Het is nu 29 sep 2020, 22:32

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nog eentje: groep 2 of 3?
BerichtGeplaatst: 03 jul 2014, 23:10 
Volwassene

Wij zitten met hetzelfde probleem als hier...

Oudste (L) deed altijd prima haar werk, maar zeurde niet, dus vanwege sociaal emotioneel wilde school niet aan versnelling van 1 naar 3. Later twee klassen overgeslagen (incl. groep 8...) en zit nu in de toetsweek van haar tweetalige masterclass gymnasium. :mrgreen:

Over de middelste (N, nu groep 5) gesprekken gehad met school, doorgetoetst, zou groep 6 over kunnen slaan maar wil zelf niet vanwege vriendinnen en zou dan in een veel hardere klas terecht komen (huidige klas is harmonieus EN heeft een aantal erg slimme kinderen erin zitten). Heeft al plusboeken rekenen en liep tijdens rekentoetsten vast op eind groep 7 en voelde zich daar schuldig over... :roll: Wij staan achter de beslissing om dit met extra uitdaging te begeleiden zonder klas overslaan.

Jongste (T, groep 1) ook getoetst (twee maanden geleden 5 geworden), A op rekenen en B op taal: cito's groep 2.
Thuis interesse in lezen (we lezen de boekjes van "Veilig leren lezen" van de bieb omdat hij duidelijk aangaf behoefte te hebben, heb dit bij de oudste bewust niet gedaan om school niet in de wielen te fietsen), op school volgens juf schrikachtig als hij wat moet laten zien van zijn kennis ("weet ik niet").

Jongste is veel speelser dan de oudste, maar voor de rest zijn de antwoorden van deze school wel verbazingwekkend gelijk aan de antwoorden van de school (een andere in zelfde dorp) van de oudste...
"Laat het niet zien, we kunnen uitdaging bieden indien nodig, sociaal emotioneel..." (als jullie het niet (willen) zien, zul je ook vast weinig extra uitdaging aanbieden...)

Projecteren we de ervaringen van de oudste teveel op de jongste? Moeten we school niet veroordelen op fouten die een andere school heeft gemaakt in het verleden? Moeten we hem gewoon maar laten testen (weer €1000...) en ze met de uitkomst om de oren slaan? (Werkte voor de oudste uitstekend... Opeens zei de IBer dat ze allang wist dat ons kleintje een HBer was... (waarom dan altijd die eeuwige tegenwerking &$*^@%....))
Voor IQ en persoonlijkheidstest is het dan wel van belang dat er een fatsoenlijke score uitkomt, anders valt er weinig om de oren te slaan :mrgreen: maar testen met 9 van de oudste vond ik een veel betere leeftijd dan met 5 voor de jongste.

Bij ingaan gesprekken werd voor middelste en jongste aangegeven dat school de noodzaak niet echt zag, maar wel mee wilde werken. Beide hebben op de cito's van een jaar verder minimaal B's gescoord (maar vooral A's, lijkt me een prima bevestiging dat we de gesprekken terecht hebben aangevraagd...). Maar eigenlijk niet bijster veel reactie van school.

Directeur geeft ruiterlijk toe dat financien worden ingezet voor zwakkeren, niet voor sterkeren (dus geen IQ test jongste). Gaf wel bij overstap* aan dat er redelijk wat bestaande mogelijkheden waren voor extra uitdaging, en gedeeltelijk zien we dat inderdaad bij de middelste.

Maar ja, wat is wijsheid voor de jongste...

* de overstap van de middelste was ook weer een absurd staaltje van de eerste school. Gezegd dat we naar andere school aan het kijken waren voor de jongste (vanwege Engels vanaf groep 1, hij zat nog niet op school) en heel misschien ook de middelste. Afspraak met de interim directeur (op haar aanraden!!!) te wachten met de keus tot de klassenindeling bekend was. Komt de middelste een maand later thuis dat de klassenindeling bekend is gemaakt maar dat zij niet geplaatst is in een van de twee klassen... :shock: Een uur later was ze op de nieuwe school ingeschreven.

T: 2009, Klas 1 Masterclass
Echtgenoot van Mas
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Nog eentje: groep 2 of 3?
BerichtGeplaatst: 04 jul 2014, 08:58 
inactief

Ik vind vijf jaar erg jong om te testen en zou dat nog niet doen. Wel kan het goedkoper dan de €1000 die jij noemt, voor rond de helft daarvan lukt het ook wel (alsnog een hoop geld). Je weet zelf het beste hoe je kind is en hebt ook nog eens vergelijkingsmateriaal in huis.
Ik zou vooral veel vertellen over hoe hij thuis is en parallellen trekken met de ervaringen met de oudste, die uiteindelijk twee keer versneld is. Een belangrijk argument is verder nog dat de versnelling van een kleutergroep vrij geruisloos kan verlopen. Het is een geschikte fase om dit te doen en afhankelijk van de klassenindeling stroomt je kind wellicht ook door met vriendjes. Trekt hij ook naar oudere kinderen toe? Wees niet bang om aan te dringen. Voor veel kinderen is het meer klassikale inclusief stilzitten en minder spelen in groep 3 wat lastig, maar voor de rest moet het geen problemen opleveren. Dat ze hem al op groep 2 cito hebben getoetst geeft al bereidwilligheid aan.

Mijn oudste is van 1 naar 2 versneld na de tussentijdse cito's van januari en mijn jongste zoon is van 2-3 versneld na de tussentijdse cito's van januari. Wat belangrijk is, is dat ze beiden signalen van frustratie gaven die de versnelling echt nodig maakten. Mijn dochter voelt zich nog helemaal in haar sas in groep 2, een reden om vooral nog niet te versnellen.

BerichtGeplaatst: 04 jul 2014, 10:05 
inactief

Ik heb niet zozeer problemen met jong testen, maar meer met het feit dat dat cijfertje eigenlijk weinig zegt. Een kind met een IQ van 120 kan een serieuze voorsprong hebben en zeer gebaat zijn bij een versnelling, terwijl een ander kind met IQ 140 maar geen speciale interesse in schoolse zaken geen noemenswaardige voorsprong heeft en beter af is zonder versnelling.
Het feit dat de jongste en middelste A's en B's score op de cito van een jaar verder lijkt me veel belangrijker dan een cijfertje (wat overigens inderdaad bepaald niet zoveel geld hoeft te kosten, 500,- of 600,- is veel normaler; ik vermoed dat de hoge prijs komt doordat jullie bij de oudste een IQ test EN een persoonlijkheidsonderzoek hebben laten doen, 2 verschillende dingen).

Zijn de jongste en middelste echt doorgetoetst, dus tot ze een lage C of D (IV/V) scoorden, met kort instructie vooraf voor de echt nieuwe dingen?
DAT is het punt waar ze echt nog wat te leren hebben, en daar moet hun werk bij aansluiten. Gezien hun voorsprong van vermoedelijk meer dan een jaar zou ik daarbij serieus over een versnelling nadenken, maar besef wel dat daar meer bij komt kijken dan alleen een voorsprong: hoe ziet bijvoorbeeld de ontvangende klas er uit? Met namde jongste is misschien meer gebaat bij (aanvankelijk) een gedeeltelijke versnelling: 's ochtends schrijfles in groep 3, 's middags spelen in groep 2. Of misschien helemaal in groep 2 blijven (met veel extra uitdaging inclusief schrijflessen), en dan met kerst over naar groep3, zodat hij het saaiste deel van leren lezen overslaat. Maar eerst moet dus duidelijk zijn hoe groot hun voorsprong precies is, zodat het werk daarop kan worden aangepast.
Op zich kan school dit prima zelf doen, en dan kost het je geen cent. Als school het niet wil of jullie geen vertrouwen hebben in hun ervaring op dit gebied kun je het ook extern laten doen; dan kost het wel geld, maar weet je zeker dat het goed gebeurt.
Overigens: zowel voor IQ testen als extern doortoetsen kun je hier ook om tips vragen; als je aangeeft in welke regio je ongeveer zoekt krijg je vanzelf wel een paar pb's mocht je dat willen.

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 09 jul 2014, 23:58 
Volwassene

Van de persoonlijkheidstest (en dus een 'te hoog' bedrag) klopt inderdaad voor de oudste, dus ik had waarschijnlijk 500euro moeten zeggen. Maar ik krijg de indruk dat ze hem niet zo speciaal vinden. Als we ze om de oren kunnen slaan met een getalletje van 140, moeten ze in ieder geval erkennen dat hij dat wel is.
Als hij einde van de vakantie anderhalf jaar voorloopt met lezen en rekenen, wat moet hij dan de komende 2 jaar op dat gebied doen behalve bijna stilstaan?

Kinderen zijn niet doorgetoetst tot ze vastliepen of C/D'tjes haalden, alleen in rekenboek (volgens mij geen cito) waar de middelste dus in groep 7 stof vast liep.

Een van de beren op de weg is het aantal leerlingen: de twee groep1-2 combiklassen starten met ~27 leerlingen per stuk en dit loopt op door nieuwe kinderen totdat (eerst zien dan geloven) er een derde groep1-2 bijkomt met kerst of zo. Ik zie extra uitdaging en een apart lesplan niet echt van de grond komen met 30+ leerlingen...

Rapportgesprek met lerares jongste was stroef waarbij ze een aantal standaard redenaties gebruikte die we ook bij de oudste te horen hebben gekregen ("er zijn andere kinderen die nog verder zijn", "je ziet het wel aan een kind als hij/zij uitdaging nodig heeft", etc.). Dat wekt irritatie op en wat misschien erger is, ondermijnt ons vertrouwen in haar kennis en kunde. Mijns inziens ziet ook zij (en de leraren van de middelste en in extreme vorm die van de oudste) maar niet in dat (mijn) kinderen zich aanpassen. En de hakken gaan zelfs in het zand wanneer je hen, uiterst voorzichtig, op deze mogelijke tekortkoming wijst. [snorkel]
Ze vertelde vervolgens over de cito waarbij ons ventje moest huilen omdat hij een vraag niet begreep en zij zei dat ze had overwogen te stoppen onder het motto: "wat doen we hem aan".
Lief dat ze aan hem denkt en begaan is met hem, maar geeft denk ik ook heel duidelijk aan hoe zij erover denkt... (Was overigens de rekencito groep 2 waar hij A voor scoorde 8) )

Echtgenoot van Mas

BerichtGeplaatst: 10 jul 2014, 00:31 
Volwassene

Hmm. Huilen bij een toetsvraag die niet meteen begrepen wordt, in combinatie met een voorsprong ... dat kan zomaar duiden op (beginnende) faalangst. Dat zou juist pleiten voor méér uitdaging, werken in de zone van naaste ontwikkeling.

Een IQ-test om school mee om de oren te slaan lijkt me eerlijk gezegd niet zo zinvol - een school moet willen en kunnen, een IQ-cijfertje zal daar niet zoveel aan veranderen. School kan op zich ook niet zoveel met een IQ-cijfertje. Het is leuk om te weten of een leerling hb is, maar het zegt nog weinig over schoolse vaardigheden en een eventuele didactische voorsprong. Daar is dat doortoetsen juist zo handig voor. Als school geen reden ziet om dat te doen, zou je het extern kunnen laten doen. Liefst natuurlijk met een goed advies richting school.

Wil school niets met een gemeten voorsprong doen, dan kun je je afvragen of dit wel de juiste school is voor je kind(eren).

BerichtGeplaatst: 10 jul 2014, 09:10 
inactief

Mee eens. Er ZIJN scholen die wakker schrikken van een IQ test, en na het zien van die 130+ ineens wèl in actie komen -maar vaak zit je dan toch met een groot gebrek aan kennis en ervaring, en moet je bij elke nieuwe leerkracht weer bij nul beginnen -en dan zijn opmerkingen als "anderen zijn veel verder" bepaald niet hoopgevend...
Daarnaast heeft de directeur al gezegd dat het geld voor de zwakkere kinderen gebruikt wordt, dus is er geen plusmateriaal als rekentijgers aanwezig, en is het maar de vraag of dat er ook gaat komen.

Ik zou met de huidige school in gesprek gaan en zeer dringend vragen om doortoetsen en een handelingsplan, maar intussen ook mijn licht opsteken bij andere scholen, en kijken of er een tussenzit die wèl weet waar ze het over hebben. Schroom daarbij vooral niet om ook bij scholen wat verder weg te kijken!
Als de huidige school dan moeilijk blijft doen heb je een alternatief -en zo te horen zou je dat zomaar eens nodig kunnen hebben.

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 13 jul 2014, 09:44 
Volwassene

Citaat:
Daarnaast heeft de directeur al gezegd dat het geld voor de zwakkere kinderen gebruikt wordt, dus is er geen plusmateriaal als rekentijgers aanwezig
Die werkboekjes kosten nog geen 4 euro per stuk. Dat lijken me voor een school geen onoverkomelijke kosten. En als dat wel het geval is en het voor de ouders geen probleem is: geef het kado (bij juffendag, laatste dag voor de vakantie o.i.d.).

BerichtGeplaatst: 13 jul 2014, 11:38 
inactief

Toch is geldgebrek een veel gehoord argument. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om dit soort dingen zelf te kopen voor je kind, maar houdt er rekening mee dat dit niet altijd door school op prijs wordt gesteld.

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 13 jul 2014, 11:44 
Volwassene

Mee eens dat het een veelgehoord argument is, maar het wordt soms ook gebruikt zonder dat is uitgezocht wat de kosten werkelijk zijn. Dan hebben scholen gehoord dat (bijvoorbeeld) Kien zo duur is en denken dat dat voor alles geldt. Zonder overleg iets aanschaffen zou ik ook zeker niet aanraden, maar in overleg kan het wellicht wel.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014, 20:40 
Volwassene

Hier hetzelfde op school.
Toetsen doen ze pas met A scores. (Alleen maar A's).
En onze dochter laat volgens school ook niets zien.

Maar als ik zie hoe ze straalt toen ze een keer in de kring met groep 2 mocht mee doen, denk ik dat ze gewoon te weinig mag.
Vroeg haar vandaag wat zou je graag willen doen in groep 2 (ze was boos omdat ze mocht kijken in groep 2 vanochtend en alleen maar heeft getekend - gespeeld).
Haar antwoord : werkjes.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2014, 14:34 
Volwassene

Middelste: er is wel plusmateriaal aanwezig voor rekenen. Pluspunt van Malberg (?) had ze afgelopen jaar, volgend jaar de wereld in getallen. Buiten rekenen hebben ze volgens mij niet zoveel.
Ze hebben cito M6 doorgetoetst waarbij ze geloof ik alleen A's scoorde, maar da's ook maar een half jaar verder. Toen hebben ze wat andere dingen verder getoetst, waaronder dus dat rekenboek. Ik heb wel gevraagd om cito's door te toetsen totdat ze geen B's meer haalde, maar dat hebben ze dus niet gedaan/kunnen doen.
Juf gaf aan dat nieuwe meester volgend jaar gewoon met normale stof (ipv plusstof) begint vanwege nieuwe methode. Mas (zie signature) zit zich daar nu over op te winden, kind dat twee jaar voorloopt met rekenen weer terug gooien in de 'mainstream'... En er zijn er nog 2 of 3 in die klas die even ver zijn*. Dus om met de juf van de jongste te spreken: "wat doen we haar aan???"
Wellicht is dit allemaal onschuldig, maar we gaan denk ik toch nog even navragen wat hier de gedachte achter is.

Mijn opmerking over geld gebruiken voor kinderen was gericht op externe testen, waarvan de directeur in ieder geval duidelijk is dat dit niet aan 'ons' besteed zal worden.

* Even ver of verder, als trotse papa wijt ik dit ook aan het feit dat het niet gezien wordt bij mijn kinderen. We moeten echt bijna smeken om even wat extra naar onze kinderen te kijken omdat ze meer aankunnen dan meester/juf doorheeft. Uiteindelijk wordt er wel een keer geluisterd en bewijzen ze zich dubbel en dwars (!!!), daarmee dus aangevend dat we geen irreele, pushende ouders zijn, maar dat de kinderen echt over het hoofd worden gezien. Twee jongens waren veel verder in plusboek dan N, door aandringen van ons heeft de juf ook de snelle methode (eerst eindtoets van een blok, pas daarna uitleg en opgaves indien nodig) op N toegepast: waardoor ze flink wat (relatieve) achterstand op de twee heeft ingelopen.

Echtgenoot van Mas

BerichtGeplaatst: 17 jul 2014, 21:31 
inactief

TJa; school heeft er duidelijk niet echt kaas van gegeten, en kennelijk ook geen echt beleid, want de nieuwe leerkracht begint gewoon weer bij nul.
Daar zou ik inderdaad heel snel een gesprek aan wijden, want is natuurlijk tamelijk onzinnig.
Als dat gesprek geen goede (!) oplossing oplevert (dwz doortoetsen en aangepast werk) zou ik toch gaan kijken naar een andere school...

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 17 jul 2014, 22:22 
Volwassene

Citaat:
Middelste: er is wel plusmateriaal aanwezig voor rekenen. Pluspunt van Malberg (?) had ze afgelopen jaar, volgend jaar de wereld in getallen. Buiten rekenen hebben ze volgens mij niet zoveel.
Pluspunt en Wereld in Getallen zijn reguliere methodes waarbij een plusschrift hoort. Dat is wel plusmateriaal, maar niet specifiek bedoeld voor (hoog)begaafde leerlingen.

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ]