.b gaan ze beginnen met doortesten ( in overleg met de ouders ). Daarnaast gaan ze 1 ochtend deze kinderen meer uitdaging bieden. Ik denk dat dit een goede start is en hopelijk gaan ze er gelijk na de vakantie hiermee beginnen..


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: 1ste keer vraag update
BerichtGeplaatst: 02 jul 2011, 12:20 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20392
Woonplaats: Gelderland
Metjor schreef:
Heb de afgelopen week wat nagedacht en opnieuw een gesprek met school aangevraagd. Ze hebben gelukkig wat meer duidelijkheid kunnen geven. Alle kinderen opschool met hoge cito 's gaan ze bespreken met de ib-er. En als ze denken aan m.b gaan ze beginnen met doortesten ( in overleg met de ouders ). Daarnaast gaan ze 1 ochtend deze kinderen meer uitdaging bieden. Ik denk dat dit een goede start is en hopelijk gaan ze er gelijk na de vakantie hiermee beginnen..
Ah, dat klinkt al beter. :D



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 20 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: